Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Om man ska köpa ett ställ som ska förvaras i bakluckan när det inte används, vilket ska man ha då? xt3? är det det som tar minst plats ihopvikt?

av thule ställen är det nog easyfold xt2. men xt3 blir rätt kompakt det med, eller så det kan bli me tanke på hur stort det är uppfällt. har själv ett easyfold xt3 och får in det på högkant i min bil, men så är den rätt stor med

Om man ska köpa ett ställ som ska förvaras i bakluckan när det inte används, vilket ska man ha då? xt3? är det det som tar minst plats ihopvikt?

Behöver du ställ för 3 cyklar? Annars är ju Xpress 970 väldigt kompakt, för 2 cyklar. Hangon är ju också bra mycket mer kompakt.

Behöver du ställ för 3 cyklar? Annars är ju Xpress 970 väldigt kompakt, för 2 cyklar. Hangon är ju också bra mycket mer kompakt.

Tittar man på Gushem tidigare inlägg så verkar det som om h*n har mountainbike, det fungerar dåligt med dom där spröt-hållarna.

Tittar man på Gushem tidigare inlägg så verkar det som om h*n har mountainbike, det fungerar dåligt med dom där spröt-hållarna.

Jag har ett 970 som funkar bra med en MTB och OK med två, men har inte testat de lite större för 3-4 cyklar. Jag har också ett Velocompact med adapter för 4 cyklar, och tyckte det var rätt meckigt med 4 MTB (2 vuxna 2 barn) även på det.

Sedan beror det säkert en hel del på ramform, etc. Barnens cyklar var helt hopplösa på 970, men funkar bra på ett gammalt billigt sprötställ som jag nog köpt på bensinmack eller liknande.

Jodå, min bakdämpare sitter inne i ramen, så jag får placera spröten därefter.
Däremot inser jag nu att tråden var för "rejäla" hållare, och dit kanske inte 970 kan räknas. Kompakt är den ju däremot, och jag gillar att den är snabb att få av och på när jag skall köra en kortare resa.

1581328858468.png

Mitt Velocompact 926 går in liggande i min Ford Kuga vilken inte har enormt bagageutrymme, men då går det inte in nåt annat om man inte vill lägga det på stället där allt bara vinglar runt.
Har en dragkula från Biltema gängad rakt in i en regel på väggen och när stället hänger låst på den syns inte ens kulan så den blir svår att få bort ??

Nån som har adaptern för extrahjul på sin velocompact 3?
Går det att fästa cyklarna nedvinklat iom att adaptern käkar upp första cykelns utrymme eller måste man köpa till den utökade 4-cykel-grejen för att få på 3 cyklar?

*Edit
Adaptern/hjulet käkar alltså innersta platsen:
Visa bilaga 383728
Jag böjde/krökte om röret/bågen för att gå fritt från reservhjulet och på så vis slippa bli av med en plats. Funkar hur bra som helst på min bil. Går förmodligen inte till alla bilar med reservhjul bak dock.
5C294F4C-2BFC-446D-B640-F24598B9D045.png

Krökte/böjde precis ovanför fästet och tog givetvis bort röret från stället för att inte spräcka plast fästet.
3C3A3FC8-A3D0-4F25-A30A-F00723128C97.jpeg

För 4 cyklar, vikbart. Bra recensioner och svensk butik: https://www.atredo.se/cykelhaallare...rack-buzzwing-4---cykelhaallare-till-4-cyklar
Jag har den billigare varianten som inte är vikbar och har sämre fästen (spännband ist för klor).
Annars är ju Thule hangon 4 rätt smidig.Men tveksamt om man får på ens tre fullstora mtb på en sån.

Bra tips!
Ju fler cyklar som får plats desto bättre, i värsta/bästa fall får jag med mig totalt 4st mtb, det lär dock bli sällan men trist att behöva lasta cyklar i bilen för att man köpt ett för litet ställ..

Jag kan ju slänga ur mig en tanke till... har man ett stort och tungt ställ som är bra till 4 cyklar, så kan det vara rätt skönt att ha ett litet och lätt ställ när det bara är en cykel som skall fraktas. Jag skulle nog inte orka släpa fram mitt stora ställ bara för att köra 30 minuter med en cykel som jag gör en gång i veckan, och då är jag jätteglad åt att ha ett litet kompakt fälla-ut-och-greppa-kroken-ställ.

Bra tips!
Ju fler cyklar som får plats desto bättre, i värsta/bästa fall får jag med mig totalt 4st mtb, det lär dock bli sällan men trist att behöva lasta cyklar i bilen för att man köpt ett för litet ställ..
Japp, kolla några sidor bak i tråden. Där finns bild på mitt lite billigare ställ, får plast 4 mtb utan problem. Jag håller med hungrig, komplettera med ett litet enkelt ställ när du ska köra själv. Typ Thule express 970.

För 4 cyklar, vikbart. Bra recensioner och svensk butik: https://www.atredo.se/cykelhaallare...rack-buzzwing-4---cykelhaallare-till-4-cyklar
Jag har den billigare varianten som inte är vikbar och har sämre fästen (spännband ist för klor).
Annars är ju Thule hangon 4 rätt smidig.Men tveksamt om man får på ens tre fullstora mtb på en sån.
Jag gissar att det är denna du har: https://www.atredo.se/cykelhaallare...uzzrack---buzzbee---cykelhaallare----4-cyklar ?
Är du nöjd med den? På din bild ser cyklarna ut att få plats utan problem.
Jag kommer att lasta och transportera 4 cyklar 40-50 mil ungefär 5 ggr om året och vill inte gärna att det skall börja svaja hejvilt därbak.
Thules 927 + tillägg går bort p.g.a. pris.
Julas fick inte så bra omdöme i det här testet: https://www.testfakta.se/sites/default/files/2019-07/cykelhållare.pdf.
Biltemas plattformsställ fick däremot helt OK omdöme och deras tillägg för 4:e cykel reas nu ut för strax under 200kr, vilket gör att den hamnar på c:a 3000kr. Så det står nu mellan Biltema & Buzzrack.
edit: Blandade bort siffrorna, Biltemas kostar 3000. Inte 2000 vilket gör Buzzy Bee 4 än mer intressant.

Senast ändrad:
Jag gissar att det är denna du har: https://www.atredo.se/cykelhaallare...uzzrack---buzzbee---cykelhaallare----4-cyklar ?
Är du nöjd med den? På din bild ser cyklarna ut att få plats utan problem.
Jag kommer att lasta och transportera 4 cyklar 40-50 mil ungefär 5 ggr om året och vill inte gärna att det skall börja svaja hejvilt därbak.
Thules 927 + tillägg går bort p.g.a. pris.
Julas fick inte så bra omdöme i det här testet: https://www.testfakta.se/sites/default/files/2019-07/cykelhållare.pdf.
Biltemas plattformsställ fick däremot helt OK omdöme och deras tillägg för 4:e cykel reas nu ut för strax under 200kr, vilket gör att den hamnar på c:a 3000kr. Så det står nu mellan Biltema & Buzzrack.
edit: Blandade bort siffrorna, Biltemas kostar 3000. Inte 2000 vilket gör Buzzy Bee 4 än mer intressant.
Yes, har det du länkade till. Körde Sverige-Spanien med 4 cyklar i somras utan problem. Lite meckigare än andra ställ eftersom det inte är gripklor utan spännband men tar inte många minuter extra att spänna fast cyklarna. Sitter bra på kulan och känns gediget. Jag är nöjd.

Yes, har det du länkade till. Körde Sverige-Spanien med 4 cyklar i somras utan problem. Lite meckigare än andra ställ eftersom det inte är gripklor utan spännband men tar inte många minuter extra att spänna fast cyklarna. Sitter bra på kulan och känns gediget. Jag är nöjd.
Hellre det än mediokra gripklor som på Julas ställ.

Det låter ju strålande! Stort tack för att du svarade :) Då är det bara att slå till.

Det fick bli en thule easyfold xt för två cyklar, vid behov får jag lasta även på taket tänker jag. Hur som, på bilen sitter en 7-polig kontakt, och stället har en kontakt med 11, hur löses detta på bäst sätt?

Det fick bli en thule easyfold xt för två cyklar, vid behov får jag lasta även på taket tänker jag. Hur som, på bilen sitter en 7-polig kontakt, och stället har en kontakt med 11, hur löses detta på bäst sätt?
Adapter finns billigt på de flesta ställen som säljer biltillbehör. Fungerar utmärkt.

grattis till riktigt grymt ställ. Finns ju även väska till det. Och som redan nämnts. Adapter.

var iväg och köpte adapter på jula i tron om att vilken 7 till 13 adpter som helst funkar, dock sitter den dåligt på den 13-poliga kontakten på thulestället. verkar som att julas adapter är tänkt att roteras en bit för att låsa fast men det funkar ju inte med styr-pinnen i thulekontakten.. Köpa annan adapter eller bara tejpa ihop skiten?

var iväg och köpte adapter på jula i tron om att vilken 7 till 13 adpter som helst funkar, dock sitter den dåligt på den 13-poliga kontakten på thulestället. verkar som att julas adapter är tänkt att roteras en bit för att låsa fast men det funkar ju inte med styr-pinnen i thulekontakten.. Köpa annan adapter eller bara tejpa ihop skiten?
Jag hade köpt en ny kontakt och byggt om.

nu har jag 13 polig på bilen. Men vill minnas att jag trycker i thule kontakten och sen vrider typ 90 grader så den låser. Så låter ju konstigt.

Så adaptern borde vridas i kontakten från stället och sen tryckas i bilens 7poliga (som inte vrids i).

Har inte haft det problemet*. Men när adaptern sätts i bilen så sätter man i så att styrspåren stämmer, sen vrider man "skalet" så att den runda grejen på sidan hamnar där uttagets lock också hamnar när det släpps, då låser det uttaget. Borde väl funka likadant om man gör tvärtom.

* Två senaste bilarna har haft 13p-uttag och medföljande adapter. Innan hade jag 7-pol men då behövde jag aldrig koppla in något annat så använde ingen adapter.

Jag har kört med adapter i fyra år nu och förstår inte riktigt vad problemet skulle vara. Det funkar ju.
Nu använder jag inte krokställ, men har kört släpvagn med adapter (13p på bilen och 7p på vagnen) och som jomper skriver är ju adaptern utformad så att den låser och det blir väldigt stabilt.

på stället eller menar du kroken? För sitter det 13 på stället är det väll dumt att byta bort den standard som är nyare och bättre

men adapter är ju bra att slippa, helt rätt. Men man vill ju ha senaste.
Lättare att byta på stället.
Byter man sen bil, så kan man byta tillbaka kontakten bara.

Adaptern fungerar helt smärtfritt skulle jag säga.

Men om jag hade ett släp eller ett ställ med 7p skulle jag kanske överväga att byta ändå. Däremot hade jag aldrig bytt åt andra hållet.

På min Saab 9-3 krockar adaptern med bilplast, väldigt svårt att få dit den på ett bra sätt så det här med att byta nån av kontakterna och slänga adaptern låter lockande. Länk till ersättningskontakter..?

Tillbaka
Topp