Zeb, en ny fetare gaffel

sdx

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Jag känner inget flex men jag har inte testat nån 32mm med 190mm slag heller.

Edit. Och nej, jag kör inte tillräckligt hårt heller
Det stora problemet är fortfarande ramarna som flexar. Men det talar tillverkarna inte om till dreglande spekulanter Det skulle vara roligt att se en höghastighets upptagning på ram &gaffel men det visar inte dom fina tidningarna för då skulle presumtiva kunder skita i byxorna när dom får se verkligheten.Jag har sett verkligheten innom mc branschen.

noxin

Ny medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Det stora problemet är fortfarande ramarna som flexar. Men det talar tillverkarna inte om till dreglande spekulanter Det skulle vara roligt att se en höghastighets upptagning på ram &gaffel men det visar inte dom fina tidningarna för då skulle presumtiva kunder skita i byxorna när dom får se verkligheten.Jag har sett verkligheten innom mc branschen.
Detta ger en rätt bra bild tycker jag:

sdx

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Var det en fråga eller ett statement? Bästa videon jag har sett där man ser hur mycket flex det egentligen handlar om :)
Höghastighet upptagning är från 1000 bilder per sekund och drar man sedan ner det i låghastighet så ser man på ett annat sätt.
Varför såg ingen när kedjestaget på polen gick av.

jonte987

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Övertygad. Lyrik på en 2018 års mega känns nu direkt livsfarligt. Om man mot förmodan inte dör i OTB lär väl gaffeln gå av

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Höghastighet upptagning är från 1000 bilder per sekund och drar man sedan ner det i låghastighet så ser man på ett annat sätt.
Eftersom det är du som påstår att det är "ramarna som flexar" så föreslår jag att du presenterar höghastighetsfilm som bevisar detta, istället för att avfärda en högst informativ video där man tydligt ser att gaffeln flexar extremt mycket mer än ramen.

Makten

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Gafflarna har så galet mycket fladder i längsled i den filmen
Jag undrar fortfarande varför man inte kör dubbelkronat på långslagliga endurocyklar. Borde vara extremt mycket styvare än en sketen enkelkrona, i det avseendet. :unsure: Skulle förmodligen gå att göra lättare dessutom.

Maakus

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Jag undrar fortfarande varför man inte kör dubbelkronat på långslagliga endurocyklar. Borde vara extremt mycket styvare än en sketen enkelkrona, i det avseendet. :unsure: Skulle förmodligen gå att göra lättare dessutom.
Den kommer om några år säkert. Kan ju inte släppa allt direkt. Måste ju ha grejer att sälja.

MRP har ju sin Barlett, har inte hört något om den.
Kanske är kass.

manneblask

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Den kommer om några år säkert. Kan ju inte släppa allt direkt. Måste ju ha grejer att sälja.

MRP har ju sin Barlett, har inte hört något om den.
Kanske är kass.
Såg Loam Ranger slängde på en sån på sin HD5, dock mer som DH-hoj. Men har också funderat varför man inte ser mer dubbelkronat i Enduro. Kanske har något med omsidighet vid transportsträckor, eller så handlar det bara om att sälja prylar som sagt 🤷‍♂️

Helkama raisu

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Leo (Ågaren av Pole) pratade just om det att deras endurocyklar inte är byggda för att tåla de krafter som uppstår med dubbelkronat.
Nu är jag osäker hur han menar här om krafterna i ramen blir större av den styva gaffeln eller om de inte är byggda för att klara de potentiellt högre krafter en dubbelkronad cykel kan utsättas för.

C-dale

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Svängradien kan bli ett problem i hårnålssvängar, om man inte är en mästare på framhjulssväng.

Putte.w

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Dom filmar från höger sida och det va vänster stag som gick sönder så det är nog därför det inte syns

Makten

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Svängradien kan bli ett problem i hårnålssvängar, om man inte är en mästare på framhjulssväng.
Det brukar framföras som argument, ja. Med kortare slaglängd än ren DH skulle man dock kunna ha all offset i kronorna istället för delvis nere vid hjulet. Dessutom finns det ett antal stig- och endurocyklar som har inbyggd begränsning av styrutslaget (Trek, Canyon och säkert nån mer).

marran

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Efter att ha cyklat massor med stig, platt, utför, uppför, hopp och lek osv på dubbelkronat kan jag avfärda den myten. Inte en enda gång kan jag påminna mig om att jag kände mig begränsad i styrutslag. Och nu har jag enkelkronad på samma cykel och ökat styrutslag är inget jag tänker på.
Gaffeln det handlade om var en Boxxer sänkt till 120mm slag.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Jag, som rätt tafflig cyklist, kan däremot *inte* avfärda den myten, när jag ska vända på begränsat utrymme behöver jag mer styrutslag än min lefty kan ge åt vänster.

Efter att ha cyklat massor med stig, platt, utför, uppför, hopp och lek osv på dubbelkronat kan jag avfärda den myten. Inte en enda gång kan jag påminna mig om att jag kände mig begränsad i styrutslag. Och nu har jag enkelkronad på samma cykel och ökat styrutslag är inget jag tänker på.
Gaffeln det handlade om var en Boxxer sänkt till 120mm slag.

Makten

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Jag, som rätt tafflig cyklist, kan däremot *inte* avfärda den myten, när jag ska vända på begränsat utrymme behöver jag mer styrutslag än min lefty kan ge åt vänster.
Hur ofta händer det vid normal cykling då? Du cyklar ju trots allt med sån gaffel, så nackdelarna kan ju inte vara särskilt stora kan jag tänka. :sneaky:

Sen är inte Lefty precis likadan som dubbelkronat. Fetare ben och säkert annat avstånd mellan styrrör och gaffelrör. Eller knivrör eller vad fan man ska kalla det. 😂

Jimel

Aktiv medlem
Zeb, en ny fetare gaffel
Varför gafflar när man kan köra med dämpare i hjulet?
767B39BF-09E7-419C-9EB3-96083F733D0A.png

nej det var inte seriöst, är för rullstolar

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer