Wolfpack tires - nån som provat än?

Hittade inget om fri frakt när jag kollade i helgen?

Körde en långtur igår med Traildäcket - ruskigt torrr nu så det är ju lite lurigt men blev sugen på ännu mer rull:)
Vad ska man ha bak då? Race? Speed? Cross? Lite förvirrande? Tolkar det som att snabbhetsordningen är
Speed => Race => Cross => Trail ?
Så kanske man skulle testa Race bak och flytta fram Trail.
Lite orolig att det blir punkafest direkt det blir brötigt:)

Gällande däcksidorna vart mina gamla också så där skabbiga men inga skador.

Tolkar också rull kontra grepp så, men skillnaderna är verkligen marginella vad gäller vikt. Förstår inte riktigt varför både Cross och Race skulle behövas. Skiljer 10g i angiven vikt mellan båda i 29 tum 2,4. Mönstret ser möjligen lite mer lättrullat ut på Race. Speed ser ut som en kopia av Rocket Ron.
Jag är lite sugen på att testa Trail fram och Cross bak för sommarkörning. Kan nog vara en snabb och hyfsat tålig kombo ändå. Tyvärr finns inte Trail 2,4 i lager i 29 och känner mig tveksam till att testa Cross eller Race fram när man är van vid Magic Mary.
Trail i smala 2,25 finns billigt här: https://bikeshop.se/cykeldelar/däck...clincher-tl-120-tpi-750g-11182229-p0000174475 men 2,25 känns tveksamt som framdäck på 30 mm inner. Eller?

Har mailat men inte fått svar. Spontant ser race ut att ha kraftigare sidodobbar än cross samt tätare mellan dobbarna med transitionsdobbar. Mönstret påminner en del om Spesh Eliminator som är ett favvodäck vad gäller grepp och rull men så klart grövre.
Kanske skulle prova Trail fram och Race bak.
Har kört lite mer med trail bak nu, i skogen rullar det bra men på asfaltstransporterna så märker man tydligt av den större anläggningsytan både vad gäller motstånd men även det psylologiskt dåliga vinandet av klistrigt gummi i backen ?

Jag gillar verkligen tanken på att en duktig gubbe startar eget och säljer bra grejer utan ett storbolags markups.
Informationen om produkterna har dock rejäl förbättringspotential. Märkligt nog hittar jag inte heller några tester på nätet mer än för Wolfpacks landsvägsdäck. Är den gode Wolfgang dålig på att skicka gratisprover eller är intresset från pinkbike, mtbr, bikerader etc för dåligt?
När Maxxis uppdaterar ett däck går det ju att läsa spaltmeter dagen efter. Här har vi en gubbe som verkar kunna sina saker och har ett rejält utbud med alltifrån xc- till endurodäck inte inte minsta test går att hitta från någon av dessa.
Själv köpte jag ett trail 2,25 bara för att det var så billigt :)

Har mailat men inte fått svar. Spontant ser race ut att ha kraftigare sidodobbar än cross samt tätare mellan dobbarna med transitionsdobbar. Mönstret påminner en del om Spesh Eliminator som är ett favvodäck vad gäller grepp och rull men så klart grövre.
Kanske skulle prova Trail fram och Race bak.
Race mönster ser ut att vara ett klassiskt bakdäck med kraftiga mittskovlar för att ge bra framdrivning, men inte sjunka ner onödigt mycket i underlaget. Cross tror jag mindre på som bakdäck. Tror ditt förslag med Trail fram och race bak är utmärkt för stockholms naturstigar.
Behov av ett bromsankare bak tycker jag är ganska begränsat i stockholmsterrängen. Ofta är jag glad över den fart jag kan få.
Är 2.4:orna högre än 2,25?

Race mönster ser ut att vara ett klassiskt bakdäck med kraftiga mittskovlar för att ge bra framdrivning, men inte sjunka ner onödigt mycket i underlaget. Cross tror jag mindre på som bakdäck. Tror ditt förslag med Trail fram och race bak är utmärkt för stockholms naturstigar.
Behov av ett bromsankare bak tycker jag är ganska begränsat i stockholmsterrängen. Ofta är jag glad över den fart jag kan få.
Är 2.4:orna högre än 2,25?

Kanske, har inte tänkt så mycket på det och det var ett tag sen jag hade 2.25:orna, de försvann med en cykel jag sålde förra hösten.
Det jag tänkt på däremot är att det är "relativt" glest mellan dobbarna på det bredare däcket. På 2.25 satt dobbarna tätare inpå varandra så det känns spontant som att "samma"dobbar sitter men att de spritts ut mer då de ska täcka ett större däck. Ska kolla lite närmare vid tillfälle.

Nu har jag kört lite mer med Trail 2.4.
På stig rullar de riktigt bra, men på asfalt är de lite väl "draggy" faktiskt.
Nåt att ha med sig om man överväger däcket.

Jag vägde mitt 29 Trail 2,25 som landade igår, 780g.
Tyvärr känns det väldigt smalt. En hel ”dubbrad” smalare än HD 2,35 ( som väl i och för sig är bredare än angivet).
Blir ett test snart, troligen ihop med däckkorrv.

Nu har jag testat wolfpack trail 2,25 bak på Newmen 30mm fälg.
Blev även premiär för däckkorv (anaconda). Hittade inte mina däckjärn så det var lite svettigt att montera, men gick tillslut ?.
Som andra skriver krävs bara vanlig pump för att få däcket att sätta sig.
Svårt att uttala sig och grepp och rull i dessa helt perfekta förhållanden som råder nu. Ska jag ändå försöka upplever jag att det rullar lite bättre än Hd addix soft 2,35 som satt på innan och greppar ungefär lika bra (även om det inte säger något om mer vanliga/blötare) förhållanden. Klart nöjd efter första testet, känns perfekt för torra sommarstigar.

Bild på 30mm fälg.

Bilagor

• 92014979-F0D2-4001-BAB7-054EC4C1E418.jpeg
    92014979-F0D2-4001-BAB7-054EC4C1E418.jpeg
    1.2 MB · Besök: 542
Varför köpte du inte 2.4 orna?
Skönt att monteringen gick lika smidigt trots att de borde blivit lkte stretchade på id30 fälg.

Varför köpte du inte 2.4 orna?
Skönt att monteringen gick lika smidigt trots att de borde blivit lkte stretchade på id30 fälg.

Ja, det kan man fråga sig. Dels fanns 2,25 till väldigt bra pris och dels gick jag på ditt omdöme om bättre rull på de smalare ;)
2,4:orna känns väl lika mina HD addix soft som jag visserligen är mkt nöjd med, men vill försöka komma åt lite bättre rull utan att tappa för mkt punkaskydd. Då kändes 2,25orna med korv som en vettig kompromiss.

Rull beror på terräng. Ska du bara gruscykla är det bättre med lite smalare, blir det rotigt och stenigt rullar det bättre med bredare.

Ett varv på Järavallen blev ca 35 sekunder snabbare med 2,4" istället för 2,25". Race bak och Cross fram. (på 5 watt lägre medel)

Rull beror på terräng. Ska du bara gruscykla är det bättre med lite smalare, blir det rotigt och stenigt rullar det bättre med bredare.

Ett varv på Järavallen blev ca 35 sekunder snabbare med 2,4" istället för 2,25". Race bak och Cross fram.

Nä något grus blir det inte, bara stökig stig. Lyckades med PR på två klättringar igår och tolkade det som bra rull, men pr på Strava påverkas av många parametrar såklart. Dagsform och markförhållanden inte minst. En annan aspekt är ju däcktryck där man kan köra lite lägre utan samma risk för genomslag när man kör korv. Påverkar ju rull positivt i stök tänker jag och kompenserar kanske med råge för korvens vikt. Men nu spekulerar jag fritt :)

När världscupen XCO drar igång kommer du se många med 2,4", det har dom inte för att det är sämre.

Nej, 2,4 hade nog varit ett bättre val. Men om man vill ha bra rull, grepp och hållbarhet är det svårt att få allt. 2,4 trail är lite tunga tycker jag, har redan 2 andra däck som väger mellan 900-1000g. Var sugen på race eller cross men lite rädd för punkafest när man kör lite mer utmanande samt halvkasst grepp vid regn.
Fram får Magic Mary 2,35 sitta kvar. Mycket nöjd med det.

Är det någon som testat deras MTB speed och har koll på verklig bredd samt vikt för 2.4orna?

Vikt på 29x2.4 postade jag tidigare 871g.
Bredd mätte jag men minns inte, men de var rätt "true to size".

Försöker bestämma mig om jag ska ha Cross eller Speed som snabbare bakdäck och sätta Trail fram nu när det är så galet torrt.
Mailade med Wolfgang men blev inte mycket klokare.
Han menade på att Cross och Race var nästan identiska gällande vikt och rullmotstånd, men att Cross hade bättre kantgrepp och lite tåligare allmänt. Tittar man på vikterna tidigare i tråden så var det ju rätt stor skillnad på Cross och Race i vikt.
Beslutsångest....Om 2.25" Cross väger 750:ish så lär ju 2.4:an ligga runt 800g+ och då finns ju nästan ingen vits mot det Trail jag har...

@Nypåmtb: Ne precis, man kan inte få allt. Jag körde ju 2.25" förut på 25 id fälg förvisso men det funkade kanon och körde också MM fram. Lite sketchy på utförssegment i full spätta då bromsgreppet / sidgreppet så klart kräver lite mer "planering" i körningen.

Han menade på att Cross och Race var nästan identiska gällande vikt och rullmotstånd, men att Cross hade bättre kantgrepp och lite tåligare allmänt. Tittar man på vikterna tidigare i tråden så var det ju rätt stor skillnad på Cross och Race i vikt.

1 gram skillnad mellan mina.

Om jag får önska så vill jag ha mer bromsgrepp bak, men inte sämre rull.

1 gram skillnad mellan mina.

Om jag får önska så vill jag ha mer bromsgrepp bak, men inte sämre rull.

Haha kanske ska skaffa glasögon. Kollade på mobilen och läste dina vikter som "772" och "711" inte =P
Jahapp med 1 gram i skillnad blev det ju inte lättare.
Vad hade du bak innan, 2.25 Race? 5w lägre och 35 sek är rätt stor skillnad ändå.

Jag har kört på Enduro fram och Trail bak i sommar. Jag har svårt att tänka mig att vare sig Enduro eller Trail ska kunna sägas motsvara HD. I 29x2.35 SuperTrail Addix soft väger HD nog 150-200 g mer än mina Enduro i 29x2.4 (jag vägde dem när jag fick dem men jag har glömt vikten, det var typ 30 g tyngre än angivet för båda). Wolfpack verkar överlag inte vara särskilt dämpade i casingen utan det är fokus på lättrullat. Hittils är dämpningen det enda jag har börjat bli lite fundersam kring. Jag har varit ett par dagar i Isaberg i sommar och mina händer påminner mig om det fortfarande. Det känns som ett under att jag inte punkat med dem för jag har kört med ganska lågt tryck. Sen har jag ju inte så mycket erfarenhet av dem ännu när det är blött ute så det känns lite tidigt att säga nåt än.
Det har dykt upp en artikel till slut där de recenserar Trail, Speed och Cross: Länk

Det skulle inte jag. HD har högre och bitigare nabbar.

Jo nabbarna är mer aggro på Hd, men sitter närmare varandra än de gör på Enduro (att döma av bilderna). Såg att det nu kommit vikter för Enduro, och de var klart lättare än jag trodde. I angiven vikt ligger dock Hd addix soft Snakeskin (850g) mellan Wolfpack trail och Enduro.

Kul med testet, beskriver bra mina egna erfarenheter. I början var jag skeptisk mot däcksidornas hållbarhet då de blir fula rätt snabbt men aldrig haft sönder nåt.
Kör ett cross bak nu och det slits klart snabbare än motsvarande Specialized / Maxxis gummi.

Min tanke var att WP Enduro hade ungefär samma vikt som mitt HD Addix Soft och såg ut att ha vettigt mönster, och att det därmed skulle kunna vara en vettig ersättare. Tanken är att ha det som bakdäck, så WP Trail hade också varit ett alternativ.
Att WP-däcken ska kännas väldigt odämpade låter dock inte så kul så det kanske får bli ett nytt HD igen.

Fast jag tycker att HD är rätt odämpat också. WP är inte nämnvärt sämre där mot det HD Addix 29x.2.35 jag testade ett tag innan det fick upp i molekyler.

Jo, håller med om att HD inte precis är jättedämpat. Så länge WP Enduro inte upplevs som studsigare än så så fungerar det för min del. Får se hur jag gör. Vore kul att pröva WP Enduro, men egentligen kanske det är bäst att bara köpa ett HD till. Jag är ju nöjd med det bortsett från att kantdobbarna försvinner, ett problem som väl ska vara åtgärdat på senaste versionen såvitt jag vet.

Jo, håller med om att HD inte precis är jättedämpat. Så länge WP Enduro inte upplevs som studsigare än så så fungerar det för min del. Får se hur jag gör. Vore kul att pröva WP Enduro, men egentligen kanske det är bäst att bara köpa ett HD till. Jag är ju nöjd med det bortsett från att kantdobbarna försvinner, ett problem som väl ska vara åtgärdat på senaste versionen såvitt jag vet.
Jag gillar också HD för rull och grepp men att kantdobbarna spricker och går av är vad som dödar däcket. Samma problem för mig och brorsan och vi båda köpte våra senaste HD under 2019. Säger inte att det varit värre förr dock :).

Jag gillar också HD för rull och grepp men att kantdobbarna spricker och går av är vad som dödar däcket. Samma problem för mig och brorsan och vi båda köpte våra senaste HD under 2019. Säger inte att det varit värre förr dock :).

Åfan, det borde väl vara den nyare varianten då ja. Låter ju kasst att den också har problem med dobbar som går åt fanders.
Jag har fortfarande den gamla varianten (till höger på den länkade bilden). Den nyare varianten (t.v.) har ju kraftigare kantdobbar som skulle hålla bättre, men så kanske inte är fallet då.

Nåväl, slut med mitt OT-prat om Hans Dampf. Ser fram emot fler rapporter när folk hunnit provköra WP Enduro.

EDIT:
Beställde just ett Wolfpack Enduro, kunde inte stilla min nyfikenhet på annat sätt. Ska bli intressant att se hur det känns.

Senast ändrad:

Test av speed.

Jag har lagt om till dhr2 fram och bak nu. Jag konstaterade då att jag har slitit rejält på mitt WP Trail bak. Det har varit lite för klent mönster och kanske mjuk gummiblandning för den typ av cykling jag kört i sommar.
Sen angående att de inte känts så dämpade. Jag har kört 17-18 psi fram och 21-22 bak med min 95-kilos pappakropp. Dhr2 har jag inte riktigt koll på men jag ska börja med 26 psi fram och 30 bak och jobba mig ner till lämpligt tryck, gissningsvis kommer jag inte sänka lägre än 22-23 fram och kanske 25 bak för då tycker jag det känns som jag åker med med 2 liter gucka i varje däck.

Jag gillar verkligen tanken på att en duktig gubbe startar eget och säljer bra grejer utan ett storbolags markups.
Informationen om produkterna har dock rejäl förbättringspotential. Märkligt nog hittar jag inte heller några tester på nätet mer än för Wolfpacks landsvägsdäck. Är den gode Wolfgang dålig på att skicka gratisprover eller är intresset från pinkbike, mtbr, bikerader etc för dåligt?
När Maxxis uppdaterar ett däck går det ju att läsa spaltmeter dagen efter. Här har vi en gubbe som verkar kunna sina saker och har ett rejält utbud med alltifrån xc- till endurodäck inte inte minsta test går att hitta från någon av dessa.
Själv köpte jag ett trail 2,25 bara för att det var så billigt :)

Test av speed.
Rejält sugen på att testa ett par sånna speed med Cushcore i som bakdäck.

Vikt på 29x2.4 postade jag tidigare 871g.
Bredd mätte jag men minns inte, men de var rätt "true to size".
Men den bilden var ju inte på Speed?
Har för mig jag läst 640g för Speed 2.4, om det stämmer vore det ju lockande att testa i stället för Ralph/Ray (eller slår man ihjäl sig med Speed fram?)

Senast ändrad:
Ne precis bara cross, race och trail 2.4 som finns vägda i tråden.
Då får väl jag dra mitt strå till stacken och fixa det då, beställde nyss ett par Speed. Väntar på ett par nya hjul också så det vore ju småtrevligt att kunna inviga dom med lättare gummi, om angiven vikt nu stämmer. Sen får vi se om greppet räcker fram för mina behov.

Då får väl jag dra mitt strå till stacken och fixa det då, beställde nyss ett par Speed. Väntar på ett par nya hjul också så det vore ju småtrevligt att kunna inviga dom med lättare gummi, om angiven vikt nu stämmer. Sen får vi se om greppet räcker fram för mina behov.
Äsch, dom är ju 1 gram tyngre än specat :-) Verkar mjuka och fina, får se om jag hinner testa ikväll.

Edit: detta är alltså Speed 29x2,4

IMG_0543.JPG

IMG_0544.JPG

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp