Ny MTB runt 5000kr

Vallee

Medlem
Ny MTB runt 5000kr
Jag är helt nybörjare och vill ha en cykel som jag kan cykla med på skogsvägar och asfalt, även kunna ta den på lite grövre turer.
Väger 95 kr och är 188 cm. Min budget är runt 5000 kr
Alla tips välkomnas.

Ny MTB runt 5000kr
5000kr innebär att du får kompromissa för mycket; det blir en dålig gaffel och relativt dåliga komponenter.

Denna är klart dyrare men en bra start.

20” ram och 29” hjul är lagom för dig.

Ny MTB runt 5000kr
Jula har sin Kayoba Freedom 29" för 4999 kr. Men några "grövre turer" duger den inte till. Jag tror att framgaffeln är mer av typen studsare än dämpare.

Ny MTB runt 5000kr
om det skulle finnas någon som märkbart bättre skulle jag kunna gå upp till max 7000. Vill ej köpa beg då jag inte kan avgöra skick på cycklarna. Ska som sagt mest ha den för att cykla på stigar och få lite fart, är nybörjare och kommer nog förbli det ett tag.

Ny MTB runt 5000kr
Om budgeten är max 5000 - 7000 SEK så rekommenderar jag en cykel med stel framgaffel istället för en tung och kass dämpgaffel som det blir i den prisklassen.

En Cube Hyde 2020 har ganska släta och asfaltslämpliga 29x2.15" däck (Schwalbe Big Apple) vid leverans, men det går utmärkt att byta till något mer grus- och stig-betonat som t.ex. Continental Race King 29x2.2" så har du sen en cykel som tål en del. Så kanske du (om du blir biten av cykling mera i skog) köper en riktigt bra MTB om något år eller så, för mer normala 10 - 15000 SEK om du vill ha bra grejer.

Alltså, mitt förslag Cube Hyde, här under. Pris 649 Euro = ca 7060 SEK idag, och frakten är fri även till Sverige på den cykeln. Dock upp till 2 - 3 veckors leveranstid just nu, på storlek 58 cm som blir bra till dina 188 cm.

Och om du vill köpa med ett par däck på samma beställning så finns som sagt exempelvis Continental Race King här:

Finns även i en dyrare, lättare, och snabbare version här: