Ny MTB runt 5000kr

Vallee

Medlem
Ny MTB runt 5000kr
Jag är helt nybörjare och vill ha en cykel som jag kan cykla med på skogsvägar och asfalt, även kunna ta den på lite grövre turer.
Väger 95 kr och är 188 cm. Min budget är runt 5000 kr
Alla tips välkomnas.

Ny MTB runt 5000kr
5000kr innebär att du får kompromissa för mycket; det blir en dålig gaffel och relativt dåliga komponenter.

Denna är klart dyrare men en bra start.

20” ram och 29” hjul är lagom för dig.

Ny MTB runt 5000kr
Jula har sin Kayoba Freedom 29" för 4999 kr. Men några "grövre turer" duger den inte till. Jag tror att framgaffeln är mer av typen studsare än dämpare.

Ny MTB runt 5000kr
om det skulle finnas någon som märkbart bättre skulle jag kunna gå upp till max 7000. Vill ej köpa beg då jag inte kan avgöra skick på cycklarna. Ska som sagt mest ha den för att cykla på stigar och få lite fart, är nybörjare och kommer nog förbli det ett tag.

Ny MTB runt 5000kr
Om budgeten är max 5000 - 7000 SEK så rekommenderar jag en cykel med stel framgaffel istället för en tung och kass dämpgaffel som det blir i den prisklassen.

En Cube Hyde 2020 har ganska släta och asfaltslämpliga 29x2.15" däck (Schwalbe Big Apple) vid leverans, men det går utmärkt att byta till något mer grus- och stig-betonat som t.ex. Continental Race King 29x2.2" så har du sen en cykel som tål en del. Så kanske du (om du blir biten av cykling mera i skog) köper en riktigt bra MTB om något år eller så, för mer normala 10 - 15000 SEK om du vill ha bra grejer.

Alltså, mitt förslag Cube Hyde, här under. Pris 649 Euro = ca 7060 SEK idag, och frakten är fri även till Sverige på den cykeln. Dock upp till 2 - 3 veckors leveranstid just nu, på storlek 58 cm som blir bra till dina 188 cm.

Och om du vill köpa med ett par däck på samma beställning så finns som sagt exempelvis Continental Race King här:

Finns även i en dyrare, lättare, och snabbare version här:

2 st extra reservslangar kan vara bra att ha, personligen föredrar jag Schwalbe före Continental när det gäller slang:

Ny MTB runt 5000kr
Lånar tråden istället för att starta ny. Jag är helt ny på MTB och vill börja köra i skogen efter småstigar som finns i närområdet. Då jag vill vara skonsam mot ryggen så är heldämpad ett krav. Helt ny cykel är uteslutet i och med budgeten ca 5000kr, nu gäller beg.
Finns det några givna modeller att leta efter, kanske till och med till salu på blocket etc?
Jag är 178cm lång och väger va 74kg

Ny MTB runt 5000kr
Lånar tråden istället för att starta ny. Jag är helt ny på MTB och vill börja köra i skogen efter småstigar som finns i närområdet. Då jag vill vara skonsam mot ryggen så är heldämpad ett krav. Helt ny cykel är uteslutet i och med budgeten ca 5000kr, nu gäller beg.
Finns det några givna modeller att leta efter, kanske till och med till salu på blocket etc?
Jag är 178cm lång och väger va 74kg

Du kan kolla efter cyklar i storlek medium.

Men tom för mig som (oftast) vet vad jag pysslar med skulle det vara en svår utmaning att hitta en duglig FS för de pengarna, mer troligt skulle den behöva jobbas på med en gång.

Försök isf hitta en 26” från 2005-2010 av ett ”känt” märke (det finns diverse skräp till salu från lågprisvaruhusen, undvik dessa som pesten).

Räkna med att behöva serva dämpare och gaffel, kolla noga att lager i fjädringen är tighta och budgetera för nya däck.

Det är inte helt ovanligt med Freeride/DH cyklar (typ Kona Stinky, Scott Gambler, Specialized BigHit) men det passar inte om du skall cykla stig, så om du hittar något, Googla och kolla vad modellen är tänkt för.

Ny MTB runt 5000kr
Tack för tipsen. Låt säga att man kan sträcka sig 1-2000 till. Öppnar det upp fler förslag, gärna konkreta. Finns ex en Scott Spark 20 -12 på blocket för 8000kr, kanske går att pruta med till 7000kr.

Ny MTB runt 5000kr
Tack för tipsen. Låt säga att man kan sträcka sig 1-2000 till. Öppnar det upp fler förslag, gärna konkreta. Finns ex en Scott Spark 20 -12 på blocket för 8000kr, kanske går att pruta med till 7000kr.

Ögade igenom blocket efter vettiga heldämpade under 10k i hela sverige utan resultat. Dock kan en gammal spark vara lovande.

Det jag skulle vilja tipsa om är att satsa på en framdämpad eller rent av stel cykel med eller iaf möjlighet till stor däcksvolym. Det kombinerat med lågt tryck gör under för komfort. Fatbikes kan också vara ett alternativ.

Ny MTB runt 5000kr
Ögade igenom blocket efter vettiga heldämpade under 10k i hela sverige utan resultat. Dock kan en gammal spark vara lovande.

Det jag skulle vilja tipsa om är att satsa på en framdämpad eller rent av stel cykel med eller iaf möjlighet till stor däcksvolym. Det kombinerat med lågt tryck gör under för komfort. Fatbikes kan också vara ett alternativ.
Hmm det var synd. Hade hoppas att det skulle finnas ett konkret tips.

Förstår att det finns mer att välja på om man tar stel eller framdämpad, men då min rygg bråkar ibland så känns heldämpad bäst. Kanske att frsmdämpad med mycket däckvolym och lågt tryck skulle funka. Vill nog prova det först innan jag går den vägen. Kan testa brors cykel med lågt tryck vid tillfälle. Fatbike är inte ett alternativ då jag ska kunna söndags cyklar på utflykt med familjen också, jag vet inte optimalt med en träng mtb men den kompromissen kan jag leva med.

Ny MTB runt 5000kr
Hmm det var synd. Hade hoppas att det skulle finnas ett konkret tips.

Förstår att det finns mer att välja på om man tar stel eller framdämpad, men då min rygg bråkar ibland så känns heldämpad bäst. Kanske att frsmdämpad med mycket däckvolym och lågt tryck skulle funka. Vill nog prova det först innan jag går den vägen. Kan testa brors cykel med lågt tryck vid tillfälle. Fatbike är inte ett alternativ då jag ska kunna söndags cyklar på utflykt med familjen också, jag vet inte optimalt med en träng mtb men den kompromissen kan jag leva med.
Varför kan man inte söndagscykla på utflykt med familjen med en fatbike? :unsure:

Ny MTB runt 5000kr
Finns säkert fler exempel på Köp&Sälj bara tog vad jag såg spontant.

Tack för tipsen.
Måste erkänna att jag aldrig förstått syftet med fatbike, så fel av mig att dra slutsatser. Läste den tråd för att få bättre bild: https://happyride.se/forum/threads/varfoer-fatbike.3255797/
Och kanske att dett något att satsa på ändå ifall man ska köpa sin första MTB och inte att så stor budget.

Tyckte dock den heldämpad du länkade till såg fin ut. Bortsett från priset, är det en sjyst cykel?

Ny MTB runt 5000kr
För femtusen fick man en instegs MTB för 20 år sedan med Elastomer dämpare med 60mm fjädringsväg. Hyffsat bra komponenter. Kostar den 5000 nu så är den stulen!

Ny MTB runt 5000kr
Tack för tipsen.
Måste erkänna att jag aldrig förstått syftet med fatbike, så fel av mig att dra slutsatser. Läste den tråd för att få bättre bild: https://happyride.se/forum/threads/varfoer-fatbike.3255797/
Och kanske att dett något att satsa på ändå ifall man ska köpa sin första MTB och inte att så stor budget.

Tyckte dock den heldämpad du länkade till såg fin ut. Bortsett från priset, är det en sjyst cykel?
Jo den är helt okej att börja med, det är ju en 26-tummare som anses totalt omodernt (ocyklingsbart) av många, men det finns fortfarande gott om däck t.ex. i alla prisklasser och grepp även till 26" trots att många tror att det är svårt att få tag i år 2020.

Ny MTB runt 5000kr
Ny MTB runt 5000kr
Ursäka att jag är negativ. Men tycker att det som föregående förslag på en fatbike skulle vara första handsval. Andra alternativ är en CX. Tredje en Gravelbike.

Ny MTB runt 5000kr
Jo den är helt okej att börja med, det är ju en 26-tummare som anses totalt omodernt (ocyklingsbart) av många, men det finns fortfarande gott om däck t.ex. i alla prisklasser och grepp även till 26" trots att många tror att det är svårt att få tag i år 2020.

Okey, har som sagt noll koll på MTB så förstår inte varför 26” skulle vara passé. Men som i allt går utv. framåt och det lär finnas god anledning till att man väljer andra dim. idag. Dock så funkade uppenbarligen 26” för några år sedan och säkert även för mig som bara vill cykla för motion och komma ut i skogen.

Ursäka att jag är negativ. Men tycker att det som föregående förslag på en fatbike skulle vara första handsval. Andra alternativ är en CX. Tredje en Gravelbike.

Varför anser du att en fatbike är första handsvalet i mitt fall.
Tyvärr så förstår jag inte var skillnaden är på det du kallar CX och gravelbike.

Edit några min senar: såg nu att CX och gravel är typ en mer robust racer. Förstår faktiskt inte hur du kan föreslå det dom bästa alt efter en fatbike. Vore snällt om du utvecklar det.

Ny MTB runt 5000kr

Efter du har slitit sönder komponenterna har du åtminstone en någorlunda kapabel och allsidig ram som du kan bygga vidare på med bättre komponenter.
Nja, för 7 200 kr har du en cykel som inte har genomgående axlar vilket jag tycker är ett krav för en ny cykel 2020 som man vill uppgradera senare (har en själv). Får nog vara en Sentier i sådana fall om man tänker lägga ner lite pengar på uppgraderingar i framtiden. Hittar man en Sentier på rea blir den inte mkt dyrare.

Edit: Nucleus 2020 har i varje fall genomgående axlar fram ser jag nu, ett fall framåt.

Senast ändrad:
Ny MTB runt 5000kr
För att vara extra besvärlig så kom jag på att jag måste kunna vid enstaka behov kunna montera en barnstol på cykeln. Barnstolen fäste kräver 28-40 mm diameter på ram eller sadelstång.

Ny MTB runt 5000kr
Det jag skulle vilja tipsa om är att satsa på en framdämpad eller rent av stel cykel med eller iaf möjlighet till stor däcksvolym. Det kombinerat med lågt tryck gör under för komfort.

Håller med. Speciellt om nu användningsområdet innefattar söndagsutflykter med barnstol, då skulle t.ex. en Cube Hyde vara passande. Levereras med släta 29x2.15"-däck med kan utrustas med t.ex. Continental RaceKing eller CrossKing 29x2.2" så blir den genast mer stiganpassad, skrev om det tidigare i tråden:

Ny MTB runt 5000kr
För att vara extra besvärlig så kom jag på att jag måste kunna vid enstaka behov kunna montera en barnstol på cykeln. Barnstolen fäste kräver 28-40 mm diameter på ram eller sadelstång.

Det kan, på en fullgungare, beroende på hur cykeln är designad, vara väldigt besvärligt att få dit fästet. Det blir också svårt med kontrollen med alla frekvenser på ”gung”.

Fatbike har fördelen att du bör kunna hitta en bra och ganska ny cykel inom budget. Du får fjädring både fram och bak i däcken. Obs att likt mtb finns cyklar som ”ser ut som” fatbike, även det Kina/varuhusmodeller (outl1, cdon, hemfint mfl)

Nackdelen är att alla stirrar på dig.

Alternativet med helstel 29” med fetast möjliga däck är också bra. Kanske även en 27,5” hardtail med ”plus-däck” som är runt 2.8-3” skulle vara tillräckligt för att skona ryggen.

Vitus modeller heter VRX tror jag.

Ny MTB runt 5000kr
Håller med. Speciellt om nu användningsområdet innefattar söndagsutflykter med barnstol, då skulle t.ex. en Cube Hyde vara passande. Levereras med släta 29x2.15"-däck med kan utrustas med t.ex. Continental RaceKing eller CrossKing 29x2.2" så blir den genast mer stiganpassad, skrev om det tidigare i tråden:

Kanske är bästa alternativ med min budget och behov, men skulle nog ändå vilja ha minst framdämpning om man ska köra stigar.

Det kan, på en fullgungare, beroende på hur cykeln är designad, vara väldigt besvärligt att få dit fästet. Det blir också svårt med kontrollen med alla frekvenser på ”gung”.

Fatbike har fördelen att du bör kunna hitta en bra och ganska ny cykel inom budget. Du får fjädring både fram och bak i däcken. Obs att likt mtb finns cyklar som ”ser ut som” fatbike, även det Kina/varuhusmodeller (outl1, cdon, hemfint mfl)

Nackdelen är att alla stirrar på dig.

Alternativet med helstel 29” med fetast möjliga däck är också bra. Kanske även en 27,5” hardtail med ”plus-däck” som är runt 2.8-3” skulle vara tillräckligt för att skona ryggen.

Vitus modeller heter VRX tror jag.
Där med gunget kan ev bli ett problem, känns som msn skulle behöva prova detta innan köpet. Blir svårt med den Giant som länkades till ovan då den är en bra bit bort. Får nog leta i när området istället.

Ska lämna in frun elcykel på service till veckan, ska fråga om jag får testa en fatbike då. Ska försöka testa med helt öppet sinne, är dock inte jättesugen på denna modellera.

Har du något konkret tips (gärna beg) på en framdämpad som kan ta större (plus) däck?

Kan inte hitta vad VRX betyder?

Edit: felstavning

Senast ändrad:
Ny MTB runt 5000kr
Om du kan tänka dig att sträcka ut budgeten till ca 7900 kr så finns denna i lager i svart i storlek M.

Ny MTB runt 5000kr
Ny MTB runt 5000kr

Jag rullar runt med min billiga Mtb ht med ungarna funkar bra att söndagscykla ?

Bilagor

• 52C4CFD0-3D8F-4C6E-93F1-9B23635B208D.png
    52C4CFD0-3D8F-4C6E-93F1-9B23635B208D.png
    349.3 KB · Besök: 285
Ny MTB runt 5000kr
Ok tack :) är i valet och kvalet att välja min första cykel och kollar på en för 5000kr samt en för 10000 och har svårt att motivera 10kkr. Speciellt då jag inte vet om jag kommer nyttja den mycket/lite. Det som skiljer är 1.5kg i vikt, luftfjäder samt "bättre" växlar för den dyrare.

Tillbaka
Topp