För mig som jobbat med logistik i många år i ett företag som har kunder runt om i världen där jag har tät kontakt med många olika speditörer, transportörer, åkerier, paketbilar, osv...
Daglig kontakt med DHL, FedEx och UPS. 1-2 gånger per vecka med Postnord, Jetpak, schenker + några lokal transportörer.
Om jag zoomar ut, tar ett par steg tillbaka och ser på aktörernas kvalitet över en längre tid, typ 1 år så finns det en aktör som sticker ut markant. Den här aktören sticker ut på så sätt att dom inte leverera en bra och tillförlitlig tjänst om och om igen.
Tragikomiskt är det också att en stor fraktaktör(typ DHL ?) har behövt starta upp en hel avdelning här i Sverige som bara jobbar med att spåra upp "gick ej att leverar" och "försvunna" paket som Postnord ska köra ut åt dom.
Postnord kommer aldrig bli av med det här problemet så länge ingen vågar röra om i grytan ordentligt i alla led och alla nivåer inom bolaget. Problemet heter "dold osund företagskultur" som "alla" känner till där ingen vågar räcka upp handen på möten eller lufta problemet offentligt för då vet man vad som väntar....