Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

Har du inte föståt det att det måste till en frakthandling för att ett paket skall komma fram till rätt adressat.
Sen skiter jag fullständigt vad en journalist skriver för dom har jag inget förtroende för och helst vänster tidningen DN.
Utan det som gäller är vad det står på en frakthandling men annars är kod 820 ganska vanlig.
Du hävdar alltså fortfarande att posten inte fejkar leveransförsök. Det är bara vi som inte förstår vad posten gör? Eller inte gör...

Lösningen heter porttelefon och har funnits i andra länder i årtionde.
Kanske någon kan upplysa mig om varför här i Sverige har vi inte tagit fördel av denna enkla teknologin? Har alltid undrat sedan jag flyttade hit.

Du hävdar alltså fortfarande att posten inte fejkar leveransförsök. Det är bara vi som inte förstår vad posten gör? Eller inte gör...
Men appen där kan du välja hur du vill ha det leverat alla paket är inte hemleverans på även om det står så i appen det är helt beroende vilken tjänst man valt pacsoft går direkt till ombud. Och även tysken skickar med pacsoft så då får man gå till ombud så där spelar det ingen roll om du lämnar ut kalsong storleken eller vad du vill lämna ut portkod det som gäller är vad du betalar för. Man kan alltid kolla med kundtjänst om man är osäker.

Men appen där kan du välja hur du vill ha det leverat alla paket är inte hemleverans på även om det står så i appen det är helt beroende vilken tjänst man valt pacsoft går direkt till ombud. Och även tysken skickar med pacsoft så då får man gå till ombud så där spelar det ingen roll om du lämnar ut kalsong storleken eller vad du vill lämna ut portkod det som gäller är vad du betalar för. Man kan alltid kolla med kundtjänst om man är osäker.
Fattar ingenting. ?

Nu kommer jag kanske låta lite nojjig, men varför är folk så sugna på att lämna ut sina portkoder höger och vänster.
Jag fattar att det är smidigt, och jag har gjort det själv några gånger, men i själva verket är det ju så att det är första steg i en säkerhetsbarriär för fastigheten du (och många andra?) bor i. I min värld blir det lite skumt att lämna bort det till, i slutändan, hur många som helst! Det finns säkerligen mer än ett svartregister i någon ohederlig budbilsförares eller pakethanterares bakficka över portkoder höger och vänster i våra städer, kombinerad med rätt specifik adress. Så här ligger ju inte precis lösningen i mitt tycke, om man nu inte kan byta kod varje vecka. Min förening har hållit på samma koder i över 10 år(!!) med 200+ lägenheter...
Du borde vara mer nojig över den portkod brevbärare och tidningsbud använder. Det är nämligen inte den portkod du använder (det skulle ju bli ohållbart om de skulle springa runt med långa listor på alla sjuttielva portkoder i stan) utan områdesspecifika portkoder som alla fastighetsägare förväntas ha inprogrammerade i kodlåsen. Dvs en portkod som ger access till hela grannskapets hus.

Lösningen heter porttelefon och har funnits i andra länder i årtionde.
Kanske någon kan upplysa mig om varför här i Sverige har vi inte tagit fördel av denna enkla teknologin? Har alltid undrat sedan jag flyttade hit.
Hos oss klarar PostNord bara av att använda porttelefonen när jag klistrar upp en tydlig instruktion bredvid (typ ”Ring på porttelefonen”).

Tänk om Postnord kunde förstå att det är 2020 och använda sig av gps-tracking för kunden har kunna följa paketbilen i realtid som är ute för leverans.

Kunden får ett mejl när bilen rullar iväg från terminalen då trackingen startar. I mejlet med länk till trackingsidan finns möjlighet att lämna en kommentar till chauffören så som "jag är inte hemma" "jag möter upp utanför porten" portkod är....." osv......

På trackingsidan finns en beräknad leveranstid med typ + - 20 minuter och antal leveranser innan min leverans räknas ner hela tiden.

Jag vet att det är OMÖJLIGT att genomföra enligt Postnord när dom var i Aktuellt (SVT) för att svara på frågor om "kasta kunders paket in i bilen" och "fejkleveranser"

Men den OMÖJLIGA tekniken används redan idag av andra transportör ?

Tänk om Postnord kunde förstå att det är 2020 och använda sig av gps-tracking för kunden har kunna följa paketbilen i realtid som är ute för leverans.

Kunden får ett mejl när bilen rullar iväg från terminalen då trackingen startar. I mejlet med länk till trackingsidan finns möjlighet att lämna en kommentar till chauffören så som "jag är inte hemma" "jag möter upp utanför porten" portkod är....." osv......

På trackingsidan finns en beräknad leveranstid med typ + - 20 minuter och antal leveranser innan min leverans räknas ner hela tiden.

Jag vet att det är OMÖJLIGT att genomföra enligt Postnord när dom var i Aktuellt (SVT) för att svara på frågor om "kasta kunders paket in i bilen" och "fejkleveranser"

Men den OMÖJLIGA tekniken används redan idag av andra transportör ?
Typ Bauhaus skickade ut beställda prylar med sån bil. Nu har ju de inte samma mängder av leveranser som t ex Postnord, men det funkade ju superbra och var bra att veta när det var dags att hålla sig lite extra alert och förberedd, även i syfte att snabba på för transportören.

Jag vill också vara med! Köpte en bakväxel från en användare här i förra veckan. Det skickades i ett vadderat, blått PostNord-brev. När det väl kom fram var det helt upprivet, och sedan tejpat med flera lager tejp. På paketet satt det ett klistermärke med texten "Vi ber om ursäkt. Försändelsen har tyvärr skadats i hanteringen." Jag mailade PostNord angående eventuell ersättning, men svaret jag fick är " Ett 1:a-klassbrev kan inte spåras och det går därför inte att förklara det inträffade.". Jag tycker ändå att de har erkänt fel via klisterlappen?

Jag vill också vara med! Köpte en bakväxel från en användare här i förra veckan. Det skickades i ett vadderat, blått PostNord-brev. När det väl kom fram var det helt upprivet, och sedan tejpat med flera lager tejp. På paketet satt det ett klistermärke med texten "Vi ber om ursäkt. Försändelsen har tyvärr skadats i hanteringen." Jag mailade PostNord angående eventuell ersättning, men svaret jag fick är " Ett 1:a-klassbrev kan inte spåras och det går därför inte att förklara det inträffade.". Jag tycker ändå att de har erkänt fel via klisterlappen?
Och vad tror du att vaderingen skyddar du borde begära pengar av den du köpte växlen av.

Han kommunicerar på lite andra frekvenser. Bäst att låta det vara så
Det är ungefär som den som försökte att sända en lerkruka med en adresslap på utan emballage eller något.
Sen skall växlen gå in i ett brev inkast om du har ett så prova att tryck ner en växel igenom och se om det landar på golvet.

Det är ingen som sliter sönder paket eller brev det gör sorteringsmaskinen sen att kasta skit på dom som jobbar där är förbannat dåligt börjar lukta hat tråd.
Och vems är sorteringsmaskinen? Borde inte den som använder sig av sorteringsmaskinen även ta ansvar för de skador på försändelser som den orsakar?

Screenshot_20200822-163829.png

Personangrepp: i Happys vardagsrum vill vi inte att folk kallar varandra fula saker eller nedvärderar varandra.
Okej, jag förstår vad du är för person nu.
Om du skall kasta skit så gör det på företaget pn för du vill bara ha en massa medlidande i din kamp mot pn. Men är man så jävla dum att man skickar en växel ivaderad påse så gå på den som skickade växlen i påsen.
Och vad tror du ett forum kan göra mot pn inte ett skit så ta det nu som en man eller vad du är.

För mig som jobbat med logistik i många år i ett företag som har kunder runt om i världen där jag har tät kontakt med många olika speditörer, transportörer, åkerier, paketbilar, osv...

Daglig kontakt med DHL, FedEx och UPS. 1-2 gånger per vecka med Postnord, Jetpak, schenker + några lokal transportörer.

Om jag zoomar ut, tar ett par steg tillbaka och ser på aktörernas kvalitet över en längre tid, typ 1 år så finns det en aktör som sticker ut markant. Den här aktören sticker ut på så sätt att dom inte leverera en bra och tillförlitlig tjänst om och om igen.

Tragikomiskt är det också att en stor fraktaktör(typ DHL ?) har behövt starta upp en hel avdelning här i Sverige som bara jobbar med att spåra upp "gick ej att leverar" och "försvunna" paket som Postnord ska köra ut åt dom.

Postnord kommer aldrig bli av med det här problemet så länge ingen vågar röra om i grytan ordentligt i alla led och alla nivåer inom bolaget. Problemet heter "dold osund företagskultur" som "alla" känner till där ingen vågar räcka upp handen på möten eller lufta problemet offentligt för då vet man vad som väntar....

Varning: Politik
För mig som jobbat med logistik i många år i ett företag som har kunder runt om i världen där jag har tät kontakt med många olika speditörer, transportörer, åkerier, paketbilar, osv...

Daglig kontakt med DHL, FedEx och UPS. 1-2 gånger per vecka med Postnord, Jetpak, schenker + några lokal transportörer.

Om jag zoomar ut, tar ett par steg tillbaka och ser på aktörernas kvalitet över en längre tid, typ 1 år så finns det en aktör som sticker ut markant. Den här aktören sticker ut på så sätt att dom inte leverera en bra och tillförlitlig tjänst om och om igen.

Tragikomiskt är det också att en stor fraktaktör(typ DHL ?) har behövt starta upp en hel avdelning här i Sverige som bara jobbar med att spåra upp "gick ej att leverar" och "försvunna" paket som Postnord ska köra ut åt dom.

Postnord kommer aldrig bli av med det här problemet så länge ingen vågar röra om i grytan ordentligt i alla led och alla nivåer inom bolaget. Problemet heter "dold osund företagskultur" som "alla" känner till där ingen vågar räcka upp handen på möten eller lufta problemet offentligt för då vet man vad som väntar....
Därför att det här landet har sin PK kultur.

Tillbaka
Topp