[Byggtråd] FM936 XL

Stinkfisk

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag är öppen för förslag men deras machete väger nästan 300g mer än RockShox... Sen känns det lite halvjobbigt men lite mer, numera iaf, okänt märke, både vad gäller service och andrahandsvärde.

Snelhest

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Stinkfisk sa:
Jag är öppen för förslag men deras machete väger nästan 300g mer än RockShox... Sen känns det lite halvjobbigt men lite mer, numera iaf, okänt märke, både vad gäller service och andrahandsvärde.
Ok. Jag visste faktiskt inte att viktskillnaden var så stor. Annars är just servicebiten det fina med manitou. Busenkla att jobba med men SID och Fox 34 är väl kanske inte heller så knepiga.

Stinkfisk

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Mycketvillhamer sa:
Stinkfisk sa:
Snakepit sa:
Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.
Inte ”i” det kapslade lagret väl? Menar du mellan bultens huvud och utsidan av det kapslade lagret?
Jo, man kan peta upp kapslingen med en skalpell eller annat fint och fylla på med fett.
Hmmm, har gjort det en gång på ett lager i en hope-body som kärvade. Men vad är normalt för ett kapslat lager då? Ska de bada i fett eller bara vara lite kletiga?

marr

Moderator
Forumvärd
[Byggtråd] FM936 XL
Stinkfisk sa:
Mycketvillhamer sa:
Stinkfisk sa:
Snakepit sa:
Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.
Inte ”i” det kapslade lagret väl? Menar du mellan bultens huvud och utsidan av det kapslade lagret?
Jo, man kan peta upp kapslingen med en skalpell eller annat fint och fylla på med fett.
Hmmm, har gjort det en gång på ett lager i en hope-body som kärvade. Men vad är normalt för ett kapslat lager då? Ska de bada i fett eller bara vara lite kletiga?
Jag brukar fylla dem. Är det fullt med fett så kommer inte annan skit in.

xyz-saft

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Stinkfisk sa:
Mycketvillhamer sa:
Stinkfisk sa:
Snakepit sa:
Ska de snurra snabbt ska det inte vara så mycket fett i, men det kommer de ju inte göra på en ram. Så där kan de med fördel vara helt fulla med fett.

Sixten Fors

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Stinkfisk sa:
Japp, exakt, jag tror därför att en SRAM Force 1270 (10-33t) skulle bli optimal ihop med ett 36t framdrev. För mig. Då återstår frågan om kassetten funkar ihop med en SRAM GX eagle?
XG-1270 vill ha xDR body. Går det att få till boost nav från någon? Kanske XTR 10-45T istället? Vettigare utväxling för mtb dessutom.

Stinkfisk

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Manofmanymissions sa:
Sorry, har inte överdrivet bråttom då den ska rulla först när snön som kom igår är borta i april.

Sixten Fors sa:
Stinkfisk sa:
Japp, exakt, jag tror därför att en SRAM Force 1270 (10-33t) skulle bli optimal ihop med ett 36t framdrev. För mig. Då återstår frågan om kassetten funkar ihop med en SRAM GX eagle?
XG-1270 vill ha xDR body. Går det att få till boost nav från någon? Kanske XTR 10-45T istället? Vettigare utväxling för mtb dessutom.
Jag fegade ur med kassett och fick tag i en beggad XX1 "grupp", dvs standard 10-42t kassett. Alternativet var en 11-delad eThirteen 9-39t, tillsammans med GX reglage och växel. 12-delat fyller ingen större funktion, även om det känns halvtrist att sätta på omoderna grejer.

Bromsarna blev ett par beggade SRAM Level Ultimate. Hade lovat att hålla mig till Shimano då deras blödartratt är grym. Den kanske funkar på SRAM också? Annars får jag väl handla sprutor osv osv...

Hjulen kom också häromdagen. Mycket fina. Ungefär så robusta det går att få hjul skulle jag tro. Förra paret från Light-Bicycle har riktats en gång, på fyra år, endast bakhjulet. Nu blev det DT350 nav istället för hope, hoppas de vill mig lika väl. Hade tänkt matcha dekalerna med en Sid Ultimate, blå, men de var så mörk blå färg så det skiter nog sig. Håller mig nog till en svart gaffel, typ en Reba som är nån tusenlapp billigare, till råga på allt.

Bilagor

Stinkfisk

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Segt mellan uppdateringarna främst pga att pengar saknas för gaffel, styre osv. Föräldrapenning, utbyggnad och bilköp gör oss fattiga som kyrkråttor. Träna hinns med och ftp-utvecklingen går som på räls. Från ca 320w till 370w sedan september, med ca 4-5h i veckan. (Trainerroad SSB1 och 2) Nu velar jag kring om jag ska köra short power build eller general build, för långlopp på mtb ca 2.5-3h.

Klickade iaf hem en trunniondämpare idag för 150$ inkl frakt från US och A. 165x42,5 fox blev det, då någon haft bekymmer med 45mm stroke.

Nu till en fråga. på R2 finns en Sid Select 29", 120mm boost och en Reba RL, 29", 120mm boost. Båda med remote och båda med en vikt på 1650g. 475€ respektive 425€. Vilken ska man välja? Vad är skillnaden? Sid Select verkar vara en budget-Sid. Den är matt och fin på ytterbenen, vilket skulle passa ramen färgmässigt åtminstone.

Senast ändrad:

Schoobang

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
58A695F3-D23B-4846-B1A3-63F64BF39A86.jpeg

Jaha, om man skulle återuppliva/hi-jacka den här tråden då? Ramen landade här om dagen. Detta var tänkt som ett långtidsprojekt med mkt begagnade delar men nu är en i stort sett komplett uppsättning komponenter på väg från 4 olika tyskar...

första frågan: bredden på trunnionfästet på dämparen är några millimeter smalare än infästningen i ramen. Fylla ut med distanser, eller?

Schoobang

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
39CDEFE1-D8A6-4BFD-BD01-EC151D5993F4.jpeg

Det blir ngn form av bastard. Rockshox och fox, Sram och shimano osv. Lite strul med ramen dock så jag avvaktar svar från fabriken innan jag sätter igång.

Målvikt på under 11,5 inkl pedaler. Storlek XL och 120mm slag både fram och bak.

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Visa bilaga 411918
tada! Återstår lite småfix och en sista (?) leverans av prylar, men fullt cykelbar.
Hur känns bygget kvalitetsmässigt? Hur var det att bygga den, passade delarna, t ex hårdvaran till bakdämparen. Känns baktriangeln stabil? Har själv en gammal fm036 som har varit kalas, enda som var på den var just att inpassningen av monteringdelarna till bakdämparen krävde filande och att baktriangeln aldrig har känts riktigt styv. Övriga kvalitetsintryck på ramen?

Schoobang

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Hur känns bygget kvalitetsmässigt? Hur var det att bygga den, passade delarna, t ex hårdvaran till bakdämparen. Känns baktriangeln stabil? Har själv en gammal fm036 som har varit kalas, enda som var på den var just att inpassningen av monteringdelarna till bakdämparen krävde filande och att baktriangeln aldrig har känts riktigt styv. Övriga kvalitetsintryck på ramen?
Allt har varit till belåtenhet förutom att det sitter ngt skit i sadelröret som gör att stolpen bara går ner 230mm istället för utlovade 280mm. Jag valde att behålla ramen ändå eftersom jag får plats med iaf 150mm dropper, och Carbonda kompenserade mig med $300 (Och jag orkade inte vänta mer!). I övrigt har allt passat in bra och baktriangeln känns stabil. Jag behövde några shims mellan ramen och trunniondelen på dämparen men inga konstigheter. Sen köpte jag ett styrlager från Carbonda också men det monterade jag aldrig eftersom lagren kändes lite sladdriga.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Ska erkänna att ett liknande bygge är sjukt lockande för att ersätta den gamla kinesen. Nya SIDen gör att det vattnas lite extra i munnen.

Förresten, är det Boost i ramen och finns det stealth droppar-hål?

Schoobang

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Ska erkänna att ett liknande bygge är sjukt lockande för att ersätta den gamla kinesen. Nya SIDen gör att det vattnas lite extra i munnen.

Förresten, är det Boost i ramen och finns det stealth droppar-hål?
yes, ramen är boost. Stealth dropper? Menar du intern vajer till droppern? Isf ja, det finns. Har dragit kabeln och stolpen är beställd till min.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
yes, ramen är boost. Stealth dropper? Menar du intern vajer till droppern? Isf ja, det finns. Har dragit kabeln och stolpen är beställd till min.
Känns den trampeffektiv eller är remote till dämparen obligatorisk? Blev lite sugen på ett par kolfiberhjul från Carbonda med, du råkar inte ha undersökt priset på 29mm-varianten (invändigt)?

Schoobang

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Det lilla jag har testat så verkar den trampeffektiv, men för tidigt att säga egentligen. Klart rappare än min jeffsy iaf men det säger ju sig självt.
Vet inget om deras hjul. Såg dom inte på hemsidan...?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Det lilla jag har testat så verkar den trampeffektiv, men för tidigt att säga egentligen. Klart rappare än min jeffsy iaf men det säger ju sig självt.
Vet inget om deras hjul. Såg dom inte på hemsidan...?
Jag råkade klicka på produktkatalogen, kanske inte finns längre om de inte finns på hemsidan.

Ingen av er som kollade på SIDluxe ultimate-dämparen, finns ju som 165*40. Blir ett jäkla premiumbygge om man ska gå på SID Ultimate fram och SIDluxe bak, bara ram, gaffel och dämpare landar på runt 20k då.

Schoobang

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag råkade klicka på produktkatalogen, kanske inte finns längre om de inte finns på hemsidan.

Ingen av er som kollade på SIDluxe ultimate-dämparen, finns ju som 165*40. Blir ett jäkla premiumbygge om man ska gå på SID Ultimate fram och SIDluxe bak, bara ram, gaffel och dämpare landar på runt 20k då.
Samtidigt så kostar ju en färdig cykel med sånna komponenter en jävla massa deg! Jag kör en enklare fox-dämpare iaf. Trodde inte SIDluxe fanns som trunnion men det gör den ju ser jag nu. Fan också, nu vill jag ha en sån. Att det blev en så lyxig gaffel var egentligen inte planerat men så hade hibike den på kampanj för typ €690 och då kunde jag inte låta bli. Gaffeln är ändå klart dyraste delen i mitt bygge.

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Samtidigt så kostar ju en färdig cykel med sånna komponenter en jävla massa deg! Jag kör en enklare fox-dämpare iaf. Trodde inte SIDluxe fanns som trunnion men det gör den ju ser jag nu. Fan också, nu vill jag ha en sån. Att det blev en så lyxig gaffel var egentligen inte planerat men så hade hibike den på kampanj för typ €690 och då kunde jag inte låta bli. Gaffeln är ändå klart dyraste delen i mitt bygge.
Sorry :) Vet du vad det ska vara för dämpartune?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
En fråga till, såg att det var rätt mycket BB-drop (-45mm), några problem med pedalislag? Kör du 175-vevar? Läste förresten i tråden på Chinertown att det verkar som att man kan få den med BSA 73.

Schoobang

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
En fråga till, såg att det var rätt mycket BB-drop (-45mm), några problem med pedalislag? Kör du 175-vevar? Läste förresten i tråden på Chinertown att det verkar som att man kan få den med BSA 73.
Jag kör 175-vevar så jag misstänker att jag kommer slå i en del. Samtidigt är det ju en vanesak. Det är trevligt med låg tyngdpunkt också.

Jag har bara hunnit med en kortare runda i skogen och nu hänger cykeln i mekstället igen pga knak. Antagligen vevlagret. BSA73 vore trevligt men var det inte ngn som skrev där att man behövde beställa minst 10 st ramar om man ville ha det?

Nu funderar jag på att köpa shimanovevar istället och en sån här:
Hoppas att det löser knakandet.

Oggler

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Hur är ramkvaliteten på de här ramarna? Vikt och styvhet?
Jag har ägt en kines-HT en gång. Nog tyckte jag att den var lite fladdrig och flexig när man jämförde back to back med en märkesram.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Blev det med eller utan remote? Verkar bara finnas som twistloc, hade nog hellre haft en knapp.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Jag beställd med twistlock, blev väldigt förtjust i twistlock för växling (xc)så ser fram emot att prova det till dämperiet. Blir det kass byter jag så jag har droppern där istället, borde gå att få bort klicket.

Schoobang

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Hur är ramkvaliteten på de här ramarna? Vikt och styvhet?
Jag har ägt en kines-HT en gång. Nog tyckte jag att den var lite fladdrig och flexig när man jämförde back to back med en märkesram.
Jag tycker den känns styv och fin (som flickan sa?). Får se hur den håller ihop när jag kör lite mer och hårdare. Kan inte klaga på finish eller vikt. Min XL normal(ej superlight) väger ca 2150g med axel.

Oggler

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Hur är det med detaljer som lager och lagersäten med tillhörande fästdon. Är det bra kvalitet på sådant? På FS-ramar brukar det ju alltid finnas lite integrerade gängor här och där som man är livrädd om. Gängpaj skulle vara förödande så att säga. Hur är det med sådana detaljer på den här ramen?

Stinkfisk

Medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Återupplivar tråden lite. Den är klar sedan en tid tillbaka och har väl hunnit med ca 10 turer. Intrycket är mycket positivt, exakt som jag vill i geometriväg. Den är fruktansvärt stabil och rapp, mycket tack vare relativt grova hjul och däck, Lightbicycle 30mm ID, DT350-nav och RacingRay/RacingRalf 2,35". Grov blev även gaffeln, 2021 RS Sid, 120mm slag och 35mm ben. Trots dessa stabilare grejer väger den, inkl pedaler och flaskställ, 10,7kg, i strlk XL.

Nackdelar: Ett flaskställ. Lär behöva camelback vid längre turer.
Bakdämpare utan remote. Fyndade en billig fox och det är svårt att nå ner för att ställa om. Så fort nya RS Sidluxe blir tillgänglig ska en sådan införskaffas och kopplas på twistlocken till gaffeln. När kommer den egentligen?

Annars, riktigt kul cykel. Vevpartiet hamnar högre tack var gaffeln och lite grövre däck. Har inte varit i än med någon pedal trots 175mm vevar.
IMG_0862.jpeg

matte w

Aktiv medlem
[Byggtråd] FM936 XL
Återupplivar tråden lite. Den är klar sedan en tid tillbaka och har väl hunnit med ca 10 turer. Intrycket är mycket positivt, exakt som jag vill i geometriväg. Den är fruktansvärt stabil och rapp, mycket tack vare relativt grova hjul och däck, Lightbicycle 30mm ID, DT350-nav och RacingRay/RacingRalf 2,35". Grov blev även gaffeln, 2021 RS Sid, 120mm slag och 35mm ben. Trots dessa stabilare grejer väger den, inkl pedaler och flaskställ, 10,7kg, i strlk XL.

Nackdelar: Ett flaskställ. Lär behöva camelback vid längre turer.
Bakdämpare utan remote. Fyndade en billig fox och det är svårt att nå ner för att ställa om. Så fort nya RS Sidluxe blir tillgänglig ska en sådan införskaffas och kopplas på twistlocken till gaffeln. När kommer den egentligen?

Annars, riktigt kul cykel. Vevpartiet hamnar högre tack var gaffeln och lite grövre däck. Har inte varit i än med någon pedal trots 175mm vevar. Visa bilaga 417283
Oj!10,7kg är ju riktigt bra för en XL!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer