Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

2. Har någon erfarenhet av Biltemas cykelverktygssats? Bra eller anus för någon som inte ställer höga krav?
Anus skulle jag säga, den innehåller några grejer som är av ganska låg kvalitet och en del saker som kanske inte behövs till de cyklar du har. Bättre att köpa de verktyg du verkligen behöver. Om du berättar vilken cykel du har och vad du ska göra så kan någon här hjälpa till med vilka verktyg du behöver och berätta vilka du kan köpa på biltema och vilka du bör satsa lite mer på...

Jag har beställt lite grejer utan att egentligen veta vilka grejer jag ska ha och står nu med ett raceface Aeffect r bakhjul med XD body och ett reverse singlespeedkit som inte kommer passa.
min fråga är följande.
Kan jag byta body på bakhjulet till en shimanobody?
Om ja, kan ngn snäll happyit länka till rätt modell?

Jag har beställt lite grejer utan att egentligen veta vilka grejer jag ska ha och står nu med ett raceface Aeffect r bakhjul med XD body och ett reverse singlespeedkit som inte kommer passa.
min fråga är följande.
Kan jag byta body på bakhjulet till en shimanobody?
Om ja, kan ngn snäll happyit länka till rätt modell?

Den hjulset har Formula nav. Jag hittar inte längre samma model på Formulas websidan: https://www.formulahubs.com/product.php?t=3
Tror att det måste vara samma body som på TD-3948 med 39 POE som finns i båda Shimano och XD utförande. Men har aldrig set dom såld separat.
Byta till en Problems solvers Zinger kit är väl mycket enklare? Eller behöver du mindre än 16t?

PS: jag är kanske intresserad i att köpa din XD body om du hittar en Shimano body.

Tack för ditt svar och engagemang. Jag insåg nu under kvällen att jag inte orkar krångla till det utan beställde istället ett Gusset kit som passar rakt av på XD bodyn. Det blev dessutom billigare än att köpa ny body

Vet nu också själv att det finns ett body att köpa ner min ger upp.
Visste inte om Gusset kit. Tror inte jag ska snart prova singlespeed, men bra att veta att det finns ett billigare alternativ.

För att justera bakväxelns sidrörelser finns ju en skruv på vajern som går till växeln på bakhjulet. Finns också en justerskruv på styret, gör de exakt samma sak? Dvs spelar ingen roll om jag skruvar på styret eller vid växeln, eller skiljer sig funktionerna och när man använder bak vs fram?

För att justera bakväxelns sidrörelser finns ju en skruv på vajern som går till växeln på bakhjulet. Finns också en justerskruv på styret, gör de exakt samma sak? Dvs spelar ingen roll om jag skruvar på styret eller vid växeln, eller skiljer sig funktionerna och när man använder bak vs fram?
Om jag förstår dig rätt är det samma sak. Jag har vid växeln på 9s men bara vid styret på 11s.

Är det bara jag som har problem med Bahnhof DNS? Dom adresser (213.80.98.2 & 213.80.101.3) som routern får tilldelat fungerar inte, lägger jag in annan öppen DNS manuellt så kan jag surfa.

Nu verkar Telias DNS koka. Både fiber och 4G. man kunde ju trott att de kunde isolera dem så man kunde Google lite hjälp på den ena när den andra är knas. Andra gången på ett tag.

La in 8.8.8.8 o 8.8.4.4 på routern så funkar det igen på fibern.

Edit
Jaha.

Senast ändrad:
Nu verkar Telias DNS koka. Både fiber och 4G. man kunde ju trott att de kunde isolera dem så man kunde Google lite hjälp på den ena när den andra är knas. Andra gången på ett tag.

La in 8.8.8.8 o 8.8.4.4 på routern så funkar det igen på fibern.

Edit
Jaha.

Haverikaos! ?

Jag har fixat det, jag är ju här men gemene man reder väl knappt ut det.
Sur grej att åka på. Routern borde nästan ha nån failover inbyggt. Min verkar inte ha något sånt

Jag har fixat det, jag är ju här men gemene man reder väl knappt ut det.
Sur grej att åka på. Routern borde nästan ha nån failover inbyggt. Min verkar inte ha något sånt

Det går ju ställa in en rpi på sitt nätverk som dns server och hänvisa routerns dhcp dns utdelning till den och där ha en källa som går enkelt att ändra till dns server med önskat uppträdande. Eg pihole...

Hjälpt ett par att iallafall ändra dns på sina datorer nu. Telias routrar låter ju inte em göra det verkar det som. Jag körde annan dns redan från start så märkte aldrig av det.

Hjälpt ett par att iallafall ändra dns på sina datorer nu. Telias routrar låter ju inte em göra det verkar det som. Jag körde annan dns redan från start så märkte aldrig av det.
Ok, jag kör egen router men kör normalt auto på DNS. Vore bra om man dessutom kunde ha några fallback. Fast lagrar den bara de manuella även om jag slår av på auto så är det ok.

Det blev ju lite spännande en stund när både fasta bredbandet och båda abonnemangen till mobilen la av på en gång :-P

Men när jag väl slog på hjärnan löste det sig.

Någon som kan identifiera cykel eller ungefärlig ålder på cykeln utifrån denna lågupplösta bild? Orkar inte börja tjata om bilder och information från den äldre personen som säljer på facebook. Vill ha en enklare äldre MTB att cykla till jobbet med utan oroa mig för att den kan bli stulen.

XASwSJR[1].jpg

Någon som kan identifiera cykel eller ungefärlig ålder på cykeln utifrån denna lågupplösta bild? Orkar inte börja tjata om bilder och information från den äldre personen som säljer på facebook. Vill ha en enklare äldre MTB att cykla till jobbet med utan oroa mig för att den kan bli stulen.

Visa bilaga 409250
Det är slumpen som gör tjuven oftast men jag kan säga att den där kommer med största sannolikhet inte bli stulen pga sitt värde.. märke har jag inte en aning om men skulle gissa att den är från mitten av 90-talet

Ålder och modell är precis vad som behövs för en svårstulen pendlarcykel skulle jag säga. Dvs 90-tal och "500-kronors-cykel". Enda problemet är att den skär sig mot ditt nick, men det går väl att måla eller byta.

Har fått ett infoblad med följande (lätt redigerat):

"Jour: 020-xxxxxx (OBS! efter kontorstid och helger)"

Frågan blir när använder man detta nummer?

Anus skulle jag säga, den innehåller några grejer som är av ganska låg kvalitet och en del saker som kanske inte behövs till de cyklar du har. Bättre att köpa de verktyg du verkligen behöver. Om du berättar vilken cykel du har och vad du ska göra så kan någon här hjälpa till med vilka verktyg du behöver och berätta vilka du kan köpa på biltema och vilka du bör satsa lite mer på...
En rekommendation är att iaf inte använda insexnycklarna från ett (billigare) kit då de oftast är mjuka och ger stor risk att runddra skruvskallar. Köp alltså kvalitetsinsex-nycklar. Jag gillar såna med kula i ena änden då det ibland kan vara knepigt att komma åt vissa ställen på cyklar.

Tack snälla för svar hörrni! Vet inte vad jag tycker är mest bedrövligt: att det inte finns några genvägar när det gäller kvalitativa verktyg, eller att jag aldrig lär mig detta. Köper man kvalitet behöver man bara gråta en gång. Snart har jag laddat upp arsenalen med fler dumma frågor, hörs då!

Visa bilaga 409250
Miyata från typ-92, knappt cool ens då men en utmärkt pendlare idag.
Släta däck och nya wirar sen är det bara å tuta å köra!

/T

Miyata från typ-92, knappt cool ens då men en utmärkt pendlare idag.
Släta däck och nya wirar sen är det bara å tuta å köra!

/T
Wow, bra öga! Imponerande!
Tyvärr är det svårt att hålla en cykel så pass enkel att man inte skulle bry sig om den blev stulen. Man vill ju gärna mecka och fixa...

Tillbaka
Topp