Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hmm ja vi har en del sån på gården förvisso men det är en bit bort. Borde finnas enklare sätt att koppla upp den t ex gatubelysningBatteri till julbelysning?
Japp, verkar stämma när jag i min okunnighet googlar det:Ett balun till en trådanten.
Du har en radioamatör i kvarteret. Följ den svarta kabeln från botten av lådan så hittar du den som använder antennen. Pilla inte på trådarna bara - är det en sändaramatör och hen sänder så gör det ont.
Valet av plats kanske inte är optimalt då kvarterets ungar brukar springa och leka där. Hur stark kyss kan man få tro?
Beror på om det växer nån mistel i trädet.Valet av plats kanske inte är optimalt då kvarterets ungar brukar springa och leka där. Hur stark kyss kan man få tro?
Ett balun till en trådanten.
Du har en radioamatör i kvarteret. Följ den svarta kabeln från botten av lådan så hittar du den som använder antennen. Pilla inte på trådarna bara - är det en sändaramatör och hen sänder så gör det ont.
Så lite som möjligt.
Självklart uppmärksammar du värden på detta. Hålla på och dra kablar på det där viset från sin lägenhet... inte ok!Klädde mig för storm och gav mig ut för att följa Bengt-re’s (t)råd. Den ledde mig mycket riktigt till en bostad!
Visa bilaga 402717
Huset tillhör den hyresvärd som jag bor hos. Så då är frågan: skall man uppmärksamma detta? Å ena sidan är jag inget fan av förmynderi och är känd bland vänner för min råliberala inställning vad gäller amatörradio. Å andra sidan leker kvarterets ungar en del i dungen och jag är även beryktad motståndare till lek nära bilbatterier och liknande apparatur.
Vad gör jag nu?
Jo, men den fungerar säkertDet var sannerligen en amatörmässig installation.
Har inga problem med att folk håller på med amatörradio. Det är väl kul för dem. Men man kan ju inte hålla på och göra installationer på det viset mitt i ett bostadsområde. Fine om man har villatomt. Men inte i grannskapets äppelträd, då har man gått för långt.Vad gör tråden för skada? Måste man vara så tråkig och trångsynt mot andra?
Det är precis detta vi själva slåss mot i skogen.
Låt folk hålla på med sitt så gör jag mitt. Just amatörradio måste väl vara höjden av en oskyldig hobby?
Har inga problem med att folk håller på med amatörradio. Det är väl kul för dem. Men man kan ju inte hålla på och göra installationer på det viset mitt i ett bostadsområde. Fine om man har villatomt. Men inte i grannskapets äppelträd, då har man gått för långt.
Har inga problem med att folk håller på med amatörradio. Det är väl kul för dem. Men man kan ju inte hålla på och göra installationer på det viset mitt i ett bostadsområde. Fine om man har villatomt. Men inte i grannskapets äppelträd, då har man gått för långt.
Jag har faktiskt svarta glasögon, och ibland mustasch.
För att återgå till ämnet så väcker det minnen från lumpentiden när man spände upp kortvågstrådantennen, lätt att kasta upp men ibland svårare att få ner, m?roligare än att dra telefontråd iallafall , å kallt på riktigt var det oxå ?
Mange
Har inte kollat sen tråden drogs igång. Får ta en titt nån dag.Det här hade jag missat helt, hur gick det?
Vilken av trådarna?Har inte kollat sen tråden drogs igång. Får ta en titt nån dag.