Projekttråd med mest äldre cyklar och stål. Högt och lågt. Se första inlägg för sammanfattning. Nu med fokus på -> Soulcraft Royale <-

desmo

Aktiv medlem
Projekttråd med mest äldre cyklar och stål. Högt och lågt. Se första inlägg för sammanfattning. Nu med fokus på -> Soulcraft Royale <-
*** Redigerat ***

Tråden har ju utvecklats och spårat ur vid dethär laget. Så jag tänkte byta titel på tråden och istället göra en sammanfattning. Detta inlägg kommer sedan uppdateras när något nytt projekt dyker upp, eller om jag anser att jag nått någon milstolpe i byggandet och förvaltandet.

Fondriest Megachrome
Ram: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/2885266#msg-2885266
Färdig: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/2978183#msg-2978183
Använd: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/3141800#msg-3141800
Såld

Pinarello Veneto
Övertagande av cykeln: Start: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/2936945#msg-2936945

GT Outpost
Inköpt projekt: Start: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/2946496#msg-2946496
Monterade ihop den och sålde.

Kona Cindercone
Inköpt ram: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/3103811#msg-3103811
Såld vidare som projekt.

Benotto
Start ram: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/3120631#msg-3120631
Rullande cykel: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/3142421#msg-3142421

Nu med mest fokus på Soulcraft Royale.
Uppstartsinlägg: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/3145088#msg-3145088
Komplett cykel: https://happyride.se/forum/read.php/1/2631920/3292584#msg-3292584

*** Redigerat ***

Hej!

När resten av umgänget rustar med S-Works och supercyklar funderar jag på att bygga en retroracer. Fast ändå med en modern touch. Min tanke är smala rör, 10-delat, lätta lågprofilhjul. Har inte bestämt mig kring ramreglage eller på styret. Men viktigaste frågan hänger i luften; Ramen.

Jag vill har något med en klassisk stil. Dvs smala rör och klassisk geometri. Material spelar ingen större roll; stål, kolfiber, aluminum. Men jag vill ha en BRA ram. Hur vet jag vilka ramar som är bra? Och kan jag gå på några rejäla minor gällande vevlagerstandard och bredd för baknav tex?

//Tobias

Senast ändrad:
MASTER-AD10.jpg

Vad har du för budget?

Fast vid närmare eftertanke så bör du köpa en röd.

Hur som helst så skulle jag försöka hålla mig till en ram med BSA-vevlagerstandard och 130/100mm OLD.

Har hört att det finns fina DeRosa på eBay. Kolla upp frakten bara.

Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du för budget?

Glömde nämna det. Tänkte kring 2000kr för ram. Så jag letar främst begagnat.

Om du ska ha tag på en beggad ram skulle jag satsa på tyska och brittiska ebay (det kanske finns fler europeiska varianter, men det är de jag besöker ibland) och söka.

"rennrad rahmen" är ett bra sökord för tyska ebay, t ex.

Specialized Allez är en ram jag gärna skulle lägga vantarna, lacka illröd och med svarta komponenter. Men det har jag inte råd med.

Glömde också säga att jag är 168cm.
Det gör att ramar i storlek kring 52 borde vara intressanta. Om någon här på forumet springer på något intressant..

Vill du köra kolfibergaffel till så är större än 1" rör att föredra, om än inte klassiskt. Vill du ha stålgaffel är 1" att föredra.
Fundera också på hur feta däck du vill ha och se till att de inte fastnar i gafflar eller broms.

Köper du begagnat så se till att det är 130 oln (sent 80-tal och 90-tal borde vara OK) så att du får plats med 10-delat, 126 oln kan nog också fungera men är inte optimalt. Jag skulle föredra engelsk gänga för vevpartiet men vet inte om det spelar så stor roll egentligen.

Kolla innan så att de nav (Campa eller Shimano-kompatibla)du vill ha finns i önskad färg.

Det brukar finnas mängder med ramar i Reynolds 531, vilket är väldigt beprövat. Det finns även en hel del i modernare och starkare/lättare stål men knappast runt 2000.

Reynolds 531 och dylikt har i.o.f.s. varit fullt tillräckligt för många bra cyklister genom historien.

Niklasberglund skrev:
> Eftersom min egen cykel är med i tråden måste
> jag ju länka
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2394597/25683
> 48
>
> Men det kanske inte är tillräckligt retro?
> Jag har dock en svaghet för Look :)

Jag har eventuellt en KG156 på gång. Vad tycker du om den? Hur är den att cykla på?

thisismycat skrev:
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glömde också säga att jag är 168cm.
> > Det gör att ramar i storlek kring 52 borde
> vara
> > intressanta. Om någon här på forumet
> springer
> > på något intressant..
>
> Har du sökt själv?
>
> http://www.ebay.de/itm/Francesco-MOSER-Rahmen-52-5
> cm-RENNRAD-/111608680778?pt=LH_DefaultDomain_77&ha
> sh=item19fc65514a

Jo. Jag letar på egen hand. Denna tråden är för att veta vad jag ska leta efter! Så jag inte köper en ram som kommer kännas "död" att cykla på.

Ja det gamla skämtet Snuten, det har man aldrig hört tidigare :-)

desmo skrev:
> Glömde också säga att jag är 168cm.
> Det gör att ramar i storlek kring 52 borde vara
> intressanta. Om någon här på forumet springer
> på något intressant..

Nishiki competition, i väldigt fint skick. Sadel o stolpe saknas, annars komplett. 53 cm.
Av intresse?

Bilagor

• DSC_0669.JPG
    DSC_0669.JPG
    101.1 KB · Besök: 119
  • DSC_0667.JPG
    DSC_0667.JPG
    60.2 KB · Besök: 136
  • DSC_0668.JPG
    DSC_0668.JPG
    70.6 KB · Besök: 110
Senast ändrad:
Fin cykel, värd att bevara.
Tange Champion 2-rör = 0,9/0,6/0,9 = kvalitetsrör.

Jag tror jag vet vad jag letar efter nu. En retro muffad kolfiberram.
Har kikat runt på Look, Colnago, Concorde.. har ni tips på andra tillverkare som jag borde kika efter?
Och bör jag vara orolig att köpa en gammal kolfiberram? Tanken är att jag ska använda den "på riktigt" och inte bara för att äta glass.

Kollat efter Alan på ebay? Där finns det några att välja på.

Miyata hade också muffade carbon -ramar. Jag hade en MTB från dem men den blev stulen... :(

desmo skrev:
> Jag tror jag vet vad jag letar efter nu. En retro
> muffad kolfiberram.
>

Tipsar om Mercian och Bob Jackson som tillverkar snygga, muffade stålramar från UK. Köpte själv en Mercian Superlight från -73 i toppskick. Kostade runt 2000 med frakt.

Det gick en Specialized Epic SE 1993/1994, ca 58a, för 1500 på Blocket i Stockholm i förra veckan. Jag velade. Var orolig att mina >90kg nog hade fått den att kännas lite sladdrig. Borde kanske köpt, provat och i värsta fall sålt vidare så man hade varit en erfarenhet rikare.

Dåså.. väcker min egen tråd igen.
Jag är den sämsta av två världar, snål och kräsen.
Men nu har jag köpt en ram (ebay). Den har dock inte nått mig ännu.

Fondreist Megacrome
s-l1600.jpg

Har jag köpt ett bojsänke eller är det en vettig ram? Tig-svetsad med Deddacia-rör är väl ungefär den informationen jag har hittat hittils.

Riktigt fräsch. Snyggt!

Fränt. Jag gillar bygga ihop gamla cyklar så ska följa den här tråden.

Ska du hålla dig till estetiskt och tidsmässigt korrekta grejor, eller bara bygga ihop något som fungerar och ser bra ut?

2- eller 3-delat fram? Kan ju passa på o laborera lite när du ändå bygger från grunden... :)

Såg du frågade om vevlagerstandard i början, har du fått kläm på det där ännu?

Om utseendet är en faktor skulle jag inte ens fundera på 3-delat.

Jag har tänkt att bygga upp den med moderna komponenter.
Jag velar lite vilken väg jag ska välja. Jag har Shimano på alla andra cyklar vilket känns tryggt. Dessutom går de att hitta till bra pris. 2x10 eller 2x11 blir det. Nästan mer sugen på 2x10 så blir det enklare med hjul. Fast 11-delar går det med: https://www.merlincycles.com/shimano-105-5800-gear-kit-85057.html

Lite osäker vad det är för styrstamslösning.. på fotot ser det ut som en adapter? Någon som förstår? Jag har inget emot att köra med quill-stam, det kan bli snyggt. Compact-styre med shallow drop passar mig.

Vevparti vill jag ha något "luftigt" om ni förstår? Där går Shimanos moderna bort. SRAM Force brukar vara snygga, eller Rotor kanske. Om jag förstått det rätt så är det italienska gängor så utanpåliggande ska fungera. Bifogar länk på en bild som inspiration: http://www.bicyclesetc-il.com/images/library/large/sram_force_crank_set_10_m.jpg

Hjul velar jag också om. Första tanken var ett par tubhjul med låg profil i kolfiber från Kina. Men jag punkterade mycket förra året här i Sthlm och då är tub dyrt. Så då tänkte jag kanttråd med låg profil i kolfiber från Kina. Sedan dök dehär upp på blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Mavic_CXP_30_TUB_for_Racer_63870749.htm?sa=1 Hur står de sig mot ett par moderna hjul?
I första skedet kommer jag lyfta upp cykeln på ett par träningshjul som ligger här hemma.

Ungefär så går tankarna.
Vad tycker ni? Rätt, fel? Tips?

Jag gissade på 3-delat fram för jag trodde du var snål. Jag tror i alla fall att reglagen är billigare begagnade. Finns ju snygga touringvevar sommger bra utväxling med bara 8-9 bak.

Hur som, jo det ser ut som att du har en quill adapter, du har ju ett normalt gängat styrrör och då används dessa för att kunna akruva på en styrstam. Inte så vackert, det håller jag med om.

Snygga vevar ja, finns det vackrare än Campagnolo bland standardsortimentet? Om du skulle titta på lite äldre vevar så sparar du en slant på att slippa byta vevlager. Ja om du inte väljer 3-delat ändå för att få låga växlar, för då måste du antagligen ändå ha en med en längre axel.

http://www.ebay.com/itm/PEDALIER-CA...240536?hash=item3ab60a7018:g:j28AAOSwAYtWMfW1

Såna vevar till den typen av lager som sitter på. Snyggt/fult? :)

Mavichjulen på blocket är billiga, och ser bra ut, dem hade jag köpt. Tror inte tubdäck punkterar riktigt lika lätt som kanttråd, mena kolla bara Paris - Roubaix. Tuffare än Stockholms trottoarkanter och kassa lagningar? Klart mot glas och andra vassa föremål hjälper ju inget.

Du kan gänga i lager av typen hollowtech2 i stort sett vilken ram som helst, bara ramen har en standardgänga antingen italiensk eller engelsk (iso) gänga. Franska gängor är nog hyfsat ovanliga på en så pass modern cykel. Vevlagerhylsan bör vara 68mm (eller 73 men inte troligt) för att de ska passa rakt av. Annars får du mecka fram lite shims.

Kolla här.
http://www.ebay.com/itm/vintage-Cam...531726?hash=item33a66d95ce:g:GewAAOSwPcVVsnoL

Klart, du vill ju ha 2x11. Men du har redan en Campagnolo sadelstolpe ju. ;)

Senast ändrad:
Kikon skrev:
> Jag gissade på 3-delat fram för jag trodde du
> var snål.

Snål OCH kräsen :D

Vi få se när ramen dyker upp här hemma om vevlagret är värt att behålla. Och hur jag ska lösa styre/stam.

Men jag läser och tar till mig.

Så sitter happy inne med förslag så är det bara att ösa på.

desmo skrev:
> Kikon skrev:
> -----
> > Jag gissade på 3-delat fram för jag trodde du
> > var snål.
>
> Snål OCH kräsen :D
>
> Vi få se när ramen dyker upp här hemma om
> vevlagret är värt att behålla. Och hur jag ska
> lösa styre/stam.
>
> Men jag läser och tar till mig.
>
> Så sitter happy inne med förslag så är det
> bara att ösa på.

:)

Tänkte bara att brifters och andra delar till 2x11 kostar betydligt mer än 3x9 verkar det som.
Det var så jag tänkte.

Hur som, det blir spännande när du väl får hem den.

Kikon skrev:
> desmo skrev:
> -----
> > Kikon skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag gissade på 3-delat fram för jag trodde
> du
> > > var snål.
> >
> > Snål OCH kräsen :D
> >
> > Vi få se när ramen dyker upp här hemma om
> > vevlagret är värt att behålla. Och hur jag
> ska
> > lösa styre/stam.
> >
> > Men jag läser och tar till mig.
> >
> > Så sitter happy inne med förslag så är det
> > bara att ösa på.
>
> :)
>
> Tänkte bara att brifters och andra delar till
> 2x11 kostar betydligt mer än 3x9 verkar det som.
>
> Det var så jag tänkte.
>
> Hur som, det blir spännande när du väl får hem
> den.

Kör 2x9 då? 12-25 kassett och kompaktvev räcker långt.

Bengt-re skrev:
> Kikon skrev:
> >
> > Tänkte bara att brifters och andra delar till
> > 2x11 kostar betydligt mer än 3x9 verkar det
> som.
> >
> > Det var så jag tänkte.
> >
> > Hur som, det blir spännande när du väl får
> hem
> > den.
>
> Kör 2x9 då? 12-25 kassett och kompaktvev räcker
> långt.

Jag har inte bestämt mig för vad det blir. Varken 9-10-11-delat eller SRAM/Shimano/Campa.
Förutom Merlin och Ebay, var hittar man billiga brifters?

Bästa priset blir det om du köper ett helt gruppset, istället för att plocka del för del.

Jag byggde mig en singlespeed av en gammal Parkpreram, och köpte del för del.
Det blev mycket dyrt. :) Så dyrt att jag får ta med den i graven typ, för den kan jag aldrig sälja.

Denhär affären har strulat..
Enligt säljaren postades den 22 nov. Ramen har inte kommit. Jag har inte fått något trackingnummer. Han säger sig ha öppnat ett ärende mot Royal mail (engelsk säljare). Jag hade 30 dagar för att utnyttja eBays köparskydd som ju passerats med råge. Paypal har dock 90 dagar. Så när som helst nu måste jag öppna ett ärende kring affären. Säljaren svarar dock alltid när jag skickar meddelande via eBay så han har inte gått under jorden. Segt. Har helt tappat sugen på att bygga en retro-lvg nu.

Öppna ett ärende idag och gå vidare.

Öppna ett ärende omgående! En ram går ju liksom inte att skicka som ett brevpaket, är den skickad måste han ha fått ett spårningsnummer. Tråkigt för honom om han han verkligen skickat men inte håller koll på sina kvitton och speditören därefter slarvat bort paketet men det är ju inte ditt problem om han inte kan bevisa för eBay/PayPal/speditören att det är skickat.

Hur "vänliga" är ni i sådanahär fall? Informerar ni säljaren i förväg att ni öppnar ett ärende? Jag har redan nämnt det för honom att det är min enda möjlighet.

Tillbaka
Topp