Sixten Fors sa:
Jo då, 584 är bra om man/kvinna/barn är under 165 cm ungefär.
Nästan alla racers (med skivor) tar väl 584x47 mm däck? Vad är det som är unikt med 3T förutom deras marknadsföring, konstiga cyklar och uppblåsta prislapp?
Ville du ha tips på en Vitus gravölcykel i CF med Force1 under 20 K?
http://www.wiggle.se/vitus-bikes-energie-carbon-crx-crosscykel-2018-force-1-x-11/
Jag respekterar din åsikt, men delar den inte.
Det tror jag verkligen inte.
Jag jobbar med utveckling, design, tillverkning och allmänt ingenjörsnörderi av produkter. När jag ser hur mycket av allt det 3t i sina produkter fäller jag en tår och får nästan lite bånge.
När av världens främste ramdesigners Gerard Vroomen har designat ramen med löjligt mycket tid i vindtunnel för att göra den lika aerodynamisk med graveldäck som en vanlig räääääser är med 28mm däck. När man testar med olika kabeldragningar När man utvecklar ett eget superslimmat vevparti för göra den ännu mer aero osv osv. Jag kan fortsätta i all evighet:)
På Vitus:en ser jag fina komponenter till ett bra pris, här är ju en bang-for-the-bucket produkt liksom. Vitus ingår ju i chainreactioncycles, vitus är en liten liten avdelning inom crc koncernen som utnyttjar crcs r&d avdelningar och deras enorma utbud av inlöpskanaler för att kunna plocka ihop en prisvärd ram med schyssta komponenter. Man gör en hel del stresstester på ram och konstruktion i dator i stället för stresstester i en mekanisk maskin t.ex Man sparar in kulor här och där och det gör att man kan få en jävla bang-for-the-buck hoj under 20000kr
Tror säkert vitusramens "enklare" design är mindre komplex (enklare släppvinklar etc) att tillverka vilket leder till ett billigare tillverkningsverktyg.
Det är det här 3t skiter i, kompromisslöshet, allting är "performance oriented", vilket är härligt sätt att tillverka produkter på. Man köper t.ex clavicula för att kunna ha någon som tillverkar ens egna slimmade aerokolfibervevparti för att de som "finns" inte duger. Det här blir dyrt, men det blir bra!
Sen så gör en planet x en kopia på ramen som har pinsamt dåligt finish och slafsiga toleranser, mycket tyngre, kabelkanaler i plast i stället för cncad aluminium osv. Man slänger på sram force cx kolfiberkomponenter och man får en bang-for-the-buck hoj.
Jag köpte själv en sån på julrean för 17999kr .......:)....men det är fan ingen exploro....
Men när jag blir rik Sixten, då köper jag oss varsin 3t, jag på en 650b för jag är kort, och du på 700 hjul för du är lång. Och så ger vi oss ut och cyklar gravel, med öl så klart.