[ Politiskt Tjafs ]

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[ Politiskt Tjafs ]
Om det vore flera % dödlighet borde väl rimligen flera dött i Sverige redan ...?
Eller ja dom kanske börjar dö snart .

[ Politiskt Tjafs ]
Om det vore flera % dödlighet borde väl rimligen flera dött i Sverige redan ...?
Eller ja dom kanske börjar dö snart .

Om de flesta som dör har en underliggande sjukdom så är det ju inte alls säkert. Dödligheten är ju tydligen klart större bland folk med detta och framför allt var ju dödligheten större bland 80+ (som med de flesta influensorna skulle jag tro). OM det nu nästan uteslutande är folk som varit på sportlov i Italien som fått det, så borde i alla fall få av dem vara 80+ :D underliggande sjukdom kan de ju dock fortfarande ha

Senast ändrad:
[ Politiskt Tjafs ]
2020-03-06_161529.png

[ Politiskt Tjafs ]
Tycker mig läst att det finns två versioner av viruset. Ett lite elakare och ett ”snällare”. Kan det vara så och i så fall det som spelar in?
SR Vetenskapsradion har ett inslag som tar upp frågan på ett bra sätt.https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1456270?programid=406

[ Politiskt Tjafs ]
Tror det är precis vad som behövs, ibland förstår inte folket sitt eget och andras bästa. Om det är genomförbart är en annan femma.
Nja, nån måtta får det vara, men Sverige utmärker sig som vanligt åt andra hållet. Se på Danmark och Norge där regering/myndigheter vågar ta beslut (ex.vis köra mello och Holmenkollen utan publik), medan i Sverige är det ok att tränga ihop först 20k, sedan 30k och slutligen 35k i en inomhusarena i landets värsta smitthärd (Sthlms län).
Jag blir inte alls förvånad om det snart kommer uttryck som ”vi har varit naiva”, osv, från de med ansvar. Det brukar ju vara så i det här landet...

[ Politiskt Tjafs ]
Glad att jag inte befinner mig i norra Italien just nu. Blev genast lite krångligare att ta sig hem...

[ Politiskt Tjafs ]
Om man kör evenemang med folktomma läktare, borde man då också stänga av kollektivtrafiken? Handlar ju om långt många fler människor som där befinner sig nära andra i mkt begränsade utrymmen.

[ Politiskt Tjafs ]
Om man kör evenemang med folktomma läktare, borde man då också stänga av kollektivtrafiken? Handlar ju om långt många fler människor som där befinner sig nära andra i mkt begränsade utrymmen.
Det kan ju diskuteras. Kollektivtrafiken är ju viktig samhällsinfrastruktur. Nån slags kontroll och avvisning av passagerare som uppvisar symptom skulle ju kunna vara rimligt.
F.ö. var ju ett av skälen till Holmenkoll-beslutet just kollektivtrafiken, det är hög belastning och man står packad som sillar. Jag vet av egen erfarenhet...

[ Politiskt Tjafs ]
Kollar på Hopkins karta om Coronavirusets utbredning i världen. Här visas antal insjuknade och tillfrisknade / land.

Men, av ngn anledning har inte Sverige rapporterat en enda tillfrisknad? Jag vill minnas de första rapporterade fallen i Sverige var i januari. Fortfarande inga tillfrisknade i Sverige?

[ Politiskt Tjafs ]
Kollar på Hopkins karta om Coronavirusets utbredning i världen. Här visas antal insjuknade och tillfrisknade / land.

Men, av ngn anledning har inte Sverige rapporterat en enda tillfrisknad? Jag vill minnas de första rapporterade fallen i Sverige var i januari. Fortfarande inga tillfrisknade i Sverige?
Det första fallet i Sverige, hon i Jönköping, ska vara symptomfri nu har jag läst. Sedan om det räknas som tillfrisknad vet jag inte.

[ Politiskt Tjafs ]
Fr
Det kan ju diskuteras. Kollektivtrafiken är ju viktig samhällsinfrastruktur. Nån slags kontroll och avvisning av passagerare som uppvisar symptom skulle ju kunna vara rimligt.
F.ö. var ju ett av skälen till Holmenkoll-beslutet just kollektivtrafiken, det är hög belastning och man står packad som sillar. Jag vet av egen erfarenhet...
För att en symptomkontroll ska ha någon större inverkan krävs att en betydande andel av de som är smittsamma och är ute och reser också uppvisar symptom. Har inte koll på om set är ett rimligt antagande.

Hur ser kollektivtransporten på vardagar i Oslo ut? Är det trångt och många människor? I så fall låter det som att med mindre än att de stoppar den generellt så är det tveksamt om ett publikation på Holmenkollarenan i helgen gör någon större skillnad i slutänden.

[ Politiskt Tjafs ]
Det första fallet i Sverige, hon i Jönköping, ska vara symptomfri nu har jag läst. Sedan om det räknas som tillfrisknad vet jag inte.
Så, de som insjuknar får räkna med att vara bortkopplade minst 1 månad?
Ingen som vet ngt hur länge man förväntas att vara sjuk?

[ Politiskt Tjafs ]
100% dödlighet! Myndigheterna måste verkligen agera kraftfullt nu! Åtminstone borde Löfvén gå ut och slå fast att detta inte är acceptabelt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp