Zeb, en ny fetare gaffel

Zeb, en ny fetare gaffel
Hehe, nej jag håller med, det skulle väl vara i diverse switchbacks som man får problem antar jag. Å andra sidan lyssnade jag på en intervju med Nico V där han tyckte att om man hade problem att ta sig runt switchbacks så var det en fråga om dålig teknik och inte en begränsning p.g.a cykeln.
För vad det är värt, är inte Nico V. :)
Jag har kört olika Patruller i tåjta switchbacks och även två olika Poles.
De finska hojarna inte på något sätt svårare att få runt. Switchbacks är ju svårt oavsett hoj, speciellt om det är brant också.
Misstänker (som NV tydligen säger) att det finns ett stortt utrymme för teknikförbättring för de allra flesta på just såna ställen. För egen del är det helt klart så.

Men jag säger inte att man ska skaffa en Pole om man mest tänkt trajla. ;-)

Zeb, en ny fetare gaffel
Det stora problemet är fortfarande ramarna som flexar. Men det talar tillverkarna inte om till dreglande spekulanter Det skulle vara roligt att se en höghastighets upptagning på ram &gaffel men det visar inte dom fina tidningarna för då skulle presumtiva kunder skita i byxorna när dom får se verkligheten.Jag har sett verkligheten innom mc branschen.
Kan du i detalj redogöra likheterna mellan cykel och motorcykel och i vilka lastfall krafterna överensstämmer och i dessa lastfall få ut samma flex? Vore kul att veta.

Zeb, en ny fetare gaffel
För vad det är värt, är inte Nico V. :)
Jag har kört olika Patruller i tåjta switchbacks och även två olika Poles.
De finska hojarna inte på något sätt svårare att få runt. Switchbacks är ju svårt oavsett hoj, speciellt om det är brant också.
Misstänker (som NV tydligen säger) att det finns ett stortt utrymme för teknikförbättring för de allra flesta på just såna ställen. För egen del är det helt klart så.

Men jag säger inte att man ska skaffa en Pole om man mest tänkt trajla. ;-)
Jag vill minnas att han pratade om att det var skönt att de lyckats bygga den nya versionen Lapppis el-moped med kortare kedjestag, för det blev svårt att flytta runt vikten som han vill annars, och han tyckte att man kunde inte ha för slack styrvinkel för då blev det svårt att få nog med vikt på framjhulet. Men på frågan om det också blev lättare att komma runt tighta SwBks så svarade han ganska bestämt att om man hade problem med det så var det en teknikfråga, att göra en cykel så kort och brant så att den kunde svänga runt en SwBk som en vanlig sväng var inte rimligt, typ :)

Jag kan inte påstå att jag stöter på så värst många SwBks i de värmländska skogarna, och därmed upplever jag inga problem med det heller ;)
Däremot kan jag märka att det är lite knixigare att hinna med när det är många snabba kurvor på rad med min Ävil jämfört med den lilla Scouten. Ställen där jag tidigare kunde väva cykeln lite rappt igenom lingonriset så går det då och då rakt fram istället, för jag hinner inte riktigt luta ner cykeln så mycket som behövs. (Inget av detta har dock någon relevans till Zeb eller dubbelkronat....)

Tillbaka
Topp