Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att risken för spolarvätska ökar ju närmare Sthlm city man kommer. Jag har i alla fall med ett undantag aldrig vad jag kan påminna mig blivit utsatt för det utanför tullarna men några gånger innanför.
Varför blir hantverkare så provocerade av cyklister? Jag har liknande erfarenheter.Blev nedsprutad med spolarvätska upprepade gånger av en hantverkare ute på Ingarö så sent som för någon vecka sedan. Höll ca 40 på en 50 väg just då. Detta är dock långt ifrån det värsta jag drabbats av.
Intressant att veta hur tongångarna går på DN.
Edit: Nästa gång DN varslar så firar jag med skumpa.
De är mtb-cyklister :-)Varför blir hantverkare så provocerade av cyklister? Jag har liknande erfarenheter.
Det borde finnas några hantverkare här som kan hjälpa med svar?
Känner inte heller riktigt igen mig på beskrivningen, inte i Skåne iaf.
Var det mellan stenshuvud och systembolaget?
Måste säga att jag också fått en annan bild an honom och tolkade det mer som en observation än en åsikt.Tjena!
Blev lite nyfiken och läste några av Helmerssons krönikor. Jag är inte säker på att det som står i twitterinlägget är hans åsikt om lvgcyklister, kan vara mer en ”observation”. Det verkar som om han själv saknar bil och cyklar till jobbet (ogillar hjälm och blinkmonglon ...) och är AIK:are. Hursomhelst borde en ledarskribent kunna uttrycka sig bättre för att undvika att misstolkas om det inte nu var det som var den provocerande meningen.
Ha de!
Hantverkare kör i allmänhet väldigt hetsigt, det är ju deras arbetstid det handlar om. Det är nog det trafikslag som kör sämst på våra vägar (även motorväg). Min teori är att det oftast är unga killar som har för lite trafikvett och de är inte så rädda om skåpbilen. Taxi kommer som god tvåa.Varför blir hantverkare så provocerade av cyklister? Jag har liknande erfarenheter.
Det är inte första gången han raljerar över landsvägscyklister. Här med den lika klassiska som ignoranta TdF-referensen: https://www.dn.se/ledare/signerat/cykelkonjunktur-trend-som-gatt-over-styre/Måste säga att jag också fått en annan bild an honom och tolkade det mer som en observation än en åsikt.
Jag har slutat läsa twitter sen ett antal år så jag har inte riktigt koll på språket där längre.
Det kanske beror på vad man rör sig i för sällskap. Jag har i alla fall aldrig råkat ut för det där i ett socialt sammanhang. Istället vill 90 procent av alla (ja, av någon anledning vet alla att jag är cyklist) prata om cykling, cykeläventyr och få hjälp att skaffa en vettig cykel. De andra kanske knyter näven i fickan. Vad vet jag.Prova att ta upp ämnet Landsvägscyklister i valfritt (ej landsvägscykel-)sällskap.
99 gånger av 100 är konsensus ungefär "Ja dom där jääävla landsvägscyklisterna" tillsammans med åsikter om hur livsfarliga dom är för allt och alla, och hur fruktansvärt irriterande det är att ligga på 70-väg bakom en cyklist i 40 km i timmen.
Så jag skulle säga att hans text är ett försök att återspegla "den allmänna inställningen".
Jag väljer mao att inte hoppa i offerkoftan i raketfart.
Det kan vara som du säger, eller så var det hans verkliga åsikt han gav utttryck för? Eller drabbades han bara av twittertourettes efter att ha pimplat för mycket Pimm’s på altanen under sin första semesterdag? Vi får nog aldrig reda på svaret.Prova att ta upp ämnet Landsvägscyklister i valfritt (ej landsvägscykel-)sällskap.
99 gånger av 100 är konsensus ungefär "Ja dom där jääävla landsvägscyklisterna" tillsammans med åsikter om hur livsfarliga dom är för allt och alla, och hur fruktansvärt irriterande det är att ligga på 70-väg bakom en cyklist i 40 km i timmen.
Så jag skulle säga att hans text är ett försök att återspegla "den allmänna inställningen".
Jag väljer mao att inte hoppa i offerkoftan i raketfart.
I stand corrected. Måste blandat ihop honom med någon annan.Det är inte första gången han raljerar över landsvägscyklister. Här med den lika klassiska som ignoranta TdF-referensen: https://www.dn.se/ledare/signerat/cykelkonjunktur-trend-som-gatt-over-styre/
Vad är det egentligen för tecken han skriver om?
Edit
Cyklisttråkningar verkar vara lite av hans käpphäst: https://www.dn.se/sthlm/erik-helmerson-manliga-cyklister-den-enda-livsform-som-syns-fran-manen/
Att han eventuellt cyklar har uppmärksammats tidigare här på forumet: https://happyride.se/forum/threads/...-ur-garderoben-som-aret-runt-cyklist.2598195/
Edit 2
Det var ju bara ett skämt. Höhö. https://bicycling.se/blogg/en-mobbares-svar/
Det är ganska skönt förutom svedan som uppstår i ögon och svalg.Är det inte så att ni missuppfattar?
Jag idkar ju bara riktig cykling (i skogen) och kan inte det här med landsväg. Men jag sprutar alltid spolarvätska på er, för ni ser så varma ut där ni ligger och nöter på asfalten.
Gör jag alltså fel?
En gång blir jag omkörd precis före en korsning där bilisten direkt efter omkörning gör en högersväng rakt framför mig så jag måste bromsa (avfarten mot Skokloster, jag skulle rakt fram).
Varför blir hantverkare så provocerade av cyklister? Jag har liknande erfarenheter.
Varför ska jag behöva anpassa min klädsel eller val av glasögon efter vad andra tycker? Dessa attiraljer orsakar på inget sätt något problem eller utsätter någon annan för fara. Om det triggar någon reaktion hos andra så är det med all vettig logik de som har fel och behöver fundera igenom hur de uppför sig. Inte för att jag tror att de kommer att göra det, men att anpassa sig efter idioter är att ge slaget förlorat.knappast mött dessa problem. vinka glatt och undvik insektsglasögon. de väcker helt klart anstöt.
min taktik på landsväg är att ligga mitt i högra hjulspåret, ändå ta sin tydliga plats, och på lämpligt ställe med tydlig manöver lämna plats och köra ut åt sidan. gärna med lite vingel.
då kör de ut bättre vid passeringen. funkar varje gång.
den andra sidan av saken är (tyvärr alltför många undantag av) cykelpendlare av oklar anledning utklädda till tävlingscyklister och med stravarekord i blick, som på helt liknande sätt som beskrivs här i tråden behandlar både gångare och långsamma cyklister.
skitstövlar finns i alla läger.
Om jag ska bidra med ett seriöst inlägg i tråden så har jag en teori om en anledning till irritation hos bilister nära storstäder.
Jag har reflekterat över att det är påfallande ofta lvg-cyklister väljer bilväg framför cykelbana, även om cykelbanan är väldigt bra och löper helt parallellt med bilvägen utan några som helst ytterligare hinder.
Det beteendet kan irritera till och med mig som själv är inbiten cyklist och därmed tar väsentligt mer hänsyn än normal-bilisten.
Kan tillägga att sannolikheten för att helt ignorera bra cykelbanor tilltar med antal cyklister. Jag förstår att det kan gå fortare på bilväg och att köra klunga på cykelväg inte är optimalt. Men, då hänsyn är uppe för diskussion i tråden så bör krav på detta ställas på båda grupperna.
Ska jag ge mig till skogs nu för att undvika stryk? :)
Jag spyr på lv-cyklister i grupp, beter sig som idioter här nere i söder iallafall. Tycker hans inlägg är helt befogat.
I och med att jag inte kör landsväg själv, så vet jag inte hur ni definierar "tillräckligt bra". Men i min värld är det:Kan du ge exempel på väldigt bra cykelbanor i Stockholmsområdet? Tillräckligt bra för att kunna träningscykla på? Förutom Ekerö?
När man skriver som Erik Helmerson gör i sitt inlägg, som ligger med som exempel i artikeln, så skall man göra ett försök att byta ut "grupp" som man skriver om.Hade han "pudlat" och skrivit att det hela var skrivet rent deskriptivt utifrån hur han uppfattar att cyklister betraktas hade jag inte haft något problem med det. Att dra skämt-kortet och försöka skjuta över ansvaret på läsaren för hans allt annat än glasklara budskap tycker jag är rätt svagt.
du behöver inte anpassa dig, men blir bemött efter hur du ser ut och uppträder. så är det bara.Varför ska jag behöva anpassa min klädsel eller val av glasögon efter vad andra tycker? Dessa attiraljer orsakar på inget sätt något problem eller utsätter någon annan för fara. Om det triggar någon reaktion hos andra så är det med all vettig logik de som har fel och behöver fundera igenom hur de uppför sig. Inte för att jag tror att de kommer att göra det, men att anpassa sig efter idioter är att ge slaget förlorat.