Velocipeden
Aktiv medlem
Har jag fått en spricka i min Tallboy?
Har ett 130mm till Rhythem 34 till salu, små steg är alltid bättre... ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vet att det finns en del stök kring rythm gafflarna å vilka som går höja etc men tyvär kör jag inte själv Fox så lite dålig koll.
@glitch du har väl ändrat slaglängd på din Fox? Har du koll?
Segt att det tog sån tid men grattis till grym hoj!
Instämmer. Det är ju helt galet vad mycket reklamationer osv det är. Att köpa en beggad kolfiber-mtb är i princip otänkbart för min del, med tanke på hur mycket skador som förekommer. Det är väl i princip samma med knäckta kedjestag osv på aluramar förvisso, men där verkar det lättare att avgöra vilka tillverkare som är bra eller ej.Skönt att du fick ny.
Men jag tycker det är så deppigt med alla extra kolramar. Fatta vilken onödig miljö och klimatbelastning att behöva producera massa extra för att returnera till alla som delaminerar (förut) eller spricker (numera). Och till alla oroliga som måste göra crash replacement efter en skada från krasch. Ser rätt stora mängder i min communityn, känns som en stor andel av kolköparna behövt hämta ut minst en ny ram på sina senaste tre. :/
Håller med, jag skulle själv inte vilja köpa beggad kolram och förstår inte hur andrahandsvärdet kan vara så synbart högt på dom givet att man är i princip utelämnad till goodwill eller crash replacement om/när den ger upp.Instämmer. Det är ju helt galet vad mycket reklamationer osv det är. Att köpa en beggad kolfiber-mtb är i princip otänkbart för min del, med tanke på hur mycket skador som förekommer. Det är väl i princip samma med knäckta kedjestag osv på aluramar förvisso, men där verkar det lättare att avgöra vilka tillverkare som är bra eller ej.
Miljötänket är väl kanske inte riktigt med på listan för ny cykel för de flesta dock, vilket är lite synd.
Jo, mottrenden mot kol tar ju sig former även i stål och titan. Finns en och annan läcker heldämpad i stål (Cotic, Stanton, Production Privee) förutom en massa bra, moderna HTs. En del high end aluramar har också titaninslag för att sänka vikten, ex min Knolly Fugitive.Är det inte också mer stål 2021 jämf 2020, eller är det jag som blivit hjärntvättad?
I teorin ja, i verkligheten så reklamerar folk via crash replacement pga oro efter kraschskada även där den troligen skulle fortsätta fungera medans en aluram med buckla fortsätter användas. Inte alltid såklart, men oftast. Det här är ju lite handhavandefel och rädsla för att laga kolfiber, vilket många tycker är voodoo. Men det är ju också en fråga om andrahandsvärde. De kvitterar ut en ny ram eftersom en lagad kolfiberram är svår att sälja.Så märkligt, jag ser kolfiber som betydligt mer drift och slagsäkrare än alu.
Artikeln missar ju ett av de största problemen - att såpass många kolfiberramar ersätts att det tillverkas flera av dom per såld ram. Även om det skulle varit samma miljökostnad för produktion per ram (mängd energi, utsläpp mm) och samma återvinningsgrad på kol så blir total miljöpåverkan större av större producerat antal.Om ni vill läsa lite mer om kol vs alu debatten tyckte jag att denna artikel var välskriven (lite gammal nu):
.![]()
Carbon vs Aluminum: Separating Environmental Fact From Fiction in the Frame Materials Debate - Pinkbike
RC dives deep into the impacts of aluminum and carbon frame manufacturing, and discovers that both have their own dirty little secrets.www.pinkbike.com
Jag har inte full tillgång till statistik såklart men ett hyfsat kontaktnät inkl folk som jobbar i branschen så jag ser och hör en del. Det spricker och reklameras en hel del kol av olika anledningar.Jag vet inte hur reklamationsstatistken ser ut. Artikeln hävdar att kolramar har längre hålbarhet än alu (en plus) och sen gissar jag att antalet sålda alu ramar är betydilgt större än kol oavsett om varje kolram faktiskt är två efter reklamering (bara utifrån ett kostnadsperspektiv).
I teorin ja, i verkligheten så reklamerar folk via crash replacement pga oro efter kraschskada även där den troligen skulle fortsätta fungera medans en aluram med buckla fortsätter användas. Inte alltid såklart, men oftast. Det här är ju lite handhavandefel och rädsla för att laga kolfiber, vilket många tycker är voodoo. Men det är ju också en fråga om andrahandsvärde. De kvitterar ut en ny ram eftersom en lagad kolfiberram är svår att sälja.
Sprickorna ser jag själv som ett större problem än kraschskador, det fortsätter ju även på nyaste generationen ramar.
På ren spekulation och anekdot tror jag att fler aluramar körs till dom dör även utan att dom fått nån buckla. Men att det mer handlar om konsumtionsmönster hos dom som hellre betalar lite mer för nåt som är lite finare, för att haka i Westmans resonemang lite grann. En kolfiberram tas ur bruk snabbare för att den känns obsolet, medan det rullar runt rätt mkt gamla metallhärken (ev på övertid). På ämnet om vad som är mest ”hållbart”. Ren ”feeling” alltså men det är ju inte bara produktens funktion som är avgörande för hur den används.
Stort plus på det. Vill man verkligen göra nåt för miljön så ska man behålla de grejer man köper längre tid. Gäller det mesta; bil, cykel, dator, mobiltelefon, TV, ...Jag kan inte minnas att någon i min närhet har behövt reklamera sin kolfiberram, inte de senaste 5 åren i alla fall. Jag har däremot sett och hört om några aluramar (främst canyons), men det kan lika gärna ha att göra med att det är fler som kör alu (även om det blir allt högre procent kolfiber i skogarna).
Men det känns som att det betydligt färre kolfibercyklar som hamnar på tippen (säkert för att de har högre andrahandsvärde). Det finns t.ex en 1:gen Ibis mojo som går i skogarna här omkring, den bör väl vara bort emot 15 år eller så ?.
Ska man prata miljöpåverkan så är det nog mer intressant att dyka ner i de delar som byts ut lite oftare. Kassett, fälg och däck t.ex, för att inte tala om alla skrotade reverbs ;)
Men om man på allvar vill göra sin cykling mer miljövänlig så är nog det bästa att köpa saker man vill och kan behålla länge, även om det är lite dyrare eller tyngre. Och framförallt försöka minska ner på nyproduktionen på andra ställen där man inte har så stort behov av nytt och spännande. Istället för att köpa en ny pendelcykel, köp en gammal sliten herr/damcykel och renovera den till det skick du vill ha (eller betala en LBS för att fixa upp den).
Val av rammaterial för en cykel som kommer användas i 5-10 år känns som ganska sekundärt till många andra variabler (däck, fälgar, kläder m.m).
(Givetvis är det ju bra att göra så mycket man kan, men hurvida kolfiber eller alu är bättre för miljön känns långt ifrån som en avgjord fråga.)
Exakt, men jag har omvänd erfarenhet av alu/kol kring mig, kolramar reklameras eller byts som kalsonger medan de har garanti. :) Själv försöker jag alltid bygga för minst tre års användande av mig och sen ett långt liv innan återvinning, och älskar att ta hand om och hålla liv i grejer så länge det går. Mina gamla Spifire V1 och V2 rullar fortfarande i GBG förresten, den äldsta ska starta i XCO SM. :) Min Prophet och Yeti finns i Skåne och besöker Vallåsen ibland. Min enda ram med koldelar, Devinci Wilson, gick svingen av på i en krasch för nya ägaren och den rullar mig veterligen fortfarande fast med ny sving. Min gamla Sunn Radical vet jag inte, ngt med oåtdragen dubbelkrona och haveri hörde jag. I övrigt tänker jag lika med annat än ramar, försöker köpa grejer som håller och går att underhålla.Stort plus på det. Vill man verkligen göra nåt för miljön så ska man behålla de grejer man köper längre tid. Gäller det mesta; bil, cykel, dator, mobiltelefon, TV, ...
Att byta cykel var och varannat år och tro att man är miljövänlig, jo tjena...