Gravelrace/ Gruslopp i Sverige

Bilagor

• Vitus.jpg
    Vitus.jpg
    127.8 KB · Besök: 136
Sixten Fors sa:
Jo då, 584 är bra om man/kvinna/barn är under 165 cm ungefär.

Nästan alla racers (med skivor) tar väl 584x47 mm däck? Vad är det som är unikt med 3T förutom deras marknadsföring, konstiga cyklar och uppblåsta prislapp?

Ville du ha tips på en Vitus gravölcykel i CF med Force1 under 20 K? http://www.wiggle.se/vitus-bikes-energie-carbon-crx-crosscykel-2018-force-1-x-11/

Jag respekterar din åsikt, men delar den inte.

Det tror jag verkligen inte.

Jag jobbar med utveckling, design, tillverkning och allmänt ingenjörsnörderi av produkter. När jag ser hur mycket av allt det 3t i sina produkter fäller jag en tår och får nästan lite bånge.

När av världens främste ramdesigners Gerard Vroomen har designat ramen med löjligt mycket tid i vindtunnel för att göra den lika aerodynamisk med graveldäck som en vanlig räääääser är med 28mm däck. När man testar med olika kabeldragningar När man utvecklar ett eget superslimmat vevparti för göra den ännu mer aero osv osv. Jag kan fortsätta i all evighet:)

På Vitus:en ser jag fina komponenter till ett bra pris, här är ju en bang-for-the-bucket produkt liksom. Vitus ingår ju i chainreactioncycles, vitus är en liten liten avdelning inom crc koncernen som utnyttjar crcs r&d avdelningar och deras enorma utbud av inlöpskanaler för att kunna plocka ihop en prisvärd ram med schyssta komponenter. Man gör en hel del stresstester på ram och konstruktion i dator i stället för stresstester i en mekanisk maskin t.ex Man sparar in kulor här och där och det gör att man kan få en jävla bang-for-the-buck hoj under 20000kr

Tror säkert vitusramens "enklare" design är mindre komplex (enklare släppvinklar etc) att tillverka vilket leder till ett billigare tillverkningsverktyg.

Det är det här 3t skiter i, kompromisslöshet, allting är "performance oriented", vilket är härligt sätt att tillverka produkter på. Man köper t.ex clavicula för att kunna ha någon som tillverkar ens egna slimmade aerokolfibervevparti för att de som "finns" inte duger. Det här blir dyrt, men det blir bra!

Sen så gör en planet x en kopia på ramen som har pinsamt dåligt finish och slafsiga toleranser, mycket tyngre, kabelkanaler i plast i stället för cncad aluminium osv. Man slänger på sram force cx kolfiberkomponenter och man får en bang-for-the-buck hoj.

Jag köpte själv en sån på julrean för 17999kr .......:)....men det är fan ingen exploro....

Men när jag blir rik Sixten, då köper jag oss varsin 3t, jag på en 650b för jag är kort, och du på 700 hjul för du är lång. Och så ger vi oss ut och cyklar gravel, med öl så klart.

Senast ändrad:
AlfaAlfa sa:
Men när jag blir rik Sixten, då köper jag oss varsin 3t, jag på en 650b för jag är kort, och du på 700 hjul för du är lång. Och så ger vi oss ut och cyklar gravel, med öl så klart.
Fint skrivet och tack för erbjudandet. Men 3T gör inga cyklar för fullvuxna, Exploro XL är lika liten som Inflite L och då har Canyon två storlekar till att erbjuda.
exploro.png

Bilagor

• INF4.jpg
    INF4.jpg
    48.9 KB · Besök: 120
  • INF2.jpg
    INF2.jpg
    45.1 KB · Besök: 103
  • INF3.png
    INF3.png
    133.1 KB · Besök: 157
NLC sa:
AlfaAlfa sa:
Sixten Fors sa:
AlfaAlfa sa:
...eller en 3t exploro med myyyycket däck är en gravelhoj
Ja 584x47 mm är verkligen jättemycket däck :) ...på en barncykel. Cyklar för Lasse Åberg har 622x60 mm däck.
...
LOL, utmärkt falcitering
+1

Och lycka till Sixten att få in 622x60 på en riktig gravelhoj, och inte på en "monster-gravel-adventure"-hoj.

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Och lycka till Sixten att få in 622x60 på en gravelhoj. :) Pulver & Nicko skulle ramla av staketet av skratt...
Gravel regleras inte av UCI så tolkningen av vad som är en gravel är väl tämligen fri? Ofjädrad, bockstyre och däck som klarar mer än asfalt är väl ungefär vad jag ser som måsten för att bära epitetet. Är Salsa Cutthroat en gravel enligt din definition? Pulverlackad ram. Nobby Nicko 622x60 funkar utmärkt.

Bilagor

• Salsa.jpg.jpg
    Salsa.jpg.jpg
    60 KB · Besök: 152
Nu finns det en inbjudan till Engelbrekt Gravel som det pratats om innan i tråden :)

Bilagor

• Inbjudan_Gravel_2018.jpg
    Inbjudan_Gravel_2018.jpg
    219.6 KB · Besök: 105
www.skinnartrampet.se, körs för tredje gången 180929. 65 eller 30 km grusväg. Rekommenderas. Lagom "nördigt", runt 60 startande. "Det pågår jaktprov för älghundar i området" sade de vid start förra året. Där har ni nivån ?

Jag körde Stockholm Randonneurs 20 mils grusvägslopp igår. Nu blev det 2 mil extra p.g.a pågående rallytävling men det var ju en bra bonus. En del ganska stökiga partier men i huvudsak lätt trampat.

För att man skall behålla lite av äventyret tycker jag gruslopp skall vara över 15 mil, gärna så långa att den absoluta merparten kan vara nöjda med att ha tagit sig igenom. De flesta lopp utomlands har lite av denna karaktären. Vill man köra kortare finns många trevliga MTB lopp som är lite mer av sprintkaraktär.

Telesauvage sa:
För att man skall behålla lite av äventyret tycker jag gruslopp skall vara över 15 mil, gärna så långa att den absoluta merparten kan vara nöjda med att ha tagit sig igenom. De flesta lopp utomlands har lite av denna karaktären. Vill man köra kortare finns många trevliga MTB lopp som är lite mer av sprintkaraktär.

Nu på lördag körs en grusbrevet på 20 mil från Linköping och den 6 oktober en variant på temat från Köping. Köpings startar kl 15. Kan vara en äventyrsfaktor. www.ckdistans.se

Jag var inne och kikade på Ablocs sida: http://abloc.se/events och de har en hel del trevliga arrangemang. Men jag har sällan möjlighet att delta. Någon som vet om det går att hitta gpx-filer till deras arrangemang? Tidigare gick det väl att söka på activitys på strava? Nu hittade jag inget (förändring hos Strava?). Tänkte försöka hitta någon trevlig tur att cykla ensam.

Jag var inne och kikade på Ablocs sida: http://abloc.se/events och de har en hel del trevliga arrangemang. Men jag har sällan möjlighet att delta. Någon som vet om det går att hitta gpx-filer till deras arrangemang? Tidigare gick det väl att söka på activitys på strava? Nu hittade jag inget (förändring hos Strava?). Tänkte försöka hitta någon trevlig tur att cykla ensam.

Lättaste är att försöka hitta deltagare på Strava som varit med på ett event. (Men filerna i sig är inget Abloc går ut med "offentligt". Mest eftersom det är en ganska stor del av arbetet som tas betalt för senare)
Men var i Sverige är det du söker rundor? Jag kan säkert hjälpa till :)

Lättaste är att försöka hitta deltagare på Strava som varit med på ett event. (Men filerna i sig är inget Abloc går ut med "offentligt". Mest eftersom det är en ganska stor del av arbetet som tas betalt för senare)
Men var i Sverige är det du söker rundor? Jag kan säkert hjälpa till :)
Gick det inte tidigare att söka på "activity" på strava? Jag har för mig att jag sökte på "abloc" och fick då upp tex "grusrunda ulricehamn med abloc" tex.
Jag förstår absolut att de inte har något intresse att dela ut filerna gratis. Däremot ser jag mig själv inte som en konkurrent då jag mycket väl kan tänka mig köra rundorna med dem också.
De jag funderar mest på är deras event i/kring Ulricehamn och Borås. Vet att det var Rya Åsar nyligen, och att det varit gravel challenge i både Borså och Ulricehamn tidigare. Men det har kanske varit fler turer i bygden?

Tillbaka
Topp