Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Snakepit sa:Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.
Stinkfisk sa:Jag är öppen för förslag men deras machete väger nästan 300g mer än RockShox... Sen känns det lite halvjobbigt men lite mer, numera iaf, okänt märke, både vad gäller service och andrahandsvärde.
Stinkfisk sa:Snakepit sa:Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.
Inte ”i” det kapslade lagret väl? Menar du mellan bultens huvud och utsidan av det kapslade lagret?
Mycketvillhamer sa:Stinkfisk sa:Snakepit sa:Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.
Inte ”i” det kapslade lagret väl? Menar du mellan bultens huvud och utsidan av det kapslade lagret?
Jo, man kan peta upp kapslingen med en skalpell eller annat fint och fylla på med fett.
Stinkfisk sa:Mycketvillhamer sa:Stinkfisk sa:Snakepit sa:Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.
Jo, man kan peta upp kapslingen med en skalpell eller annat fint och fylla på med fett.
Hmmm, har gjort det en gång på ett lager i en hope-body som kärvade. Men vad är normalt för ett kapslat lager då? Ska de bada i fett eller bara vara lite kletiga?
marr sa:Jag brukar fylla dem. Är det fullt med fett så kommer inte annan skit in.
Stinkfisk sa:Mycketvillhamer sa:Stinkfisk sa:Snakepit sa:Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.
Hmmm, har gjort det en gång på ett lager i en hope-body som kärvade. Men vad är normalt för ett kapslat lager då? Ska de bada i fett eller bara vara lite kletiga?
XG-1270 vill ha xDR body. Går det att få till boost nav från någon? Kanske XTR 10-45T istället? Vettigare utväxling för mtb dessutom.Stinkfisk sa:Japp, exakt, jag tror därför att en SRAM Force 1270 (10-33t) skulle bli optimal ihop med ett 36t framdrev. För mig. Då återstår frågan om kassetten funkar ihop med en SRAM GX eagle?
Manofmanymissions sa:Uppdatering bitte!
Sixten Fors sa:XG-1270 vill ha xDR body. Går det att få till boost nav från någon? Kanske XTR 10-45T istället? Vettigare utväxling för mtb dessutom.Stinkfisk sa:Japp, exakt, jag tror därför att en SRAM Force 1270 (10-33t) skulle bli optimal ihop med ett 36t framdrev. För mig. Då återstår frågan om kassetten funkar ihop med en SRAM GX eagle?
Martinmat sa:Select är den enklaste varianten. Det är select, select+ och ultimate
Stinkfisk sa:Martinmat sa:Select är den enklaste varianten. Det är select, select+ och ultimate
Var är skillnaden på de tre?
Ser grymt ut!
Hur känns bygget kvalitetsmässigt? Hur var det att bygga den, passade delarna, t ex hårdvaran till bakdämparen. Känns baktriangeln stabil? Har själv en gammal fm036 som har varit kalas, enda som var på den var just att inpassningen av monteringdelarna till bakdämparen krävde filande och att baktriangeln aldrig har känts riktigt styv. Övriga kvalitetsintryck på ramen?Visa bilaga 411918
tada! Återstår lite småfix och en sista (?) leverans av prylar, men fullt cykelbar.
Sid och 120mm? Är vinnarna rätt så har vi en vinnare i klassen!Fin kines!
Är det en DC?
/Johan
Hur känns bygget kvalitetsmässigt? Hur var det att bygga den, passade delarna, t ex hårdvaran till bakdämparen. Känns baktriangeln stabil? Har själv en gammal fm036 som har varit kalas, enda som var på den var just att inpassningen av monteringdelarna till bakdämparen krävde filande och att baktriangeln aldrig har känts riktigt styv. Övriga kvalitetsintryck på ramen?
Sid och 120mm? Är vinnarna rätt så har vi en vinnare i klassen!
Ska erkänna att ett liknande bygge är sjukt lockande för att ersätta den gamla kinesen. Nya SIDen gör att det vattnas lite extra i munnen.
Förresten, är det Boost i ramen och finns det stealth droppar-hål?
Känns den trampeffektiv eller är remote till dämparen obligatorisk? Blev lite sugen på ett par kolfiberhjul från Carbonda med, du råkar inte ha undersökt priset på 29mm-varianten (invändigt)?yes, ramen är boost. Stealth dropper? Menar du intern vajer till droppern? Isf ja, det finns. Har dragit kabeln och stolpen är beställd till min.
Jag råkade klicka på produktkatalogen, kanske inte finns längre om de inte finns på hemsidan.Det lilla jag har testat så verkar den trampeffektiv, men för tidigt att säga egentligen. Klart rappare än min jeffsy iaf men det säger ju sig självt.
Vet inget om deras hjul. Såg dom inte på hemsidan...?
Jag råkade klicka på produktkatalogen, kanske inte finns längre om de inte finns på hemsidan.
Ingen av er som kollade på SIDluxe ultimate-dämparen, finns ju som 165*40. Blir ett jäkla premiumbygge om man ska gå på SID Ultimate fram och SIDluxe bak, bara ram, gaffel och dämpare landar på runt 20k då.
Sorry :) Vet du vad det ska vara för dämpartune?Samtidigt så kostar ju en färdig cykel med sånna komponenter en jävla massa deg! Jag kör en enklare fox-dämpare iaf. Trodde inte SIDluxe fanns som trunnion men det gör den ju ser jag nu. Fan också, nu vill jag ha en sån. Att det blev en så lyxig gaffel var egentligen inte planerat men så hade hibike den på kampanj för typ €690 och då kunde jag inte låta bli. Gaffeln är ändå klart dyraste delen i mitt bygge.
Måste man ha pressfit eller kan man välja BSA? Inte jättesugen på pressfit...
En fråga till, såg att det var rätt mycket BB-drop (-45mm), några problem med pedalislag? Kör du 175-vevar? Läste förresten i tråden på Chinertown att det verkar som att man kan få den med BSA 73.
Blev det med eller utan remote? Verkar bara finnas som twistloc, hade nog hellre haft en knapp.Samtidigt så kostar ju en färdig cykel med sånna komponenter en jävla massa deg! Jag kör en enklare fox-dämpare iaf. Trodde inte SIDluxe fanns som trunnion men det gör den ju ser jag nu. Fan också, nu vill jag ha en sån. Att det blev en så lyxig gaffel var egentligen inte planerat men så hade hibike den på kampanj för typ €690 och då kunde jag inte låta bli. Gaffeln är ändå klart dyraste delen i mitt bygge.
Blev det med eller utan remote? Verkar bara finnas som twistloc, hade nog hellre haft en knapp.
Hur är ramkvaliteten på de här ramarna? Vikt och styvhet?
Jag har ägt en kines-HT en gång. Nog tyckte jag att den var lite fladdrig och flexig när man jämförde back to back med en märkesram.
Oj!10,7kg är ju riktigt bra för en XL!Återupplivar tråden lite. Den är klar sedan en tid tillbaka och har väl hunnit med ca 10 turer. Intrycket är mycket positivt, exakt som jag vill i geometriväg. Den är fruktansvärt stabil och rapp, mycket tack vare relativt grova hjul och däck, Lightbicycle 30mm ID, DT350-nav och RacingRay/RacingRalf 2,35". Grov blev även gaffeln, 2021 RS Sid, 120mm slag och 35mm ben. Trots dessa stabilare grejer väger den, inkl pedaler och flaskställ, 10,7kg, i strlk XL.
Nackdelar: Ett flaskställ. Lär behöva camelback vid längre turer.
Bakdämpare utan remote. Fyndade en billig fox och det är svårt att nå ner för att ställa om. Så fort nya RS Sidluxe blir tillgänglig ska en sådan införskaffas och kopplas på twistlocken till gaffeln. När kommer den egentligen?
Annars, riktigt kul cykel. Vevpartiet hamnar högre tack var gaffeln och lite grövre däck. Har inte varit i än med någon pedal trots 175mm vevar. Visa bilaga 417283