Isaberg

Isaberg
Låter lovande. Jag kommer onsdag-torsdag med familjen och hoppas hitta kul körning för en 10 respektive 7-åring. När det gäller liftåkning verkar det bara finnas en grön, 2 röda och en svart. 10 åringen klarade utan problem blåa i sälen förra året. Men frågan är om inte rött ändå är lite för stökigt för honom. Finns någon röd som är lite lättare?
Andra tips för barn mellan 7-10 som man inte får missa?

Röstar oxå på Jättestigen, jag och min snart 11-åring körde den flera gången när vi där v.28 och då var det ganska blött stundtals.

Isaberg
Intressant läsning med stor kontrast mot när vi var där tis-fre veckan efter påsk och var dom enda stuggästerna (vad jag kunde se) under hela vistelsen.

Isaberg
Vi var där nu i veckan, mån-tors och det fanns inte en stuga att boka och då var vi ute 5v i förtid. Vi fick hyra ett hus i Hestra via Airbnb. Mycket folk var det.

Isaberg
Min bror som varit där några gånger gafflar om att Pelikanen ska vara episkt och roligare än Magic Moose i Trysil (som visserligen är mkt längre). Ska själv dit lite senare i höst.

Går det att hyra eMTB där?

Isaberg
Lätt regn idag. White duck hade lite för tuffa uppgörsbackar för en femåring med pushbike mentalitet.
Han hånade mig för att mina bromsar skrek minimalt i regnet. Hans fälgbromsar gör inte det och är bätte påstår han. Blivande happyprofil....

Nedför såg grabben ut ungefär som est på spången. Fullt ställ över blöta rötter?

Isaberg
Ja, det finns lite fina spår om man är trampvillig. Cyklade upp igår och körde heartbeat. Idag körde jag pelikan >parkering > heartbeat > troll >xc. Det blir en fin liten runda borde haft vatten med.

För barn...jag tycker första biten av jättestigen är lite sketchy om man inte är noga med linjen. Tycker nor way borde vara bättre MEN den byter tempo flera ggr med lite crux utan förvarning. Kanske bra att hålla ner tempot första gången.

Isaberg
Hur ser Isaberg ut för mer avancerade cyklister? Är det ens värt att betala för liften om man t.ex. kör Twist, Liten och Kristin i Järvsö eller ska man hålla sig till hoppen i bikeparken?

Isaberg
O
Hur ser Isaberg ut för mer avancerade cyklister? Är det ens värt att betala för liften om man t.ex. kör Twist, Liten och Kristin i Järvsö eller ska man hålla sig till hoppen i bikeparken?
Om du söker reda på ESS-tråden och bläddrar tillbaka till oktober så ser du nån som filmat varje åk. Sen på Isabergs hemsida finns ett youtube-klipp som presenterar pelikanen. Det kanske kan hjälpa dig att bilda en uppfattning.

Isaberg
Det är annorlunda jämfört med vallåsen men jag börjar gilla det mer och mer. Mer tramp och jag tror inte det är jättelätt att köra snabbt. Vill man hoppa ner än minimalt så är det arenan som gäller. Nor way är byggt i början men det är smått även flr mig

Isaberg
Har leran torkat på de nerförs röda lederna nu? Har inte däck till lerkalas med mig på roadtrippen och funderar på att åka dit igen på lördag.

Om inte finns det några leder som är roliga att cykla. Hann testa shiNy roots eller vad den hette Förra gången men var Ej så spännande.

Isaberg
Har leran torkat på de nerförs röda lederna nu? Har inte däck till lerkalas med mig på roadtrippen och funderar på att åka dit igen på lördag.

Om inte finns det några leder som är roliga att cykla. Hann testa shiNy roots eller vad den hette Förra gången men var Ej så spännande.
Har bara kört xc på gröna med barnen. Och sm serpentinerna uppåt.
Men det det är inte så lerigt. Det är nån svart kompostsörja på en del ställe men inte mycket och det har torkat idag. Körde mm/dhr2 och avverkade de flesta eller alla röda utförs.

Isaberg
Jag fick en dag över och tänkte ta en dagstur till Isaberg i morgon. Det är alltså bara att lasta av sin cykel och köra, ingen avgift eller tidsbegränsning eller så, om man inte vill åka lift förstås då?
Är det någon som är där i morgon och vill ses och cykla så säg till. Jag är ingen avancerad MTB cyklist utan det blir nog ganska lugnt tempo och inga höga hopp....
Mvh Ulf S.

Isaberg
Jag fick en dag över och tänkte ta en dagstur till Isaberg i morgon. Det är alltså bara att lasta av sin cykel och köra, ingen avgift eller tidsbegränsning eller så, om man inte vill åka lift förstås då?
Är det någon som är där i morgon och vill ses och cykla så säg till. Jag är ingen avancerad MTB cyklist utan det blir nog ganska lugnt tempo och inga höga hopp....
Mvh Ulf S.
Ledpass får du allt betala.

Isaberg
Mvh Ulf S.

Tidigare betalade man endast för arenan, nu är det en avgift för alla leder. Åker man inte lift blir det billigare.

Isaberg
Liftar
20200805_141721.jpg

Isaberg
Tråkigt att få åka hem, just som vädret ställer om till riktig sommar!?

Vi har varit på campingen och även med en fru som inte är särskild cykel intresserad, får detta vara en av dom bästa ställen att åka cykel med familj.
Det finns utmaning och plats för barn att utvecklas men också individualist enduro personligheter!
Efter 19 hade jag och tonåringen Arenan stort sett för oss själva och jag han köra Serpentinerna X2, Heartbeat/Trollskogen/Slash helt utan att träffa en enda cyklist på morgonen.
Ryktet från trail crew är, att inför 2021 kommer det bli åtminstone två nya. Vet inte vilken svårighet.

Är positivt överraskad på hur bra folk visade hänsyn och var sjysta generellt. Båda på camping men också på alla blandade aktiviteter.
Speciellt Lift crew gjorde ett bra jobb i att ta hand om även dom minsta åkarna!

Enda jag inte han med att köra var Piece of Cake, (Blueberry också, men den har jag inte tålamod med ?)

Allt i allt värt det för en Skåning att åka dit!

Isaberg
Så blev det Isaberg idag istället då..! En mycket trevlig upplevelse, det verkar finnas något för alla där, och väldigt trevlig stämning bland människor, dock saknades inte incidenter för min egen del, två praktvurpor blev det, men inga skador utom lite skrapat skinn och förlorad stolthet, men det är jag tillräckligt gammal för att kunna bjuda på.... jag lyckades också att cykla åt fel håll på ett ställe när jag cyklade runt lite på måfå nere vid campingen. Plötsligt upptäcker jag att det jag trodde var en transportsträcka tydligen är slutet på en nerfart.. samtidigt så kommer en cyklist nerför och upplyser mig vänligt om att det är farligt att cykla uppför... jag var förmodligen värd något ilsknare för det tilltaget...
På vägen upp till toppen via Altitude 310 så träffade jag på två kämpar till som inte heller tänkte åka lift, vi hade lite samspråk under klättringen, herre från Eskilstuna och blond dam, är ni här så hoppas jag att ni fick en fortsatt trevlig dag!
J
20200806_111749.jpg

Mvh Ulf S.

Isaberg
Hej!

Ni som varit på Isaberg, vad rekommenderas för däck? Ska dit 6 september så räknar med lite blött underlag.

Har en HT med Nobby Nic fram och Rapid Rob bak original. Känns spontant som att ett kralligare bakdäck hade varit smart?

Tillbaka
Topp