YT Jeffsy - The tråd

YT Jeffsy - The tråd
Inte märkbart! Den lilla minskningen i hävarm vägs iaf för mig upp av att jag får ett bättre rundtramp med kortare. Med eagle och 50T bak har det oavsett aldrig varit något problem.
Ok, bra att veta, tack! En annan fundering är om man märker förlust av stabilitet när det fungerar på utför, eftersom fötterna står på "en mindre plattform"?
Min cykel kom med 32t fram och 11 vxl 9-46 kassett vilket innebar att jag behövde sätta en oval 28t fram för att klara all teknisk klättring samt få lite tätare steg mellan växlarna och faktisk ha någon slags användning av den mikroskopiska 9t växeln...

YT Jeffsy - The tråd
Ok, bra att veta, tack! En annan fundering är om man märker förlust av stabilitet när det fungerar på utför, eftersom fötterna står på "en mindre plattform"?
Min cykel kom med 32t fram och 11 vxl 9-46 kassett vilket innebar att jag behövde sätta en oval 28t fram för att klara all teknisk klättring samt få lite tätare steg mellan växlarna och faktisk ha någon slags användning av den mikroskopiska 9t växeln...
Nej inte heller det är något jag tänkt på. DH-cyklar brukar ju inte heller ha speciellt långa vevar (tror 165 är ganska vanligt där) så jag tror inte det är någon stor grej. Om något skulle jag i så fall övervägt pedaler med längre axel/bredare plattform så fötterna hamnar längre isär åt det hållet. Cromag Dagga tex, om man nu är plattfot.

YT Jeffsy - The tråd
Sjukt sugen på en jeffsy, verkar vara en bra allroundhoj. Ser tvärslut ut på hemsidan. Någon som vet när man kan köpa igen? Tänker på base eller comp i första hand 27,5

YT Jeffsy - The tråd
Söker bilder på en Jeffsy i Candy Red med en röd gaffel. Gillar både Marzocchi och RS röda men det blir kanske lite too much.

1600021780906.png

YT Jeffsy - The tråd
Med lite svarta dekaler på gaffeln hade det nog sett bättre ut, med risk att bli plottrigt.. Har själv en röd 2018. Jag har försökt hitta schysta accentfärger men känner att jag går bet. Den det ruskigt bra ut med svarta detaljer helt enkelt ?

YT Jeffsy - The tråd
Okej nu är det konstaterat att jag måste köpa en ny gaffel i vilket fall. Samtidigt tänker jag gå upp i slag från 140/140 (2019 modellen) till 150/150 som 2020 modellen. Frågan är om någon här testat 160/150 och om det är något att rekommendera eller ej? ZEB och Z1 Coil kommer endast i 160 till 29".

Senast ändrad:
YT Jeffsy - The tråd
Okej nu är det konstaterat att jag måste köpa en ny gaffel i vilket fall. Samtidigt tänker jag gå upp i slag från 140/140 (2019 modellen) till 150/150 som 2020 modellen. Frågan är om någon här testat 160/150 och om det är något att rekommendera eller ej?
Cam zink byggde sin jeffsy 160/150 trots att yt avråder ifrån det, lite skoj.
Jag har en 2019, kör nu 150/150 hoppas hitta en fräsch lyric och testa 160 fram.

YT Jeffsy - The tråd
Har en jeffsy Base 2020 och upplever att Yari'n är halvkass på smöstök rotmattor/stenkistor. Finns det nått man kan göra med den för att fixa de, någon upgrade?

YT Jeffsy - The tråd
Har provat en CoMo (en upgradering för motion control enheten) vilket gör den följsammare (till salu förresten). Annars finns det inte så mycket att göra förutom att leka med lufttryck/tokens eller byta damper.

YT Jeffsy - The tråd
Som i att göra den långsammare?
Kanske är fel på den för början, större hopp/dropp är inga problem men när det blir tätt mellan hindren är den stötig och hoppig, slår i händerna.
'ska' den va bättre/likvärdig med min förra sektor debonair?
Jag har ingen koll på Rockshox och Yari men jag antar att du måste kunna justera rebound och då minska denna så att du snabbar upp returen, Inte att du ska göra den långsammare. När jag har ställt in rebound enligt tabell så minskar jag den 2 steg för att funka bättre över rotmattor. Jag har en äldre Jeffsy i base-utförande med fox 34 rhythm vilken är rätt basic.

YT Jeffsy - The tråd
Detta har säkert tagits upp tidigare men jag har lite svårt med storleksfrågan, jag är 183,5cm och är mellan L och Xl men vilken ska man gå på? Xl känns väldigt stort. Någon som är liknande längd och kör large?

YT Jeffsy - The tråd
Detta har säkert tagits upp tidigare men jag har lite svårt med storleksfrågan, jag är 183,5cm och är mellan L och Xl men vilken ska man gå på? Xl känns väldigt stort. Någon som är liknande längd och kör large?

Jag är 184 o kör en large, tycker den är perfekt. Nu är min en 29” från 2017 så vet inte om geometrin förändrats så det påverkar.

YT Jeffsy - The tråd
Okej, det är en large jag helst skulle vilja ha då jag hellre har en lite mer lekfull cykel så den får inte bli för stor, men som sagt har de lite konstiga storlekar YT.

YT Jeffsy - The tråd
Kommer bli bra med en L ??
188 och XL Jeffsy här. Ibland!... känns den lite trög/lång (subjektivt) när jag försöker träna manuals och att få lite airtime! (Gissar en gnutta av detta är mer beroende på mitt tekniska nivå och inte cykelns fel)

YT Jeffsy - The tråd
Som i att göra den långsammare?
Kanske är fel på den för början, större hopp/dropp är inga problem men när det blir tätt mellan hindren är den stötig och hoppig, slår i händerna.
'ska' den va bättre/likvärdig med min förra sektor debonair?

Dämpar enheten är väl någorlunda budget i den gaffeln så topp prestanda ska man väl i räkna med. Den borde väl kanske inte va sämre än Sektorn ?‍♂️.

YT Jeffsy - The tråd
I den nedersta tabellen, tror jag att, stand over måttet inte är en faktor utan att måtten utgår från att det inte är begränsande.

I kuperad terräng för en lite tekniskt sämre cyklist, är min egen erfarenhet, att stand over kan vara en faktor som påverkar om cykeln upplevs som för stor även om övriga mått anger att den är rätt.

YT Jeffsy - The tråd
Hej.
Bytte min cassette från TRS+ gen1 till en sunrace mx9x 11-speed xd. Dock upplever jag att hjulet är sjukt seg trampat efter bytet, kättingen korvar sig vid bakåttramp. Några tips? :)
Det är inte bromsen.

Upplevde också att det blev sjukt segt att trampa runt efter exakt samma byte, hur löstes problemet för dig? Var det trissorna i växeln som spökade, eller något annat?

Kanske lite väl ambitiös trådarkelogi men vore väldigt intressant med svar!

YT Jeffsy - The tråd
Hejsan. Fick just en notis om att mitt ärende hos YT stängdes. Jag ställde bara frågan om när man kunde förvänta sig att Jeffsyn skulle bli tillänglig igen. Men dom stängde ärendet utan att svara :) Sen när jag gick in på deras sajt för att kolla om lagret fyllts på såg jag en sak som gjorde att jag började fundera. Det står SOLD OUT på alla Jeffsy-varianter jag är intresserad av. Och när man kollar i deras FAQ där dom förklarar de olika lagerstatusarna står det faktiskt att SOLD OUT betyder "this model is completely sold out and will no longer be available for purchase.". Det betyder ju att Jeffsy i dess nuvarande form inte kommer tillverkas mer och att troligen då kommer en ny 2021-modell. Det är ju intressant :) Jag förväntade mig mer att dom bara skulle fylla på lagren av den nuvarande utgåvan.

YT Jeffsy - The tråd
Hejsan. Fick just en notis om att mitt ärende hos YT stängdes. Jag ställde bara frågan om när man kunde förvänta sig att Jeffsyn skulle bli tillänglig igen. Men dom stängde ärendet utan att svara :) Sen när jag gick in på deras sajt för att kolla om lagret fyllts på såg jag en sak som gjorde att jag började fundera. Det står SOLD OUT på alla Jeffsy-varianter jag är intresserad av. Och när man kollar i deras FAQ där dom förklarar de olika lagerstatusarna står det faktiskt att SOLD OUT betyder "this model is completely sold out and will no longer be available for purchase.". Det betyder ju att Jeffsy i dess nuvarande form inte kommer tillverkas mer och att troligen då kommer en ny 2021-modell. Det är ju intressant :) Jag förväntade mig mer att dom bara skulle fylla på lagren av den nuvarande utgåvan.

Det var samma mellan 2019 och 2020, ramen är ju samma men speccen olika.

YT Jeffsy - The tråd
Hej! Är det nån som får svar från supporten på YT? Jag beställde nytt växelöra i september, betalningen drogs 30/9, som inte kommit än och jag får inget svar från supporten på varken mejlen eller Facebook. Verkar helt dött.

YT Jeffsy - The tråd
Troligtvis nya färger, capran kommer nog att bli uppdaterad

YT Jeffsy - The tråd
Orkade tydligen inte vänta på de skulle släppa nya cyklar på YT, så köpte en begagnad cf pro från 2018 av @Jockekrantz :)
En liten önskelista för jul är en dropperpost, samt konvertera till tubeless :) tips på prisvärd dropper tas gärna :)

Bilagor

• IMG_20201103_213601_051.jpg
    IMG_20201103_213601_051.jpg
    999.4 KB · Besök: 195
Tillbaka
Topp