[Byggtråd] FM936 XL

[Byggtråd] FM936 XL
Återupplivar tråden lite. Den är klar sedan en tid tillbaka och har väl hunnit med ca 10 turer. Intrycket är mycket positivt, exakt som jag vill i geometriväg. Den är fruktansvärt stabil och rapp, mycket tack vare relativt grova hjul och däck, Lightbicycle 30mm ID, DT350-nav och RacingRay/RacingRalf 2,35". Grov blev även gaffeln, 2021 RS Sid, 120mm slag och 35mm ben. Trots dessa stabilare grejer väger den, inkl pedaler och flaskställ, 10,7kg, i strlk XL.

Nackdelar: Ett flaskställ. Lär behöva camelback vid längre turer.
Bakdämpare utan remote. Fyndade en billig fox och det är svårt att nå ner för att ställa om. Så fort nya RS Sidluxe blir tillgänglig ska en sådan införskaffas och kopplas på twistlocken till gaffeln. När kommer den egentligen?

Annars, riktigt kul cykel. Vevpartiet hamnar högre tack var gaffeln och lite grövre däck. Har inte varit i än med någon pedal trots 175mm vevar. Visa bilaga 417283
Väntar både på en 936-a och att någon börjar kränga SIDluxe.

[Byggtråd] FM936 XL
F54057E7-E254-4AD3-82C5-73D8E174D994.jpeg

min XL är också mer eller mindre klar nu. Landade på 11,4kg med pedaler och flaskställ. Och dropper! På önskelistan står finhjul och bongoplastvevar. Detta borde kunna ta min ner mot 10,7. Imorrn blir första långturen. Hoppas allt håller!

[Byggtråd] FM936 XL

Den höll! Det blev totalt 42km med en hel del tekniskt och lite utför. Funkade utmärkt! Jag är van vid min yt jeffsy 29 och kinesen är såklart mkt rappare. Trampeffektiv och klättrar som en bergsget. Tyst och fri från skrammel. Jag är supernöjd!

nackdelen är väl att det blev viss redundans i cykelparken nu när kinesen visade sig vara så kapabel. Hade tänkt bygga 100mm först för att undvika det, men så blev det inte =)

[Byggtråd] FM936 XL
Visa bilaga 417549
min XL är också mer eller mindre klar nu. Landade på 11,4kg med pedaler och flaskställ. Och dropper! På önskelistan står finhjul och bongoplastvevar. Detta borde kunna ta min ner mot 10,7. Imorrn blir första långturen. Hoppas allt håller!

Nu efter att ha kört lite, saknar du remote till dämparna? Sidluxe verkar vara på väg ut, finns t ex med på R2s hemsida nu med leverans i juli, men inte 165x42,5 med remote, bara utan. Funderar på hur mycket man behöver remote både fram och bak. Blir det gungigt om du inte låser?

[Byggtråd] FM936 XL
Jag var ju helt inställd på att byta så fort den blev tillgänglig men jag tror fasen jag föredrar att inte ha remote på bakdämparn. Grus och stig uppför vill jag bara låsa fram ändå.
Är i övrigt riktigt nöjd med den, cyklar riktigt fort både på grus och brötig stig. Faktiskt aldrig varit så nöjd, men jag tror mycket ligger i hjulen och däcken. 30mm id och 2,35” däck är riktigt skönt och samtidigt inte för tungt.

[Byggtråd] FM936 XL
Nu efter att ha kört lite, saknar du remote till dämparna? Sidluxe verkar vara på väg ut, finns t ex med på R2s hemsida nu med leverans i juli, men inte 165x42,5 med remote, bara utan. Funderar på hur mycket man behöver remote både fram och bak. Blir det gungigt om du inte låser?

jag saknar inte lock-out. Jag hade det tidigare på en annan cykel men använde det väldigt sällan. Vad jag har märkt med FM936an är att det förekommer en del pedal bob vid högre kadens med mindre tryck på pedalerna. Mer än på min yt jeffsy tex, men FM936an är såklart snabbare ändå.

om jag får lite tid över ska jag labba med dämparinställningarna lite.

[Byggtråd] FM936 XL
jag saknar inte lock-out. Jag hade det tidigare på en annan cykel men använde det väldigt sällan. Vad jag har märkt med FM936an är att det förekommer en del pedal bob vid högre kadens med mindre tryck på pedalerna. Mer än på min yt jeffsy tex, men FM936an är såklart snabbare ändå.

om jag får lite tid över ska jag labba med dämparinställningarna lite.
Hade också låsning på min gamla kina-fs, och jag kan väl inte påstå att jag använde det jättemycket. Oftare bak än fram. Tävlar heller inte och skulle jag göra det någon gång så vete tusan om jag skulle förlora svinmycket på att inte ha remote. Lär inte bli någon spurtstrid mot mållinjen i alla fall.

[Byggtråd] FM936 XL
Återupplivar tråden lite. Den är klar sedan en tid tillbaka och har väl hunnit med ca 10 turer. Intrycket är mycket positivt, exakt som jag vill i geometriväg. Den är fruktansvärt stabil och rapp, mycket tack vare relativt grova hjul och däck, Lightbicycle 30mm ID, DT350-nav och RacingRay/RacingRalf 2,35". Grov blev även gaffeln, 2021 RS Sid, 120mm slag och 35mm ben. Trots dessa stabilare grejer väger den, inkl pedaler och flaskställ, 10,7kg, i strlk XL.

Nackdelar: Ett flaskställ. Lär behöva camelback vid längre turer.
Bakdämpare utan remote. Fyndade en billig fox och det är svårt att nå ner för att ställa om. Så fort nya RS Sidluxe blir tillgänglig ska en sådan införskaffas och kopplas på twistlocken till gaffeln. När kommer den egentligen?

Annars, riktigt kul cykel. Vevpartiet hamnar högre tack var gaffeln och lite grövre däck. Har inte varit i än med någon pedal trots 175mm vevar. Visa bilaga 417283
Ser du kör med 120 mm gaffel, men skulle du kunna uppskatta mått från mark till c/c vevparti med en 100 mm gaffel ?

[Byggtråd] FM936 XL
Jag har tryckt på köpknappen på en XL-ram. Har en 1x11 di2 grupp som jag tänkte montera och tänkte beställa kablar men är osäker på hur lång kabel det behövs från styrhuvud till växelöra. Någon av er som byggt en XL som kan ta fram ett måttband och mäta avståndet?

[Byggtråd] FM936 XL
Hamnade på ca 7100:- för en std ram med headset, thru-axel, tre extra öron och frakt(tåg), skall vara färdigtullat. Lite dyrare om man väljer flygfrakt.

[Byggtråd] FM936 XL
Vem har du haft kontakt med?
Jag hade kontakt med Wing, fick snabbt reda på att gängat var slut och vips presenterades en offert med PF som jag fick möjlighet att acceptera.

Jag frågade mycket snällt om jag uppfattat situationen korrekt att det aldrig skulle finnas möjlighet att beställa med BSA gänga eller om det möjligtvis gick att beställa med längre ledtid, och kommenterade inte den redan de framtagna proforman/offerten.

Hen upphörde då att kommunicera med mig....

Jag ska påminna någon gång till men sedan accepterar jag nog ram med PF, det är för mig en negativ punkt, men allt annat är i min bok perfekt så jag hoppas min första PF upplevelse inte blir en besvikelse.

[Byggtråd] FM936 XL
Jag hade kontakt med Wing, fick snabbt reda på att gängat var slut och vips presenterades en offert med PF som jag fick möjlighet att acceptera.

Jag frågade mycket snällt om jag uppfattat situationen korrekt att det aldrig skulle finnas möjlighet att beställa med BSA gänga eller om det möjligtvis gick att beställa med längre ledtid, och kommenterade inte den redan de framtagna proforman/offerten.

Jag ska påminna någon gång till men sedan accepterar jag nog ram med PF, det är för mig en negativ punkt, men allt annat är i min bok perfekt så jag hoppas min första PF upplevelse inte blir en besvikelse.

Ska jag vara ärlig så är jag inte 100 på att ramen jag beställde igår är med gängat BB. Har också drabbats av kass kommunikation senaste veckorna (Adam), därav är jag osäker om det blir rätt. Men lagerstandard är ingen dealbreaker för mig, BSA vore dock ett plus. Har PF på min nuvarande kinaram, har inte strulat. Landade på 885 USD med lack och flygfrakt utan tull.

[Byggtråd] FM936 XL
Ska jag vara ärlig så är jag inte 100 på att ramen jag beställde igår är med gängat BB. Har också drabbats av kass kommunikation senaste veckorna (Adam), därav är jag osäker om det blir rätt. Men lagerstandard är ingen dealbreaker för mig, BSA vore dock ett plus. Har PF på min nuvarande kinaram, har inte strulat. Landade på 885 USD med lack och flygfrakt utan tull.
Inte deal-breaker för mig heller.
Men jag frågade efter gängat, hen skulle kolla med fabriken och återkomma, ingen respons så jag påminner, då kom det snabbt ett svar att det var slut.

Det kan vara jag som är dryg, eller språkbarriär. Men om fabriken tillverkar ramar, hur kan de ha slut på ramar?

Jag tror det helt enkelt är lite jobbigt att tillverka special och de gärna undviker om de kan ducka.

[Byggtråd] FM936 XL

Jag beställde ram i våras och ville ha en med gängat BB, det var inga problem men jag skulle få vänta typ 2 månader på nästa leverans... Efter två månader så hörde jag av mig igen men fick då info om att de hade QA-problem med BSA-ramarna och jag blev erbjuden PF istället. Men då hade jag blivit sugen på annan cykel så jag skippade det.

//Kristoffer

[Byggtråd] FM936 XL
Jag har köpt och provat angleset för IS från 9Point8 som säger sig vara enda tillverkare. Funkar kanon hittills men aningen dyrt och lite meckigt att installera. -1,3° (HTA, inte utetemperatur)

[Byggtråd] FM936 XL
Fått bekräftat att ramen är på väg. Stl M med BSA vevlagerhus i vit färg med klarlack.

Har samlat ihop de flesta delar och eftersöker input i denna tråd, framförallt från er som själva byggt med denna intressanta ram. Gällande delar är jag osäker (och spänd) på hur ZTTO-prylarna kommer att fungera. Sen vetefan om Fasttrack är rätt däck för DC, men de är ju enkla att skifta.
71158089-EFA8-4F0A-A662-A637E23C2FD3.png

Senast ändrad:
[Byggtråd] FM936 XL
Usch! Du får ta och dölja det där arket under en spoilervarning, min fru är redan missnöjd med utgiften för ramen, tänk om hon fick syn på totalsumman... Ändå ser det ut som du har mycket bra priser på många delar.

Jag kommer inte spåra kostnaderna.
Det ska bli bra, kostnaden blir vad den blir, kommer sannolikt ta lite genvägar i början för att få ut den på stigen nånstans runt april, sedan byta det jag är missnöjd med.

[Byggtråd] FM936 XL
Usch! Du får ta och dölja det där arket under en spoilervarning, min fru är redan missnöjd med utgiften för ramen, tänk om hon fick syn på totalsumman... Ändå ser det ut som du har mycket bra priser på många delar.

Det ska bli bra, kostnaden blir vad den blir, kommer sannolikt ta lite genvägar i början för att få ut den på stigen nånstans runt april, sedan byta det jag är missnöjd med.

Hehe, ja det drar iväg. Ändå är kostnaden låg i förhållande till vad en motsvarande komplett hoj kostar att köpa. Jag har köpt I stort sett alla delar här på köp&sälj, därav priserna. Har inga problem att använda väl omhändertagna beggade saker. Hellre bättre beg. kvalitet än ny skit.

Låter som du hr en klok inställning. Får man fråga vad du ska använda för dämperi?

[Byggtråd] FM936 XL
Det beror på vad som dyker upp beggat, om det blir någon bonus i år, hur desperat jag är osv. ?

Sneglar på SIDluxe och den där billiga foxen på Ebay till bakdämpare. Fram är ett blankt papper, en 120mm SID hade ju varit trevligt men riskerar att jag tvingas snåla för mycket på annat håll, så allt jag vet ännu är 120mm och 42.5 för 100+ bak..

[Byggtråd] FM936 XL
Fått bekräftat att ramen är på väg. Stl M med BSA vevlagerhus i vit färg med klarlack.

Har samlat ihop de flesta delar och eftersöker input i denna tråd, framförallt från er som själva byggt med denna intressanta ram. Gällande delar är jag osäker (och spänd) på hur ZTTO-prylarna kommer att fungera. Sen vetefan om Fasttrack är rätt däck för DC, men de är ju enkla att skifta.
Visa bilaga 455005
Vad har du valt för gaffel till den? Är det en 32 SC med tanke på vikten? Kommer du då att köra cykeln med 100mm dämpning fram eller vad är planen?

[Byggtråd] FM936 XL
Vad har du valt för gaffel till den? Är det en 32 SC med tanke på vikten? Kommer du då att köra cykeln med 100mm dämpning fram eller vad är planen?

Jo det är Stepcast-varianten. Har tjackat ett 120mm luftskaft till den här på Köp&Sälj men vet inte om det passar. Troligen är skillnaden försumbar i ren körkänsla men denna cykel är förlagan och där sitter det 120mm:https://www.nsbikes.com/synonym-tr1,429,pl.html

[Byggtråd] FM936 XL
Jo det är Stepcast-varianten. Har tjackat ett 120mm luftskaft till den här på Köp&Sälj men vet inte om det passar. Troligen är skillnaden försumbar i ren körkänsla men denna cykel är förlagan och där sitter det 120mm:https://www.nsbikes.com/synonym-tr1,429,pl.html
Ok, jag trodde inte det gick att förlänga stepcast-gafflar men det kanske går. Annars finns väl Synonym även med 100mm gaffel men det blir förstås lite andra vinklar. Ser ut att bli ett fint bygge!

[Byggtråd] FM936 XL

Kan skicka ett annat ark där frun kommer bli mäkta imponerad över hur mycket du sparat istället, du kan få välja mellan en Revel Rascal eller en Shan No5 :)

[Byggtråd] FM936 XL
Är nån av er som har en FM936 i XL som skulle kunna mäta hur långt vertikala avståndet är från undersidan överrör ner till diagonalröret ungefär 10 cm framför bakdämparen? Jag är sugen på en sån ram men vill ha två flaskställ, tänkte mig en sån här lösning om det får plats.

1607088175434.png

[Byggtråd] FM936 XL
Är nån av er som har en FM936 i XL som skulle kunna mäta hur långt vertikala avståndet är från undersidan överrör ner till diagonalröret ungefär 10 cm framför bakdämparen? Jag är sugen på en sån ram men vill ha två flaskställ, tänkte mig en sån här lösning om det får plats.

Visa bilaga 456868
Jag har en XL, skall försöka komma ihåg att mäta när jag kommer hem.

[Byggtråd] FM936 XL
Det beror på vad som dyker upp beggat, om det blir någon bonus i år, hur desperat jag är osv. ?

Sneglar på SIDluxe och den där billiga foxen på Ebay till bakdämpare. Fram är ett blankt papper, en 120mm SID hade ju varit trevligt men riskerar att jag tvingas snåla för mycket på annat håll, så allt jag vet ännu är 120mm och 42.5 för 100+ bak..
Byggde min med mantrat "Dirt Cheap" i sinnet :-)
Jag köpte den billiga Fox-dämparen, har tyvärr inte så mycket erfarenhet på MTB så att jag säga något annat än att den funkar :-) Fram så hittade jag en beg Suntour Axon 120mm för vettiga pengar (~1800), efter att ha läst på så verkar det vara en hygglig gaffel, tyvärr verkar suntour bedömmas efter sina instegsgafflar så det kommer säkert påverka ett ev andrahandsvärde :-/

[Byggtråd] FM936 XL
Byggde min med mantrat "Dirt Cheap" i sinnet :-)
Jag köpte den billiga Fox-dämparen, har tyvärr inte så mycket erfarenhet på MTB så att jag säga något annat än att den funkar :-) Fram så hittade jag en beg Suntour Axon 120mm för vettiga pengar (~1800), efter att ha läst på så verkar det vara en hygglig gaffel, tyvärr verkar suntour bedömmas efter sina instegsgafflar så det kommer säkert påverka ett ev andrahandsvärde :-/

Kul att höra.Posta bild vetja!

[Byggtråd] FM936 XL
Hur har du löst det där?
Blev nyfiken också, efter en bildsökning så hamnar man på.

Tillbaka
Topp