Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Jag är själv ett fan av hammock, men när det börjar bli kallare föredrar jag att sova på marken. Med hammock, myggnät, tarp, underquilt, aluminiumrör, sovsäck, liggunderlag etc börjar enkelheten bytas ut mot ett plockepin av prylar.

Bikepacking
Har aldrig provat Hammock och tror inte att det är något för mig. Gillar att ha lite space i tältet, myggsäkert, kanske laga mat därinne, byta kläder, sitta och mekka med saker, rota runt i prylarna, sova på magen, osv. Mkt bättre med tält :cool:

Bikepacking
Har aldrig provat Hammock och tror inte att det är något för mig. Gillar att ha lite space i tältet, myggsäkert, kanske laga mat därinne, byta kläder, sitta och mekka med saker, rota runt i prylarna, sova på magen, osv. Mkt bättre med tält :cool:
Från hängmatta kan man ha utsikt, hålla koll på omgivningen, ha cykeln under tarpen, sova lika bekvämt var som helst utan att lämna några spår och så vidare. Allt handlar om personliga preferenser men jag rekommenderar att prova nån gång :)

Bikepacking
Vi har ett Maunt Laurel Designs Modomid. https://mountainlaureldesigns.com/product/mondomid/
Det är stooort! Bottenytan är 3x3 m och höjden över 1,8 m. Min fru står raklång i det, och jag behöver bara tippa nacken lite. Att kunna ta på sig byxorna utan att behöva åla runt på tältgolvet är stor lyx. Vid dåligt väder finns det plats för barnen att leka nöjt i ett hörn och fina kvällar öppnar vi upp hela ena sidan och kan sitta och titta på utsikten bakom myggnätets säkerhetsgaller. Vi älskar vårt tält. Den enda nackdelen är att storleken begränsar urvalet av tältplatser något och ibland har vi önskat en riktig absid. Har ni mycket prylar kan det vara värt att överväga ett femkantigt. Vikt inklusive innertält och alla linor, pinnar etc är 2,2 kg. Mycket lättare än så blir det inte per person. Särskilt inte när komforten närmar sig glamping. :)

Jag har sett andra pyramidtält i samma storlek, men då har de varit tyngre, minns dock inga namn just nu.

Bilden är från Hardangervidda.

Visa bilaga 415233
vilket bra tips, tack! Har tidigare funderat på att köpa tunneltält I övre prisklass för 2 barnsfamilj men detta verkar ju ge mer livsrum. Tältet verkar vara stagas upp av en pinne i mitten. Hur har du upplevt tältet i hårdare vind? Oron för stabilitet i dåliga förhållanden Får mig att tveka lite. Det verkar kosta ca 5600kr med frakt från den hemsida du länkar till vilket känns överkomligt.
Visst har det alltså innertält med myggnät? [/QUOTE]

Bikepacking
Pyramidtält klarar faktiskt vind och snö otroligt bra, men för att verkligen få de egenskaperna ska de slås upp högt och brant och sträckt. Det har jag upplevt som en av de stora fördelarna med dcf framför sil har just varit att det håller spänningen även i väta, så man behöver inte vakna mitt i natten och sträcka alla linor och tältpinnen.

Bikepacking
vilket bra tips, tack! Har tidigare funderat på att köpa tunneltält I övre prisklass för 2 barnsfamilj men detta verkar ju ge mer livsrum. Tältet verkar vara stagas upp av en pinne i mitten. Hur har du upplevt tältet i hårdare vind? Oron för stabilitet i dåliga förhållanden Får mig att tveka lite. Det verkar kosta ca 5600kr med frakt från den hemsida du länkar till vilket känns överkomligt.
Visst har det alltså innertält med myggnät?
[/QUOTE]

Det finns lite olika sätt att staga upp tältet, man kan "hänga" det från ett träd, eller kombinera tältpinnar på olika sätt. Vi har alltid använt oss av en tältpinne i mitten, det är ett par vandringsstavar som vi sätter ihop vid tältresning. Den lösningen blir väldigt lätt och enkel, nackdelen är att man har en pinne mitt i tältet. Med små barn står den lite utsatt, men det har funkat bra.
Tälttypen hanterar vind bra, det trycks liksom nedåt mot marken. Kollar man på youtube finns det massor av filmer med pyramidtält i full storm. Med det sagt så är tält i den här storleken ett rejält vindfång och det där med stormvindar är jag också lite fundersam över. Största risken som jag ser är att vinden hittar in under tältet och förvandlar det till en fallskärm. Tältet har massor av fästpunkter för linor, skulle det blåsa upp ordentligt hade jag bundit ut alla dessa i vindriktningen och sedan sänkt ned yttertältet så att kanten går i marken. (Man kan justera hur högt över marken tältduken går). Om möjligt hade jag nog lagt ut lite stenar för att hålla nere duken också. Med nu pratar vi kullingvindar och däröver. I väderförhållanden där jag gett mig ut med yngre barn hade jag inte känt någon oro.
När jag handlade ingick bara yttertältet. Innertält med myggnät, tältpinnar, linor etc tillkom. Jag var nog den första som köpte ett Mondomid så de hade inget passande innertält, det slutade med att jag beställde ett måttsytt från BearPawDesigns.

Bikepacking
Ett litet tillägg angående DCF: Vissa av laminaten är något genomskinliga, det kan vara värt att ha i åtanke om man tänker sig att bo på camping någon gång ibland. :) Min fru såg en bild på ett tält som var upplyst innifrån och la sedan in sitt veto. ?

Bikepacking
"Något" :-) Men med innertält så tycker jag det inte blir så farligt. Nu har vi aldrig bott på husvagnscamping och då kanske det känns mer utsatt. Vi har den "vita", och det är otroligt skönt på sommaren. När vi tältade 2018 (som var väldigt varmt med svenska mått) vaknade vi varje morgon i ett svalt tält. Rymden och färgen gav inte den där baksmällan som kan komma av att vakna i ett fjälltält på sommaren.

Men Aron har helt rätt, här är en bild som visar att det inte är helt opakt: https://26ebru3fogag2ce2bw4a6246-wp.../uploads/2019/08/dcf-big-agnes-fly-fabric.jpg

Bikepacking
Visst har det alltså innertält med myggnät?
[/QUOTE]

Efter mer efterforskning så landade jag i att följa NotReallyGundes tips på kinatältet ovan. Hittade några användare som hade erfarenhet av dyrare amerikanska tält och kunde jämföra, enligt dem så verkade Arixci-tältet funka lika bra. Med yttertält och fyra personers innertält blev det 1600, då tillkommer såklart en del i avgifter och tull (precis som för ett amerikanskt). Det dröjer några veckor innan det kommer fram, men återkommer med recension då.

Jag är har mina dubier om aliexpress, men det är ju synd att ha fördomar utan att ha testat.

Bikepacking

Efter mer efterforskning så landade jag i att följa NotReallyGundes tips på kinatältet ovan. Hittade några användare som hade erfarenhet av dyrare amerikanska tält och kunde jämföra, enligt dem så verkade Arixci-tältet funka lika bra. Med yttertält och fyra personers innertält blev det 1600, då tillkommer såklart en del i avgifter och tull (precis som för ett amerikanskt). Det dröjer några veckor innan det kommer fram, men återkommer med recension då.

Jag är har mina dubier om aliexpress, men det är ju synd att ha fördomar utan att ha testat.
[/QUOTE]
Verkar ju grymt. Jag ska också beställa. Förstår det som att det är samma Yttertält 2-4 personer för 950kr just nu men olika innertält. Jag har också tveksamheter till AliExpress men samtidigt inte heller överdrivet lojal mot amerikanska tältproducenter.

Bikepacking

Verkar ju grymt. Jag ska också beställa. Förstår det som att det är samma Yttertält 2-4 personer för 950kr just nu men olika innertält. Jag har också tveksamheter till AliExpress men samtidigt inte heller överdrivet lojal mot amerikanska tältproducenter.
[/QUOTE]

Precis så känner jag också :)

Yes, samma yttertält, sedan finns det fyra alternativ för innertältet: 2-pers tre eller fyrsäsong, 4-pers tre eller fyrsäsong. Tänk på att mittenpinnen inte ingår. Samma säljare säljer vandringsstavar med teleskopfunktion som säkert funkar. Vi tältar i princip alltid i skogen, så jag räknar kallt med att hitta ett träd att hänga upp i, eller en lång pinne att sätta inuti tältet.

Bikepacking

Yes, samma yttertält, sedan finns det fyra alternativ för innertältet: 2-pers tre eller fyrsäsong, 4-pers tre eller fyrsäsong. Tänk på att mittenpinnen inte ingår. Samma säljare säljer vandringsstavar med teleskopfunktion som säkert funkar. Vi tältar i princip alltid i skogen, så jag räknar kallt med att hitta ett träd att hänga upp i, eller en lång pinne att sätta inuti tältet.
[/QUOTE]
Bra poäng med stavarna. Blev plötsligt lite tveksam, tälthöjden blir ju aldrig högre än staven om man nu använder en sådan. En teleskopstav blir ju max kanske 1.50m. Tälthöjden anges till 1.90. Vad gör man? Skarvar med en baguette??

Bikepacking

Bra poäng med stavarna. Blev plötsligt lite tveksam, tälthöjden blir ju aldrig högre än staven om man nu använder en sådan. En teleskopstav blir ju max kanske 1.50m. Tälthöjden anges till 1.90. Vad gör man? Skarvar med en baguette??
[/QUOTE]

Med yttertältet får du en toppstång på typ 53cm, den kompletteras lämpligen med en vandringsstav (brukar vara runt 130).

Bikepacking
Fick nya tältet idag! Efter lång väntan så dök det upp till slut! Så var jag ju tvungen att testa ett nytt pack-koncept. Har lite problem att packa något på styret på min packhoj :( men det var ju lösbart om man satte ett rakt styre på droppet! :)

_1020369.jpg
_1020367.jpg

Bikepacking
Bikepacking
Fick nya tältet idag! Efter lång väntan så dök det upp till slut! Så var jag ju tvungen att testa ett nytt pack-koncept. Har lite problem att packa något på styret på min packhoj :( men det var ju lösbart om man satte ett rakt styre på droppet! :)

Visa bilaga 416914Visa bilaga 416915

Schysst tält, jag har haft ett Terra Nova laser competition (inte compact). Men fästanordningen.. den var bland det värsta jag sett! Släng bort reflexen! ?

Bikepacking
Ser ut att sitta en skruv överst på gaffeln -flytta reflexen dit annars.
jo, har funderat på det. Men där ska lyset sitta om jag är på just bikepacking :( funderar på att bygga en bättre Pack-Bar faktiskt. med rörklämmor och ett 1cm tjockt rör av nåt slag, sedan måla svart då såklart. Borde bli rätt bra.
Annars vore ett pizzarack lösningen på många problem (då flyttar man lyse och reflex till den). Men det vill jag ju inte ha monterat när jag vardagscyklar med den som jag gör 95% av tiden :) svårt med en cykel till allt :(
Jag får nog ta och köpa mig en dedikerad packhoj, kommer inte undan det verkar det som.

Bikepacking
Någon som har provat PRO Discover Frame 2.7 liter?
pro-frame-bag-discover-27l.jpg

Alternativt någon väska i samma serie och vet om den känns vettig i kvalité.
Placering och storlek på den här väskan kommer att passa bra för min användning.
Mer tänkt för utflykt, för att ha med sig lite extra prylar utan att behöva kränga på sig ryggsäcken.

Bikepacking
Måste bara tipsa om min hammock, Amok Draumr. Otroligt bekväm, i den kan jag sova både på sidan. och magen bekvämt! Myggfritt är det också. Nedsidan är lite större volym och vikt. Den kräver äventyr uppblåsbart liggunderlag, men det har jag i tältet med så där är det samma...
Man sover 90 grader mot upphängningen så den blir helt platt.
02C9BDDE-1FD1-465B-AFCE-2F4784A12784.jpeg
351B640E-80AD-4BCE-A7BC-B8F0D019A360.jpeg

Bikepacking
jo, har funderat på det. Men där ska lyset sitta om jag är på just bikepacking :( funderar på att bygga en bättre Pack-Bar faktiskt. med rörklämmor och ett 1cm tjockt rör av nåt slag, sedan måla svart då såklart. Borde bli rätt bra.
Annars vore ett pizzarack lösningen på många problem (då flyttar man lyse och reflex till den). Men det vill jag ju inte ha monterat när jag vardagscyklar med den som jag gör 95% av tiden :) svårt med en cykel till allt :(
Jag får nog ta och köpa mig en dedikerad packhoj, kommer inte undan det verkar det som.
Kan du inte bara köra med reflextejp alternativt reflexstraps (såna som man får som reklampryttlar)? Inte lika bra men kombinerar man dem lär man ju synas utan problem.

Bikepacking
Någon som har provat PRO Discover Frame 2.7 liter?
pro-frame-bag-discover-27l.jpg

Alternativt någon väska i samma serie och vet om den känns vettig i kvalité.
Placering och storlek på den här väskan kommer att passa bra för min användning.
Mer tänkt för utflykt, för att ha med sig lite extra prylar utan att behöva kränga på sig ryggsäcken.
Jag har toptube- och sadelväskan, samt den stärre 4,5L ramväskan för vardagsbestyr. Upplever kvaliteten som bra, men där den har ”lappar” över dragkedjorna verkar den du tittar på istället ha löst det bättre/mindre fladdrigt med vattentät dragkedja.
Finns recension av Daniel Breece på bicycling.se med har jag för mig.

Bikepacking
Jag har toptube- och sadelväskan, samt den stärre 4,5L ramväskan för vardagsbestyr. Upplever kvaliteten som bra, men där den har ”lappar” över dragkedjorna verkar den du tittar på istället ha löst det bättre/mindre fladdrigt med vattentät dragkedja.
Finns recension av Daniel Breece på bicycling.se med har jag för mig.
Har samma lika top och sadel. Top väskan min har vattentät dragkedja. Men, den är inte 100% vattentät i tyget om det öser på riktigt. Men gillar den skarpt. Sadelväskan är jag inte riktigt nöjd med, upplever den lite sladdrig mot sadelstolpen om det är mkt i den.

Bikepacking

[/QUOTE]

Med yttertältet får du en toppstång på typ 53cm, den kompletteras lämpligen med en vandringsstav (brukar vara runt 130).
[/QUOTE]

eller ta typ en sådanhära https://bikeshop.se/cykeltouring/tä...MI76Xg0te16QIViRoYCh05BgjwEAQYBiABEgK1aPD_BwE

Bikepacking
Har samma lika top och sadel. Top väskan min har vattentät dragkedja. Men, den är inte 100% vattentät i tyget om det öser på riktigt. Men gillar den skarpt. Sadelväskan är jag inte riktigt nöjd med, upplever den lite sladdrig mot sadelstolpen om det är mkt i den.
Hmm då kanske mina överlappande flärpar är bra ändå, om det nu är det som krävs för att hålla vattnet ute. Förutom när jag gör backflips och flärparna hamnar under dragkedjan ett tag alltså.

Bikepacking
Precis. Det låter som ett väl magstarkt argument att köpa ny cykel att du inte kan hitta en annan lösning för reflexen ?
haha, jo hade det varit bara reflexen hade jag hållt med. Men det är ju pakethållare och gaffelväskor också. Ett väldans projekt att bygga om hojen varje gång jag ska ut och cykelsemestra. Gillar inte det riktigt, även om det går.
Köpte den här hojen just för att ha till sånt här, men jag har verkligen blivit kär i den och använder den flera ggr i veckan till små vardagsäventyr istället. Den är alldeles för rolig att cykla på för att ha riggad som en packåsna.

Bikepacking
haha, jo hade det varit bara reflexen hade jag hållt med. Men det är ju pakethållare och gaffelväskor också. Ett väldans projekt att bygga om hojen varje gång jag ska ut och cykelsemestra. Gillar inte det riktigt, även om det går.
Köpte den här hojen just för att ha till sånt här, men jag har verkligen blivit kär i den och använder den flera ggr i veckan till små vardagsäventyr istället. Den är alldeles för rolig att cykla på för att ha riggad som en packåsna.
Funderade lite på det där och kom fram till att som jag gjorde förra året var inte så dumt. Använda min elpendlare under sommarmånaderna som packhoj, som jag gjorde 2018 när jag cyklade Haparanda-Ystad, kolla. Det fungerade faktiskt rätt bra. Den cykeln är rätt bra som packhoj. Får man bygga om den lite ungefär såhär års, sedan får den stå så till hösten. Den cykeln kan jag undvara. Hittade en gaffel som är perfekt för ändamålet:
Den gaffeln plus en 15mm till QR-adapter för mitt dynamohjul gör att jag kan använda det hjulet till nästan alla cyklar jag har. Så blir det lowrider där, plus gott om möjligheter för annat. Blir ju kanon detta!

Bikepacking
Undrar om någon hann knipa Blackburn-väskan för 31kr :)

Edit: jag hann. Men det måste ju vara en sorts miss, har full förståelse om köpet annulleras.

Senast ändrad:
Bikepacking
Då kom äntligen min ramväska så jag packade "skarpt" med mat för två dygn och stack ut på en runda och testade. Det kändes väldigt bra så till helgen blir det nog en kortare övernattningstur! Ramväskan har perfekt passform, så jänkarna har gjort ett bra jobb.
Tält, sovsäck, liggunderlag, duntröja och regnkläder i sadelväskan. Övriga kläder, kök och lite småpryttlar i styrväskan. Verktyg, mat, vatten och lite jox i ramväskan. Kamera och smågrejer i toppväskan.

ABL_200525-01374.jpg

Tillbaka
Topp