Vilket smörjmedel använder ni till er kedja?

Jag använder vilken olja som helst som jag har hemma, oftast random "cykelkedjeolja" från vilken affär som helst (Clas olsson eller coop)
Detta är inte så himla noga tycker jag, däremot är jag skeptisk till alla produkter som både ska göra rent och smörja samtidigt, dom innehåller oftast en massa lösningsmedel.

Tvätta först kedjan med valfi rengöring/avfettning och sen smörja med olja.

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder vilken olja som helst som jag har
> hemma, oftast random "cykelkedjeolja" från vilken
> affär som helst (Clas olsson eller coop)
> Detta är inte så himla noga tycker jag, däremot
> är jag skeptisk till alla produkter som både ska
> göra rent och smörja samtidigt, dom innehåller
> oftast en massa lösningsmedel.
>
> Tvätta först kedjan med valfi
> rengöring/avfettning och sen smörja med olja.

Det är så pass? Hur är det med smutstilldragandet?

Rock n Roll håller kedjan relativt ren vad jag har läst mig till.

Jag har inget emot att vårda min cykel men det skulle vara skönt att slippa smörja efter varje tur.

Det verkar ju även finns en uppsjö av olika oljor beroende på väder och terrängförhållanden.
Spelar detta ingen roll heller?

Senast redigerad av en moderator:
jag köpte nyligen en flaska white lightening clean ride för att prova, rekommenderas inte.
Ok att man får smörja före varje tur, det har jag inte så mkt emot, men kedjan börjar ändå gnissla efter 6-7 mil (på en racer, i solsken), så man kan inte köra några längre turer med den.

Dessutom är det så tunnflytande att det är svårt att få en droppe på varje länk, känns som hälften hamnar på marken. Pedros har ngt liknande som heter Ice wax (tror jag det var), fungerar lika dåligt, om än lite mer trögflytande.

Finish line wet lube fungerar perfekt, även om kedjan blir lite svart av det. Finish line dry lube är oxå helt ok.
Jag är sugen på att prova Shimanos dry lube, den tror jag är bra (utan att ha provat själv).
Sammanfattningsvis tycker jag nog att man får välja antingen en tyst kedja eller en ren och fin kedja, även om jag fortsätter leta efter det perfekta torra smörjmedlet.

pbeijer skrev:
> Jag kör också med finish line wet lube, tycker
> den funkar bra.

+1

ApeTheGreat skrev:
> Jag vill ha en som står emot lera och väta bra.
> Tror ni finish line wet lube klarar av detta?

japp!

Jag köpte någon vaxliknande gegga med självlysande Fukushimagrön nyans på Cykloteket sist. Stod nå't om "extreme conditions" på flaskan, och visst fungerar den även i lera och blöta, och inte drar den åt sig någon smuts heller. Men oavsett om det är torrt eller blött verkar vaxoljan bara hålla ca 60km, så det blir ändå att smörja efter varje tur.

Rätt använd fungerar bra vaxsmörja både bra och länge.
Jag har de senaset åren med framgång använt
Squirtlube
w294i5684.jpg

http://squirtlube.com
Jag köpte då från: http://www.in2dust.co.uk

Ciclingnews recenserade den för några år sedan med följande omdömen
Pros: Superb performance in dry conditions that finally lives up to wax-based billing, surprisingly long lasting, drivetrains stay cleaner and quieter longer.

Cons: Still not the best choice for wet conditions but far better than other waxes

http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2008/quickspin/bikinventions_squirt_lubricant08

Men sedan i höstas, dvs under vintern med blöta och snö, har jag med minst lika stor framgång använt Prolink Chain Lube på pendlarcykeln. Jag hade lite 'chainsuck' efter ett kedjebyte, men det försvann när jag började med ProLink.
1054255_1_medium.jpg

http://www.progoldmfr.com/
Jag köpte den på XXL http://www.xxl.se/cykel/delar-underhaall/underhaall/prolink-chain-lube-kedjeolja-1054255

Recension av Lennard Zinn i VeloNews här:
http://www.progoldmfr.com/progold_photos/Zinn1.pdf

Vaxsmörja placerade sig även i topp i Tours femsidiga test av 49 olika kedjesmörjningar + 4 andra oljor
2_82f0baf0db.jpg

http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/komponenten/kettenschmiermittel/a8172.html

Men den skall då användas på rätt sätt.
Så här skriver Tour om kedjevård i sitt slitagetest av kedjor
32057854.jpg

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1582430/1593748

/Håkan

Senast ändrad:
Jag kör SquirtLube, det tar ca 25-30 mil innan det börjar gnissla. Drar inte åt sig smuts så lätt och blir det skitigt är det bara att borsta bort. På långa randonneer har jag med mig flaskan och applicerar innan pauser så att det hinner torka innan man hojar vidare.

Har kört Squirtlube ett tag nu också. Den håller drivlinan riktigt ren och det är lätt att få drivlinan ren igen. Nackdelen är att den inte håller så bra när det är blött och man får eftersmörja rätt ofta.

Pedros Go just nu. Är överhuvudtaget nöjd med alla Pedro oljor jag testat så jag brukar köpa dem. Jag har en känsla av att de sitter kvar längre utan att vara kladdiga jämfört med motsvarande Finish Line, men det kan ju vara inbillning.

Testar en ny idé nu.

Har två kedjor med snabblås som jag alternerar mellan. När jag varit ute tar jag av kedjan, torkar bort värsta skiten och lägger ner den i olja. Ur samma olja fiskar jag upp den andra kedjan, torkar bort överföldig olja och sätter dit på cykeln.

Nu har jag en automatlådeolja från Jula.

skier skrev:
> jag köpte nyligen en flaska white lightening
> clean ride för att prova, rekommenderas inte.

White lighning ice lube är den bästa jag någonsin provat. den höll episkt länge. Dock involverade min kedjesmörjningsprocedur på den tiden en ultraljudstvätt och en varmluftspistol. Jag har dock fallit ifrån mina smörjningsritualer och nu kör jag med shimano tfte varje gång det gnisslar.

ttfh skrev:
> Testar en ny idé nu.
>
> Har två kedjor med snabblås som jag alternerar
> mellan. När jag varit ute tar jag av kedjan,
> torkar bort värsta skiten och lägger ner den i
> olja. Ur samma olja fiskar jag upp den andra
> kedjan, torkar bort överföldig olja och sätter
> dit på cykeln.
>
> Nu har jag en automatlådeolja från Jula.

Vart köper du snabblåskedjorna?

Mycket bra idé med 2 kedjor :)

ApeTheGreat skrev:

>
> Vart köper du snabblåskedjorna?
>

Köpte 2 Whipperman Connex från Cyclecomponents, men dom kan man köpa från andra ställen också.

ApeTheGreat skrev:
> Sökte men fann inget på forumet.
>
> Har fått upp ögonen för rock n roll lube
> http://www.rocklube.com/extreme.htm
>
> Några erfarenheter från denna? Tips på andra?

Rengöring: Fotogen, alt. Bräkklean Quicklean

Smörning höst/vinter/regn: Motorsågskedjeolja.

Smörjning finväder: Finishline Ceramic alt. Teflon.

PerFormance skrev:
> finish line wet lube (grön flaska) funkar bra
> tycker jag!

+1 på Finish Line XC Green wet lube , funkar i alla väder, sommar som vinter. Fördelen är att kedjan är lätt att få ren efter en lerig tur, med bara vattenslangen. Sen torka och olja in igen. Olika typer av klisteroljor håller jag mig långt ifrån.

/Leo

visst funkar Finish line Wet lube bra, men jag tycker att det blir jäkligt grisigt i rulltrissor och kedja av den vilket sliter på växelförare, kasset och framklingor onödigt mycket.
Jag kör istället med Dry lube(den röda flaskan) och smörjar vid varje användningstillfälle.

Fördel 1: kedja, trissor, kasett och växelförare håller sig renare med dry lube.
Fördel 2: kan med bra resultat även användas på pedaler, växlar mm som skulle bli extremt grisigt med wet lube.

>Har fått upp ögonen för rock n roll lube http://www.rocklube.com
>Några erfarenheter från denna? Tips på andra?

Jag har haft den blå smörjan på mina kedjor sista åren. Funkar kanonbra tycker jag (och jag gillar färgen - min mamma sa alltid att jag passar i blått).

Vilken konsistens har torra oljor?

Jag undrar eftersom jag köpt TF2 Plus Dry, men dess konsistens är ju precis som vatten, ska det vara så? Den luktar iaf som olja och den säger sig innehålla teflon.

getimage.aspx

Tricket med FinishLines gröna är att regelbundet spola av kedjan vid varje cykeltvätt efter varje tur. Då håller sig drivlinan ren. Faktiskt så håller sig kedjan ren även i lervälling, spana in den här bilden som jag tog en lerig höstkväll innan cykeln tvättades:

100_2013s.jpg ht=725

/Leo

När jag är riktigt dålig i magen, och det bara rinner ur skitan och det känns som man ska bli far, ja då brukar jag samla upp slaggprodukterna i en burk som jag sedan fryser in. Varje gång kedjan skall smörjas så micrar jag produkterna i 5 minuter för att sedan doppa kedjan i burken och ställa in det hela i ungen i 200 grader i 5 timmar. Sen så håller smörjningen minst en vecka!

Senast redigerad av en moderator:
För tillfället använder jag nåt som verkar heta Motorex dry lube. Vetefan hur bra den är, men för mitt bruk (pendling/MTB/LVG, tre cyklar) verkar den fungera bra. Sen beror det väl på vilken inställning man har till cykelservice, jag är ganska förtjust i att rackla lite och servar förmodligen mina cyklar alldeles för ofta så jag har nog lite svårt att bilda en uppfattning om vilket smörjmedel som är bäst. Jag brukar skaka mina kedjor rena i diesel så pass ofta att det förmodligen inte spelar någon roll vilken smörja jag kör med.

jimmypersson skrev:
> Jag kör med torr smörjolja(ptfe), funkar
> klockrent tycker jag.

Visst, den är säkert bra, men vi får hoppas att inte alla cyklister i världen använder PTFE som smörjmedel. För vad är PTFE, jo polytetrafluoreten, ett ämne som påminner om PCB och DDT, halogenerade kolväten, gifter vi inte kan hantera, de samlas i fettvävnad och påverkar livet på ett trist sätt, reproduktionsstörningar och kancer.
Goretexkläder innehåller också PTFE, finns bra ersättningsmaterial.
Visst är friluftsliv bra, men inte om vi ska göra det med extrema gifter.
Själv smörjer jag kedjan med vanlig olja, funkar precis lika bra, men jag skyddar kedjan med en förlängd framskärm (pendlarhoj). Kör man oskärmat så är kedjeslitaget mångfalt större.

Orwar skrev:
> Jag brukar
> skaka mina kedjor rena i diesel så pass ofta att
> det förmodligen inte spelar någon roll vilken
> smörja jag kör med.

Det håller jag med om.
Att dränka kedjan i lösningsmedel och på så sätt skölja ur allt fett som tillverkaren har tryckt in i kedjan är bland det sämsta man kan utsätta en kedja för.
Dessutom bör man undvika att öht använda diesel, det är giftg och den hinna som blir kvar när resten har avdunstat är enbart smuts, den har inge smörjande geneskaper.

Prova att följa Tours kedjeskötselråd som jag skrev om i
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1640417/1640502#msg-1640502
32057854.jpg

/Håkan

Nyttjar just nu Wet Lube från Muc-off vid fuktigt väder, kladdar av sig på drivlinan en del men gör jobbet. Har också Dry Lube vid torrt väder.

Tillbaka
Topp