Visa ditt rambrott

Visa ditt rambrott
Trainerpass. Växelörat går av och tar med sig en del av ramen.
IMG_2031.jpg
IMG_2039.jpg

Visa ditt rambrott
Usch vad trist!
För en som inte begriper bättre, hur går det till?
Svårlagat ser det ut som...

//E

Ja, det var en riktig humörsänkare. Min personliga åsikt är att ett växelöra ska kunna gå av utan att för den skull riva med sig annat. Annars skulle vi inte ha lösa växelöron utan istället montera bakväxeln direkt på ramen.

Jag kan inte bakväxlar men killgissar lite. Något med fjäder i spänning och när mothållet/växelörat går av så omvandlas det till rörelseenergi och bakväxeln far iväg.

Det finns säkert flera i forumet som skulle kunna laga men det var aldrig uppe för diskussion varken hos tillverkaren eller försäkringsbolaget.

Visa ditt rambrott
Vad säger ni om denna?
Lacksläpp eller spricka?
Carbonram precis i vinkeln ”överrör”/sadelrör.
Färgen ”glappar” väldigt lätt när man känner med nageln.
73A8494A-7588-48C5-AADE-0A1ACB050FE5.jpeg
73A8494A-7588-48C5-AADE-0A1ACB050FE5.jpeg
F8C9F8EF-2EC2-41DD-8691-2C88B9E8069C.png
0E73BA31-B6F2-4A7F-99B2-F43E043E5415.png

Visa ditt rambrott
Jag skulle säga misstänkt nog att höra av dig till tillverkaren och fråga om det. Eventuellt ber de dig skrapa lacken lite för att se om det är sprucket under.

Visa ditt rambrott
Jag skulle säga misstänkt nog att höra av dig till tillverkaren och fråga om det. Eventuellt ber de dig skrapa lacken lite för att se om det är sprucket under.
Hmm, hojen är från -12 En focus. Antar att det inte är nåt dom skulle lägga energi på.

Hur ”farligt” är det att rulla med cykeln? Har haft just denna hoj mest till att dra runt ungarna i Thulekärran. (Innan upptäckten)

Senast ändrad:
Visa ditt rambrott
Hmm, hojen är från -12 En focus. Antar att det inte är nåt dom skulle lägga energi på.

Hur ”farligt” är det att rulla med cykeln? Har just denna hoj mest till att dra runt ungarna i Thulekärran.
Nej då lär de inte bry sig nej men å andra sidan är det fritt fram för dig att skapa bort lite lack och se hur det ser ut under

Visa ditt rambrott
Om du inte bryr dig om finishen så är en sådan spricka superenkel att laga med lamineringsepoxy eller polyester och en bit kolfiberband typ:
Klipp till 2-3 kolfiberlappar
Slipa bort lacken runt skadan motsvarande lappens storlek
Pensla på epoxi
Lägg dit första lappen och se till att den blir mättad (inga luftbubblor)
Lägg på ytterligare 1-2 lager kolfiberväv och mätta med epoxi
Vira en flexibel tejp (eltejp) flera var runt lagningen för att pressa ur överflödig epoxi och ev. luftbubblor ur laminatet.
Klart! Tar max 30 minuter.

Visa ditt rambrott
Om du inte bryr dig om finishen så är en sådan spricka superenkel att laga med lamineringsepoxy eller polyester och en bit kolfiberband typ:
Klipp till 2-3 kolfiberlappar
Slipa bort lacken runt skadan motsvarande lappens storlek
Pensla på epoxi
Lägg dit första lappen och se till att den blir mättad (inga luftbubblor)
Lägg på ytterligare 1-2 lager kolfiberväv och mätta med epoxi
Vira en flexibel tejp (eltejp) flera var runt lagningen för att pressa ur överflödig epoxi och ev. luftbubblor ur laminatet.
Klart! Tar max 30 minuter.

Tack för tipset.
Har faktiskt funderat på saken.
Men saken är den att jag även ska sälja cykeln, och frågan är om vad som skrämmer en potentiell köpare mest. En sprucken eller hemmalagad ram?

Visa ditt rambrott
Ram nummer två inom garantitiden. Får se vad Ragley och crc säger om det här. Tycker ändå att det är ganska ok att den här bluepigen hållt i 2,5 år med tanke på att den fått utstå min dåliga hoppteknik på både skateboardpark, dirtjumps och Gesunda. En del av ”r”et har lossnat och antagligen har det gjort att en trolig spricka uppstått i svetsen där bryggan möter det bortre sadelstaget. Det knakar när jag svänger i lite högre fart.
Riskerar väl att få en mmmbop ifall de står bakom det här, då det var det jag ursprungligen köpte...
0D09A8B4-4A2E-4312-B4AB-DDB92FD72E8D.jpeg

Visa ditt rambrott
Tyvärr inga nya monsterhuck att rapportera, men ramen har väl gått ganska hårt. Mina första Orange 5 är den mtb som har klarat sig längre, men den fick inte heller smaka lika stor andel alper som Megan... Väntar på att Chainreaction ska meddela vilken färg min nya mega kommer ha. Marrs lila-hope-styrlager måste passa lika väl som till den röda ramen för att jag ska vara nöjd...

Visa ditt rambrott
Tyvärr inga nya monsterhuck att rapportera, men ramen har väl gått ganska hårt. Mina första Orange 5 är den mtb som har klarat sig längre, men den fick inte heller smaka lika stor andel alper som Megan... Väntar på att Chainreaction ska meddela vilken färg min nya mega kommer ha. Marrs lila-hope-styrlager måste passa lika väl som till den röda ramen för att jag ska vara nöjd...
Kan knappast bli sämre? :p

Visa ditt rambrott
Ok, man gick ju och hoppades på att pub diset äntligen huckats. ser görbart ut efter 10 st 35:- stöl.
4078B999-6FFA-444D-A459-0AC43A283E21.jpeg

Tillbaka
Topp