YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
J-A sa:
Dave1979 sa:
Vet att några haft problem och fått reklamera sin dropper post. Jag har nu problemet att den inte stannar låst i högsta läget utan "saggar" 1-2 cm när man kör.

Är detta något man ska räkna med, ska det luftas eller vad säger expertisen?

Reklamera! Vad jag har förstått så är det en kolv inne i droppern som läcker pga dålig tätning.
Hade samma problem...
Tyvärr tar det ju ganska lång tid eftersom YT skickar droppern till SRAM för reparation. De va dock väldigt hjälpsamma när jag hade problem.

Tack för svaret. Hur lång tid är ganska lång tid? Kanske dags att reklamera men det är inte rätt läge på året att inte kunna köra på ett par veckor.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Dave1979 sa:
J-A sa:
Dave1979 sa:
Vet att några haft problem och fått reklamera sin dropper post. Jag har nu problemet att den inte stannar låst i högsta läget utan "saggar" 1-2 cm när man kör.

Är detta något man ska räkna med, ska det luftas eller vad säger expertisen?

Reklamera! Vad jag har förstått så är det en kolv inne i droppern som läcker pga dålig tätning.
Hade samma problem...
Tyvärr tar det ju ganska lång tid eftersom YT skickar droppern till SRAM för reparation. De va dock väldigt hjälpsamma när jag hade problem.

Tack för svaret. Hur lång tid är ganska lång tid? Kanske dags att reklamera men det är inte rätt läge på året att inte kunna köra på ett par veckor.

Tog drygt 3 veckor. Först ska den fraktas till Tyskland, sen ska YT skicka den till SRAM för reparation, sen frakt tillbaka till YT och till sist ska den skickas tillbaka till dig ?

Du kan ju höra med SRAM om du kan skicka direkt till dem.

Jag tog en fast sadelstolpe från min gamla cykel och körde på under tiden.

YT Jeffsy - The tråd
Hade samma problem med min 170mm B1a men surfade fram en kortsiktig potentiell workaround. Ställ hojen upp och ner utan att förstöra reverb knappen. Tryck in knappen o tryck ner droppern maximalt. Vänd på hojen o släpp upp sadeln. Tog bort 75% av stolpens sag. Skadar inte att testa åtminstone.

YT Jeffsy - The tråd
Jason sa:
Hade samma problem med min 170mm B1a men surfade fram en kortsiktig potentiell workaround. Ställ hojen upp och ner utan att förstöra reverb knappen. Tryck in knappen o tryck ner droppern maximalt. Vänd på hojen o släpp upp sadeln. Tog bort 75% av stolpens sag. Skadar inte att testa åtminstone.

Tack för tipset. Du skriver kortsiktig lösning, det kom alltså tillbaka efter ett tag?

YT Jeffsy - The tråd
Snabb fråga till expertisen gällande hisspinnen på AL one. Ska enligt spec vara en E Thirteen konstruktion och när jag läser på hemsidan så är den enda produkten jag hittar där EJ steglös. Kan någon bekräfta om det stämmer och isf har vederbörande någon input om hur detta upplevs kontra en helt steglös variant, typ Reverb eller KS LEV?

Medan jag ändå håller på kanske jag ska passa på att fråga om någon bytt ut RF chainringen mot en oval.....typ oneups Switch modell och om det känns som en bra/bättre lösning än orginal setup?

Däcken verkar inte övertyga alla heller, tips på vettiga ersättare som greppar bra i skogslådan men inte innebär att jag kräks under trampandet till och från :)?

Det är klart att man kan köpa CF One och få en annan dropper samt lite vassare fälgar men jag har svårt att helt komma över känslan av att alu är "mer robust" än kolfiber : ( , särskilt med 90+ kg i kombination med halvkass teknik kommer farande i brötiga partier.

/Fridens

YT Jeffsy - The tråd
Jag har en CF comp 2 med reverb gällande hisspinnen så har jag ingen input mer än att jag kör med den antingen i högsta läget eller lägsta, aldrig där emellan.

jag bytte till oneups ovala direct mount och det var första gången jag körde ovalt. man får lite extra skjuts i nertrampet, men inget som känns konstigt under transportsträckorna. Jag blev liye suspect när jag såg deras switch modell. verkar som en smart lösning, men det jag kom och tänka på är risken för att det ska komma skit i skarvaran på ringen och spindeln, alltså ännu en möjlighet till missljud.

Jag är ett Maxxis fan och bytte till Minion DHF och DHR. klockren kombo, grepp till tusen utan att kännas alltför tungtrampade

Carbon eller alu, smakfråga eller budgetfråga. hade alu på förra cykeln och nu blev det carbon. giller verkligen styvheten och Jeffsyn köänns verkligen inte klen i CF utförandet. och då är jag 194cm och 95+ på cykeln.

YT Jeffsy - The tråd
Har sökt igenom forumet men inte hittat något bra aktuellt svar...

För en annan som cyklar Jeffsy med Ibexar på, vad borde jag överväga för däck att ersätta nämnda Ibexar med?
Efter några för många blöta rötter och stenar som inneburit nära-döden-upplevelser så känner jag mig tvungen att byta.
De funkar nog kanonbra så länge allt håller sig torrt.

Blandad stigcykling är det som gäller, stenar, gegg, löv, allt möjligt.
Syftet är motion och att det är kul. Jagar varken gram eller sekunder. Grepp trumfar rullmotstånd tveklöst i mitt fall.
Ställer jag upp i något lopp kan ju alltid Ibexarna åka på igen.

Så, jag skulle tacksamt ta emot förslag på bra däck med grymt grepp. Vad kör ni på?

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Efter att nu ha testat en drös med däck på mina 29or så skulle jag säga att det aldrig finns någon anledning att köra något annat än Magic Mary Trailstar Snakeskin fram någonsin. Bästa greppet som går att få, volym som ger grymt bra dämpning, det väger mer än ok för att vara ett 29-däck, och har aldrig punkat det ens i 2-kilometers downhill-stenkistor med 20psi. Rullmotståndet är fan inte heller mycket att klaga på som framdäck. Så sätt på ett sånt fram och glöm bort det. Bak kan du kombinera med diverse olika, t.ex. Hans Dampf eller Rock Razor i olika casings beroende på underlag om du vill matcha varumärken, annars kan du ju behålla Ibexen eller testa runt lite.

YT Jeffsy - The tråd
Raggamuffin sa:
Magic Mary fram och Rock Razor bak gjorde en helt annan hoj tbh. Ibexarna åker aldrig på igen.

Måste dock säga att här nere på Mallis är Ibexarna inte helt fel ute. De har riktigt bra volym, verkar hyfsat tåliga, väger lite, och har bra avvägning mellan grepp och rull. Achilleshälen är ju väta, men det ser man ju inte mycket av här nere. I Sverige dock att ha däck på som är ocyklingsbara så fort det är fuktigt känns suboptimalt. Så skicka ner alla däck till mig bara. Komsi komsi.

YT Jeffsy - The tråd
Efter mycket funderande så har jag nu bestämt mig för att köpa en Jeffsy. Med den begränsade tid jag har med småbarn hemma så vill jag hålla ner budgeten och en Al Two har ju ändå en rätt fin speclista trots sitt låga pris. Att konvertera till singelklinga är ju billigt, och då återstår en fråga: kommer jag att sakna lockouten på bakdämparen som inte finns på just Al Two? På stökiga hemmastigarna går det nog bra men ibland blir det längre sträckor på grusväg, och kanske blir det något motionslopp också med någon kompis. Jag har testat en Jeffsy men då satt för en tyngre kille så oklart hur det kommer bli med rätt inställningar för min vikt.

YT Jeffsy - The tråd
Såg nu också att en Al One inte levereras förrän efter midsommar en Al One redan i April så även det är ju en faktor. Något mer viktigt än lockout på bakdämparen och singelklinga fram som skiljer Al One från Two?
GX växlar och Guide R bromsar bör räcka fint för mig. Tveksamt om jag kommer märka skillnad mellan Race Face Aeffect eller Turbin, men jag har ju inte heller testat. Känns bättre att lägga pengar på bättre däck enligt tidigare diskussion.

YT Jeffsy - The tråd
Första rundan avklarad med min CF PRO. Vilken hoj!! Blev mycket överraskad av hur lätt och smidig cykeln känns på tekniska partier/ klättring, samtidigt som man konstaterar att man förmodligen kommer cykla ihjäl sig,, otäckt stabil när det går utför, det var som att cykel skrek BROMSA för i h..ete inte :) så mitt betyg Är full pott förutom en sak.. Dom har ju slängt på däck som är återvunna av petflaskor eller nått.. snorhala.

Bilagor

• IMG_2295.JPG
    IMG_2295.JPG
    598.4 KB · Besök: 109
YT Jeffsy - The tråd
Går ju att köra lite hårdare dämpare när du ska rulla långlopp. Jag tycker det inte är något besvärande och har aldrig använt, även när jag hade möjlighet på tidigare cyklar.

Däcken är bra när det är torrt, då rullar de fint och inga konstigheter...men vid minsta lilla fukt så blir de livsfarliga tycker jag.

De andra bitarna har jag dålig koll på och lämnar därför ingen respons :)

YT Jeffsy - The tråd
Kompisen har en Jeffsy och han tycker att däcken har blivit bättre med tiden, de kanske måste nötas in lite. Men riktigt klibbiga lär de inte bli och jag räknar med byte för att känna mig trygg.

YT Jeffsy - The tråd
Någon som har en Jeffsy large eller medium i Stockholm som jag skulle kunna få provsitta innan jag klickar hem den? Väldigt osäker på storleken.
(Ja, jag startade en ny tråd med samma fråga.. inte det smartaste jag gjort)

Mvh
Kim

YT Jeffsy - The tråd
Någon som har koll på vilken benämning det är på bromsbeläggen? Hittar både J04C och J02A som benämning när jag letar i nätbutikerna.

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Någon mer än jag som har problem med denna delen på styrlagret sitter löst!? Känns som att det fattas en del då varken styrstam eller distanser hållet den nere. De trycker enbart på den inre ringen... hur ser era ut? 2016 års modell that is!?

Bilagor

• IMG_3457.JPG
    IMG_3457.JPG
    134.5 KB · Besök: 84
YT Jeffsy - The tråd
patrikaxelsson sa:
Någon mer än jag som har problem med denna delen på styrlagret sitter löst!? Känns som att det fattas en del då varken styrstam eller distanser hållet den nere. De trycker enbart på den inre ringen... hur ser era ut? 2016 års modell that is!?

Haft problem till och från. Lösningen är tydligen att smeta på riktigt mycket fett under för den ska tydligen sitta löst så enligt vad kan utläsa från internet. Har faktiskt funkat helt ok för mig. Var länge sedan jag hade problem med det nu.

YT Jeffsy - The tråd
Då leveranstiden på dessa cyklar är alldeles för lång just nu så undrar jag om någon av er sitter på en Jeffsy i storlek L/XL som ni tänkt sälja? PM:a mig isf. Är 187.5 cm så en XL borde kanske passa bäst för mig?

MVH Simon

YT Jeffsy - The tråd
simonijo sa:
Då leveranstiden på dessa cyklar är alldeles för lång just nu så undrar jag om någon av er sitter på en Jeffsy i storlek L/XL som ni tänkt sälja? PM:a mig isf. Är 187.5 cm så en XL borde kanske passa bäst för mig?

MVH Simon

Är 187 cm med 90 cm grenmått och har storlek L. Har sadeln längst bak. När jag sänker sadeln ett par cm tycker jag att jag hamnar lite långt fram i förhållande till vevpartiet men annars känns den bra. Har även provat en mycket kort sväng på en XL och det fungerade bra det med.

Du ligger i gränslandet så det bästa hade definitivt varit att prova.

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Bak kan du kombinera med diverse olika, t.ex. Hans Dampf eller Rock Razor i olika casings beroende på underlag om du vill matcha varumärken, annars kan du ju behålla Ibexen eller testa runt lite.

Ett Magic Mary är på väg på posten nu. Bak har jag ännu inte kunnat bestämma mig, NN/HD, Rock Razor, DHR, trail king, osv.
Rock Razor är jag tveksam till, då jag ser framför mig att man skulle spinna loss rätt rejält i lerhår och halare backar?
Även Hans Dampf verkar vara för torrare underlag? Hade helst haft ett bakdäck som får sitta på under hela den delen av året jag inte slänger på mina Ice Spiker Pros.
Vore man galen om man hivar på ett Magic Mary även bak? Blir det som att dra ett jordankare bakom sig?

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
magnil sa:
simonijo sa:

MVH Simon

Är 187 cm med 90 cm grenmått och har storlek L. Har sadeln längst bak. När jag sänker sadeln ett par cm tycker jag att jag hamnar lite långt fram i förhållande till vevpartiet men annars känns den bra. Har även provat en mycket kort sväng på en XL och det fungerade bra det med.

Ja det bästa hade definitivt varit att prova först men det finns inga butiker som säljer dem eller ?

Kör just nu en specialized epic i storlek L som jag tycker är lite för liten. Ngn som har koll på om de är jämförbara i storlekarna?

Någon som vet hur YT ställer sig till garantiärenden om man har en begagnad cykel förresten ? Vid t.ex. sprickor i ram m.m.

YT Jeffsy - The tråd
simonijo sa:
magnil sa:
simonijo sa:

MVH Simon

Ja det bästa hade definitivt varit att prova först men det finns inga butiker som säljer dem eller ?

Kör just nu en specialized epic i storlek L som jag tycker är lite för liten. Ngn som har koll på om de är jämförbara i storlekarna?

Någon som vet hur YT ställer sig till garantiärenden om man har en begagnad cykel förresten ? Vid t.ex. sprickor i ram m.m.

Inga butiker men du kan garanterat hitta folk här som har Jeffsy :). Hade tidigare även en Epic (aktuella ramen) i storlek L och där ville jag absolut inte ha större. På Jeffsyn tror jag det hade fungerat med vilket som.

Vet inte hur de hanterar garantiärenden på beg cykel men överlag får man vara beredd på att det tar tid med garantiärenden. Dämpare och vevarm har krånglat för mig och det tog ca fyra veckor per gång. Surt att vara utan cykel men går oftast att hitta prisvärda ersättningsdelar på Happy K&S!

YT Jeffsy - The tråd
Apelsingummi sa:
durietz sa:
Bak kan du kombinera med diverse olika, t.ex. Hans Dampf eller Rock Razor i olika casings beroende på underlag om du vill matcha varumärken, annars kan du ju behålla Ibexen eller testa runt lite.

Ett Magic Mary är på väg på posten nu. Bak har jag ännu inte kunnat bestämma mig, NN/HD, Rock Razor, DHR, trail king, osv.
Rock Razor är jag tveksam till, då jag ser framför mig att man skulle spinna loss rätt rejält i lerhår och halare backar?
Även Hans Dampf verkar vara för torrare underlag? Hade helst haft ett bakdäck som får sitta på under hela den delen av året jag inte slänger på mina Ice Spiker Pros.
Vore man galen om man hivar på ett Magic Mary även bak? Blir det som att dra ett jordankare bakom sig?

Magic Mary bak skulle jag rekommendera endast för ren DH. Inte kul att trampa runt på. Hasse D är faktiskt inte alls dåligt på blött, utan greppar fenomenalt iaf på berghällar uppför. Det det saknar är bra kantdobbar så känns inte supertryggt i svängar. Semislicks är som du säger värdelöst i lera, men funkar faktiskt helt ok i allt annat, men är väl egentligen bara ett bra val i Sverige juli-aug. Testa Nobby Nic vetja. Inte kört själv men vet att många andra inkl. proffs kör den kombon.

YT Jeffsy - The tråd
IMG_20170411_120840.jpg

Jag tog en liten tur på lunchen idag - det har sina fördelar att jobba hemma ibland!

Jag kör vidare på mina Ibex och har sällan problem. De var hala när de var nya men nu är de inkörda och funkar riktigt bra tycker jag.

YT Jeffsy - The tråd
Ursäkta min okunskap, men har en AL från 2016 med DT-Swiss M1900 Splines-hjul. Tänkte beställa lite annat och då passa på att modda till slanglöst när jag ändå byter däck.

Vad behöver jag, är "fälgbandet" som sitter i fälgarna från start motsvarande en tubeless-tejp?
Ventiler och vätska förstår jag att jag behöver, men spelar det någon roll vilka ventiler? Har sett att nedre tätringen kan ha olika form etc.

Tacksam för svar,
Mvh/Calle

YT Jeffsy - The tråd
Apelsingummi sa:
Ursäkta min okunskap, men har en AL från 2016 med DT-Swiss M1900 Splines-hjul. Tänkte beställa lite annat och då passa på att modda till slanglöst när jag ändå byter däck.

Vad behöver jag, är "fälgbandet" som sitter i fälgarna från start motsvarande en tubeless-tejp?
Ventiler och vätska förstår jag att jag behöver, men spelar det någon roll vilka ventiler? Har sett att nedre tätringen kan ha olika form etc.

Tacksam för svar,
Mvh/Calle

Nu är inte jag någon ägare av yt. Men., jag har ett par dt swiss e1700 och alla dt swiss hjulset levereras "färdigtejpade". Är du osäker så köp ett helt kit, brukar inte skilja så många kronor.
Kan vara så att du har oturen att däcken inte riktigt sluter tätt och då kan ett varv med tejp till behövas. Men eftersom att tittar på nya däck så borde detta inte vara några problem ?

//Fredrik

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Apelsingummi sa:

Tacksam för svar,
Mvh/Calle
Mina m1900 hjul som sitter på min Al comp 2 satt det bara fälgband i, jag tog bort fälgbandet drog ett varv eltape o sen ett varv stanstape, blev tätt direkt.

YT Jeffsy - The tråd
Hej,

Tänkte höra mig lite för, står inför valet av ny cykel. Sålde precis av min gamla Specilized Pitch 26" för att ge plats åt en ny. Jag har spanat ganska länge på Jeffsy och Spectral. Men det lutar åt Jeffsy. Frågan är då 27 eller 29.

Vet att man borde prova innan osv, kommer nog dock inte har möjligheten till det.

Jag är lite rädd för 29" känns stort och att jag inte skulle uppskatta det i skogen, och 27,5" känns mer som ett mindre steg. Men samtidigt skulle det ju vara tråkigt att missa 29" alla fina egenskaper.
Jag är väldigt velig jag vet.

Men finns det någon här ute som gått från 26" till 29"? Som någonstans i min längs (178cm)

Skulle vara intressant å höra.

YT Jeffsy - The tråd
Jag är 175 och skaffade en 29" 140mm-hoj från att tidare rullat 26".

Tyckte att största skillnaden var att styret var bredare... Har sällan reflekterat över hjulstorleken och tröghet i styrning etc utan tycker att andra faktorer är viktigare att ta hänsyn till. Jag skulle tro att en 29 för det mesta är snabbare i sverige men en 27 har fördel om man kör väldigt mycket utför. 27an har också fördel att man kan sätta på riktiga DH-däck om man är lagd åt det hållet.

Vad gäller jeffsy har 27an en modernare geometri med längre reach. 29an är ganska kort i storlekarna.

YT Jeffsy - The tråd
Jag köpte en Jeffsy pro 29 medium förra året och gick upp från en 26 xc med 100 slag. Det först som jag kände var att styret var brett och att ramen kändes kort (175 cm), men efter lite inkörning så har jag vant mig vid cykeln och måste säga att den är rolig och pigg att cykla med på teknisk stig och väldigt stabil utför. 29 däcken gör också att man har mycket bättre grepp uppför i stökig stig, vilket gör att jag kommer upp på ställen där jag inte kom upp med min 26. Jag har haft med den på enduro/mrb resor och kört med den också i bikeparks när min downhill hoj har packat ihop. När jag kör teknisk stig i Stockholm kör jag på det höga läget för att få upp pedalerna lite. Vid enduro och downhill sänker jag geometrin för att få lite mer stabilitet i kurvorna. Det som överaskade mig mest på, var att den känns inte alls trögare på vanlig stig jämfört med min gamla hoj. Jag kör på original Ibex och till skillnad från vissa på detta forumet, så tycker jag dom har bra balans mellan grepp och rullmotstånd (kör slanglöst), efter ett års cyklande har jag inte fått punka ännu med dom.

YT Jeffsy - The tråd
Hade bestämt mig för en Jeffsy AL One 29, men leveranstiden är till 21 juni. AL Two var 28 juni :(
CF two fanns att beställa men känns som att jag att budgeten sprack för länge sen.
Large är min storlek (181cm).

Någon Jeffsy-ägare som har erfarenhet av Trek fuel ex 2017? Vilken skillnad är det uppför, flacken, nerför om man jämför dessa modeller? Nya Trek har blivit biffigare, men deras aluminium verkar väldigt tung och hur är den då att hantera.

Jag är ute efter en all-round-mtb för skogsturer men någon fjälltur. Bor där det är mkt kuperat. Vill inte ha en alltför slö cykel uppför eller på flacken, men vill också ha en som är trygg nerför. Har cyklat en hel del racercykel och blivit lite less och därav vill söka mig till skogen och hitta ny inspiration. 29 tum vill jag ha. Jag är 181cm. Ovan MTB-åkare.

Frega

YT Jeffsy - The tråd
Jaha, nu har vi passerat det magiska datumet 19/4, då ska 29:orna vara tillgängliga om man köpte tidigt.

Är det nån som har koll på när leveranserna börjar rulla ut? Ingen förändring under My Orders än iaf.

Tillbaka
Topp