Lallare på cykelbanan (ej storstad)

Anledningen till att jag bryr mig så mycket är att jag upplever dessa situation minst ett par gånger i månaden. På väg till jobbet finns en vältrafikerad gång- och cykelbana, smal och en sväng med skymd sikt. Där är det svårt att planera långt fram
Då sänker man hastigheten, så man hinner se och planera sin framfart. Högertrafik för gående hjälper inte i den situationen.

För övrigt inväntar jag vänstertrafik även på ren gångbana. Det är inte alltid man kan veta om man är på gång- eller GC-bana, t ex om man kommit på den mitt på.

Kan vi inte bara gå över till vänstertrafik generellt? Problemet löst...Säkrare att köra bil så också, man sitter på rätt sida vid möteskrock ( tror jag faktiskt var ett argument på riktigt när vi en gång i världen hade vänstertrafik med vänsterstyrda bilar! :)

Kan vi inte bara gå över till vänstertrafik generellt? Problemet löst...Säkrare att köra bil så också, man sitter på rätt sida vid möteskrock ( tror jag faktiskt var ett argument på riktigt när vi en gång i världen hade vänstertrafik med vänsterstyrda bilar! :)

Sitta mitt i vägen, det verkar ju inte klokt.

Då sänker man hastigheten, så man hinner se och planera sin framfart. Högertrafik för gående hjälper inte i den situationen.
Om man möter en gående och en oändlig rad cyklister hjälper det ju inte hur mycket man än sänker hastigheten.

Jo, högertrafik hjälper. Då är det ju bara att cykla bakom den gående tills man kan köra om.

Nu tycker jag du ska läsa rapporten ovan... :) Om du kan hitta ett mer glesbefolkat land med bättre väginfra så tipsa gärna om det stället.

Vilken av dem?
Om alla andra länder är sämre blir väl inte vi bra för det? Jag tycker vi har dålig väginfrastruktur, vi har som exempel inte ens en enda riktig motorväg. Man löser allt dåligt med att skylta ner istället.

Var finns denna GC där man inte kan vara tre i bredd om man tar det försiktigt?
Tycker det finns gott om sådana. Alla håller ju inte sig längs kanten eller tar det försiktigt heller.

Mitt exempel är här.
Screenshot_20200616_104902_com.google.android.apps.maps.jpg

Där vill iaf inte jag cykla två i bredd plus en gående.

Var finns denna GC där man inte kan vara tre i bredd om man tar det försiktigt?

Med få undantag överallt. Frågan gällde explicit INTE storstad. Gissningsvis menar TS Stockholm, möjligen Göteborg och Malmö med. I den senare finns det undantag där passagen går bra. Fast där har folk i allmänhet svårt för att gå nån annanstans än i mitten.

Kanske dags att införa datumtrafik på GC-banor!
Jämna datum endast gående.
Udda datum endast cyklister.

Den där bredden kan det väl inte vara något problem att mötas på. Kör på sådana dagligen och det är inga problem.

1592298792074.png

Såg en annan lallare på cykel igår som knappast bidrog till ett trevligare klimat . På en riktigt bred gc bana brevid en bilväg mötte han 2 fotgängare som höll sig längst till vänster på gc , cyklisten ville minsann ha högertrafik och tog sikte på dom. Tillslut fick dom 2 hoppa ner för trotoarkanten ut i körbanan för att inte bli påkörda av mannen på cykel...

Upplever aldrig att det är något problem att möta cyklister och gångare då folk bara håller sig till sin sida, alltså gångare till vänster.
Problemet blir ofta om gångaren går till just höger och man får antingen plinga på en gångare som går duktigt åt sidan(men fel sida) bara för att uppmärksamma sin kommande passering(om nu det inte sitter ett par lurar i öronen på gångaren) eller inte plinga och cykla förbi på ett bra avstånd men ändå passera oannonserat vilket kan vara skrämmande/obekvämt även i en ok fart. Där känns det bättre att att gångaren har större möjlighet att se den cyklist som kommer passera närmast i god tid, då behöver farten sänkas mindre för att göra passeringen bekväm för alla parter.

Trots att jag inte är i gnällgubbe-ålder är detta en stark hjärtefråga för mig. Här i Umeå är det fantastiska cykelbanor med bra bredd. Dock hjälper det föga när man har gångare som möter gångare på fel sida som möter cyklister på fel sida.
Går demonstrativt aldrig höger om en gångare som jag möter på vänster sida av en gångväg... ?

Upplever aldrig att det är något problem att möta cyklister och gångare då folk bara håller sig till sin sida, alltså gångare till vänster.
Problemet blir ofta om gångaren går till just höger och man får antingen plinga på en gångare som går duktigt åt sidan(men fel sida) bara för att uppmärksamma sin kommande passering(om nu det inte sitter ett par lurar i öronen på gångaren) eller inte plinga och cykla förbi på ett bra avstånd men ändå passera oannonserat vilket kan vara skrämmande/obekvämt även i en ok fart. Där känns det bättre att att gångaren har större möjlighet att se den cyklist som kommer passera närmast i god tid, då behöver farten sänkas mindre för att göra passeringen bekväm för alla parter.

Trots att jag inte är i gnällgubbe-ålder är detta en stark hjärtefråga för mig. Här i Umeå är det fantastiska cykelbanor med bra bredd. Dock hjälper det föga när man har gångare som möter gångare på fel sida som möter cyklister på fel sida.
Går demonstrativt aldrig höger om en gångare som jag möter på vänster sida av en gångväg... ?
Som sagt, på gångväg finns det inget explicit skrivet men vi har liksom högertrafik generellt...

Som sagt, på gångväg finns det inget explicit skrivet men vi har liksom högertrafik generellt...
Kom de inte fram till att vänster gäller i princip alltid i denna texten? ?
Vi har också de där lokala föreskrifterna som det står om uppskyltat vid bland annat undergångar, gäller Umeå som sagt.

Nej, den texten kan inte tolkas som vänster alltid. Jag har ingen stark åsikt, jag är glad om folk går tydligt på en sida. Men roas av mönstret att män 55+ ofta är övertygade vänstergångare, och i Stockholm är de i minoritet. Vad står det i Umeå? Intressant att veta hur man löser det lokalt.

Vi har liksom högertrafik generellt för fordon. De enda reglerna vi har för fotgängare är vänstertrafik, så det vore ju bra om det infördes på alla ställen för att inte skapa förvirring.

Som 70-talist vill jag minnas att man i skolan fick lära sig att alltid gå till vänster, precis som det skrivs i infon fr transportstyrelsen som länkas här ovan. Att det skulle vara nåt annat som gäller på renodlade gångbanor kan jag inte minnas (å andra sidan fanns det knappt några sådana där jag växte upp).

Men varför krångla till det? Om alla håller till vänster när man går (oavsett situation) och till höger när man framför fordon (oavsett situation) måste ju bli enklast för alla.

Om man möter en gående och en oändlig rad cyklister hjälper det ju inte hur mycket man än sänker hastigheten.

Jo, högertrafik hjälper. Då är det ju bara att cykla bakom den gående tills man kan köra om.
Då stannar man. Hindret, den gående, befinner sig på din sida. Du har en skyldighet att stanna för hindret, däremot har du ingen ingen rättighet att köra.

Jag förstår att det är irriterande och jag önskat att cykeln, och gångtrafikanter, får så par hög status att infrastruktur planeras utifrån deras bästa.

Nej, den texten kan inte tolkas som vänster alltid. Jag har ingen stark åsikt, jag är glad om folk går tydligt på en sida. Men roas av mönstret att män 55+ ofta är övertygade vänstergångare, och i Stockholm är de i minoritet. Vad står det i Umeå? Intressant att veta hur man löser det lokalt.
Haha skönt att jag bidrar med lite variation i den stereotypen åldersmässigt!
Om jag får generalisera så är högergångarna i Umeå antingen <40 och eller utbytesstudenter/inte uppvuxna i Sverige. Men det är såklart mycket undantag ?

Vi har liksom högertrafik generellt för fordon. De enda reglerna vi har för fotgängare är vänstertrafik, så det vore ju bra om det infördes på alla ställen för att inte skapa förvirring.

Nej, Enligt Transportstyrelsen, se länk ovan, så "finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg." Vi har aldrig vänstertrafik i Sverige. Däremot ska du gå på vänster sida på väg utan gångbana och det är inte detsamma som vänstertrafik. Denna princip kan vara bra på GC-banor men på G/C banor med skiljelinje mellan cykel- och gångbana är det bättre med högertrafik för då går den som är närmast cykelbanan mot cykeltrafiken och slipper överraskas av cyklister.

Den som vill ha en utmaning kan ju försöka stå till vänster i en rulltrappa när folk vill passera gående.

Kuriosa: i suckarnas gång mellan centralen och t-centralen är det vänstertrafik, vilket är ett udda undantag. Anledningen är att spärrarna till tunnelbanan byggdes när det faktiskt var vänstertrafik och de styr att trafiken i den tunneln blir fel, alltså vänstertrafik... ;-)

(Kuriosa två: tunnelbanan och tågsystemet går generellt vänstertrafik, eftersom det inte fanns nån anledning att lägga om det när vi gick över till högertrafik.)

Däremot ska du gå på vänster sida på väg utan gångbana och det är inte detsamma som vänstertrafik.
Vad är skillnaden mellan "gå på vänster sida" och "vänstertrafik" för fotgängare???

Denna princip kan vara bra på GC-banor men på G/C banor med skiljelinje mellan cykel- och gångbana är det bättre med högertrafik för då går den som är närmast cykelbanan mot cykeltrafiken och slipper överraskas av cyklister.
Det finns alltså "högertrafik" för fotgängare, men inte "vänstertrafik"?

Då stannar man. Hindret, den gående, befinner sig på din sida. Du har en skyldighet att stanna för hindret, däremot har du ingen ingen rättighet att köra.

Jag förstår att det är irriterande och jag önskat att cykeln, och gångtrafikanter, får så par hög status att infrastruktur planeras utifrån deras bästa.

Det är ju inte att man måste stanna som är problemet, utan att man kan bli stående och hindra gångtrafiken om det är många mötande cyklister. Om gångtrafikanterna rör sig åt samma håll som fordonstrafiken blir ingen hindrad utom upphinnande fordonstrafik.

Det är ju inte att man måste stanna som är problemet, utan att man kan bli stående och hindra gångtrafiken om det är många mötande cyklister. Om gångtrafikanterna rör sig åt samma håll som fordonstrafiken blir ingen hindrad utom upphinnande fordonstrafik.
Analogt borde den regeln alltså gälla på smal landsväg också?

Problemet som beskrevs var att alla tre inblandade parter inte kunde röra sig i önskar riktning på en och samma gång. Svaret blev då att den som har hindret på sin sida är den som får anpassa sig.

Personligen skulle jag önska att vi håller oss till högertrafik. Alla. Alltid. Det skulle, tror jag, bli enklast för flest. Problemet som beskrivs ovan skulle till exempel rimligtvis inte uppstå vilket jag ser som en positiv effekt.

Ett exempel på problem med vänstertrafik för gångare är på gång och cykelbanor med mycket trafik.
I Skatås (Göteborg) är det gångare, löpare, cyklister, rullskidåkare, barn, barnvagnar m.m som alla rör sig i olika hastigheter som ska samsas.
Om alla höll högertrafik skulle det kunna fungera rätt smärtfritt och gjorde det innan man ändrade föreskrifterna.
Man höll till höger och passerade till vänster.
Nu när gångarna (flest) ska hålla till vänster och de flesta andra till höger blir det en stor osäkerhet vid möten. Cyklister kör om åt vänster och övrigar
åt höger..
Om en cyklist (till höger)och en gångare/löpare ( till vänster) bestämmer sig för att passera framförvarande samtidigt får vi 4 (minst) i bredd samtidigt och alla i samma riktning. Då finns det ingen plats kvar åt andra hållet...
Det händer ofta och ett antal olyckor har skett pga förvirring och ont om utrymme.

Att man inte ska gå i bredd är inte rimligt att kräva.
Om ni är 2 personer som är ute på promenad, hur kul är det gå efter varandra hela tiden om stigen är bredare än en singeltrack? 2 gående personer i bredd tar för övrigt upp marginellt mer av vägbredden än en mtb-cyklist.

Den som vill ha en utmaning kan ju försöka stå till vänster i en rulltrappa när folk vill passera gående.

Kuriosa: i suckarnas gång mellan centralen och t-centralen är det vänstertrafik, vilket är ett udda undantag. Anledningen är att spärrarna till tunnelbanan byggdes när det faktiskt var vänstertrafik och de styr att trafiken i den tunneln blir fel, alltså vänstertrafik... ;-)

(Kuriosa två: tunnelbanan och tågsystemet går generellt vänstertrafik, eftersom det inte fanns nån anledning att lägga om det när vi gick över till högertrafik.)

Den uppmärksamma noterar även att vänstertrafik är regel även i butikernas kundflöde.
Inte underligt att folk är förvirrade.
Får mig att tänka på att Jonas Hallberg hade en spaning om just detta på den den tiden Spanarna var ett inslag i Metropol. Om nån nu minns det programmet.?

Den uppmärksamma noterar även att vänstertrafik är regel även i butikernas kundflöde.
Inte underligt att folk är förvirrade.
Får mig att tänka på att Jonas Hallberg hade en spaning om just detta på den den tiden Spanarna var ett inslag i Metropol. Om nån nu minns det programmet.?
Minns? Det avnjutas varje fredag strax efter 15:00. På P1. ? Har det sänts på annat håll än hos SR? Det hade jag inte koll på.

Minns? Det avnjutas varje fredag strax efter 15:00. På P1. ? Har det sänts på annat håll än hos SR? Det hade jag inte koll på.

Det sändes senare, kl 1700 på P3 vill jag minnas, på den goda gamla tiden, så att man kunde njuta av programmet efter en hård och slitsam vecka och med ett glas med nånting efter preferens i handen medan kvällsmaten tillagades.
Att det lever kvar har faktiskt helt undgått mig.

Tillbaka
Topp