Shimano direct mount vevar?

Jag svarade berk men ser nu att jag missförstod honom så skit samma.
Jag förstår nu att han menar att deras drev generellt har tokig offsett och så kan det vara. Ingen aning.
Ah, hängde inte med alls bara. Garba har knasig och ospeccad offset.
R2 betalade tillbaka mig för klingan, fick behålla den med. Det var hyggligt.

Det får stå vad det vill, de passar inte iallafall. De har dessutom olika offset beroende på antal drev, men de specar inte exakt hur olika.

Olika tillverkare tacklar det på olika sätt. Inte jättesvårt att förstå egentligen.

vad menar de då med offset i specen? Om de nu inte specar hur olika?

Bilagor

• 7175262B-417D-4462-8235-BCB1E0211B28.png
    7175262B-417D-4462-8235-BCB1E0211B28.png
    41 KB · Besök: 274
Ingen aning. Har man en slx vev, så köpte iallafall jag slx drevet. :)

för läser man happy artikeln om nya deore står det ju: Vevpartiet kommer med vevarmslängderna 170mm och 175mm, samt klingor på 30T eller 32T. Det är också kompatibelt med större eller mindre klingor från nivåerna SLX, XT och XTR.

för läser man happy artikeln om nya deore står det ju: Vevpartiet kommer med vevarmslängderna 170mm och 175mm, samt klingor på 30T eller 32T. Det är också kompatibelt med större eller mindre klingor från nivåerna SLX, XT och XTR.
Ja. Det är möjligt. Jag la inte så mycket mer tid på det. Garba funkade inte, köpte ett shimano drev. Gick vidare med livet.

Ah, hängde inte med alls bara. Garba har knasig och ospeccad offset.
R2 betalade tillbaka mig för klingan, fick behålla den med. Det var hyggligt.

Det är schysst!
R2-bike och Bike24 skriver fortfarande bara om VCLT men inte hur mycket offseten är, dåligt. Men så kan man köpa en gratis Garbaruk klinga! Jag letade efter en 36t med mycket offset men där har Garbaruk (tyvärr) normal offset.

Garbaruk skriver "optimal chainline" med VCLT. Men chainline kan inte vara optimalt om den varierar med storleken av drevet. Kanske menar dom optimalt för en given kedjestag. Men då har dom en icke-representiv referens kedjestag. Garbaruk drev skulle vara problematiskt på alla mtb i min familjen.

Det är schysst!
R2-bike och Bike24 skriver fortfarande bara om VCLT men inte hur mycket offseten är, dåligt. Men så kan man köpa en gratis Garbaruk klinga! Jag letade efter en 36t med mycket offset men där har Garbaruk (tyvärr) normal offset.

Garbaruk skriver "optimal chainline" med VCLT. Men chainline kan inte vara optimalt om den varierar med storleken av drevet. Kanske menar dom optimalt för en given kedjestag. Men då har dom en icke-representiv referens kedjestag. Garbaruk drev skulle vara problematiskt på alla mtb i min familjen.

du tror inte de menar optimal kedjelinje man kan få med given storlek på klinga? En 30t kommer troligen kunna ha en kedjelinje som är bättre än för en 38t (som exempel), men 38t kommer inte kunna sitta lika nära ramen utan att ta i, alltså anger de att de anser kedjelinjen för deras 38t är så pass bra det går med den storleken

Ja. Det är möjligt. Jag la inte så mycket mer tid på det. Garba funkade inte, köpte ett shimano drev. Gick vidare med livet.

det är ju fullt förståligt. Men samtidigt kastar du ju skit på garbaruk, utan att du verkar kollat upp det mer noga, vilket jag absolut inte säger att du behöver göra. Men frågan är ju om man då ska kasta skit :-)

man kan ju alltid kontakta dem så gör de en custom åt dig ?. Men ja, enklare att köpa en original. Så är det ju nästan alltid. ärligt, ska man inte ha ovalt så känns det som mindre mening att köpa annat än original oavsett

du tror inte de menar optimal kedjelinje man kan få med given storlek på klinga? En 30t kommer troligen kunna ha en kedjelinje som är bättre än för en 38t (som exempel), men 38t kommer inte kunna sitta lika nära ramen utan att ta i, alltså anger de att de anser kedjelinjen för deras 38t är så pass bra det går med den storleken

Det är precis vad jag menade. Men Garburak drev passar inte på många cykel för att dom har "optimaliserad" kedjelinjen, så det är väl inte optimal.

det är ju fullt förståligt. Men samtidigt kastar du ju skit på garbaruk, utan att du verkar kollat upp det mer noga, vilket jag absolut inte säger att du behöver göra. Men frågan är ju om man då ska kasta skit :-)

man kan ju alltid kontakta dem så gör de en custom åt dig ?. Men ja, enklare att köpa en original. Så är det ju nästan alltid. ärligt, ska man inte ha ovalt så känns det som mindre mening att köpa annat än original oavsett
Klart jag kan kasta skit när de inte speccar ordentligt. Att man ska leta spec på en annan produkt som ingen vet om det ens är samma? Eller köpa något specat för en annan produkt. Lika befängt. Säljer man ett drev som man anser sig ha boost chainline för en given vev. Då får man allt hålla sig inom standardmåtten för boost. Inte hitta på något eget som säkert är skitbra, på de få ramar det passar på.

Klart jag kan kasta skit när de inte speccar ordentligt. Att man ska leta spec på en annan produkt som ingen vet om det ens är samma? Eller köpa något specat för en annan produkt. Lika befängt. Säljer man ett drev som man anser sig ha boost chainline för en given vev. Då får man allt hålla sig inom standardmåtten för boost. Inte hitta på något eget som säkert är skitbra, på de få ramar det passar på.

Precis så!
Man ska inte behöva kontakta Garbaruks utvecklingsavdelning för att ta reda på vilken ram de använt som norm vid utveckling av sina drev för att sen googla spec på just den hojen och gå hem om mäta på sin cykel för att försöka ta reda på om det lirar ?.
Allt detta när Garbaruk skriver att dreven är gjorda för aktuellt vevparti.

Fast det är ju typ det du skulle ha som inte är specat, många andra är det. Vilket visserligen inte försvarar att det inte står på de dreven du just skulle ha. Men det är ju inte ospecat rakt över.

Senast ändrad:
de anser väll att man kan köra tightare på mindre? Vilket kanske är vågat. Istället för att köra samma oavsett storlek på klingan. Idén är ju inte så dum. Så länge man skriver ut det vill säga.
Inte vågat, fel.
Jag hade fullständigt rivit sönder kedjestaget på min Ripmo om jag kört med drevet som Garbaruk rekommenderar för vevpartiet.

Vilket håll ska en Garbaruk klinga monteras åt på ett Shimano DM vevparti?
När jag monterade som jag trodde var det inte en chans i helvete till frigång mot kedjestaget.

Klingan är en 36t för m7100/m8100 och jag har ett m7100 vevparti, cykeln är en Specialized Epic Evo Comp 2021.

Ska märkningen på klingan vara inåt eller utåt?

Är på g och ska byta klinga på min XTR-vev.
Enligt Shimano så måste man ha ett TL-FC41 (röd pil nedan) för att dra åt låsringen till klingan.

Screenshot_20201220-184835.jpg

Finns det inte nån annan variant?
Shimano har ju plastadaptrar som kan användas vid BB-installering.

Jag har en som det står TL-FC32 på ena sidan samt TLFC-25 på andra sidan.
Finns det inget liknande till deras DM-klingor?

Screenshot_20201220-190037.jpg

Senast ändrad:
Visst, det står långt ner på sidan här, men inte fan såg jag det när jag beställde:

Tillbaka
Topp