YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Snakepit sa:
Jaha, nu har vi passerat det magiska datumet 19/4, då ska 29:orna vara tillgängliga om man köpte tidigt.

Är det nån som har koll på när leveranserna börjar rulla ut? Ingen förändring under My Orders än iaf.

Min AL 1 är i Sverige någonstans nu :-)
Beställde 16/3

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Hur går det för era leveranser? DHL verkar riktigt sega nere i Tyskland, tog 3 dagar till Hamburg och nu ska de tydligen lämna över till Postnord här i Sverige. Är det samma för er? Jag bor i Stockholm.
Vet ni om det blir heldagsvaka hemma ("leverans 8-17, och nej vi kan inte lova något mer exakt") för att invänta leveransen eller om de kan leverera på kvällstid?

YT Jeffsy - The tråd
Min dök bara upp vid dörren utan någon som helst avisering från Postnord. Tur nog var min sambo hemma och hon behövde inte signa något heller.....

YT Jeffsy - The tråd
Min var i Härryda i torsdags och är fortfarande kvar där. Beräknat datum upp till Piteå är på onsdag så jag håller tummarna! Beställde 12/3 och det är en AL One.

YT Jeffsy - The tråd
Postnord suger sedvanlig dolme och försökte leverera utan att ge ifrån sig ett pip.

Får se om dom försöker igen eller om jag får hämta på terminalen.

YT Jeffsy - The tråd
Kan bara upplysa folk om att YT nu erkänner att Thirstmaster 3000 v1 sög ap-pung och ska skicka mig en ny utan att jag behöver returnera den gamla. Enligt Jeffsy-tråden på PB så ska den nya vara mycket stadigare byggd och faktiskt hålla en flaska med vätska i på plats. Deras tidigare svar var att jag skulle returnera och de skulle kolla på den men nu när jag kontaktade dom igen för jag inte orkat skicka den på 4 mån så sa dom bara "We'll send a new one. Sorry for that mixup."

YT Jeffsy - The tråd
durietz sa:
Kan bara upplysa folk om att YT nu erkänner att Thirstmaster 3000 v1 sög ap-pung och ska skicka mig en ny utan att jag behöver returnera den gamla. Enligt Jeffsy-tråden på PB så ska den nya vara mycket stadigare byggd och faktiskt hålla en flaska med vätska i på plats. Deras tidigare svar var att jag skulle returnera och de skulle kolla på den men nu när jag kontaktade dom igen för jag inte orkat skicka den på 4 mån så sa dom bara "We'll send a new one. Sorry for that mixup."

Har fått min utbytt då den sprack/vek sig. Tror det är samma modell som tidigare. Lägg gärna ut en bild och info på din nya när du får den!

YT Jeffsy - The tråd
Så nära men ändå så långt borta... PostNord påstår att de var här idag men att de inte kunde leverera. Kanske för att de inte sagt ett ord om att de skulle komma och att jag jobbade då? Nu ska jag tydligen invänta instruktioner för hur jag ska hämta den på terminal. Det kommer väl på snigelpost imorgon, de verkar inte klara av att lämna det i lådan när de ändå var här. Eller på telefon eller mail vilket de ska ha.Vilket skitupplägg, osannolikt dålig kundservice.

YT Jeffsy - The tråd
Skogsnalle, ring till Postnord och boka kvällsutkörning. Dom kör ut någon gång mellan 1630-2100 och min 27a kom idag ca 1730. Detta är i Bromma, Stockholm.

YT Jeffsy - The tråd
Skogsnalle sa:
Så nära men ändå så långt borta... PostNord påstår att de var här idag men att de inte kunde leverera. Kanske för att de inte sagt ett ord om att de skulle komma och att jag jobbade då? Nu ska jag tydligen invänta instruktioner för hur jag ska hämta den på terminal. Det kommer väl på snigelpost imorgon, de verkar inte klara av att lämna det i lådan när de ändå var här. Eller på telefon eller mail vilket de ska ha.Vilket skitupplägg, osannolikt dålig kundservice.

Samma visa för mig...

YT Jeffsy - The tråd
Så igår kom äntligen cykeln! Strax efter nio på morgonen fick jag meddelande i postens app att den fanns att hämta hos mitt postombud. Sambon som är hemma med våran son säger att dom aldrig var förbi och knackade på men jag klagar inte då det ändå gick så smidigt att få cykeln hos ombudet.
Första intrycket är mycket lovande även om det inte blev någon seriös tur då vi fortfarande har snö kvar.
Jag har dock problem med att jag inte får in luft i bakdämparen med pumpen som jag har, en Topeak Pocket Shock DXG. Den fungerar på framgaffel men när jag skruvar fast den på bakdämparens ventil så läker luften ut.. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Testade en annan pump och den fungerade..

Bilagor

• DSC_0368.JPG
    DSC_0368.JPG
    446.9 KB · Besök: 82
YT Jeffsy - The tråd
Olov.L sa:
Så igår kom äntligen cykeln! Strax efter nio på morgonen fick jag meddelande i postens app att den fanns att hämta hos mitt postombud. Sambon som är hemma med våran son säger att dom aldrig var förbi och knackade på men jag klagar inte då det ändå gick så smidigt att få cykeln hos ombudet.
Första intrycket är mycket lovande även om det inte blev någon seriös tur då vi fortfarande har snö kvar.
Jag har dock problem med att jag inte får in luft i bakdämparen med pumpen som jag har, en Topeak Pocket Shock DXG. Den fungerar på framgaffel men när jag skruvar fast den på bakdämparens ventil så läker luften ut.. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Testade en annan pump och den fungerade..

Kul, vilken storlek jag och hur lång är du? Vad har du cyklat på innan? :)

YT Jeffsy - The tråd
bjorkkis sa:
Olov.L sa:

Det är en large och jag är 181 cm lång med 86,5 i grenmått och den blev klockren för mig! Cyklade tidigare på en Specialized Sx Trail från 2005 så det är ju ett snäpp upp om man säger så ☺️

YT Jeffsy - The tråd
Olov.L sa:
bjorkkis sa:
Olov.L sa:

Det är en large och jag är 181 cm lång med 86,5 i grenmått och den blev klockren för mig! Cyklade tidigare på en Specialized Sx Trail från 2005 så det är ju ett snäpp upp om man säger så ☺️

Grattis kanske jag skulle ha skrivit :)
Ja det lär ju vara skillnad på alla sätt. Jag står i valet å kvalet mellan 27 och 29. Vad fick dig att köra på 29?

YT Jeffsy - The tråd
bjorkkis sa:
Olov.L sa:
bjorkkis sa:
Olov.L sa:

Ja det lär ju vara skillnad på alla sätt. Jag står i valet å kvalet mellan 27 och 29. Vad fick dig att köra på 29?
Tack! Jag bestämde mig för en Jeffsy redan i fjol och då fanns ju bara 29" och när den sen släpptes med 27" kände jag inget sug efter den. Tyckte att den blev för mycket åt endurohållet med den ökade slaglängden.

YT Jeffsy - The tråd
Olov.L sa:
bjorkkis sa:
Olov.L sa:
bjorkkis sa:
Olov.L sa:

Tack! Jag bestämde mig för en Jeffsy redan i fjol och då fanns ju bara 29" och när den sen släpptes med 27" kände jag inget sug efter den. Tyckte att den blev för mycket åt endurohållet med den ökade slaglängden.

Ja 27an har mycket i slag, det som jag tänker på om jag skulle gå på en 29 är att den skulle vara snabbare över bröte osv. Men inte lika rolig, hoppar inte på några jätte hopp men bunny hop, manual osv. att det inte kommer kännas lika lättsamt. Vet att det bästa är att prova själv men kommer inte ha möjlighet till det.

YT Jeffsy - The tråd
Då var den på väg en Jeffsy 29 AL2, sen blir det ett par uppgraderingar singelklinga m.m.
En fråga dock när frakten går över ifrån DHL till Postnord hur får man tag i tracking no för postnord?

Bilagor

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    66.5 KB · Besök: 100
YT Jeffsy - The tråd
CFB78 sa:
Då var den på väg en Jeffsy 29 AL2, sen blir det ett par uppgraderingar singelklinga m.m.
En fråga dock när frakten går över ifrån DHL till Postnord hur får man tag i tracking no för postnord?

Det fick jag aldrig, utan jag antog hur lång tid det skulle ta från att postnord fick cykeln tills den borde vara hos mig och såg till att jobba hemma den dagen jag trodde det skule dyka upp.

YT Jeffsy - The tråd
Montering, provtur och justering klart nu och riktig premiärtur inbokad imorgon. Jag tänkte ge en liten rapport om det hela senare men först en fråga till er andra:

Har ni sparat leveranskartongen? Den är inte direkt liten och jag får inte ens upp den för vindsluckan så vet inte var jag ska ha den. Skulle vilja spara den men om det inte går utan större besvär känns det tveksamt.

YT Jeffsy - The tråd
Helt jävla fantastiskt! Har haft min Jeffsy sedan i oktober, men på förekommen anledning har jag inte kunnat använda den. Men idag struntade jag i lvg-hojen och körde i skogen istället. Det var kul och den åt allt.

IMG_0031.JPG

IMG_0030.JPG

YT Jeffsy - The tråd
Hej!

Verkar som att jag snart blir en i YT-familjen, är nära beställning av YT jeffsy CF one 27,5 men funderar lite över storleken (lutar åt L) och då höjden på sadeln. Jag är 181 med benlängd om 84 cm. Ser jag på en skiss på YTs hemsida så hamnar höjden på sadelstopen (infästningspunkten för sadeln) på 690 mm från centrum vevparti. Ramen är 480 mm (L) och sadelstolpen bygger minst 210 mm där den är i klättringsläge.

/Leder

YT Jeffsy - The tråd
simonijo sa:
magnil sa:
simonijo sa:
Då leveranstiden på dessa cyklar är alldeles för lång just nu så undrar jag om någon av er sitter på en Jeffsy i storlek L/XL som ni tänkt sälja? PM:a mig isf. Är 187.5 cm så en XL borde kanske passa bäst för mig?

MVH Simon

Är 187 cm med 90 cm grenmått och har storlek L. Har sadeln längst bak. När jag sänker sadeln ett par cm tycker jag att jag hamnar lite långt fram i förhållande till vevpartiet men annars känns den bra. Har även provat en mycket kort sväng på en XL och det fungerade bra det med.

Du ligger i gränslandet så det bästa hade definitivt varit att prova.

Ja det bästa hade definitivt varit att prova först men det finns inga butiker som säljer dem eller ?

Kör just nu en specialized epic i storlek L som jag tycker är lite för liten. Ngn som har koll på om de är jämförbara i storlekarna?

Någon som vet hur YT ställer sig till garantiärenden om man har en begagnad cykel förresten ? Vid t.ex. sprickor i ram m.m.

Har du vägarna förbi Oslo så finns det faktiskt en butik som säljer YT. I höstas hade de ett flertal Jeffsy i butiken man kunde provsitta.

YT Jeffsy - The tråd
Jeffsy 27 beställd! Hoppas den dyker upp snart, hur lång leveranstid har det varit för er som har beställt när cykeln har funnits i lager?

/Niklas

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Velar om jag ska prova höja gaffeln till 150mm eller ej, mest för gaffelvinkeln än det längre slaget. Och kortare styrstam ska provas.

2017-04-0715.34.32.jpg

Renthal carbon 780 styre med 30mm rise och ESI, fun works-hjul med 30mm innerfälg, Magic Mary fram och Rock Razor bak.
M-785 vev med 30 klinga, M9000 reglage, M8000 bakväxel och X1 kassett.
13.5 kg med pedaler och flaskställ.

YT Jeffsy - The tråd
Det börjar tina upp här uppe i norr så att man kan börja cykla ordentligt. Än så länge sjukt nöjd med mitt köp!

Bilagor

• DSC_0429.JPG
    DSC_0429.JPG
    559.9 KB · Besök: 115
YT Jeffsy - The tråd
Någon som jämfört AL o CF? Sugen på en One men vet inte om det är värt dom extra tusenlapparna för en kolfiberhoj... I övrigt ser dom ju identiska ut?

YT Jeffsy - The tråd
Då har jag äntligen bestämt mig att köpa en Jeffsy 27 över Capran.
Är bara lite fundersam över storleken.
Är 178cm med 83cm benlängd.
Ska jag köra på en medium(165-178cm) eller large (176-189cm)?
Sen har jag samma fundering som emilkarl om det är värt med en CF?

YT Jeffsy - The tråd
davideson sa:

Medium. Risken med large är att hisspinnen måste bytas till en kortare variant.

YT Jeffsy - The tråd
BjornR sa:
davideson sa:

Medium. Risken med large är att hisspinnen måste bytas till en kortare variant.

Large med grenmått 81 cm gör att droppern är liiiite för lång i översta läget trots max instick. E13 trs dropper.

YT Jeffsy - The tråd
Efter snö kommer... kvällstur i solen... sjukt nöjd, speciellt utför, vilken aptit för fart. De här kommer bli bra.

Bilagor

• IMG_0752.JPG
    IMG_0752.JPG
    558.4 KB · Besök: 73
  • IMG_0753.JPG
    IMG_0753.JPG
    628.6 KB · Besök: 70
  • IMG_0749.JPG
    IMG_0749.JPG
    561.3 KB · Besök: 59
Tillbaka
Topp