[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Nån som vet om sjösättningsrampen vid Klövervägen i Bromma är tillgänglig? Den verkar ha varit stängd allra minst över sommaren senaste åren.

Ska lämna gamla båten till en båtfirma (om nån vill fynda 5-meters aluminiumbåt från 2013 med <70 gångtimmar så pinga mig, du får den 10k billigare än vad den kommer läggas ut för) och de har ingen egen ramp utan man får betala marinan intill för att lyfta i den vilket känns en aning drygt.

[OT] Happys båtforum
Nån som vet om sjösättningsrampen vid Klövervägen i Bromma är tillgänglig? Den verkar ha varit stängd allra minst över sommaren senaste åren.

Ska lämna gamla båten till en båtfirma (om nån vill fynda 5-meters aluminiumbåt från 2013 med <70 gångtimmar så pinga mig, du får den 10k billigare än vad den kommer läggas ut för) och de har ingen egen ramp utan man får betala marinan intill för att lyfta i den vilket känns en aning drygt.

Ingen aning om Klövervägen, men det finns en ramp mellan Råcksta sjöhage och Stockholms Paddelklubb, som jag tror är allmän

Edit: Kaanans väg.

. Screenshot_20200221-172832.png

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum

Ladda ner appen båtramp. Enligt den så ska Brommarampen bara vara stängd på sommaren. Finns väl en vid skanstull också men kanske åt fel håll.

Dra ett pm med lite info om båten, jag är på jakt efter ngt liknande.

[OT] Happys båtforum
Kaananbadet är lite längre bort åt fel håll för mig men det funkar nog till nöds, man kan ju åka förbi Brommarampen först. Skanstullsrampen verkar inte vara tillgänglig för allmänheten men skulle nog funka annars, den trillar väl ut i Mälaren. Kanske skulle slå dem en signal och kolla.

Salle, PM kommer.

[OT] Happys båtforum
Kanaan är öppen. Jag vet eftersom jag jobbar för att få den stängd på samma sätt som rampen i Ålsten är stängd över sommaren. Sjukt trist men det funkar inte med skotrar och det klientel som kör dem. Har inte hört nåt annat än att Ålsten är öppen förutom högsäsong.

[OT] Happys båtforum
Var sjösätter alla sportfiskare i Sthlm? Många har ju fina dyra båtar som står inne när de inte används och då behövs det ju tillgång till ramp.

[OT] Happys båtforum
Äppelviken funkade fint för sjösättning men man vill nog inte ha mycket större båt än den jag sjösatte nu ikväll.

Och rätt kass eftersom det inte fanns någon brygga att landa båten på enkelt med en tamp, sjösatte själv och fick köra med motor från rampen till bryggan men det gick ju det med.

IMG_20200308_174604.jpg

Snabb tur till Pampas, sen Brompton tillbaka till bilen på en kvart så rent praktiskt funkade det toppen. Lite gråtfärdig när jag trodde att jag glömt båtnycklarna hemma bara men jag hade visst satt dom i båten några minuter innan..

[OT] Happys båtforum
Jag är åter i båtfunderingar och bumpar motordiskussionen.

Vill gärna undvika gamla förgasartvåtaktare även om enkelheten är lockande. Hur är det med en drygt tio år gammal fyrtaktare, får man bara nackdelarna då (tung, slö, dyr service)?

Typ den här https://www.blocket.se/uppsala/Flipper_510_med_en_Yamaha_F50_4_takt_86648651.htm?ca=10&w=1

Är det kanske smartare att köpa ett billigare objekt med originalmotor och försöka hitta en beggad direktinsprutad tvåtaktare att hänga på?

/Johan

För att följa upp så blev det båtaffär till slut. Bestämde oss för att börja billigt för att testa konceptet. Blev en liten HT (uttern 5000) med skitig tvåtaktare (Suzuki 55), Får byta upp oss om det blir en hit.

/Johan

[OT] Happys båtforum
För att följa upp så blev det båtaffär till slut. Bestämde oss för att börja billigt för att testa konceptet. Blev en liten HT (uttern 5000) med skitig tvåtaktare (Suzuki 55), Får byta upp oss om det blir en hit.

/Johan
Kul med båt ny!
För min del är det 2-taktare som gäller alla dagar i veckan. Har kört ett antal 2- o 4-taktare och det är väldigt stor skillnad i vridmoment till 2-taktarens fördel, nästan som att ha överladdning eller inte. Nya är dessutom inte skitigare än 4-taktare om man får tro reklamen.

[OT] Happys båtforum
Kul med båt ny!
För min del är det 2-taktare som gäller alla dagar i veckan. Har kört ett antal 2- o 4-taktare och det är väldigt stor skillnad i vridmoment till 2-taktarens fördel, nästan som att ha överladdning eller inte. Nya är dessutom inte skitigare än 4-taktare om man får tro reklamen.

Ja, om inte annat så är de väl betydligt bättre än de gamla förgasartvåtaktarna. Googlar man så verkar ju det där vara lite av ett religionskrig. Typ 27,5 vs 29, Mac vs PC, osv osv :giggle:

På det ämnet, nån som har erfarenheter av att köra med Triboron istf olja i tvåtaktssoppan? Jag har en kompis som kör det i sin Evinrude och är lyrisk, Motorn går bättre/jämnare och ingen oljerök. Låter ju lite för bra för att vara sant...

/Johan

[OT] Happys båtforum
Ja, om inte annat så är de väl betydligt bättre än de gamla förgasartvåtaktarna. Googlar man så verkar ju det där vara lite av ett religionskrig. Typ 27,5 vs 29, Mac vs PC, osv osv :giggle:

På det ämnet, nån som har erfarenheter av att köra med Triboron istf olja i tvåtaktssoppan? Jag har en kompis som kör det i sin Evinrude och är lyrisk, Motorn går bättre/jämnare och ingen oljerök. Låter ju lite för bra för att vara sant...

/Johan
Hehe, ja motortyperna har väl lite olika egenskaper som uppskattas olika. Men för en båt som ska upp i plan är vridmoment på lägre varv viktigt tycker jag.

Triboron låter intressant men som du säger, är det för bra för att vara sant...

[OT] Happys båtforum
Nu ska ju Evinrude sluta tillverka sina utombordare, kommer det ens finnas nya tvåtaktare att köpa då? Jag hade gärna haft 2T men tänkte att den 15 år gamla Yamaha F115 som sitter på nu får leva så länge det går. Båten planar utan problem med den också :)

Vår gamla styrpulpetbåt såldes i våras, löjligt andrahandsvärde på en sådan. Vi hade den i fem år och fick 21 000 kr mindre för den när vi sålde jämfört med när vi köpte. (145->124). Trögt först men när den värsta coronaskräcken släppte så gick den direkt, verkar vara grymt tryck på begmarknaden nu.

[OT] Happys båtforum
Hehe, ja motortyperna har väl lite olika egenskaper som uppskattas olika. Men för en båt som ska upp i plan är vridmoment på lägre varv viktigt tycker jag.

Triboron låter intressant men som du säger, är det för bra för att vara sant...
Har testat Triboron 2-takt och är kanske inte lyrisk men det funkade bra tyckte jag. Tyckte motorn gick jämnare och kunde kanske ana lite bättre effektivitet, säkert placebo :). Kör en skvätt av deras fuel formula i tanken ibland. Köpte några flaskor när det var utförsäljning för några år sedan.

[OT] Happys båtforum
Nu ska ju Evinrude sluta tillverka sina utombordare, kommer det ens finnas nya tvåtaktare att köpa då? Jag hade gärna haft 2T men tänkte att den 15 år gamla Yamaha F115 som sitter på nu får leva så länge det går. Båten planar utan problem med den också :)
Nej! Ska dom sluta tillverka utombordare?? Ja, då blir det tufft att hitta bra alternativ till 4-takt!

[OT] Happys båtforum
[OT] Happys båtforum
Trögt först men när den värsta coronaskräcken släppte så gick den direkt, verkar vara grymt tryck på begmarknaden nu.

Ja, helt galet. Jag har spanat större delen av våren och man har i princip behövt sitta och trycka F5 på Blocket senaste tiden. Fina och vettigt prissatta objekt har gått inom några timmar.

Undrar om alla som "provar på" och inte blir frälsta kommer att vilja sälja i höst :)

/Johan

[OT] Happys båtforum
Ja, helt galet. Jag har spanat större delen av våren och man har i princip behövt sitta och trycka F5 på Blocket senaste tiden. Fina och vettigt prissatta objekt har gått inom några timmar.

Undrar om alla som "provar på" och inte blir frälsta kommer att vilja sälja i höst :)

/Johan
Tror på köpläge kommande höst/vinter/vår!

[OT] Happys båtforum
Har hört flera säga samma sak om marknaden.
På den typen av båtar jag villhöver verkar det stå rätt still.
Typ bruksiga, ev långsamtgående motorbåtar i det billigare segmentet.

[OT] Happys båtforum

Vår gamla styrpulpetbåt såldes i våras, löjligt andrahandsvärde på en sådan. Vi hade den i fem år och fick 21 000 kr mindre för den när vi sålde jämfört med när vi köpte. (145->124). Trögt först men när den värsta coronaskräcken släppte så gick den direkt, verkar vara grymt tryck på begmarknaden nu.

Bekant som kollade på begagnat men insåg snabbt att med den lilla marginalen kunde man lika gärna köpa en ny.

[OT] Happys båtforum

/Johan

För att följa upp uppföljningen så kommer här en bild från jungfrufärd (förutom att puttra hem till bryggan från ramp). Trots viss sjavighet så har den fått dotterns seal of approval :giggle: .
måssten.jpg

Liten HT känns som det kan funka OK. Uppskattat att kunna sitta skyddat men det vore trevligt med lite mer svängrum kan jag tycka. Känns ungefär som att båten är i skala 1:1,2 eller nåt. Och det är lite meck att ta sig i och ur med packning och hund. Sitta ner och köra tycker jag funkar halvbra (men riktigt sköna snurrstolar). Sikten blir ganska skymd så skönare att stå, men det är säkert en vanesak.

Motorn på 55 hästar räcker och blir över. Den tycks för övrigt gå som en klocka. Jämnt och fint både på låga och höga varv (hoppas jag inte jinxar den nu). Har inte testat med full last men med tre pers och hund känns 20 knop som en funkis marschfart utan större ansträngning. Det känns ändå som att sjögången sätter gränsen för att åka fort.

En lustig detalj är att vi fick pruta lite när det kröp fram vid provstart att automatchoken inte funkade utan att man fick lyfta huven och choka manuellt vid kallstart. Den visade sig funka perfekt. Gubbensom sålde hade nog inte fattat handhavandet riktigt (trycka "startnyckeln" inåt för choke).

Ny klädsel på dynorna skulle göra mycket för intrycket. Bra tips på nån firma som fixar sånt?

/Johan

[OT] Happys båtforum
Om någon vill köpa en J 24 så har jag en sådan. Den är rolig, billig och ganska snabb. Det seglas VM och EM.

Köpte en katamaran med trapets tillsammans med tre vänner och imorgon är det premiär. Ny våtdräkt och ett gott humör!

[OT] Happys båtforum
Och det är lite meck att ta sig i och ur med packning och hund.
/Johan

Just i och är med små barn känns mer än lovligt knöligt på många äldre HT/DC.

Det och inget behov av ruff gjorde att vi landade i den båten vi köpte som har sittbrunn framför hytten.

Men då har vi tre barn varav två småttingar.

[OT] Happys båtforum
Det har jag också funderat på. Man kan möjligen ha det till att snegla ut lite om man bäddar i U-soffan (finns dynor med för att kunna göra det). Senare generationen av båten har inte det fönstret.

[OT] Happys båtforum
Liten HT känns som det kan funka OK. Uppskattat att kunna sitta skyddat men det vore trevligt med lite mer svängrum kan jag tycka. Känns ungefär som att båten är i skala 1:1,2 eller nåt. Och det är lite meck att ta sig i och ur med packning och hund. Sitta ner och köra tycker jag funkar halvbra (men riktigt sköna snurrstolar). Sikten blir ganska skymd så skönare att stå, men det är säkert en vanesak.
Vi har en Bella 561 HT sedan tio år. Tycker den funkar bra som utflyktsbåt, men som du säger är det bökigt att klänga runt för att ta sig i och ur när kapellet tas av/på. Det är egentligen enda anledningen till att jag kikar på en walkaround istället. Med fyra vuxna sitter man bra. En femte får plats, men sitter den i aktersoffan blir båten baktung och sitter den under hardtopen, så får den det skumpigt.

Motorn på 55 hästar räcker och blir över. Den tycks för övrigt gå som en klocka. Jämnt och fint både på låga och höga varv (hoppas jag inte jinxar den nu). Har inte testat med full last men med tre pers och hund känns 20 knop som en funkis marschfart utan större ansträngning. Det känns ändå som att sjögången sätter gränsen för att åka fort.
Vår båt hade en 50 hk förgasartvåtaktare från början och det räckte fint när barnen var små. När de blev större, så blev det på gränsen till klent och vi uppgraderade till en 90 hk insprutningstvåtaktare. Nu räcker den lätt till i 20+ knop med fem pers i båten.

Ny klädsel på dynorna skulle göra mycket för intrycket. Bra tips på nån firma som fixar sånt?
Sjökojen har hjälpt oss med både stols-/soffklädsel, dynklädsel och kapell. De gör att bra jobb.

[OT] Happys båtforum
Tycker ärligt talat inte den var särskilt ful. Jag är visserligen totalt oinsatt i motorbåtar så någon får gärna förklara varför detta är mindre creddigt än båt med sittbrunn i aktern.

Proportionerna är väl inte direkt snygga med den stora hytten såpass långt fram. Men den är väldigt funktionell.

Det är två stolar under tak (med taklucka) och U-soffa som rymmer fem bak så det går att få i många. Man åker ganska tyst och bekvämt i 20-23 knop men maxar man och trimmar upp motorn lite så går det över 30. 115 hp.

En stor skillnad jämfört med styrpulpetbåt är att man kan åka fort under längre tid utan att bli helt urblåst i skallen. Med takluckan öppen, alla fönster borta i kapellet och ev dörren fram öppen blir det ändå luftigt. Ser inte att jag kommer fälla ner kapelltaket någonsin.

Har man inga övernattningsambitioner tycker jag att det är en perfekt båttyp. Det GÅR att bädda för två i soffan men då får man nog lägga ner rätt mycket jobb på mörkläggning. Det finns en vask och vattentank, det finns plats för kyl och spis/värmare men känns som en för liten båt för den typen av utrustning, i alla fall som vi använder båten.

IMG_20200613_112707.jpg

[OT] Happys båtforum
Vi har en Bella 561 HT sedan tio år.

Fin båt. Vi kikade ursprungligen kring 6 m men sen visade det sig att det var lite trångt vid bryggan så vi fick skala ner. Det är prat om utbyggnad eftersom det är flera i bryggklubben (sommarstugeområde) som är sugna på större.
Vore ju kul att kunna vara några fler ombord utan att det blir problem.

/Johan

[OT] Happys båtforum
Hur gör förresten ni rutinerade båtägare med navigering? Papperssjökort? App i mobil/platta? GPS-plotter med e-sjökort typ Garmin?

Jag testar Eniro och det är ju rätt smutt att skapa en rutt på dator hemma i soffan och få upp i mobilen. Lite som Strava :)

/Johan

[OT] Happys båtforum
Fin båt. Vi kikade ursprungligen kring 6 m men sen visade det sig att det var lite trångt vid bryggan så vi fick skala ner. Det är prat om utbyggnad eftersom det är flera i bryggklubben (sommarstugeområde) som är sugna på större.
Vore ju kul att kunna vara några fler ombord utan att det blir problem.
Vi fick plats på båtklubben eftersom vi har så liten båt. Det är ingen som har det längre. :)
Det jag gillar med den är också att den är lätt att sjösätta och ta upp med en enkel trailer och sedan ha på tomten under vinterhalvåret. Bara plast, så inte så mycket mer än tvätt och vaxning. Tvåtaktsmotorn får ny växelhusolja och koll av filter varje år. I år (~var 5:e) lämnade vi in den för större service och impellerbyte.

[OT] Happys båtforum
Hur gör förresten ni rutinerade båtägare med navigering? Papperssjökort? App i mobil/platta? GPS-plotter med e-sjökort typ Garmin?

Jag testar Eniro och det är ju rätt smutt att skapa en rutt på dator hemma i soffan och få upp i mobilen. Lite som Strava :)

/Johan
All of the above. Beroende på båt/fart och känslighet.
Snurrebåten körs på känsla/Eniro.
Segelbåten på 5 ton körs med plotter och papperskort.

[OT] Happys båtforum
Lärde mig med papperskort när jag var tonåring, men då körde jag oftast utan eftersom det mest var hemmavatten som jag lärde mig ganska fort.

Hade Garmin 720s i förra båten men lät den åka med. Nu kör jag Eniro på 7" platta i huvudsak och sen telefonen som backup om det skiter sig, kartor offline på båda. När jag står upp tar jag fram telefonen att tjuvkika på också eftersom jag inte ser plattan då.. :)

Upplever Eniro som minst lika bra som den dedikerade Garmin-plottern. Plus för att man kan testa och planera rutter på datorn numera också! Och kan få Hydrographicas sjökort mot lite extra peng.

Hade gärna haft en stooor platta men tyvärr är utbudet av såna dåligt. Samsung har väl nån 18", kostar inte mycket mer än en vanlig plotter men hade sett rätt ballt ut!

[OT] Happys båtforum
En mobil och en iPad el ytterliggare en mobil men offline kartor är fullt tillräckligt, men man får vara lite obs på att de ska vara laddade.

Det viktiga är att man har back up om man skulle ex tappa en mobil i sjön/papperskortet blåser bort/garmin lägger av. Väldigt få som kan nyttja ett papperskort på bra sätt plus privatpersoner sällan köper nya el uppdaterar sina kort ändå, dvs Eniro är oftast bättre. Även bättre än äldre plotters om man väljer att inte uppdatera sina sjökort.

[OT] Happys båtforum
OK, bra input. Ja papperskort som backup finns. Kör vidare på Eniro så länge och ska hitta en bra hållare för mobilen. Fippligt att hålla den i handen :)

/Johan

Tillbaka
Topp