Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tjena!
Då blev det helt plötsligt ännu mer viktigt med STA.. Bara reach på en LVG är inte en klockren utgångspunkt. Tabellen är helt värdelös.
Tabellen är helt värdelös.
Alltså, det är ju fullt möjligt att det finns hat bakom det inlägget men det framgår inte av vad som står. Däremot är tabellen helt bananas för lvg.Sixten har väl iofs inte sagt att tabellen fungerar på LVG (cyklar med bockstyre)? I alla fall inte till mig. :) Men det är skönt att ditt hat fortsätter sippra igenom! Att du är konsekvent vet vi ju sen tidigare iofs...
Alltså, det är ju fullt möjligt att det finns hat bakom det inlägget men det framgår inte av vad som står. Däremot är tabellen helt bananas för lvg.
Ta det lungt nu. Det blev väl lite knas om TS sytfade på LVG. Det kan vi kanske enas om.Sixten har väl iofs inte sagt att tabellen fungerar på LVG (cyklar med bockstyre)? I alla fall inte till mig. :) Men det är skönt att ditt hat fortsätter sippra igenom! Att du är konsekvent vet vi ju sen tidigare iofs...
Vi konstaterar att tabellen är kass för lvg. Vi konstaterar att Kneecap inte hatat eller uttryckt sig dåligt i hans inlägg. Att du sedan läser in annat i den Kneecap skriver, det är tydligt. Du har inte täckning för det med anledning av avd som står i inlägget.Det är ingen som har sagt att Sixtens tabell är menat för LVG... I alla fall inte Sixten själv, så jag förstår inte vart aggressionerna kommer ifrån. Eller, jag förstår vart dom kommer ifrån, men det gör det inte rimligt för det. Gå vidare i livet.
Jepp, det står helt tydligt att det gäller MTB. Tabellen stämmer förresten också bra på mig, såSixten har väl iofs inte sagt att tabellen fungerar på LVG (cyklar med bockstyre)?
Sixten har väl iofs inte sagt att tabellen fungerar på LVG (cyklar med bockstyre)? I alla fall inte till mig. :) Men det är skönt att ditt hat fortsätter sippra igenom! Att du är konsekvent vet vi ju sen tidigare iofs...
Har läst inläggen igen, men hittar inte något hat. Vad är det du åsyftar?Men det är skönt att ditt hat fortsätter sippra igenom!
Jag tror det snöar.
vänd på dig o titta söderut istället ?
Det finns gott om olika tabellrekommendationer även för lvg.
Rätt intressant hur alla hänger upp sig på mått till höger o vänster, hitta en cykel som passar din tänkta cykling, nästan allt går att ändra så du känner dig 210% på hojjen, det bör vara prio för alla, bara för reachen på en hojj är det perfekta för dig betyder inte att cykeln är den rätta. Som jag sa i princip allt går att ändra på ett eller annat sätt??
Åk iväg till någon lokal BS och testa vad som passar dig, och jämför geon på den/dom hojjar du testat o utgå där ifrån.
Hehe, framförallt har du lärt dig att diskuteras det geometri så spårar det ur.....Sorry - det var inte meningen att krångla till det.
Dock en mycket lärorik tråd för oss med mindre erfarenheter.
Tjena!
Just när det gäller LVG som innebär en ganska statisk sittposition så är mått väldigt viktigt, inte minst för att undvika skador.
När det gäller MTB så håller jag med dig fullt ut.
Hej igen,Här är Sixtens tabell. Den stämmer bra på mig. Visa bilaga 403814
Du skulle flyga över styret när det går nedför med 10cm stam och cykeln skulle kännas som en släde att styra. Det är 5cm kortare reach än min hoj har och jag är 5 cm kortare än du är.Hej igen,
(fråga i MTB-domänen denna gång då jag ska löpa en sådan oxå framåt sommaren)
Givet att reach + styrarm => en passande cykel, finns det något som säger att kortare styrstam o längre reach är sämre än tvärt om?
M.a.o, kan jag som 188cm (88-89 i grenen) köpa en cykel (begränsad till berg-marknaden) med reach 430 och ha 100 stam och det blir rimligt att ha som utgångspunkt?
Det beror till stor del på styrvinkel, fjädringsväg på gaffeln dess försprång men även sådant som bredd och "rise" på styret.Givet att reach + styrarm => en passande cykel, finns det något som säger att kortare styrstam o längre reach är sämre än tvärt om?
Beroende på modell och dess geometri, inte minst stack, skulle jag hellre välja en ram med 44-46cm reach och 8-9 cm styrtapp. Men som jag redan har skrivit beror det även på flera andra mått, bland dem ramens stack, styrtappens vinkel, styrets bredd, rise, mm, mmM.a.o, kan jag som 188cm (88-89 i grenen) köpa en cykel (begränsad till berg-marknaden) med reach 430 och ha 100 stam och det blir rimligt att ha som utgångspunkt?
Om du tröttnade på MTB för att du inte orkade med att det finns folk med andra åsikter om geometri än du själv har, så kan du aldrig ha varit särskilt intresserad av att cykla MTB.
Du skulle flyga över styret när det går nedför med 10cm stam och cykeln skulle kännas som en släde att styra. Det är 5cm kortare reach än min hoj har och jag är 5 cm kortare än du är.
God dag,Men väldigt ofta så är det dom som inte cyklat så länge som skriker högst om att man gör OTBs direkt om man kör på en cykel med kort reach och lång styrstam.
Men är det inte väldigt konstigt att använda det som ursäkt för att du inte tyckte MTB var kul? Det förstår du väl att ingen tror på?Snarast så att allt glyttigt trångsynt tjafs där folk inte helt sällan menar ungefär samma sak, men ändå bitchar ihop totalt över sin egen tolkning av verkligheten kan få en att ledsna.
Den "fixeringen" kommer naturligtvis med intresset. Klart man inte bryr sig om geometri om man inte tycker det är kul att cykla. Därmed inte sagt att man måste bry sig om geometri alls.Jag har inte btw speciellt starka åsikter om mtb gemetri - den fixeringen finns det andra som är mycket mer hängivet sprider sina teser som guds ord till mänskligheten.
God dag,
Ja det har jag. Har testat en Scott Spark med några år på nacken och det var sjukt obehagligt så fort det gick nedför eftersom tyngdpunkten hamnade så långt fram. Gaffelvinkel och annat spelar ju också in såklart, inte bara längden på stammen. Lång stam på grus har såklart vissa fördelar men nedför är det sjukt obehagligt, speciellt på en ”kort” hoj, i alla fall för mig. Att rekommendera någon 2020 att kompensera en kort mtb med 10cm stam känns väl ”sådär”?
Nu verkar det ju inte direkt vara en veteran som ställer frågorna så att utgå från att han kör som någon med 25 års erfarenhet känns väl inte lämpligt?
Hallå!Tjena!
Läste du mitt inlägg överhuvudtaget??
Jag undrar fortfarande varför du jämför med att styra en släde.
Hallå!
Jag läste. För att lång stam ger stabilitet under kontrollerade (plattare förhållanden) men gör att hojen viker sig under föraren om tyngdpunkten hamnar för långt fram (när det går nedför). Vi kan säga banan istället för släde om det känns bättre för dig.
Hallå!Tjena!
Jag förstår inte jämförelsen med en banan heller.
Ett gammal hederligt namn på DH-cyklar är just Släde, dom bara brötar på rakt fram oavsett underlag och tack vare flack gaffelvinkel är dom slöstyrda. En med brant gaffelvinkel är allt annat än slöstyrd, snarare kvick som attan, även med lång stam. Detta är negativt i den bemärkelsen att om man träffar en sten snett så slår styret undan lättare och man riskerar då att gå över styret. En med flack vinkel gör det lättare att parera sådana slag.
Ser allt för många nybörjare, på cyklar med flack gaffel, bröts på i spikraka linjer i skogen, istället för att försöka hitta det slätaste spåret, vilket i många fall blir det snabbare spåret då cykeln inte behöver jobba sig över saker. Förr så var man tvungen att knixa sig runt av förklarliga skäl. Har man den tekniken i ryggen så är man snabbare oavsett hoj.
Med längre hojar upplever jag att får jobba mer för att lyfta framänden för att få ett snabbare flyt över stöket, en kortare hoj är lättare att hålla på bakhjulet och därmed inte bromsa upp cykeln lika mycket.
Att lära sig teknik på en äldre hoj för mycket för all cykling.
Hallå!
Släde var uppenbarligen fel ord. Kontentan är att lång stam gör att tyngdpunkten flyttas framåt. På en kort ram blir det då lättare att hamna utanför cykelns balanspunkt när man kör nedför, ganska logiskt. Att köpa en kort hoj och kompensera med 10cm lång stam låter därför tokigt.
Edit: Glömde hälsningsfras.
Ja, det är ju en mtb-diskussion... ;-)vad tjafsigt det var här då:)
Med längre hojar upplever jag att får jobba mer för att lyfta framänden för att få ett snabbare flyt över stöket, en kortare hoj är lättare att hålla på bakhjulet och därmed inte bromsa upp cykeln lika mycket.
Att lära sig teknik på en äldre hoj för mycket för all cykling.
Långt och flackt är bra för oss som inte kan cykla.Så alla tillverkare har fel när de går mot längre och flackare cyklar? Det är egentligen bättre med kort och brant? Wow...