Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
www.bike-discount.de
www.bike-discount.de
www.bike-discount.de
Lånar tråden istället för att starta ny. Jag är helt ny på MTB och vill börja köra i skogen efter småstigar som finns i närområdet. Då jag vill vara skonsam mot ryggen så är heldämpad ett krav. Helt ny cykel är uteslutet i och med budgeten ca 5000kr, nu gäller beg.
Finns det några givna modeller att leta efter, kanske till och med till salu på blocket etc?
Jag är 178cm lång och väger va 74kg
Tack för tipsen. Låt säga att man kan sträcka sig 1-2000 till. Öppnar det upp fler förslag, gärna konkreta. Finns ex en Scott Spark 20 -12 på blocket för 8000kr, kanske går att pruta med till 7000kr.
Hmm det var synd. Hade hoppas att det skulle finnas ett konkret tips.Ögade igenom blocket efter vettiga heldämpade under 10k i hela sverige utan resultat. Dock kan en gammal spark vara lovande.
Det jag skulle vilja tipsa om är att satsa på en framdämpad eller rent av stel cykel med eller iaf möjlighet till stor däcksvolym. Det kombinerat med lågt tryck gör under för komfort. Fatbikes kan också vara ett alternativ.
Varför kan man inte söndagscykla på utflykt med familjen med en fatbike?Hmm det var synd. Hade hoppas att det skulle finnas ett konkret tips.
Förstår att det finns mer att välja på om man tar stel eller framdämpad, men då min rygg bråkar ibland så känns heldämpad bäst. Kanske att frsmdämpad med mycket däckvolym och lågt tryck skulle funka. Vill nog prova det först innan jag går den vägen. Kan testa brors cykel med lågt tryck vid tillfälle. Fatbike är inte ett alternativ då jag ska kunna söndags cyklar på utflykt med familjen också, jag vet inte optimalt med en träng mtb men den kompromissen kan jag leva med.
Finns säkert fler exempel på Köp&Sälj bara tog vad jag såg spontant.
Jo den är helt okej att börja med, det är ju en 26-tummare som anses totalt omodernt (ocyklingsbart) av många, men det finns fortfarande gott om däck t.ex. i alla prisklasser och grepp även till 26" trots att många tror att det är svårt att få tag i år 2020.Tack för tipsen.
Måste erkänna att jag aldrig förstått syftet med fatbike, så fel av mig att dra slutsatser. Läste den tråd för att få bättre bild: https://happyride.se/forum/threads/varfoer-fatbike.3255797/
Och kanske att dett något att satsa på ändå ifall man ska köpa sin första MTB och inte att så stor budget.
Tyckte dock den heldämpad du länkade till såg fin ut. Bortsett från priset, är det en sjyst cykel?
Nej.För femtusen fick man en instegs MTB för 20 år sedan med Elastomer dämpare med 60mm fjädringsväg. Hyffsat bra komponenter. Kostar den 5000 nu så är den stulen!
Vitus nucleus något att ha?
ev
Jo den är helt okej att börja med, det är ju en 26-tummare som anses totalt omodernt (ocyklingsbart) av många, men det finns fortfarande gott om däck t.ex. i alla prisklasser och grepp även till 26" trots att många tror att det är svårt att få tag i år 2020.
Ursäka att jag är negativ. Men tycker att det som föregående förslag på en fatbike skulle vara första handsval. Andra alternativ är en CX. Tredje en Gravelbike.
Nja, för 7 200 kr har du en cykel som inte har genomgående axlar vilket jag tycker är ett krav för en ny cykel 2020 som man vill uppgradera senare (har en själv). Får nog vara en Sentier i sådana fall om man tänker lägga ner lite pengar på uppgraderingar i framtiden. Hittar man en Sentier på rea blir den inte mkt dyrare.Get Your Wiggle On | Cycle, Run & Outdoor Shop | Wiggle
Prepare to get your Wiggle on. We have the awesome gear you need to cycle, run, hike & swim from the world's leading sports brands. No excuses, LET'S GO!www.wiggle.se
Efter du har slitit sönder komponenterna har du åtminstone en någorlunda kapabel och allsidig ram som du kan bygga vidare på med bättre komponenter.
Det jag skulle vilja tipsa om är att satsa på en framdämpad eller rent av stel cykel med eller iaf möjlighet till stor däcksvolym. Det kombinerat med lågt tryck gör under för komfort.
För att vara extra besvärlig så kom jag på att jag måste kunna vid enstaka behov kunna montera en barnstol på cykeln. Barnstolen fäste kräver 28-40 mm diameter på ram eller sadelstång.
Håller med. Speciellt om nu användningsområdet innefattar söndagsutflykter med barnstol, då skulle t.ex. en Cube Hyde vara passande. Levereras med släta 29x2.15"-däck med kan utrustas med t.ex. Continental RaceKing eller CrossKing 29x2.2" så blir den genast mer stiganpassad, skrev om det tidigare i tråden:
Ny MTB runt 5000kr
Jag är helt nybörjare och vill ha en cykel som jag kan cykla med på skogsvägar och asfalt, även kunna ta den på lite grövre turer. Väger 95 kr och är 188 cm. Min budget är runt 5000 kr Alla tips välkomnas.happyride.se
Där med gunget kan ev bli ett problem, känns som msn skulle behöva prova detta innan köpet. Blir svårt med den Giant som länkades till ovan då den är en bra bit bort. Får nog leta i när området istället.Det kan, på en fullgungare, beroende på hur cykeln är designad, vara väldigt besvärligt att få dit fästet. Det blir också svårt med kontrollen med alla frekvenser på ”gung”.
Fatbike har fördelen att du bör kunna hitta en bra och ganska ny cykel inom budget. Du får fjädring både fram och bak i däcken. Obs att likt mtb finns cyklar som ”ser ut som” fatbike, även det Kina/varuhusmodeller (outl1, cdon, hemfint mfl)
Nackdelen är att alla stirrar på dig.
Alternativet med helstel 29” med fetast möjliga däck är också bra. Kanske även en 27,5” hardtail med ”plus-däck” som är runt 2.8-3” skulle vara tillräckligt för att skona ryggen.
Vitus modeller heter VRX tror jag.
Västerås, sorryVar bor du? Så man vet vilka annonser som är relevanta.
För att vara extra besvärlig så kom jag på att jag måste kunna vid enstaka behov kunna montera en barnstol på cykeln. Barnstolen fäste kräver 28-40 mm diameter på ram eller sadelstång.
Är det din CUBE som du länkade tidigare? Isf använder du denna även för träning själv eller har du en finare cykel för det?Jag rullar runt med min billiga Mtb ht med ungarna funkar bra att söndagscykla ?
Är det din CUBE som du länkade tidigare? Isf använder du denna även för träning själv eller har du en finare cykel för det?
Vilken för 5kkrkollar du på?Precis i de banorna jag börjat tänka.