Lallare på cykelbanan (ej storstad)

CEHG

Aktiv medlem
Vad är grejen med att cykla MITT I cykelbanan? Måste de ha sådana marginaler till varje sida? Rädda att "köra av" banan?

Är man osäker på om det är höger- eller vänstertrafik som gäller blir det ju ett utmärkt alternativ.

När jag cyklade hem veteranen häromdagen kom jag i backen ner från utsikten mot Ekerö kyrka. Längst ned går det två farbröder i bredd i samma riktning som jag cyklar. De har ingen aning om att jag kommer och min broms är måttligt imponerande. Jag bromsar mig ikapp den nedför och rullar om till vänster i extremt låg fart och med marginal att välja grästur i nödfall. Ena farbrorn, de var äldre än jag, blir jätterädd och säger " Du kan väl plinga?". Jag säger "Om jag plingar kanske du hoppar framför mig eller vänder dig om i mitt spår". Egentligen borde jag nog frågat varför de gick i bredd med 70 cm mellan på en så här års välbesökt cykelbana. Hursomhelst hände det inget mer. Det var bara konstigt.

När jag cyklade hem veteranen häromdagen kom jag i backen ner från utsikten mot Ekerö kyrka. Längst ned går det två farbröder i bredd i samma riktning som jag cyklar. De har ingen aning om att jag kommer och min broms är måttligt imponerande. Jag bromsar mig ikapp den nedför och rullar om till vänster i extremt låg fart och med marginal att välja grästur i nödfall. Ena farbrorn, de var äldre än jag, blir jätterädd och säger " Du kan väl plinga?". Jag säger "Om jag plingar kanske du hoppar framför mig eller vänder dig om i mitt spår". Egentligen borde jag nog frågat varför de gick i bredd med 70 cm mellan på en så här års välbesökt cykelbana. Hursomhelst hände det inget mer. Det var bara konstigt.
Du kunde väl plinga?

hälsar glatt i demonstrativt långsam fart på alla lallare. positiv feedback är den bästa kraften.
Håller med. Men det var inte läge här för min del. Vi blev inte osams det var bara olika uppfattning. Men ett 78 år gammalt oservat Torpedonav är nära låsningsfritt utför. Valde låg fart före plingvingel.

Vad är grejen med att cykla MITT I cykelbanan? Måste de ha sådana marginaler till varje sida? Rädda att "köra av" banan?
Dåligt beteende, men dom som konsekvent håller till VÄNSTER i sin färdriktning är ännu värre. Lagom kul att möta. Ett fenomen som tyvärr blir vanligare och vanligare för varje år.

116520386-origpic-817000.jpg

Jag ser var det här bär iväg. För det första var det inte nära att hända något och för det andra brukar jag sakta ned och tilltala folk. Säger typ godmorgon eller, är det ok om jag passerar? Nu blev det ju lite speciellt utan att något hände. Mest konstigt att gå i bredd tycker jag. Det är massor med cyklister och rullskidåkare på sträckan.

Nu är regeln att gå till vänster. Utmärkt tycker jag.
Jag försöker konsekvent hålla på det när jag går i Skatås men det är lite jobbigt när 95% håller till höger (eller i mitten) för det är så man gör i Nordstan. Bra att barnvagnen ger lite pondus så de flesta flyttar på sig eller tittar upp och säger förlåt när de håller på att krocka med mig.

Bra att barnvagnen ger lite pondus så de flesta flyttar på sig eller tittar upp och säger förlåt när de håller på att krocka med mig.

Jag flyttar mig aldrig för barnvagnar. Passar på att stanna för att knyta om skorna när det kommer någon uppblåst förälder som bara klampar på som om dom äger hela gångbanan. Varsågod.

Gående skall givetvis hålla vänster på körbanor av alla slag.
Och saker på hjul hålla höger. Sedan 1967 var det väl.
Men inlärningskurvan verkar inte vara brant direkt.

Finns andra lallare också. Bilister som ställer sig på millimetern rakt över cykelbanan på korsande väg och tvingar cyklister att kliva av och gå runt. De håller sig också i mitten men i längsled. Men många gånger får man helt enkelt börja plinga minst 50 meter innan men det händer att folk blir irriterade på plingandet också, så det är svårt att göra "rätt".

Nu är regeln att gå till vänster. Utmärkt tycker jag.
Korkat tycker jag. Men man får ju tycka olika. I en småstad funkar det säkert fint, i situationer där fler än två möts blir det i praktiken snabbt oklart med blandningen av höger- och vänstergångare osv. Traditionellt så brukar äldre farbröder gå stint vänster och även tidigare tro att det fanns en regel för det (hänvisa till vägren...). Sen skulle en enmansutredare kolla upp det där med gångregler och enmansutredare brukar vara... äldre farbröder. Så det var ju inte oväntat att det blev en vänsterregel mitt i högertrafiken, tack för den. Hur som helst så går väl inte gångare att styra på det sättet så det kommer alltid att vara en blandning och det viktigaste är väl att gångare går på en sida och inte lite "all over the place"

På gånggator, in i varuhus och inne i gallerior mm har man väl traditionellt sett hållt till höger
Nej, när man går är det traditionellt vänstertrafik som gäller, så man lätt kan drämma till mötande person med yxan/svärdet om det skulle behövas. Högertrafik har vi bara eftersom amerikanerna rännde runt med ekipage med en massahästar och såna är lättare att styra om man kör högertrafik. Störst går först

Korkat tycker jag. Men man får ju tycka olika. I en småstad funkar det säkert fint, i situationer där fler än två möts blir det i praktiken snabbt oklart med blandningen av höger- och vänstergångare osv. Traditionellt så brukar äldre farbröder gå stint vänster och även tidigare tro att det fanns en regel för det (hänvisa till vägren...). Sen skulle en enmansutredare kolla upp det där med gångregler och enmansutredare brukar vara... äldre farbröder. Så det var ju inte oväntat att det blev en vänsterregel mitt i högertrafiken, tack för den. Hur som helst så går väl inte gångare att styra på det sättet så det kommer alltid att vara en blandning och det viktigaste är väl att gångare går på en sida och inte lite "all over the place"

Vitsen är givetvis att den gående skall se motgående trafik. Och helst i tid utan att behöva förvarnas av pling och rop eller få för sig att vingla ut i körfältet.
Det är inget svenskt påhitt om nån trodde det.

Hur kan det vara korkat? Som gångare tycker jag iaf att det är tryggare att se vem som kommer emot mig och att den väjer. Går jag med ryggen emot varken ser eller kanske hör jag att någon kommer bakifrån och måste lita på att den personen ser mig och väjer.
Som cyklist är det väl ingen skillnad på att cykla förbi en person med näsan emot dig eller ryggen. Du måste i vilket fall som helst väja.
Som gående blir man dessutom inte överraskad av att någon kör förbi med fem centimeter tillgodo utan de som kommer bakifrån åker förhoppningsvis på andra sidan gc-banan.
Och allt snack om högertrafik. Det gäller fordon och sist jag kollade var inte en gående ett fordon medan en cykel är det.

Regeln är väl att man ska gå på vänster sida på väg utan gångbana. I övrigt är det höger som gäller.

Trodde jag med men verkar inte så

Eller ja nu står det ju gång- och cykelbana i min länk. Men är renodlade gångbanor vanligt öht?

Trodde jag med men verkar inte så

Eller ja nu står det ju gång- och cykelbana i min länk. Men är renodlade gångbanor vanligt öht?
Ja, kallas trottoar... :) Gå till vänster på gemensam gång/cykelbana är nytt sen 2018, efter enmansutredning som sagt... https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...dan-ska-du-ga-pa/reprjo!6p7zsd9OdN4u38e7FZKA/

Att gå på vänster sida kan leda till många knepiga situationer. T. ex. om två cyklister och en gående möts samtidigt. Om den gående gått på höger sida hade den upphinnade cyklisten lagt sig bakom och kört om när tillfälle gavs. Om den gående håller vänster måste antingen båda cyklisterna byta sida eller ena cyklisten och den gående stanna.

Att gå på vänster sida är lika vettigt som att en traktor skulle köra på vänster sida på en 70 väg!

Gc baner byggs väl bredare än själva bil vägen nuförtiden, brukar endå vara svårt att ta sig fram när dom går 7 man i bredd, visst får man det men då måste man hålla koll bakåt. Vilket sällan sker av lallarna.

plingar och skriker HEY har väl alla gjort i byxan

Regeln är väl att man ska gå på vänster sida på väg utan gångbana. I övrigt är det höger som gäller.
Som påpekats i tidigare inlägg, nya regler sedan 2018. Det gäller att hänga med i nyhetsflödet! ??

Att gå på vänster sida kan leda till många knepiga situationer. T. ex. om två cyklister och en gående möts samtidigt. Om den gående gått på höger sida hade den upphinnade cyklisten lagt sig bakom och kört om när tillfälle gavs. Om den gående håller vänster måste antingen båda cyklisterna byta sida eller ena cyklisten och den gående stanna.

Att gå på vänster sida är lika vettigt som att en traktor skulle köra på vänster sida på en 70 väg!
Anpassa fart efter situation gäller inte bara bilar utan alla fordon. Får du möte samtidigt som du tänker göra en omkörning får du sänka farten i tid så mötet hinner förbi.

Det blir bara knepigt om folk inte tänker till, vilket tyvärr de flesta i trafiken inte verkar göra. Rimligt beteende är exakt samma som för hinder i körbanan. Den som har hindret på sin sida vilket i detta fall är den gående är den som skall väja.

Anpassa fart efter situation gäller inte bara bilar utan alla fordon. Får du möte samtidigt som du tänker göra en omkörning får du sänka farten i tid så mötet hinner förbi.
Ja men det blir ju lite svårt om den man tänker köra om är på väg emot en. Ponera att det kommer många mötande cyklister.

Då är det väl bättre om den gående hållt till höger så kan upphinnande cyklister lägga sig efter i gångfart och köra om när mötet hunnit förbi?

Grejen med att gå till vänster är att man minskar riskerna med att överraskas att få en mobilsurfande cyklist inkörd i ryggen. Går man mot cykeltrafiken är det bara att hoppa åt sidan när man ser en cyklande mobilzombie i kollisionskurs. Vilket således även gäller när man går mot mobilzombiebilister på gator och landsvägar.

Skönt att nån håller med mig! Folk brukar inte göra det..

Anledningen till att jag bryr mig så mycket är att jag upplever dessa situation minst ett par gånger i månaden. På väg till jobbet finns en vältrafikerad gång- och cykelbana, smal och en sväng med skymd sikt. Där är det svårt att planera långt fram

Anledningen till att jag bryr mig så mycket är att jag upplever dessa situation minst ett par gånger i månaden. På väg till jobbet finns en vältrafikerad gång- och cykelbana, smal och en sväng med skymd sikt. Där är det svårt att planera långt fram
Där är det väl snarare infrastrukturen som är fel inte regeln i sig.

Man kan sammanfattningsvis tycka att infrastrukturen för alla andra än bilburna är usel och ogenomtänkt?

Tillbaka
Topp