Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Visst borde det vara något väldigt knas med framdämparen om man inte kan trycka ihop den mer än max 2/5, även när man plockar ur all luften (till och med skruvat ut ventilen)?

Kan ju vara nåt motsvarande knas med olja som krupit upp i luftkammare eller annat. Det är nog bara att plocka isär mer. När du har av underbenen kan du ju testa benen var för sig för att se vilket det är som inte går att bottna.

Nu när jag lättade på locket till dämparsidan, så fick jag ihop slaglängden. Kanske får bli en helservice.
Bättre är om någon skriver "Det är helt kört, köp en ny dämpare!" och skicka en kopia på det till frugan min.

Sitter och kikar på en uppgradering av dämparen till Charger 2.1 RCT3. Har nu en Revelation RC DebonAir (FS-RVL-RC-A1) och med den uppgradering så får jag det som jag önskar, hög- och lågfartjustering av kompressionen.
Har kikat på en Pike ett tag nu, men med dämparuppgraderingen så borde framgafflarna vara hyfsat lika varandra i specifikationen.

Sitter och kikar på en uppgradering av dämparen till Charger 2.1 RCT3. Har nu en Revelation RC DebonAir (FS-RVL-RC-A1) och med den uppgradering så får jag det som jag önskar, hög- och lågfartjustering av kompressionen.
Har kikat på en Pike ett tag nu, men med dämparuppgraderingen så borde framgafflarna vara hyfsat lika varandra i specifikationen.
Ja de borde vara ganska lika men det borde vara RC2 du vill ha om du vill kunna justera hög och lågfart.

Bra plan. Bra med en extra gaffel till nästa bygge som "ska byggas gratis av grejor som finns liggande".
Nej, har man barn så finns inga egna pengar bara hushållskassa.

Bra plan. Bra med en extra gaffel till nästa bygge som "ska byggas gratis av grejor som finns liggande".
Nej, har man barn så finns inga egna pengar bara hushållskassa.

Men har man barn så kan/måste man skaffa ännu mer cyklar till barn. "Tyvärr" växer dom ut cyklarna i två år.

Det är väl bra att har en backup gaffel till. Jag köpte en hel cykel när min gaffel gick sönder och måste vänta flera veckor på Rock Shox för garantiåtagande. (men det visade sig att det var jättebra att också har en HT)

Men har man barn så kan/måste man skaffa ännu mer cyklar till barn. "Tyvärr" växer dom ut cyklarna i två år.

Det är väl bra att har en backup gaffel till. Jag köpte en hel cykel när min gaffel gick sönder och måste vänta flera veckor på Rock Shox för garantiåtagande. (men det visade sig att det var jättebra att också har en HT)
Precis. Hoppas bygga en 26a snart. Tyvärr blev det en Monark 24a till flickan först.

Någon som har köpt egna dekaler till cykelramen?

Finns löjligt snyggt designade klistermärken för skateboards, de borde väl fungera att täcka sådana med klarlack?

Jagar nya cykelshorts med bra padding för en tyngre person. Som två paren från Biltema jag har idag håller inte riktigt. Ser ofta t.ex C4-padding men svårt att veta om det är något att hänga i granen.

Blir gammla däck svårare att kränga på och att poppa plats? Har ett två år gammalt Maxxis Ardent som jag haft av och på många gånger förr. Men i förrgår så bråkade det något enormt, slutade med att jag fick slänga i en slang iallafall. Det krävdes något enormt med våld för att kränga på däcket. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Blir gammla däck svårare att kränga på och att poppa plats? Har ett två år gammalt Maxxis Ardent som jag haft av och på många gånger förr. Men i förrgår så bråkade det något enormt, slutade med att jag fick slänga i en slang iallafall. Det krävdes något enormt med våld för att kränga på däcket. Jag har aldrig varit med om något liknande.
Tycker inte de blir svårare att kränga på. Men kan bli svårare att få tätt och poppa på plats.

Min racer med 105 växlar bak funkade kanon innan jag satt på trainerhjulet. Nu när jag satt tillbaka de vanliga krånglar de fortfarande. Växlar upp rappt och exakt men krånglar varje gång jag växlar ner.

Vad är de som ska justeras då? Lr har jag fått på hujet lite fel?

Hur mycket tappar en cykel i värde generellt? Säg att det är årets modell, har gått 15 mil, kostade 10 lax.

Kollar du på blocket så kostar väl den cykeln mellan 8-12000kr... Jag personligen skulle maximalt betala 7000kr, dels eftersom jag antagligen inte kan utnyttja någon garanti och sedan undrar jag varför någon säljer så snabbt, är det något skumt eller något fel på cykeln? Men så skulle jag säkert inte få köpa den heller för någon annan skulle betala mer.

Det beror helt på. Generella regler saknas totalt. Är den billig eller eftertraktad går den direkt, annars kan man alltid ha "tur". Det räcker ju att man har en köpare som man brukar säga.

Billiga cyklar är mycket lättare att sälja.

Har en 28’ skivbromsad racer med araya sa 730 double wall-fälgar , schwalbe g-one 700x40c. Skulle det gå att byta till slätare snabbare däck i dimension 32-622?

Har en 28’ skivbromsad racer med araya sa 730 double wall-fälgar , schwalbe g-one 700x40c. Skulle det gå att byta till slätare snabbare däck i dimension 32-622?

Ja visst kan du sätta dit smalare däck. Men vilken racer har 40mm däck från början??? Jag har cyklat mtb med smalare däck...

Vilka fjädrar passar Cane Creek DB inline? Jag har hittat att Fox och Öhlins passar men finns det andra (som är billiga)? Passar DVO?

Kanske bara är Shimanos isf, utvändigt är båda smalare. Shimanos 12-speed ska ju inte funka på vanliga 11-delade framdrev.

Kanske bara är Shimanos isf, utvändigt är båda smalare. Shimanos 12-speed ska ju inte funka på vanliga 11-delade framdrev.
Nej, kräver tydligen HG+ klingor för att det ska funka. Innerbredden är samma sen 9s eller nåt sånt,

EDIT. Ja, menar jag. det ska bli knas med Shimano 12s kedjor på ikke HG+ klingor vad jag läst och 3rd party har också börjat sälja specifika shimano 12s. Tidigare stod det ofta bara 10-12s på dem.

Ska hjälpa till och byta drivlinan på en cykel med city/landsväg (?) komponenter jag inte vet något om. Vad behöver jag ta hänsyn till på framklingorna? Räcker det med att tänderna är samma och det är 5 bult? Det är 2x8 Sora.

20200418_143528.jpg

Hej Bullen, min kompis har låtit min cukkel stå ute i nästan två år och nu ser gaffelbenen (?) ut så här:
image.jpg

Finns någon räddning och i så fall vad? Eller måste jag … min kompis … köpa ny gaffel?

Vill så gärna börja cukkla igen … snälla Bullen…

Hej Bullen, min kompis har låtit min cukkel stå ute i nästan två år och nu ser gaffelbenen (?) ut så här:
Visa bilaga 412122
Finns någon räddning och i så fall vad? Eller måste jag … min kompis … köpa ny gaffel?

Vill så gärna börja cukkla igen … snälla Bullen…
Beror på hur djup rosten är, testa autosol och gno som fan.

Tillbaka
Topp