Wolfpack tires - nån som provat än?

Snyggt!
WP är klart mjukare än t.ex. Spesh däck, mitt Cross börjar få rätt tydligt slitage.
Hoppas det gör att jag klarar mig med ett Speed som framdäck då... Jämfört med Ray&Ralph 2.35 så bli ju hjulen totalt 105g lättare i så fall. Dock var de lika breda monternade på 30i fälg, 60mm, jag hade hoppats på någon millimeter till.
Busenkla att poppa också, och de sitter kvar på fälg när man släpper ur luften vilket inte Ray&Ralph gjorde på mina fälgar.

Edit: Viktskillnaden - Ralph var betydligt lättare än Ray nu när jag vägde, rätt ska vara rätt!

Senast ändrad:
Hoppas det gör att jag klarar mig med ett Speed som framdäck då... Jämfört med Ray&Ralph 2.35 så bli ju hjulen totalt 150g lättare i så fall. Dock var de lika breda monternade på 30i fälg, 60mm, jag hade hoppats på någon millimeter till.
Busenkla att poppa också, och de sitter kvar på fälg när man släpper ur luften vilket inte Ray&Ralph gjorde på mina fälgar.

Schwalbe är dem däcken jag haft mest problem att montera med pump hemma och som du säger hoppar de gärna ner för kanten när luften går ur.
Wolfpack och Specialized tycker jag har varit lättast att ha att göra med. Aldrig några konstigheter. Maxxis har vissa däck varit lite jobbigare än andra men de brukar sitta kvar.

Fått hem ett Wolfpack Enduro 29x2.4. 940 g på köksvågen, vågar inte uttala mig om dess tillförlitlighet. Väldigt lättmonterat, första däcket jag lyckats poppa med min Rennkompressor. Vågar inte uttala mig om hur det känns än, har bara tagit en kort provtur. Föga förvånande är det mindre sladdigt än ett Hans Dampf med fällbara kantdobbar.
20200825_121633.jpg
20200825_121633.jpg

Äsch, dom är ju 1 gram tyngre än specat :-) Verkar mjuka och fina, får se om jag hinner testa ikväll.

Edit: detta är alltså Speed 29x2,4

Visa bilaga 438756

Visa bilaga 438757
Blev ingen riktig test, bara en kort snurr hemmavid, men greppet är det inget fel på jämfört med Ray/Ralph! Dock inbillar jag mig att de går aningen trögare på asfalt med samma tryck, men jag kör ju inte 1.1/1.4 för att nöta asfalt...
Mr Murphy var på fredagsskämtarhumör idag också, under tiden jag satte på däcken så hade jag fått mail om att mina nya hjul var skickade, typiskt :-) Men ingen gucka i än iaf och att få nya hjulen en månad innan det var planerat uppväger väl ett extra byte.

Efter en dag i Vallåsen och en stigtur så ser mitt WP Enduro ut så här. Undrar hur länge det kommer hålla.
Jag har inte ägnat mig åt att försöka göra så långa bromsspår som möjligt. Jag cyklar i och för sig inte särskilt bra, men jag har inte lyckats skapa liknande slitage på så kort tid tidigare. Känns inte som att de små sajpade partierna på mittdobbarna kommer överleva allt för länge.

20200901_195822.jpg20200901_195915.jpg

Senast ändrad:
Efter en dag i Vallåsen och en stigtur så ser mitt WP Enduro ut så här. Undrar hur länge det kommer hålla.
Jag har inte ägnat mig åt att försöka göra så långa bromsspår som möjligt. Jag cyklar i och för sig inte särskilt bra, men jag har inte lyckats skapa liknande slitage på så kort tid tidigare. Känns inte som att de små sajpade partierna på mittdobbarna kommer överleva allt för länge.

Visa bilaga 439647Visa bilaga 439648
Jaja, det finns väl fler att köpa när de där tar slut ;-)
Men hur kändes de? Rull, fäste etc?

Än så länge skulle jag säga att det känns väldigt mycket som ett Hans Dampf på alla sätt och vis. Bra grepp åt alla håll. Likvärdigt upplevt rull. Ungefär samma studsighet/dämpning. Kanske lite sämre fäste vid klättring, men svårt att säga säkert. Kan också vara en vanesak.
Har bara provat det i torr väderlek än så länge, ska bli intressant att se hur det känns i väta.
Om slitaget kan hålla sig på rimlig nivå så känns det som ett helt OK däck, men kanske inte direkt revolutionerande på något vis.

ser ut som zipade dobbar brukar se ut om det är hårt underlag och hyfsat hög fart när man bromsar. Går nog att förstöra det mesta på en dag i park om det är hällar man bromsar på =)

Blev ingen riktig test, bara en kort snurr hemmavid, men greppet är det inget fel på jämfört med Ray/Ralph! Dock inbillar jag mig att de går aningen trögare på asfalt med samma tryck, men jag kör ju inte 1.1/1.4 för att nöta asfalt...
Mr Murphy var på fredagsskämtarhumör idag också, under tiden jag satte på däcken så hade jag fått mail om att mina nya hjul var skickade, typiskt :-) Men ingen gucka i än iaf och att få nya hjulen en månad innan det var planerat uppväger väl ett extra byte.
Helt ovetenskapligt test utan wattmätare, men har nu kört min ”standardslinga”, 13km med blandat underlag, med både WP Speed 29x2,4 och Schwalbe Racing Ray&Ralph 29x2,35 med samma tryck, 1.1/1.4. Det diffade 15 sekunder till Schwalbes fördel, men jag hade 5 slag högre medelpuls under den rundan så summa summarum är att de rullar ganska lika?

Enduro/Enduro nu på hösten? Trail ser lite klent ut som bakdäck när det är blött eller lurar bilderna en? Enduro/Trail annars men vill ju ha bra fäste, vikten är inte så noga. Kör däck som väger 1/0,9kg idag men vill ner från 2,6" fram.

Tänkte 29x2,4" isf, hur är enduro ni som testat?

Enduro/Enduro nu på hösten? Trail ser lite klent ut som bakdäck när det är blött eller lurar bilderna en? Enduro/Trail annars men vill ju ha bra fäste, vikten är inte så noga. Kör däck som väger 1/0,9kg idag men vill ner från 2,6" fram.

Tänkte 29x2,4" isf, hur är enduro ni som testat?
Funkade i Isaberg idag. Är väldigt nöjd med däcken faktiskt.

Har kört en del på Cross nu bak och måste säga att jag inte tycker att Trail ger märkbart bättre grepp. Trail har så glest mellan dobbarna och kanttobbarna är rätt klena. Gällande rullmotståndet som bakdäck är det inte heller milsvid skillnad faktiskt.

Hur blir rullmotståndet med Enduro bak då?
Just nu kör jag Enduro fram och Nobby Nic bak. Nu när fukten börjar komma så släpper det mycket bak men fram håller greppet bra. Enduro känns som en fullträff.
Hade ett slitet DHRII bak tidigare så visst är det lite trögare men inte så jag lider utav det. Har hellre grepp än rull.
Fö kör jag 2,6” fram och 2,4” bak, skiljer över 200g i vikt och 2,6 är knappt större, lite högre bara.

Så, hur går det för er som testat Enduro ett tag nu, rullar det ok? Kan det verkligen vara så punkasäkert som man hoppas med tanke på namnet när det väger så lite?

Så, hur går det för er som testat Enduro ett tag nu, rullar det ok? Kan det verkligen vara så punkasäkert som man hoppas med tanke på namnet när det väger så lite?

Har för få mil för att uttala mig om punkaresistens men av följande skäl kommer jag att köpa däcket igen.
Har aldrig monterat ett däck smidigare när det gäller tubeless, dessutom så höll det trycket för det första 3 turerna utan att jag ens pytsat in någon gucka.
Greppet, förmodligen kommer det straffa livslängden men att ha ett däck som levererar grepp som detta gör det så värt att byta oftare, sen är ju de inte så dyra däck jämfört med många andra.

Finns det breda däck med riktigt mönster som rullar bra? Jag trampar hårdare, fort går det aldrig när jag cyklar.

Jag är inte helt nöjd med greppet på blöta hällar (Enduro 29x2.4). Upplever att både broms- och drivgrepp är sämre än Hans Dampf Soft. Greppet är fortfarande helt okej, och när det släpper så släpper det väldigt lugnt och fint, men på hällar så krävs det mer delikatessartad bromsning nerför och mycket varsammare trampande uppför än vad jag är van vid.
I övrigt tycker jag att det är schysst, rullar bra och beter sig förutsägbart. Vågar inte heller uttala mig alltför bergsäkert om punkaresistens men har inte haft några punkteringar än i alla fall.

Senast ändrad:
Wolfpack har kanonpris på sina lvg bomullskanttrådsdäck just nu då de har haft vissa problem med att slitbanan kan lossna så därför säljs de ut utan garanti för 250 spänn styck. Undrar hur stor risken är att det händer? Ett däck av hundra eller 9 av 10? Kommer det lossna efter 100 km elller 1000? Om det skulle hända så är det nog så att lite kövulfix ordnar upp det.? Så nu är ett par beställda att ha inför sommarn så får man se hur det går.?

Wolfpack har kanonpris på sina lvg bomullskanttrådsdäck just nu då de har haft vissa problem med att slitbanan kan lossna så därför säljs de ut utan garanti för 250 spänn styck. Undrar hur stor risken är att det händer? Ett däck av hundra eller 9 av 10? Kommer det lossna efter 100 km elller 1000? Om det skulle hända så är det nog så att lite kövulfix ordnar upp det.? Så nu är ett par beställda att ha inför sommarn så får man se hur det går.?
250 kr för något som kan vara kass, det låter dyrt.

En viss chansning är det men 250 spänn är inte så mycket om det klarar sig en hel sommar. Dessutom vet man ju inte hur procentuellt många däck som har dessa problem.

Men man kan ju köpa sig Challengedäck om man vill vara på den säkra sidan. Att man med 100% säkerhet får punka allt efter 800 meter till 25 mil!

Om det vore 1 av 100 skulle dom nog sälja fullpris med garanti om man tänker ekonomiskt.
Fullpris:
500 kr * 100 däck = 50 000 - 1 däck på garanti(100:- plus frakt) = 48 500
Halva priset utan garanti:
250 kr * 100 däck = 25 000:-

Visst lite bad Will men ersätter man det trasiga däcket snabbt utan tjafs så är det nog rätt lugnt.

Om det vore 1 av 100 skulle dom nog sälja fullpris med garanti om man tänker ekonomiskt.
Fullpris:
500 kr * 100 däck = 50 000 - 1 däck på garanti(100:- plus frakt) = 48 500
Halva priset utan garanti:
250 kr * 100 däck = 25 000:-

Visst lite bad Will men ersätter man det trasiga däcket snabbt utan tjafs så är det nog rätt lugnt.
Håller med. Det är ett konstigt resonemang att sälja saker som man vet kan faila. Fattar inte riktigt hur bekymret uppstår men om det dessutom få konsekvensen att man ramlar så känns det ju direkt oetiskt.

Står ju rätt tydligt att man ska göra regelbundna kontroller. Lär ju vara en process som tar lite tid, inte så att slitbanan fallerar plötsligt.
Men i USA hade den strategin knappast funkat :)

Sen för egen del är inte 250 kr billigt nog men det får var och en väga själv.

Vi köpte tallrikar från en känd tillverkare av porslin, på outlet, där vi visste om att de var en aning skeva. Jag stör mig lite då och då på att någon tallrik här och var står och vickar. Trots 100% medvetenhet om att tallrikarna kunde vara dåliga (och att de var billiga) så förknippar jag ändå tillverkaren med lite sämre kvalitet. 100% medvetenhet, 50% förståelse, helt ofrivilligt.

Att sälja ut undermåliga grejer till lågt pris är en ganska bra väg till att lämna en tråkig bild av sig själv i konsumenternas ögon. Om jag hade levererat en produkt till en kund som var lite skev och vind men som åtminstone var billig, så hade jag skjutit mitt företag i långsam sank tror jag.

Därtill kan man ju säga att de som faktiskt köper de dåliga däcken därmed också låter bli att köpa ett par till fullpris. Nu är väl inte fallet så i alla fall, men de missar ju garanterat några fullprisaffärer.

Enda positiva är väl att de inte bara eldar upp de dåliga däcken utan att de faktiskt kommer till användning. Bra för miljön!

Kan fylla på med lite viktuppgifter då jag blev sugen på testa köra trail fram och race bak i sommar. Även dessa ligger aningen högre än specad vikt som nämnts tidigare i tråden. Dock är väl vågen inte den mest kalibrerade..

Bilagor

• IMG_20210316_170943.jpg
    IMG_20210316_170943.jpg
    589.8 KB · Besök: 182
  • IMG_20210316_170929.jpg
    IMG_20210316_170929.jpg
    562.4 KB · Besök: 183
Kanske passar bra med en uppdatering nu när den här tråden poppar upp igen, om nu någon skulle vara intresserad. Har ju gnällt lite på mitt WP Enduro bak, bland annat inte varit helt nöjd med greppet i väta. Efter att ha bytt från 24 mm bred fälg till 30 mm är det som ett annat däck. Mer grepp i alla lägen, har blivit överraskad flera gånger när det inte släppt fastän jag verkligen förväntat mig det.
Det har dessutom funkat väldigt bra i minusgrader, lite för bra tyvärr eftersom mitt DHF fram släppt mycket tidigare. Är väldigt nöjd med det här däcket just nu.

Cross och Race 29x2.4”

Har inte hunnit prova, dröjer nån vecka eller två till.

Visa bilaga 419620

Visa bilaga 419619
Hur funkade den där kombon? Funderar på om man ska klicka hem en uppsättning till extrahjulen...
Har ju Speed både fram och bak på mina "finhjul" och de fungerade ypperligt för mig på de få turer jag hann med i höstas, men då var det alltid torrt och fint, jag är mer skeptisk till Speed om det är blött...?

Hur funkade den där kombon? Funderar på om man ska klicka hem en uppsättning till extrahjulen...
Har ju Speed både fram och bak på mina "finhjul" och de fungerade ypperligt för mig på de få turer jag hann med i höstas, men då var det alltid torrt och fint, jag är mer skeptisk till Speed om det är blött...?

Jag känner mig nöjd med denna kombinationen och kommer köra samma detta året. Har bara kört torrt året som gick. Speed var inget för mig, inte ens när det är torrt.

Cross och Race 29x2.4” beställda till extrahjulen, det är ju snart vår och då passar det sig ju inte med Ice Spiker Pro :-)

Det har sagts tidigare i tråden, men att poppa ett Wolfpack är ju nästan en religiös upplevelse. Tog av mina Speed ikväll för att torka ur gammal gucka och byta ventiler, sen bara tillbaka med dom och pumpa som vanligt med golvpumpen och dom sätter sig direkt, utan att ta ut ventilkägla eller starta kompressorn. Amen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp