Råd angående GoPro-filmer

Jag gillade denna guiden

det är nog lätt den bästa.

testat filma på massa olika sätt, allt blev dåligt tills jag kollade på den o började mickla med vitbalansen! O färgen på flat!
Gillar kännslan av fart man får me kameran på hakan!

kör dock en gammal gopro 5 så ger lite härligt skak också som bidrar med lite fartkännsla.

men med lite redigering av färg, vitbalans, digital skakreducering så kan det se rätt okej ut!

Test av swivel clip fäst på ryggans axelband. Förvånansvärt bra om man saknar chesty tycker jag. Hero8 1080/60/superview

Hakmonteringen gör ju under för lite äldre kameror, här är en med min GoPro Session på hakan.
Förvånansvärt bra ljud med den också. Inga strumpor eller döda katter.

Lite gravel med Hero 8 utan vindskydd på brösten.
Går knappt att lyssna på.
Fin grusväg i klipp 2 (Rosenlund?), får man fråga var?

Wow! Grymt! Länka hållaren!

fan måste man köpa en gopro 8 nu också med hypersmooth.. suck ?

Här: https://gopro.com/en/se/shop/mounts-accessories/magnetic-swivel-clip/ATCLP-001.html

Halva priset på gear om man är Gopro Plus-medlem, då ingår även obegränsad cloudlagring, dygnetruntsupport på chatten, och ersättare av kraschad kamera no questions asked. Tyckte det var en ok deal för 40kr/mån. Kolla dessutom deras inbytesprogram tradeup, när jag köpte min Hero8 fick jag typ 1000 kr rabatt för att jag skickade in en gammal trasig digitalkamera utan vare sig batteri eller laddare.

Här: https://gopro.com/en/se/shop/mounts-accessories/magnetic-swivel-clip/ATCLP-001.html

Halva priset på gear om man är Gopro Plus-medlem, då ingår även obegränsad cloudlagring, dygnetruntsupport på chatten, och ersättare av kraschad kamera no questions asked. Tyckte det var en ok deal för 40kr/mån. Kolla dessutom deras inbytesprogram tradeup, när jag köpte min Hero8 fick jag typ 1000 kr rabatt för att jag skickade in en gammal trasig digitalkamera utan vare sig batteri eller laddare.
Jag har lågprisvarianten av den, provade den i helgen eftersom jag kört sönder mitt styrfäste. Blev bra och den sitter fast bra. Tyvärr hade jag vinklat den för långt ner eftersom jag "satt upp" när jag kollade vinkeln sen lutar man sig ju fram lite. Var mer sugen på att cykla än krångla så det blev lite för mycket "titta ner i marken". Annars smidig placering

Jag har lågprisvarianten av den, provade den i helgen eftersom jag kört sönder mitt styrfäste. Blev bra och den sitter fast bra. Tyvärr hade jag vinklat den för långt ner eftersom jag "satt upp" när jag kollade vinkeln sen lutar man sig ju fram lite. Var mer sugen på att cykla än krångla så det blev lite för mycket "titta ner i marken". Annars smidig placering
Samma här, stigen på filmen ovan är flack så det blev rätt bra, men samma kameravinkel i brantare stigar visade lite väl mycket styre och ram. Man lär sig väl efterhand.

GoPro:n touch är ju bajs.
Idag lyckades jag sätta slutaren till 1/24, när jag filmade med 24 bilder/s. Gegga.
Och eftersom man sätter slutarn själv så tappar man ju förmågan att använda EVcomp.
(Det visste jag, men jag gjorde det iaf)

Samma spår, hakfäste vs chest mount.
(Haka)

(Bröst)

Tycker bröstfäste blir schysstare, men det blir ganska skakigt när det är lite knöligare spår som nedan:

Om ni kör med Hero 8 så kan ni sätta på 2.7k/4k 30 eller 60 fps, iso max 800 iso min 200, färgen går faktiskt bra med gopro färgen, viktigaste är nog vitbalansen, 5500-6500k beroende på väder ute. ev-komp brukar jag köra -1.0 är det super soligt så -1.5.

slutaren på auto, begränsar du kameran till max 800 iso o min 200 iso så sköter den sig faktiskt bra!

testade en annorlunda vinkel på kameran, rätt sjysst resultat måste jag säga!

skakreduceringen i Hero 8 är sjuuuukt bra, absolut inget behov att köra med gimbal nu längre!

måste bara skaffa lite vindavvisare för micken, halv kasst ljud utan.

Ett tips för att undvika att Youtube förstör kvalitén allt för mycket är att alltid exportera i 4k från redigeringsprogrammet oavsett vilken upplösning man filmat i. Resultatet blir mycket bättre om man jämför 1080p!

Kör med GoPro Hero7 black och filmar alltid i 2.7k 24fps, shutter auto, flat färgprofil, auto white balance, ISO 200-800, ev-komp 0.

Här är 2 klipp som går att jämföra mellan.

Exporterat 1080p:

Exporterat 4k:

Om ni kör med Hero 8 så kan ni sätta på 2.7k/4k 30 eller 60 fps, iso max 800 iso min 200, färgen går faktiskt bra med gopro färgen, viktigaste är nog vitbalansen, 5500-6500k beroende på väder ute. ev-komp brukar jag köra -1.0 är det super soligt så -1.5.

slutaren på auto, begränsar du kameran till max 800 iso o min 200 iso så sköter den sig faktiskt bra!

testade en annorlunda vinkel på kameran, rätt sjysst resultat måste jag säga!

skakreduceringen i Hero 8 är sjuuuukt bra, absolut inget behov att köra med gimbal nu längre!

måste bara skaffa lite vindavvisare för micken, halv kasst ljud utan.
Schysst när man ser hur gaffeln jobbar!

Ett tips för att undvika att Youtube förstör kvalitén allt för mycket är att alltid exportera i 4k från redigeringsprogrammet oavsett vilken upplösning man filmat i. Resultatet blir mycket bättre om man jämför 1080p!

Kör med GoPro Hero7 black och filmar alltid i 2.7k 24fps, shutter auto, flat färgprofil, auto white balance, ISO 200-800, ev-komp 0.

Här är 2 klipp som går att jämföra mellan.

Exporterat 1080p:

Exporterat 4k:
Grymt! Har du några tips på gratis redigeringsprogram?
Jag brukar redigera och lägga upp via telefonen, misstänker att det kan få youtube att ge mig den dåliga komprimeringen.

Grymt! Har du några tips på gratis redigeringsprogram?
Jag brukar redigera och lägga upp via telefonen, misstänker att det kan få youtube att ge mig den dåliga komprimeringen.
Jag kör i Hitfilm Express vilket är gratis men är tyvärr ett ganska tungt program att köra för datorn så kräver välspecad maskin. Kapabelt program annars med det mesta man kan tänkas behöva!

Det verkar ju äntligen ha kommit en ny FW, 2.00, men tyvärr inget som min app vill kännas vid. Någon som fått in den?

Min app tjoade till i morse. Har inte kollat så mkt men verkar ha stöd för gopro som webbkamera för de vanligaste chatprotokollen.

Edit: nya hypersmooth-format i 1080/24 på vissa linser enligt din länk ovan (tack)

Jag tänker:

Boost i SuperView
Vs
High i Wide

Blir en Boost-croppad SV samma vidvinkel som vanlig Wide?

Senast ändrad:
Ända sen jag köpte min Hero 8 (som jag egentligen tyckte var en alldeles för dyr leksak) så har jag hatat den.

Hatat är kanske grovt men ärligt, maken till ruttna grejer finns knappt. Då har jag ändå en Garmin klocka och cykeldator. Sonos. Smarthemsystem. Android-prylar. Saker som folk överlag tycker är uselt.

GoPro gör en fantastisk liten kamera som är kapabel att trycka ut fantastisk film, men där tar det slut. Inbyggd mjukvara, menysystem, touchskärm, knappar, instruktioner, app, windows-mjukvara osv är nog i bottenskiktet inom konsumentelektronik för min del. Jag har nog inget annat som är så jävla tråkigt att hålla på med. Allt från att försöka ladda över filmklipp längre än någon minut till telefonen till att uppdatera enheten till att följa guider på deras hemsida.

Efter ca 2 timmar (dock med en liten paus för att åka och handla) har jag nu fått in nya firmware. Krävdes två datorer, två kortläsare, sd-kortsadapter, usb-kabel, omstarter, nerladdningar & inloggningar. Hoppas i alla fall att den nya firmwaren inte innehåller mer problem, jag hoppas och håller tummarna för motsatsen. Tack för mig

Beställde precis en GoPro 9, ska bli jäkligt kul att testa skillnaden mot min 7a, horisont-orientering kan bli riktigt bra. ?
9an ser ut som ett stort steg i rätt riktning. Verkar riktigt bra. Är väldigt sugen på att skaffa en, men det är en stor risk att det är en sån grej som jag skulle använda en vecka och sen låta ligga och samla damm. Nu har dom sänkt priset lite i Svenska butiker men jag tycker fortfarande att det är för högt (för mitt "behov").

9an ser ut som ett stort steg i rätt riktning. Verkar riktigt bra. Är väldigt sugen på att skaffa en, men det är en stor risk att det är en sån grej som jag skulle använda en vecka och sen låta ligga och samla damm. Nu har dom sänkt priset lite i Svenska butiker men jag tycker fortfarande att det är för högt (för mitt "behov").
De har Black Friday- på hemsidan nu så 4400kr landar det på just nu, hyfsat OK tycker jag. Men att köpa saker man inte kommer använda är alltid onödigt.

Senast ändrad:
Jag kör kdenlive. Ett gratis opensource program som funkar riktigt bra tycker jag. Mycket tutorials och tips på youtube också. :-)

Det finns även DaVinci Resolve, som är ett proffsprogram som är gratis.

Ser att det är ett bundle pack med bl a extra batteri som största fördelen. Alltså samma pris, 4 400 kr, oavsett bundle eller bara kameran. MEN kan man inte välja € istället? 380€ är priset då och då sparar man några hundralappar.

Senast ändrad:
Det finns även DaVinci Resolve, som är ett proffsprogram som är gratis.

Använder jag, bra om man vill hålla på lite mer o utveckla sitt filmskapande. Version 17 finns bara i Beta än så länge o kan vara lite tungt för Windows PC, så välj version 16 vid slö dator.

Här kommer mitt stående råd om Gopro: filma i 4:3-förhållande så att man faktiskt ser något.
16:9 eller bredare är för bilracing och andra aktiviteter där man inte lutar kameran.
Alltför ofta (även från folk som är sponsrade av Gopro) så används fel format så man ser antingen stigen ELLER styret. Inte både och.

Här kommer mitt stående råd om Gopro: filma i 4:3-förhållande så att man faktiskt ser något.
16:9 eller bredare är för bilracing och andra aktiviteter där man inte lutar kameran.
Alltför ofta (även från folk som är sponsrade av Gopro) så används fel format så man ser antingen stigen ELLER styret. Inte både och.
Kan ju ha att göra med att 99.9% av alla skärmar är widescreen.

Jovisst, men filmar du i widescreen så klipper den av översta och nedersta delen av bilden.
Alltså: istället för 1080 16:9 så kan mna filma i 1440 4:3. (Vill minnas att 1440 stödjer 4:3 i min 4 Black).
Urk, trodde jag hade fixat allt, skaffade dubbel-laddaren och ett nytt, snabbt, 128Gb SD kort.
2,7k, 50bilder/sek, slutaren på auto, iso 100-400, evcomp -1,3.
Drog åt hjälmen så att den satt bra.

4:3 bildförhållande, och bara wide, ville ha superview.

Funkar med GoPro 8 med....

För er som redigerar med mobilen eller Ipad. Så kan jag rekommendera att köpa den här appen.
Fungerar otroligt bra för både redigering och färgkorr.
LumaTouch

Sen håller jag med alla om att exportera alltid till 4K om det skall upp på Youtube. Allt annat komprimeras sönder annars.
Exempel på någon editerat i LumaTouch på ipad med färgkorr. Den här tävlingen gick precis lika dåligt som det ser ut :D

Haj på er, köpte en GoPro 8 i höstas för att filma lite när jag cyklar. Vänner, familj och folk man träffar förstår inte riktigt vad utförscykling innebär( alla har väll fått frågan "aha, så du cyklar nedför skidbacken"?).

Vill såklart att mina filmer ska bli så bra som möjligt, vinkel på kameran, inställningar osv.
Kör på 4k superview med färgen på flat och har kameran under hakan.

Bifogar en liten snutt, observera att det var första gången jag körde "old" så går inte jättesnabbt.

Ta med dom på en promenad uppför där du brukar köra ner.
Det brukar få tyst på folk.

Hakar på denna tråden. Tänkte köpa en Gopro 9 men ser att det skiljer sig åt i pris på Gopros egna sida beroende på land. I ett €-land kostar kameran ca 50€ mindre än om jag väljer Sverige som land (längst upp till höger på sidan). Problemet är att om jag väljer t ex Tyskland eller Spanien som land först, så kan jag inte välja Sverige som leveransadress vid utcheckningen, fältet för land är låst.

Någon som har hittat ngn väg runt detta?

Hakar på denna tråden. Tänkte köpa en Gopro 9 men ser att det skiljer sig åt i pris på Gopros egna sida beroende på land. I ett €-land kostar kameran ca 50€ mindre än om jag väljer Sverige som land (längst upp till höger på sidan). Problemet är att om jag väljer t ex Tyskland eller Spanien som land först, så kan jag inte välja Sverige som leveransadress vid utcheckningen, fältet för land är låst.

Någon som har hittat ngn väg runt detta?
Inget svar på frågan men är garanterat skillnaden i moms. Tyskland har någon covid special nu så man har 17% moms medans vi har 25%. Lär inte gå att kringgå den begränsningen om de gjort sidan rätt.

Inget svar på frågan men är garanterat skillnaden i moms. Tyskland har någon covid special nu så man har 17% moms medans vi har 25%. Lär inte gå att kringgå den begränsningen om de gjort sidan rätt.
Tack, men det är samma pris, 380€, i de €-länder jag har kollat. T ex Frankrike, Spanien o Belgien. Förmodligen har vi världens högsta moms i Sverige, Spanien har 21% vet jag. Men oavsett är det ju fri handel inom EU så det ska väl inte spela ngn roll vad momsen är i Sverige antar jag.

Det spelar roll vad momsen är i Sverige och därför ändras priset beroende på land på alla de större webhandlarna.
Kanske uttryckte mig fel men om jag beställer en Gopro från Tyskland så ska jag väl betala tysk moms o inte svensk? Så fungerar det i varje fall med Amazon.de.

Dessutom är det olika moms-satser inom EU men i alla €-länder så kostar kameran 380€.

Sedan så förstår jag också att om jag väljer den svenska sidan så tvingas jag betala världens högsta moms-sats. Men det är fortfarande ett orimligt högt pris för kameran.

För skojs skulle kollade jag upp världens högsta moms-satser...

TOP 5 - Världsmästare i moms
Bhutan (50%)
Djibouti (33%)
Burma/Myanmar (30%)
Ungern (27%)
Danmark (25%)
[ 6. Norge, Sverige (25%) ]

Kanske uttryckte mig fel men om jag beställer en Gopro från Tyskland så ska jag väl betala tysk moms o inte svensk? Så fungerar det i varje fall med Amazon.de.

Dessutom är det olika moms-satser inom EU men i alla €-länder så kostar kameran 380€.

Sedan så förstår jag också att om jag väljer den svenska sidan så tvingas jag betala världens högsta moms-sats. Men det är fortfarande ett orimligt högt pris för kameran.
Det finns en väldigt låg gräns på hur mycket amazon.de får sälja till sverige utan att betala svenska moms.
Antingen ligger de under eller så skiter det i det.

Tillbaka
Topp