marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Hahaha.. Ja han har sagt till mig att det är svårt att få till utan olika speciallösningar som tex Ragley har. Tror att detta med tjocka däck å korta kedjestag är lite nytt för lilla Marino. Jag gav han bilder å mått på hur Big wig var byggd vilket han var tacksam för men det känns som att han har lite att jobba med där. Jag har sett hur han kollar frigång han monterar en metall bit i bakhjulet som ser ut som en pizza spade med däckets storlek på rätt avstånd från centrum. Men nu med alla nya mått å skit så kanske han inte hunnit fixa till alla dessa olika standarder som finns. Min var ju lite tight där med vilket han erkände direkt men jag får plats med dat jag bad om fast jag hade sagt att vi har mycket snö å lera vilket de kanske är befriade ifrån :)

marino bikes the tråd!
Jo lite i alla fall :). Eftersom det är samma avstånd mellan fälg och sadelstag på båda sidor drar jag slutsatsen att dishningen är ok, har jag rätt? Kedjestaget på icke drivsidan är inte exakt lika det på drivsidan utan är lite fetare precis där däcket tog i och säkert annorlunda på andra sätt också. Jag nöjer mig så, det ser ok ut. Däcket som satt på var förresten ett onza ibex 2.4 som jag inte orkat ta av efter sommaren, det är verkligen så jävla halt som alla säger men jag gillar det när det är torrt. Bra att jag fick en anledning att byta.

marino bikes the tråd!
Det ser lite märkligt ut att det är minst plats kvar på ickedrivsidan. Det brukar vara avståndet mellan däck och framklinga som är begränsat.

Du kanske kan göra en linje med ett snöre från mitten bakaxel till framtriangeln och mäta om det är centrerat

marino bikes the tråd!
revben sa:
Jo lite i alla fall :). Eftersom det är samma avstånd mellan fälg och sadelstag på båda sidor drar jag slutsatsen att dishningen är ok, har jag rätt? Kedjestaget på icke drivsidan är inte exakt lika det på drivsidan utan är lite fetare precis där däcket tog i och säkert annorlunda på andra sätt också. Jag nöjer mig så, det ser ok ut. Däcket som satt på var förresten ett onza ibex 2.4 som jag inte orkat ta av efter sommaren, det är verkligen så jävla halt som alla säger men jag gillar det när det är torrt. Bra att jag fick en anledning att byta.

Vänd på bakhjulet. Om det ser likadant ut är det ramen som är sned.
Om det är tajt på andra sidan är det hjulet.
(Det kan ju vara kombination också)

marino bikes the tråd!
Vände på hjulet och det är samma lika. Har mailat Marino. Den är lite sned ser man med blotta ögat, bakhjulet ska liksom vridas en aning medsols bakifrån sett för att det ska bli rakt.

marino bikes the tråd!
Så ser den ut i alla fall.

Bilagor

• DSC_0185.JPG
    DSC_0185.JPG
    381.7 KB · Besök: 104
marino bikes the tråd!
Har inte kört några längre turer än innan jag får prata lite med herr Marino om att den inte är spikrak. Det lilla jag kört gillar jag! Jämför med min Honzo (den ramen ligger på köp o sälj) Den är riktigt stabil när det går snabbt över saker och ting, inte lika lätt att få upp framänden på som honzon men tycker den här är skönare att hoppa upp på och nerför grejer med. Lite tidigt att ge ett utlåtande men so far so good. Ska se om jag ta mig tid till att köra lite stigar jag cyklat med honzon och sedan jämföra lite mer.

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Jag tycker ni ska reklamera och få det fixat istället för att fulmeka själva.

Reklamera, ja.
Fixat? Ska det kosta 200 dollars i frakt fram och tillbaka för att Marino ska kapa upp ramen, svetsa om och sen lacka om. Tror inte det blir bra eller prisvärt.

För min del skulle bästa lösningen vara att få behålla befintlig ram, rikta den. Marino bygger en ny utan kostnad och helst står han för frakten. Men efterssom jag i det fallet skulle få två ramar kan jag tänka mig att t.ex ta frakten.

Men allt är spekulationer. Jag väntar på vad M säger. Jag tror han försöker få grepp om hur många sneda ramar han har ute plus att han är på semester.

marino bikes the tråd!
Han tänker visst göra en ny ram till mig och betala frakt och allt. Tyvärr får jag ju betala tullkostnaden igen men men. Han hade visst varit lite stressad på sistone och missat att kontrollera några ramar bland annat då min och vad det verkar även Gurras. Hyvens kille ändå Marino, han verkar måna om sina kunder och sitt rykte. Kanske gör konst av den snea ramen eller så försöker jag rikta den.

marino bikes the tråd!
revben sa:
Han tänker visst göra en ny ram till mig och betala frakt och allt. Tyvärr får jag ju betala tullkostnaden igen men men. Han hade visst varit lite stressad på sistone och missat att kontrollera några ramar bland annat då min och vad det verkar även Gurras. Hyvens kille ändå Marino, han verkar måna om sina kunder och sitt rykte. Kanske gör konst av den snea ramen eller så försöker jag rikta den.

Med tanke på att du har betalat tull för den du först köpte tycker jag du ska slippa göra det igen. Skrivs vädret på den nytillverkade ramen till typ 150 dollar tror jag att du slipper...

Trist att han hafsa till det lite, men han verkar ju vara rätt mån om att fixa till det. Ska byta hjul på min ikväll och kan då kolla min ram lite noggrannare...

marino bikes the tråd!
Äntligen har jag lyckats smälla ett bakhjul på Marinon och p.g.a. pågående Marino-gate så var det dags att kolla hur rak min ram är.

Först plockade jag fram ett rakt bakhjul och kollade så att det var dischat ok:

IMG_7464.JPG

Sedan satte jag in det i ramen och försökte kolla så att det satt centrerat mot sadelröret. Det tyckte jag att det gjorde så gott jag kunde se. Jag försökte kolla med måttband och lite grejer (vilket inte är så exakt), men det så rakt ut så gott jag kunde se. Sedan tog jag en bild där det ser snett ut, för att förvirra pöbeln...

IMG_7465.JPG

Men det verkade rakt...

Sedan använde jag en växelörariktare för att kolla att växelörat var riktat mot fälgen. Och det var så rakt som något jag någonsin har sett på någon av mina cyklar:

IMG_7466.JPG

IMG_7467.JPG

Slutsats: Jofas Marino - Straight as the pole your mother dances on!

Min ram verkar alltså väldigt rak. Det är inte samma avstånd mellan kedjestag och sadelstag på båda sidor om fälgen, men cykeln är inte symmetrisk då den t.ex. ha plats med kedjeringen på drivsidan. Fälgen ser däremot ut att sitta väldigt centrerat mot sadelröret och är extremt rakt mot drivsidans dropout.

Det är ju trist att Marino byggde ett par snea ramar, vilket han också erkänner och bygger nya för. Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en Marino-pendlare i framtiden för kaffepengar...

marino bikes the tråd!
Marino kör både dag och nattskift alltså? :D en helt ny rammarknad har öppnats upp för han här i kalla nordeuropa så han är nog rädd om ryktet också :)

marino bikes the tråd!
Undrar lite om det är så att detta har hänt när han var på semester å hans svetsare fick till det lite snett för min är med rak å fin?

marino bikes the tråd!
För att få död på xc-rykterna har jag radikaliserat geometrin på min Marino. Med en längre gaffel har jag nu en bekväm gaffelvinkel på 63 grader.

endurowictor2.jpg

marino bikes the tråd!
Det blev en Yari som Bullit hade liggandes i gömmorna. Jag fick aldrig tag på RBS när han skulle skicka Mattocen och min nuvarande Mattoc har något större fel som ska åtgärdas.

Tänkte testa att köra gaffeln som 150 mm slag först för att vara säker på att få upp styret ordentligt. Nu har dock den gaffeln aslångt styrrör så det går att sänka den och behålla stackhöjden. Jag har bara slängt på gaffeln och positionen på cykeln verkar betydligt bättre.

marino bikes the tråd!
Jag har ju en släng av OCD. På din fina bild med 63 grader har du lyckats stava Marino fel. Dvs du har tappat bokstav, stava kan du säkert. Typiskt fel när man vill göra något fint med fokus på annat. Förlåt för påpekandet.....

marino bikes the tråd!
Som revbesn skrev ska Marino göra ny ram på garanti och stå för frakten.
Grejt säger jag. Alla gör misstag men det spelar mest roll hur man löser sin skit.
Nuvarande sneda ram tror jag får rulla med gamla 26” hjulen och 120gaffel. Blir värsta dörtjumpern.

marino bikes the tråd!
Kör du samma geo eller har du kommit på nåt som kan vara bättre??? HAr han sagt nåt ifall det var hans svetsare?? Jag är bara lite nyfiken :) Å sjuk å uttråkad.....

marino bikes the tråd!
Har inte kunnat provcykla då jag inte har något vevlager och bara 26-hjul. Men den könns bra att sitta på. Tror det blir rätt tajt mellan klinga o kedjestag men så länge det inte tar i så.

Det blir nog oförändrad geo.
Men det måste bli nytt namn.
2 byte hex. Några förslag? B0B0? EDA? DAF?

marino bikes the tråd!
Jag får ha en spacer på drivsidan för en oval 34 klinga det går utan men vet är tight som fan. Är temat gamal data å body musik eller du får ge mig en ledtråd här ;) SPK är ju ett klassistk band annars :)

Tillbaka
Topp