Zee + 40t = impössible? Svar nja, men det blev bättre med XT.

JojjeM

Aktiv medlem
Tänkte modernisera en 1x10 setup lite så köpte ett kit med en 40t och en 16t för att trimma en 11-34-kassett. Visste att det skulle bli tajt med Zee-bakväxeln som inte klarar det omfånget "officiellt" men hittade flera forumrapporter (Pinkbike, stw, mtbr etc.) som pekade på att det var görbart.

Kom inte i mål med meckandet men tycker initialt att det verkar ganska kört :(. Ska labba lite mer imorrn med kedjelängd och b-skruvsjustering.

Nån som har erfarenhet och fått det att funka (eller gett upp)? Tips, glada tillrop eller domedagsprofetior mottages gärna.

/Johan

Senast ändrad:
Körde med det rätt länge för två år sen men det var nog på (eller kanske över) gränsen.

Två knäckta bakväxlar talar ev sitt tydliga språk. :)
Fast så länge jag inte körde på nån stor kaka bak och bottnade så funkade det bra tyckte jag.

Oklart i vilken kategori du ska placera infon i. :)

Bra input. Tack.

Jag väljer att placera den i kategorin glada tillrop så att jag får en anledning att pyssla vidare :)

Och ja, helst ska det ju dessutom funka genom hela slaget, eller i alla fall nästan hela.

/johan

Ehm, vart har du blivit så övertygad om att Zee ska funka rakt av med en 40-kaka?
Ända jag kunnat hitta är folk som kört så med HT...
Tror du behöver en RADr-cage för att få till den setup'n på en FS :/

Lycka till vilket som!

Jag har en niodelad Saint med SS-cage som funkar utmärkt med 40-kaka på en Knolly DT.
En XTR på min Turner fungerade däremot dåligt.
Om det beror på växelns geometri eller om olika fabrikat placerar fästhålet för växeln en aning olika vet jag ej, men fästpunkten borde ju vara noggrant standardiserad.

C-dale sa:
Jag har en niodelad Saint med SS-cage som funkar utmärkt med 40-kaka på en Knolly DT.
En XTR på min Turner fungerade däremot dåligt.
Om det beror på växelns geometri eller om olika fabrikat placerar fästhålet för växeln en aning olika vet jag ej, men fästpunkten borde ju vara noggrant standardiserad.

Tror mer på att det handlar om olika utformningar/längd gällande B-skruven.
(Samt så klart hur mycket kedja länkaget drar...)

Det finns väl 2 sorters Zee, en bara den ena klarar 11-36 kassett. Det är inte så att du har den andra sorten?

(Lössa expanderdrev... jag trodde Sunrace tagit över det med sina färdiga kassetter?)

larsaw sa:
Ehm, vart har du blivit så övertygad om att Zee ska funka rakt av med en 40-kaka?
Ända jag kunnat hitta är folk som kört så med HT...
Tror du behöver en RADr-cage för att få till den setup'n på en FS :/

Lycka till vilket som!

Har oxå fått för mig att det endast funkar med en RAD för FS men utan på HT.

Kan det ha varit så att det var denna herre som informerade mig om det när jag gick i liknande tankar??

Lånar tråden lite.

Har en drivlina som sjunger på sista versen med just RADr-cage och expander drev. Det hoppar och far och är allmänt slut. Hur är det med RADr-cageen. Måste den också bytas pga slitage? Dvs den har inte blivit krökt eller dingad.

Visst borde den kunna återanvändas?

Tack för svar.

Borde väl bara vara att sätta dit nya trissor när du byter det andra. En vanlig cage slits ju inte om man inte mosar den.

Jojje funkar inten en goat link (kolla wolftooth components) och eventuellt en längre b skruv.

Jilster - borde bara vara köra vidare ser inte varför det inte skulle gå men jag vet inte. Tänkte nog själv testa sun race kassett plus längre b skruv. Finns säljare på ebay som säljer kit med kassett kedja och b skruv.

Är också inne på det! Tack för svar!

Nyfiken på vad som kokar i din cykel källare Glitch ;-)

Rattnalle sa:
Vad är vitsen med att modda växeln så att den i praktiken blir en dyrare medium cage?

+1

Är den inte i uselt skick kan den åt budgethållet lagde bara sälja den.

(Jag skall nog slå till på en Sunrace och se hur det funkar.)

Det funkade för mig på min Commencal men det var på gränsen. Om jag bottnade i 40t-drevet blev det en tydlig klonk. Till slut bytte till en medium-cage och flyttade Zee'n till HT'n.

Hej

Jag ska försöka mig på samma sak nästa helg, men jag kör HT. Trots detta vågade jag inte gå på 42t, utan håller mig till 40t på Sunrace-kassett.

// Erik

Eftersom Zee kommer med short cage och har specad kapacitet på 25T (36-11) för både DH- & FR-modellerna så skulle jag gissa att det inte bara är att 40T som största som kan vara en utmaning utan även att det kan bli svårt att få tillräckligt sträckt kedja på de minsta dreven. Tänker jag.

Jag tycker det verkar vara extremt dåligt värde i att hålla på med den här typen av modifikationer nu för tiden. En 11-delad slxväxel kostar ju som en radercage.

jofahjalm sa:
Jag tycker det verkar vara extremt dåligt värde i att hålla på med den här typen av modifikationer nu för tiden. En 11-delad slxväxel kostar ju som en radercage.

För en gångs skull håller jag med dig. Visserligen måste man ju då byta ut även reglaget, men det känns om en acceptabel ekonomisk uppoffring för att slippa möga.

jofahjalm sa:

Att köpa en 40 kasett när en 36a är utsliten är väl ingen modifikation av dåligt värde om det råkar funka?

Grejen är att det inte brukar funka så bra. Då blir lösningen att köpa dyra saker osm inte heller funkar så bra. Sedan har man lagt ut ganska mycket pengar samtidigt som man sitter med rackiga grejer som funkar lite lagom halvdåligt.

Konstig tråd där Jofa står för vett och sans.

Och tack för all input. Jag hajar att det finns bättre lösningar men hur man än vrider och vänder på det så blir det mer pengar. Kan jag få det att lira "tillräckligt" bra för kostnaden av expanderdrevet är jag nöjd.

/Johan

Labbade vidare och preliminärt resultat är att det "funkar" men växlingen kan inte med bästa vilja i världen kallas krispig. Får återkomma med rapport efter lite test utanför laboratoriemiljö.

Det verkar till och med som att det är safe att droppa i uppförsbackarna. Inget problem att skruva ur dämparen och lägga däcket mot sadelröret.
20170228_223009.jpg

Ser nog en ny drivlina inte allt för långt bort i kristallkulan
/Johan

Jojje goes 11! Non-budget snart alltså. Precis som att det varit det hittills... hur mycket du än försöker intala dig själv det ;-)

Det syns ju inte hur det växlar eftersom du inte drar runt vevarna samtidigt som du växlar. Däremot verkar det uppenbart att det finns för lite b-skruv och att växeln nu sitter allt för nära kassetten.

Nej, jag hade en hand för lite :). Angående b-skruv så är den inte i botten. Förutom på största, där den är onödigt nära, ligger växeln snarare för långt ifrån. Kassettens och växeln "lutning" är dåligt synkade.

/Johan

Hur ser det egentligen ut med kedjespänningen på de små dreven bak? Det jag hade som fundering var att även om det skulle gå att modda så växeln orkar upp på största så ger short cagen en begränsad kapacitet på 25T vilket räcker för 1x11-36T men blir lite för lite med 11-40T och jag tycker det ser ut som kedjan går emot sig själv i ytterläget.

Det går förvånansvärt bra. Alla växlar går i och kedjan är spänd (om än svagt) även på minsta drevet. Det största problemet efter att bara testat på parkeringen är att den långt iskruvade b-skruven gör att övre trissan hamnar långt från de mindre dreven och växlingen blir diffus. Får som sagt testa lite skarpt och se om det duger.

/Johan

zee.jpg

Funkade fint tycker jag. Bra spänn på 11t och marginal kvar på 40.
Men detta är ju en HT (nähä?) Det ser kanske lite knepigt ut, men B-skruven har lite kvar att ge.
Jag har inte testat med belastning ännu dock, bara rullat på en parkering.
Dock har jag problem att den växlar ned vid bakåttramp. Kanske måste justera min kedjelinje något?

Jag skulle nog inte vilja testa detta på en FS. Hela upplägget kan slå fel om man har otur med länkarna på aktuell kedjestagslängd.

Har kört en ordentlig stigtur och det funkade faktiskt riktigt bra.

Angående kedjelinje så flyttade jag en vevlagerspacer från drivsidan till andra så har en kedjelinje på ca 48 mm.

Råkade ändå klicka hem en M8000-växel som ett första steg mot 11-delat. Kan återkomma med rapport om det är nu eller bä jämfört med Zee:n.

/Johan

Har läst lite på andra fora och att den växlar ned vid bakåttramp verkar vara standard - oklart hur det är med en rad cage eller goat link eller längre b skruv men kör man rakt av verkar nedkuggningen vara given.

Om du trampar bakåt och den växlar ner borde ju inte själva växeln (eller b-skruv) påverka, enbart kedjelinjen?

Det blev onekligen mycket bättre med en XT. Rappare växlingar (kan väl delvis bero på att Zee:n var gammal och rätt misshandlad) och god marginal åt båda håll vad gäller kedjesträckning.

Ettan
ettan.jpg

Tian
tian.jpg

/johan

Tillbaka
Topp