Barncyklar samlingstråd
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag pumpade i mindre luft i gaffeln mot vad tabellen visade på vår Frog mtb 62. Upplevde samma som dig att den va rätt overksam annars.Hur har ni upplevt att dämpning fungerar på barncyklar? Min grabb väger 25 kg och på hans Frog 62 MTB kan jag inte säga att dämpningen är direkt aktiv trots att den enligt Frog ska vara anpassad för lätta cyklister. Enl rekommendationen ska den pumpas med lika många PSI som cyklistens vikt men jag tycker den har otroligt mycket stiction så den sitter där den sitter i slaget.
Vad finns det för andra lämpliga 20” heldämp hojar? Grabben fyller snart 6 och är ~120cm. Propain Frechdax ligger högst på listan men har 35 dagars leverans. Commencal & Norco för tunga. Såg även att Vpace har en 24” fullgung som passar de små, men är slutsåld och för dyr.
Om Vpace fick jag reda på via denna tråd. Lil-shredder är också för dyr.
Finns det något mer?
han kör för tillfället en Isla 20” med 1.90 däck men vill hänga med storebror när det går snabbt, stökigt, bajkparkigt, utför och han älskar att hoppa. Han kör redan ganska stökig stig tycker jag..
Vi har en Islabike Cnoc 16 som junior nr 2 nu har tagit över. Äldsta killen är av långt snitt så han växte ur den ganska fort men den yngre är mer normallång och kommer bedömt köra på den lite längre.
Min fundering är om det är någon här som har provat några andra däck på hojen än originaldäcken? De är ju ganska smala/låg profil(16*1,35") så cykeln uppför sig lite oroligt på grus/stig, funderar på om det framöver kunde vara läge att byta till något lite bredare däck.
Ja, hon har inte klagat än. Men jag har själv reagerat på att den böjer upp så mycket i bakkant och inte går att justera vinkeln på. Men snygg är den iaf.Funkade sadeln? Mina barn klagade på den jag fixade till dem. Är sadeln fortfarande "fast"?
Gaffeln som satt på sonens Vitus 24" (SPINNER Grind 24" AIR 65mm) säckade ihop så fick leta ny.
Valet föll på en Manitou Markhor 26" gaffel med 100mm fjädringsväg. Blev såklart lite högre i fronten men nu har äntligen cykeln fått en gaffel som fungerar.
Vill tips om Woom, ska cykling va kul i längden så måste vikten va så minimal som möjligt, det blir bara onödigt jobbigt och till sist tråkigt annars. Jag har köpt två st cyklar från Woom, kanoncyklar, bra kvalitet och smarta lösningar FÖR BARNVad finns det för vettiga alternativ till Specialized Pitch Sport 27,5? Dottern är 11år och drygt 140 lång. Vi bor på vischan och hon kommer cykla till skolan via enklare grusväg/stigar. Ingen MTB träning eller skogsröj. Blir hon biten av sporten får vi byta upp oss. Jag har surfat runt lite och hittar få cyklar i det prissegmentet, dvs takpris 6000 som inte har 3-delat och väger bly..
Tror jag blir kanon!
Nu har jag surfat på detta tills hjärnan håller på att spricka. Bakgrunden: har två killar, 6 år och 124cm och 7,5 år och 135cm, som cyklar ofta och mycket. Alla former av ojämnheter älskas precis som lera. Igår körde vi ett varv på Nick-spåret här i Sundbyberg och det blir alltmer tydligt att vi behöver uppdatera från nuvarande 20" cyklar (Woom och Frog).
Kraven är singelklinga, hydrauliska bromsar och vettig, dämpad gaffel. Låg vikt hade varit fint men då drar priset iväg så förskräckligt.
Efter allt Googlande, och efter att ha läst den här tråden femtielva gånger, så lutar det åt att beställa en Vitus Nucleus till dem var, en 24" och en 26". Den större är kanske på gränsen till 135 cm men han är grymt motiverad så tror det ska funka.
Gör jag bort mig?
jag har båda dessa till mina killar. 24” köpte jag förra året när grabben var 120cm. 26” köptes i år till 140cm till storebror. Mkt hoj för pengarna. Jag skulle säga att 26” fungerar för 135cm givet att cyklisten är motiverad och bekväm med att cykeln är lite stor. Är hen det så blir det perfekt och definitivt bättre framkomlighet mot 24:an... om inte annat är den i växt om 5cm d v s till hösten.Nu har jag surfat på detta tills hjärnan håller på att spricka. Bakgrunden: har två killar, 6 år och 124cm och 7,5 år och 135cm, som cyklar ofta och mycket. Alla former av ojämnheter älskas precis som lera. Igår körde vi ett varv på Nick-spåret här i Sundbyberg och det blir alltmer tydligt att vi behöver uppdatera från nuvarande 20" cyklar (Woom och Frog).
Kraven är singelklinga, hydrauliska bromsar och vettig, dämpad gaffel. Låg vikt hade varit fint men då drar priset iväg så förskräckligt.
Efter allt Googlande, och efter att ha läst den här tråden femtielva gånger, så lutar det åt att beställa en Vitus Nucleus till dem var, en 24" och en 26". Den större är kanske på gränsen till 135 cm men han är grymt motiverad så tror det ska funka.
Gör jag bort mig?
Precis så tänker jag. 24" skulle passa stora killen perfekt just nu men skulle bli för liten ganska snart. Jag har sett följande fördelar med det resonemanget:jag har båda dessa till mina killar. 24” köpte jag förra året när grabben var 120cm. 26” köptes i år till 140cm till storebror. Mkt hoj för pengarna. Jag skulle säga att 26” fungerar för 135cm givet att cyklisten är motiverad och bekväm med att cykeln är lite stor. Är hen det så blir det perfekt och definitivt bättre framkomlighet mot 24:an... om inte annat är den i växt om 5cm d v s till hösten.
Ska bara ta mig mentalt över tröskeln att beställa cyklar för 13400 kr till barnen!
Ärligt talat är det smått mirakulöst att båda fortfarande finns i lager. Det kan ändras redan nu ikväll (skojar inte) och då är det försent... för den här säsongen.Precis så tänker jag. 24" skulle passa stora killen perfekt just nu men skulle bli för liten ganska snart. Jag har sett följande fördelar med det resonemanget:
* Lillebror blir glad för att han slipper ärva 24" cykeln senare (som han alltid får göra med allt annat). Att båda får nya, likadana cyklar samtidigt sparar eoner av förmedlingssamtal.
* Jag gillar inte tanken på att köpa något halvdant att ha "så länge".
* Även lillebror kommer att behöva byta cykel inom max ett år, det blir inte dyrare att byta redan nu.
* Jag inbillar mig att killarna kommer att gilla både fjädring fram och skivbromsar. De kommer att vilja cykla ännu mer :-)
Storebror är oerhört motiverad och ett riktigt fysmonster, att cykeln är i största laget tror jag att han kommer över snabbt. Även lillebror är en seg jäkel så han kommer säkert klara av en 24".
Ska bara ta mig mentalt över tröskeln att beställa cyklar för 13400 kr till barnen!
som sagt, tror det blir roligare på mindre hjul:)
Du anar nog inte hur rätt du hade. Beställde den sista 24”, nu är de slut i lager!Ärligt talat är det smått mirakulöst att båda fortfarande finns i lager. Det kan ändras redan nu ikväll (skojar inte) och då är det försent... för den här säsongen.
Jag vet inte vilken variant du tittar på men det kan vara värt att ha i åtanke när när du jämför att en stel gaffel inte sjunker ihop när man sätter sig på den medan en dämpad gaffel får brantare vinkel. Nu sjunker ju inte de dämpade gafflarna ihop något nämnvärt på barncyklarna över lag men det är ju knappast en fördel...White XC 260 ser också trevlig ut på bild och bra-ish vikt för pengen. Tyvärr 71 grader ha, det är kanske inget vidare..
Ja, fast det kommer kanske på en dämpare så småningom. Kan iofs vara högre ac på den I så fall.Jag vet inte vilken variant du tittar på men det kan vara värt att ha i åtanke när när du jämför att en stel gaffel inte sjunker ihop när man sätter sig på den medan en dämpad gaffel får brantare vinkel. Nu sjunker ju inte de dämpade gafflarna ihop något nämnvärt på barncyklarna över lag men det är ju knappast en fördel...
Ja, det är en möjlighet. Vad finns det mer för ramar? Det viktigaste är att det är roligt och vikten är bara en parameter men 12.5 - 13kg låter inget vidareVpace Max26 har 69 grad HA utan sag, 70 med. Jag överväger att köpa en, men skulle direkt sätta på en -2 grad angleset.
Förra året sålde de slut ännu tidigare. Ett par bekanta som blev besvikna då.Du anar nog inte hur rätt du hade. Beställde den sista 24”, nu är de slut i lager!
Nu är det bara pappa som behöver en ny cykel också...
Ja, det är en möjlighet. Vad finns det mer för ramar? Det viktigaste är att det är roligt och vikten är bara en parameter men 12.5 - 13kg låter inget vidare