Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Från hängmatta kan man ha utsikt, hålla koll på omgivningen, ha cykeln under tarpen, sova lika bekvämt var som helst utan att lämna några spår och så vidare. Allt handlar om personliga preferenser men jag rekommenderar att prova nån gång :)Har aldrig provat Hammock och tror inte att det är något för mig. Gillar att ha lite space i tältet, myggsäkert, kanske laga mat därinne, byta kläder, sitta och mekka med saker, rota runt i prylarna, sova på magen, osv. Mkt bättre med tält![]()
vilket bra tips, tack! Har tidigare funderat på att köpa tunneltält I övre prisklass för 2 barnsfamilj men detta verkar ju ge mer livsrum. Tältet verkar vara stagas upp av en pinne i mitten. Hur har du upplevt tältet i hårdare vind? Oron för stabilitet i dåliga förhållanden Får mig att tveka lite. Det verkar kosta ca 5600kr med frakt från den hemsida du länkar till vilket känns överkomligt.Vi har ett Maunt Laurel Designs Modomid. https://mountainlaureldesigns.com/product/mondomid/
Det är stooort! Bottenytan är 3x3 m och höjden över 1,8 m. Min fru står raklång i det, och jag behöver bara tippa nacken lite. Att kunna ta på sig byxorna utan att behöva åla runt på tältgolvet är stor lyx. Vid dåligt väder finns det plats för barnen att leka nöjt i ett hörn och fina kvällar öppnar vi upp hela ena sidan och kan sitta och titta på utsikten bakom myggnätets säkerhetsgaller. Vi älskar vårt tält. Den enda nackdelen är att storleken begränsar urvalet av tältplatser något och ibland har vi önskat en riktig absid. Har ni mycket prylar kan det vara värt att överväga ett femkantigt. Vikt inklusive innertält och alla linor, pinnar etc är 2,2 kg. Mycket lättare än så blir det inte per person. Särskilt inte när komforten närmar sig glamping. :)
Jag har sett andra pyramidtält i samma storlek, men då har de varit tyngre, minns dock inga namn just nu.
Bilden är från Hardangervidda.
Visa bilaga 415233
[/QUOTE]vilket bra tips, tack! Har tidigare funderat på att köpa tunneltält I övre prisklass för 2 barnsfamilj men detta verkar ju ge mer livsrum. Tältet verkar vara stagas upp av en pinne i mitten. Hur har du upplevt tältet i hårdare vind? Oron för stabilitet i dåliga förhållanden Får mig att tveka lite. Det verkar kosta ca 5600kr med frakt från den hemsida du länkar till vilket känns överkomligt.
Visst har det alltså innertält med myggnät?
[/QUOTE]vilket bra tips, tack! Har tidigare funderat på att köpa tunneltält I övre prisklass för 2 barnsfamilj men detta verkar ju ge mer livsrum. Tältet verkar vara stagas upp av en pinne i mitten. Hur har du upplevt tältet i hårdare vind? Oron för stabilitet i dåliga förhållanden Får mig att tveka lite. Det verkar kosta ca 5600kr med frakt från den hemsida du länkar till vilket känns överkomligt.
Visst har det alltså innertält med myggnät?
Verkar ju grymt. Jag ska också beställa. Förstår det som att det är samma Yttertält 2-4 personer för 950kr just nu men olika innertält. Jag har också tveksamheter till AliExpress men samtidigt inte heller överdrivet lojal mot amerikanska tältproducenter.Efter mer efterforskning så landade jag i att följa NotReallyGundes tips på kinatältet ovan. Hittade några användare som hade erfarenhet av dyrare amerikanska tält och kunde jämföra, enligt dem så verkade Arixci-tältet funka lika bra. Med yttertält och fyra personers innertält blev det 1600, då tillkommer såklart en del i avgifter och tull (precis som för ett amerikanskt). Det dröjer några veckor innan det kommer fram, men återkommer med recension då.
Jag är har mina dubier om aliexpress, men det är ju synd att ha fördomar utan att ha testat.
Verkar ju grymt. Jag ska också beställa. Förstår det som att det är samma Yttertält 2-4 personer för 950kr just nu men olika innertält. Jag har också tveksamheter till AliExpress men samtidigt inte heller överdrivet lojal mot amerikanska tältproducenter.
Bra poäng med stavarna. Blev plötsligt lite tveksam, tälthöjden blir ju aldrig högre än staven om man nu använder en sådan. En teleskopstav blir ju max kanske 1.50m. Tälthöjden anges till 1.90. Vad gör man? Skarvar med en baguette??Precis så känner jag också :)
Yes, samma yttertält, sedan finns det fyra alternativ för innertältet: 2-pers tre eller fyrsäsong, 4-pers tre eller fyrsäsong. Tänk på att mittenpinnen inte ingår. Samma säljare säljer vandringsstavar med teleskopfunktion som säkert funkar. Vi tältar i princip alltid i skogen, så jag räknar kallt med att hitta ett träd att hänga upp i, eller en lång pinne att sätta inuti tältet.
Du har byggt en Canyon Grail... ?Fick nya tältet idag! Efter lång väntan så dök det upp till slut! Så var jag ju tvungen att testa ett nytt pack-koncept. Har lite problem att packa något på styret på min packhoj :( men det var ju lösbart om man satte ett rakt styre på droppet! :)
Visa bilaga 416914Visa bilaga 416915
haha, jo jag kom på det efter ett tag :) det är inte så dumt med Pack-Bar där faktiskt. De var före sin tid med det konceptet :)Du har byggt en Canyon Grail... ?
njäe. Reflexen är ivägen. Lite annat där med men det är reflexen som är värst.Fungerar det inte att spänna fast direkt under bockstyret?
Eventuellt med lite distansmaterial om vajrarna klämms.
Fick nya tältet idag! Efter lång väntan så dök det upp till slut! Så var jag ju tvungen att testa ett nytt pack-koncept. Har lite problem att packa något på styret på min packhoj :( men det var ju lösbart om man satte ett rakt styre på droppet! :)
Visa bilaga 416914Visa bilaga 416915
jo, har funderat på det. Men där ska lyset sitta om jag är på just bikepacking :( funderar på att bygga en bättre Pack-Bar faktiskt. med rörklämmor och ett 1cm tjockt rör av nåt slag, sedan måla svart då såklart. Borde bli rätt bra.Ser ut att sitta en skruv överst på gaffeln -flytta reflexen dit annars.
Måste bara tipsa om min hammock, Amok Draumr. Otroligt bekväm, i den kan jag sova både på sidan. och magen bekvämt! Myggfritt är det också. Nedsidan är lite större volym och vikt. Den kräver äventyr uppblåsbart liggunderlag, men det har jag i tältet med så där är det samma...Har aldrig provat Hammock och tror inte att det är något för mig. Gillar att ha lite space i tältet, myggsäkert, kanske laga mat därinne, byta kläder, sitta och mekka med saker, rota runt i prylarna, sova på magen, osv. Mkt bättre med tält![]()
Kan du inte bara köra med reflextejp alternativt reflexstraps (såna som man får som reklampryttlar)? Inte lika bra men kombinerar man dem lär man ju synas utan problem.jo, har funderat på det. Men där ska lyset sitta om jag är på just bikepacking :( funderar på att bygga en bättre Pack-Bar faktiskt. med rörklämmor och ett 1cm tjockt rör av nåt slag, sedan måla svart då såklart. Borde bli rätt bra.
Annars vore ett pizzarack lösningen på många problem (då flyttar man lyse och reflex till den). Men det vill jag ju inte ha monterat när jag vardagscyklar med den som jag gör 95% av tiden :) svårt med en cykel till allt :(
Jag får nog ta och köpa mig en dedikerad packhoj, kommer inte undan det verkar det som.
Precis. Det låter som ett väl magstarkt argument att köpa ny cykel att du inte kan hitta en annan lösning för reflexen ?Kan du inte bara köra med reflextejp alternativt reflexstraps (såna som man får som reklampryttlar)? Inte lika bra men kombinerar man dem lär man ju synas utan problem.
Jag har toptube- och sadelväskan, samt den stärre 4,5L ramväskan för vardagsbestyr. Upplever kvaliteten som bra, men där den har ”lappar” över dragkedjorna verkar den du tittar på istället ha löst det bättre/mindre fladdrigt med vattentät dragkedja.Någon som har provat PRO Discover Frame 2.7 liter?
![]()
Alternativt någon väska i samma serie och vet om den känns vettig i kvalité.
Placering och storlek på den här väskan kommer att passa bra för min användning.
Mer tänkt för utflykt, för att ha med sig lite extra prylar utan att behöva kränga på sig ryggsäcken.
Har samma lika top och sadel. Top väskan min har vattentät dragkedja. Men, den är inte 100% vattentät i tyget om det öser på riktigt. Men gillar den skarpt. Sadelväskan är jag inte riktigt nöjd med, upplever den lite sladdrig mot sadelstolpen om det är mkt i den.Jag har toptube- och sadelväskan, samt den stärre 4,5L ramväskan för vardagsbestyr. Upplever kvaliteten som bra, men där den har ”lappar” över dragkedjorna verkar den du tittar på istället ha löst det bättre/mindre fladdrigt med vattentät dragkedja.
Finns recension av Daniel Breece på bicycling.se med har jag för mig.
Bra poäng med stavarna. Blev plötsligt lite tveksam, tälthöjden blir ju aldrig högre än staven om man nu använder en sådan. En teleskopstav blir ju max kanske 1.50m. Tälthöjden anges till 1.90. Vad gör man? Skarvar med en baguette??
Hmm då kanske mina överlappande flärpar är bra ändå, om det nu är det som krävs för att hålla vattnet ute. Förutom när jag gör backflips och flärparna hamnar under dragkedjan ett tag alltså.Har samma lika top och sadel. Top väskan min har vattentät dragkedja. Men, den är inte 100% vattentät i tyget om det öser på riktigt. Men gillar den skarpt. Sadelväskan är jag inte riktigt nöjd med, upplever den lite sladdrig mot sadelstolpen om det är mkt i den.
Håller ju tätt i lite regn men ett par timmar ösregn så vart det fuktigt inuti.Hmm då kanske mina överlappande flärpar är bra ändå, om det nu är det som krävs för att hålla vattnet ute. Förutom när jag gör backflips och flärparna hamnar under dragkedjan ett tag alltså.
Ramväskan på 4,5L är dock ypperligt utformad för att transportera många 33cl buköl.Håller ju tätt i lite regn men ett par timmar ösregn så vart det fuktigt inuti.
Ska hämta ut Bontragers motsvarighet i em och ha med på en liten tur nästa helg. Återkommer med rapportRamväskan på 4,5L är dock ypperligt utformad för att transportera många 33cl buköl.
haha, jo hade det varit bara reflexen hade jag hållt med. Men det är ju pakethållare och gaffelväskor också. Ett väldans projekt att bygga om hojen varje gång jag ska ut och cykelsemestra. Gillar inte det riktigt, även om det går.Precis. Det låter som ett väl magstarkt argument att köpa ny cykel att du inte kan hitta en annan lösning för reflexen ?
Funderade lite på det där och kom fram till att som jag gjorde förra året var inte så dumt. Använda min elpendlare under sommarmånaderna som packhoj, som jag gjorde 2018 när jag cyklade Haparanda-Ystad, kolla. Det fungerade faktiskt rätt bra. Den cykeln är rätt bra som packhoj. Får man bygga om den lite ungefär såhär års, sedan får den stå så till hösten. Den cykeln kan jag undvara. Hittade en gaffel som är perfekt för ändamålet:haha, jo hade det varit bara reflexen hade jag hållt med. Men det är ju pakethållare och gaffelväskor också. Ett väldans projekt att bygga om hojen varje gång jag ska ut och cykelsemestra. Gillar inte det riktigt, även om det går.
Köpte den här hojen just för att ha till sånt här, men jag har verkligen blivit kär i den och använder den flera ggr i veckan till små vardagsäventyr istället. Den är alldeles för rolig att cykla på för att ha riggad som en packåsna.
Någon som vågar testa?
![]()
Flying Tent, hängmatta/tält - Grön - Vandringstält | XXL
Läs mer om Flying Tent, hängmatta/tält. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köpwww.xxl.se
jaså, synd! :) ja det verkade helgalet det därDär kom felmailet, det var rabatten som hade blivit tokig :)
Jag har inte hört något alls, varken bu eller bä. Men de har behållit mina pengar. Vi får se vad som händer.Där kom felmailet, det var rabatten som hade blivit tokig :)