Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag lovade sambon att fixa hennes bakhjul på racern som behöver lite kärlek. Men jag får inte loss det. Trodde det var insex och provade alla varianter och efter ett par svordomar ser jag att det är någon femkantig variant. Vad är det och vad behöver jag för att få loss det?
Tycker även att allt kring baknavet, det märkliga gråa fästet (något udda stöd?) samt olika distanser ser märkligt ut. Kan inte mycket om racercyklar men ska det se ut så? :unsure:Det är en Scott Contessa Speedster. Hade ju vart mer smidigt med en 135mm QR.

6866601F-1E7E-449D-88D5-8CA3A3CBC639.jpeg

79DEF924-D70C-4397-806B-E7B1C8021874.jpeg

81F213F9-3910-4629-A3A2-DD342A1F016D.jpeg

Hälsningar
”Trodde jag skulle klara det här”

Bilagor

• 545F91EE-82C9-4B1A-B9AE-D8EDE3815CAD.jpeg
    545F91EE-82C9-4B1A-B9AE-D8EDE3815CAD.jpeg
    579.1 KB · Besök: 159
Det där är en enklare typ av stöldskyddad snabb-/långsamkoppling. Sålts under typ alla namn och överallt (jag har en gång plockat upp likadana i silver på Biltema). Har en speciell femkantig nyckel som säkras med en liten skruv.

Det där är en enklare typ av stöldskyddad snabb-/långsamkoppling. Sålts under typ alla namn och överallt (jag har en gång plockat upp likadana i silver på Biltema). Har en speciell femkantig nyckel som säkras med en liten skruv.

Aha, ok tack! Hittade till slut en gammal tråd om något liknande och det verkar som man kan skruva av muttern på kassettsidan med en polygrip och få loss axeln. Ska nog byta till en QR om det går att lossa befintlig axel på detta sett.

Det gråa ser ut att vara ett fäste till en cykelvagn.

Ja det kan nog stämma faktiskt nu när du säger det. Tack (y)

Jag upplever på sistone att för varje tramptag jag tar, i synnerhet när jag tar i lite i uppförsbacke, så känner jag ett liiitet ”glapp” i pedalen (eller i vevarmen/BB?), lite på samma sätt som när man svänger på ratten på en gammal bil och det inte ”tar” förens efter några graders rotation. När jag känner efter med handen och drar och rycker i pedalerna känns inget glapp.
Cykeln har inte gått mer än 100 mil och är av denna modell:

Hjärnspöken? :/

Jag upplever på sistone att för varje tramptag jag tar, i synnerhet när jag tar i lite i uppförsbacke, så känner jag ett liiitet ”glapp” i pedalen (eller i vevarmen/BB?), lite på samma sätt som när man svänger på ratten på en gammal bil och det inte ”tar” förens efter några graders rotation. När jag känner efter med handen och drar och rycker i pedalerna känns inget glapp.
Cykeln har inte gått mer än 100 mil och är av denna modell:

Hjärnspöken? :/
Problem kvarstår efter kedjesmörjning :/ Övriga tips mottages tacksamt.

Problem kvarstår efter kedjesmörjning :/ Övriga tips mottages tacksamt.
Gå till din lokala cykelbutik och be dom kolla tror jag.
Kan ju vara vad som helst men frihjulet kanske.

Fråga: cyklade lite i vintras höstas med mina Shimano ultegraskivor utomhus. Hur får man bort ärget på själva kylflänsarna enkelt?

Någon som har koll på om det finns såna här gummipackningar (till ett Formula QR baknav) att köpa löst? Börjar bli lite sprucket.
Edit:kanske går med en vanlig gummipackning med rätt diameter, typ
IMG_2897.JPG
IMG_2898.JPG

Senast ändrad:
Hur får jag av bakhjulet när det sitter fn nexus grej där muttern borde sitta? Vad var det för fel på torpedo?

Edit. Got it. Plocka av den först. Fan att msn ska behöva ta till yt

Senast ändrad:
Jag är en riktigt noob när det kommer till lager. Jag är på jakt efter nya styrlager, har hittat de lager som rekommenderas men ena finns inte i lager (höhö). Vad ska jag kolla efter för att hitta alternativ som passar?

Headset: FSA Orbit 1.5 Zero Stack (No.57)
Lager: FSA Headset Bearing (TH-073E ACB 1.5) och FSA Bearing TH-873S ACB

IMG_4426.jpeg

Nu så har jag rivit min gamla gaffel och hittat det lilla felet.
Har hittat var jag kan köpa hela Motion Control-dämparen för 35 mm-ben.
Frågan som inte vågar fråga, egentligen, är om man bara kan köpa ventilen löst?
Knasig konstruktion med den lilla plastbiten som skall överföra all kraften från vredet, via en axel, för att stänga/öppna ventilen för kompressionen.

Senast ändrad:
Vad ska man ha för en fälg med runt 30mm innerbredd och 29 tum som är billig nog för att skrota ett par stycken om året? Tycker runt 500:- är ett rimligt pris.

Kan man köpa en 27,5" för stigcykling år 2020 (~177cm lång), eller är det bara 29" som gäller?

Ska komplettera min 29" Jeffsy med något och tycker Bird Aether 7 ser lite tuff ut, men jag har ju inga bike parks häromkring.

Klart du kan om den har de egenskaper du vill ha. Ska du komplettera en jeffsy vill du ju inte ha mer av samma heller

Exakt, jag vill inte ha 2 likadana cyklar och jag behöver inget som är biffigare än Jeffsyn. Jag vet nog inte vad jag vill ha än heller, något kul som är lite snärtigare än Jeffsyn. DC kategorin kanske kan vara aktuell med, alla dessa val...

Har någon koll på hur man får loss dessa ”endcaps” på mitt Roval Control hjul (nav)?
Jag ska byta lager.

bifogar bild så ni förstår vad jag menar. (Den yttersta ringen lossnade lätt och är ej med på bilden)
ACEE6430-2DFD-48E9-BBA2-FED4B4A7405F.jpeg

Har någon koll på hur man får loss dessa ”endcaps” på mitt Roval Control hjul (nav)?
Jag ska byta lager.

bifogar bild så ni förstår vad jag menar. (Den yttersta ringen lossnade lätt och är ej med på bilden)

Det är väl en DT Swiss nav. Man sätter den end-cap i en bänkskruv och drar på hjulen.
Jag använde en Knipex som funka bra för att lösa end-cappen, men då har man risk för repor på navet.

Har i flera år haft cyklar med SRAM växlar men nu står det också en kärra med Shimano på i garaget. När man ska loss med bakhjulet på den så saknar jag den lilla knappen som finns på SRAM derailleur, som låser cagen i ”öppet” läge, det blir ju så mycket smidigare då...
Finns det något motsvarande i Shimanoväxeln som jag missat, eller kan man sticka in något för att låsa den?

Har i flera år haft cyklar med SRAM växlar men nu står det också en kärra med Shimano på i garaget. När man ska loss med bakhjulet på den så saknar jag den lilla knappen som finns på SRAM derailleur, som låser cagen i ”öppet” läge, det blir ju så mycket smidigare då...
Finns det något motsvarande i Shimanoväxeln som jag missat, eller kan man sticka in något för att låsa den?
Nej inget motsvarande. Mer än att du kan stänga av clutchen och då går det lättare.

Tillbaka
Topp