Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
27e juni ropar sambon. Oklart var infon kommer ifrån.När öppnar Gesunda egentligen? Hittar inget på deras hemsida.
Synd. I övermorgon hade varit perfekt för mig att hänga där.27e juni ropar sambon. Oklart var infon kommer ifrån.
Ah, står på deras facebook. Verkar bara vara helger också. Ont om personal.
Synd. I övermorgon hade varit perfekt för mig att hänga där.
Fast då kan jag ju också lika gärna ta nåt annat ställe utan lift dit jag kanske inte hade åkt annars.Du får köra en stigrunda runt berget där. Rätt fint.
Fast då kan jag ju också lika gärna ta nåt annat ställe utan lift dit jag kanske inte hade åkt annars.
Nåt fint ställe i skogen att slå upp tältet i behövs också. Mellan Falun och Östersund någonstans, eller så.

Noppikoski!
Ja, mygg!Finns det något mer än trollet där?!
Ja, mygg!
Falun gör vi på måndag och Lofsdalen på onsdag, så behöver nåt däremellan på tisdagen. JBP blir det på fredagen.
Ingen som har nåt tips?
Någon särskild tur i Grövelsjön du tänker på? Hanterbart avstånd helt klart.Fjällcykling i Grövelsjön, säger jag.
Annars har du ju Idre också, men där har jag inte cyklat. Det sägs att det inte ska vara så utförsinriktat.
Det borde finnas rätt mycket kring Älvdalen, men det har jag inte koll på. Har varit nyfiken länge på vad som finns där.
Någon särskild tur i Grövelsjön du tänker på? Hanterbart avstånd helt klart.
Tackar. Högst sannolikt att jag drar dit imorrn em, slår upp tältet nånstans och cyklar på måndagTur 1 (drygt 4 mil)
Västerut söder om sjön, runda Sjöhöjden, förbi Ryvang, söder om Grötvallsjön, ner mot Hävlingen, upp på Storvätteshågna, ner till övre Fosksjön, tillbaks till Grövelsjön.
Pushbike ner mot Ryvang och bitvis upp efter Ryvang, samt upp på Storvätteshågna (med reservation för att jag har glömt nåt). Annars riktigt fin fjällcykling!
Om man vill korta ner turen så kan man köra direkt till Hävlingen från Grövelsjön. En del putta i början, men sen riktigt snabb och fin cykling till Hävlingen.
Tur 2
Upp på Storvätteshågna, ner österut mot Spångkojan, förbi Hovden, till Slagufjället/Töfsingen, till Hävlingen, upp på Storvätteshågna, ner till Övre Fosksjön, tillbaks till Grövelsjön.
Det här är mer en Äventyrstur med en hel del pushbike (om man inte är ruskigt teknisk), men känslan av att vara i otillgänglig vildmark är obetalbar.
Med det sagt rekommenderar jag i första hand Tur 1 och tar inget ansvar för om man tycker Tur 2 är jättetråkig och bara putta cykel ;)
Tackar. Högst sannolikt att jag drar dit imorrn em, slår upp tältet nånstans och cyklar på måndag
Aron var kan man hitta mer info, eller ledkartor eller nåt? Eller måste man köpa en viss bok av någon? ;-)Grövelsjön är riktigt fint! Men jag skulle hålla mig borta från Hävlingen. Så fort det börjar sluta av åt det hållet kryper stora bumlingar fram. Det blir några km pushbike i myggmoln. Jag lärde mig den hårda vägen...
Trevligare i så fall är att ta ett av de två spår som går rakt söderut från Grötvallsjön. Från Jackobshöjden ned mot Grövelsjön går en handfull tokigt fina, och fullständigt oförlåtande, nedfarter.
Calazo har en fjällkarta över området som visar lederna och de flesta stigarna. I övrigt verkar det vara tunnsått med info. Jag hade tur och sprang på en cyklande lokalbo på parkeringen som hade en massa bra tips. Dessutom bjöd han på middag på kvällen. Lyxigt!Aron var kan man hitta mer info, eller ledkartor eller nåt? Eller måste man köpa en viss bok av någon? ;-)
På norska sidan råder cykelförbud då det är en nationalpark.Jag tolkar UrTomas ruttförslag ungefär såhär. Aron, du menar alltså att man borde gena genom den östra halvan om man faktiskt vill kunna cykla på ett rimligt sätt? Tänkte ladda in som GPS-spår så har jag något att förhålla mig till på ett ungefär när jag irrar runt.
Någon som vet om det i sammanhanget utgör ett problem just nu att korsa Norska gränsen såhär i "vildmarken"?
Visa bilaga 424910
Jag utgår från att de säljer kartor på fjällstationen.Kan man köpa ledkarta på plats, eller finns det nån skylt med ledkarta eller nåt?
Jag utgår från att de säljer kartor på fjällstationen.
@Aron isf är Tomas förslag alltså inte genomförbart oavsett och man får hålla sig helt öster som sjön.
Nu blev det iofs lite omkastade planer så jag hamnade inte där så det kvittar just nu.
Det låter som en vinnare! Jag har varit i andra fjäll istället.Äh, det var ändå bara skit...
Visa bilaga 425513
Jag blev så sjukt sugen när jag började tänka på det, så jag fixade barnvakt och drog...
Lite reflektioner:
Jag tror att det här beror på hur man definierar fjällcykling. Min priolista:
1. (Natur)upplevelse
2. Äventyr
3. Rolig cykling utför
4. Teknisk cykling (typ: "Det går faktiskt att cykla här!")
5. Cykelbart överallt
Femundsmarka nationalpark är det cykelförbud i. Jag mötte en person mellan Grövelsjön och Ryvang. Om man vill så kan man hoppa av cykeln och gå när man möter någon. Det handlar om ca 4 km sträcka. Det finns inga skyltar som talar om att det är cykelförbud eller ens att man cyklar in i en nationalpark, dessutom är det längst ner i det sydostligaste hörnet av parken. Jag är för att man respekterar cykelförbud, men idag cyklade jag vidare och nynnade på Billy Opel - Bandit...
Mer mot Ryvang måste man gå, det är max 1km.
Efter Ryvang måste man gå, om man inte är supermänniska, också ca 1km när det är som brantast och under trädgränsen.
Mitt på sträckan mellan Hävlingen och Storvätteshågna (vid en bäck om man kollar Fjällkartan) var jag tvungen att gå max 1km.
Upp på Storvätteshågna från en myr måste man gå om man inte är starkare än jag. Men det måste man även från väster.
Så såg det ut för mig idag, och jag tror inte att jag är något cykeltekniskt geni. Dessutom hade jag ruskigt kul ?
Sen hör det till, tycker jag, när man cyklar i fjällen att man måste hoppa av då och då för att ta sig över nån bäck eller större stenar.
Hur som helst så tror jag att man ser på det olika, och det är ok. Jag åkte hemifrån kl 6 i morse, hade en sjukt fin cykeldag och äter nu en pizza på väg hem ?
Strålande! Var blev det? Inte fjällen i Falun? ??Det låter som en vinnare! Jag har varit i andra fjäll istället.
Nä, där var midsommar ?Strålande! Var blev det? Inte fjällen i Falun? ??