För att det ska gå att föra nån vettig diskussion får nog de som fasar för en lockdown definiera vad de menar med lockdown. Lyssnar man här känns det som enda alternativen är Sveriges approach samt inlåsning a'la Wuhan. Så behöver det inte alls vara, det finns naturligtvis grader av lockdown. Många tror att våra grannländer varit helt stängda, så är det ju inte alls. Gränsen mer eller mindre stängd ja, och obligatorisk karantän för de som ankommer, begränsning av nöjesaktiviteter, samt ordentliga konsekvenser för de som bryter mot reglerna.
Om vi hade vetat mer om smittspridningsmönstrer och klusterbeteendet tidigare så kan jag kanske överväga att striktare restriktioner i vissa regioner tex. Sthlm hade kunnat varit ett alternativ. Nu visade det ju sig att vi redan hade haft smittan i landet i ca 2månader och det var ju inte sportlovsplanen från Italien som alla ville måla ut som smittbomber.
Dock är det min personliga största kritik av genomförandet, att inte åtminstone direkt testa alla dessa misstänkta och karantänsatt de som kom från riskområden.
För att nämna ett exempel från ett statistiskt föregångland, i Singapore låste man mer eller mindre in ca 30.000 gästarbetare i 2 omgångar och lät smittan sköta sitt, att dessa var uteslutande under 30år och generellt ganska friska gjorde att man inte begick massmord, men det hade ändå inte synts eftersom dessa dödfall hade bokförts i hemlandet istället. Bofasta innevånade lever ut sin karantän på lyxhotell i 2 veckor, dock utan att träffa en levande själ eller få lämna rummet.
Vad en lockdown betyder vet man nog inte innan man varit på fel sida om staketet, jag har släkt och vänner som är bosatta i länder som kört lockdown, och det är ju ingen fest direkt om man utgår från de som oftast pekas ut som lysande exempel. Jämföra med våra Nordiska grannar ser jag liten nytta med eftersom det är så stor avvikelse mellan nyckelfaktorer vilket bara bidrar till att skapa falska förespeglingar om att det resultatet skulle vara repeterbart "om man bara".
Sverige har ju i nån mening också haft en lockdown, problemet är att det inte finns några konsekvenser för de som bryter mot våra "restriktioner". Vill man bryta mot reglerna har man riskfritt kunnat göra det, ex.vis resa till sommarstugan i annan region, medan andra följt reglerna till punkt och pricka. Som flera experter sagt, hade alla svenskar levt efter restriktionerna hade smittan varit borta nu. Problemet är att många inte sköter sig, och då är det de styrandes uppgift att stävja detta. Åtgärder som borde vidtagits är ex.vis att satt hela Stockholms län i karantän när det var som värst där, tidigt gått ut med tydliga riktlinjer till äldrevård (de kom först för ett par veckor sedan), följt WHO:s riktlinjer om att testning och smittspårning är a och o (samt karantänsättning av smittade, att lita på att folk isolerar sig håller inte), osv. Många har skött sig bra och följt restriktionerna, men sedan finns det de som struntar i dem, tycker att det drabbar inte mig så hårt, osv, och det är pga dessa individer som konsekvenser är nödvändiga, tyvärr. Sedan att Sverige reagerade sent och slappt i början har redan diskuterats i tråden, och även bekräftats av flera experter så det behöver inte diskuteras vidare.
Jag har stunddom varit förskräckt över viss efterlevnad av restriktionerna som införts men har lyckats leva ganska opåverkat, mest pga att jag kunnat utföra mina inköp på obekväma tider eller online och att jag förfogar över egna transportmedel.
Äldervården får vi nog lämna då det inte är ett ämne som funkar här, Svensk vård är F-ck, men det är inte en FHM eller Regeringsfråga.
Jag skulle nog inte skriva i denna tråd om sverige var ett land som kunde begränsa befolkningens rörlighet i fredstider, återigen, fler saker kunde gjojrts och vissa mycket bättre, men en pandemipolis som bara har till uppgift att stävja vuxna individers självbevarelsedrift är nog ett pris som skulle behöva motsvara människoliv i omfattningen 100.000-tals innan jag hade nog lämnat eller stått på barikaderna om något sånt hade hållit på att hända.
Framöver är naturligtvis bred testning, smittspårning värd namnet, och helst karantänsättning av de fall man hittar nödvändigt. Flera länder har insett det för länge sedan. FHM har numer också insett det, men tyvärr är det bara den breda testningen vi har fått igång någotsånär. Smittspårning finns det inte resurser till, och karantänsättning kan vi nog glömma.
Här ser jag ingen meningsskiljaktighet alls, sjuka skall identifieras/testas, isoleras och det tror jag hade skett i större omfattning med bättre kunskaper om att spridningen skedde inom kluster snarare är vanlig bred spridning som inte hade kunnat hanteras annorlunda pga av resurser.
Så självklart satsade man på fel häst, men det var ju inte för att man inte lyssnade utan för att vetenskapen saknades.