Har jag fått en spricka i min Tallboy?

Vet att det finns en del stök kring rythm gafflarna å vilka som går höja etc men tyvär kör jag inte själv Fox så lite dålig koll.

@glitch du har väl ändrat slaglängd på din Fox? Har du koll?

Är väl mest på längre slaglängder det är lite oklart på Rhythm gafflarna. Men egentligen inga konstigheter mer än att man ska Rhythm specifikt air shaft.
Längre än 130 hade jag inte gått på en TB3.
Sänkte precis min TB4 från 140 till 130 och tycker i det stora hela det blev bättre.

Ja jag får helt enkelt se vad det blir för upplägg på garantiärendet och hur dom löser det. Jag är ju inte den första som råkar ut för det så det finns nog en plan.

Så äntligen!

Igår hämtade jag min nya cykel?
CC ram med mina prylar överplockade från gamla 3an.

Ojojo vilken hoj?

Bilagor

• 83AE471F-473F-4002-B8F9-06E97170A1D5.jpeg
    83AE471F-473F-4002-B8F9-06E97170A1D5.jpeg
    1.2 MB · Besök: 421
  • 2A54F0B9-A5A7-46BF-9515-A2ED3FBDBC08.jpeg
    2A54F0B9-A5A7-46BF-9515-A2ED3FBDBC08.jpeg
    188 KB · Besök: 416
Skönt att du fick ny.

Men jag tycker det är så deppigt med alla extra kolramar. Fatta vilken onödig miljö och klimatbelastning att behöva producera massa extra för att returnera till alla som delaminerar (förut) eller spricker (numera). Och till alla oroliga som måste göra crash replacement efter en skada från krasch. Ser rätt stora mängder i min communityn, känns som en stor andel av kolköparna behövt hämta ut minst en ny ram på sina senaste tre. :/

Skönt att du fick ny.

Men jag tycker det är så deppigt med alla extra kolramar. Fatta vilken onödig miljö och klimatbelastning att behöva producera massa extra för att returnera till alla som delaminerar (förut) eller spricker (numera). Och till alla oroliga som måste göra crash replacement efter en skada från krasch. Ser rätt stora mängder i min communityn, känns som en stor andel av kolköparna behövt hämta ut minst en ny ram på sina senaste tre. :/
Instämmer. Det är ju helt galet vad mycket reklamationer osv det är. Att köpa en beggad kolfiber-mtb är i princip otänkbart för min del, med tanke på hur mycket skador som förekommer. Det är väl i princip samma med knäckta kedjestag osv på aluramar förvisso, men där verkar det lättare att avgöra vilka tillverkare som är bra eller ej.

Miljötänket är väl kanske inte riktigt med på listan för ny cykel för de flesta dock, vilket är lite synd.

Instämmer. Det är ju helt galet vad mycket reklamationer osv det är. Att köpa en beggad kolfiber-mtb är i princip otänkbart för min del, med tanke på hur mycket skador som förekommer. Det är väl i princip samma med knäckta kedjestag osv på aluramar förvisso, men där verkar det lättare att avgöra vilka tillverkare som är bra eller ej.

Miljötänket är väl kanske inte riktigt med på listan för ny cykel för de flesta dock, vilket är lite synd.
Håller med, jag skulle själv inte vilja köpa beggad kolram och förstår inte hur andrahandsvärdet kan vara så synbart högt på dom givet att man är i princip utelämnad till goodwill eller crash replacement om/när den ger upp.

Aluramar är ju i jämförelsen i stora drag problemfria, visst finns några enstaka med systematiska problem med ex kedjestagsbrott, men det är ju individuella modeller med konstruktionsfel/underdimensionering (ex Canyon).

Så jädra viktigt tycker jag inte heller det är med statisk ramvikt/totalvikt. Visst, om man lättat precis allt roterande och ofjädrat kan man väl ge sig på fjädrad vikt men seriöst, framtriangeln skulle vara det sista jag skulle tycka vara värt 10kkr + oro för haveri + negativ miljöpåverkan för.

Nu finns det ju fortfarande en del kol only-märken vilket gör det svårare men det har de senaste åren kommit fler och fler high end-ramar i alu vilket jag tycker är glädjande. Och några har flyttat till mer hållbar kolproduktion i Europa, ex Last med sin Tarvo. Ngt dyrare i plånboken (inte dyrare än Spesh/Yeti dock) men troligen mer hållbar i dubbel bemärkelse. https://www.last-bikes-shop.com/epa.../?ObjectPath=/Shops/62262325/Categories/TARVO

Är det inte också mer stål 2021 jämf 2020, eller är det jag som blivit hjärntvättad?
Jo, mottrenden mot kol tar ju sig former även i stål och titan. Finns en och annan läcker heldämpad i stål (Cotic, Stanton, Production Privee) förutom en massa bra, moderna HTs. En del high end aluramar har också titaninslag för att sänka vikten, ex min Knolly Fugitive.

En beggad kolram som gått 2 år skulle jag inte ha några betänkligheter kring. Värre med en "Helt ny" utan garanti. Eventuella svagheter i designen känns som de visar sig rätt fort om materialet används som det ska.
Alu är ju svårare tycker jag med utmattningsaspekten.
Men absolut trist med återvinningsdelen även om det görs mycket framsteg där.

Så märkligt, jag ser kolfiber som betydligt mer drift och slagsäkrare än alu.
Vikthetsen har väl lagt sig rätt mycket på den här sortens cyklar med? Även om det såklart har en gräns ändå.

De får väl göra isolering av de gamla ramarna.

Så märkligt, jag ser kolfiber som betydligt mer drift och slagsäkrare än alu.
I teorin ja, i verkligheten så reklamerar folk via crash replacement pga oro efter kraschskada även där den troligen skulle fortsätta fungera medans en aluram med buckla fortsätter användas. Inte alltid såklart, men oftast. Det här är ju lite handhavandefel och rädsla för att laga kolfiber, vilket många tycker är voodoo. Men det är ju också en fråga om andrahandsvärde. De kvitterar ut en ny ram eftersom en lagad kolfiberram är svår att sälja.

Sprickorna ser jag själv som ett större problem än kraschskador, det fortsätter ju även på nyaste generationen ramar.

Om ni vill läsa lite mer om kol vs alu debatten tyckte jag att denna artikel var välskriven (lite gammal nu):

.
Artikeln missar ju ett av de största problemen - att såpass många kolfiberramar ersätts att det tillverkas flera av dom per såld ram. Även om det skulle varit samma miljökostnad för produktion per ram (mängd energi, utsläpp mm) och samma återvinningsgrad på kol så blir total miljöpåverkan större av större producerat antal.

Jag vet inte hur reklamationsstatistken ser ut. Artikeln hävdar att kolramar har längre hålbarhet än alu (en plus) och sen gissar jag att antalet sålda alu ramar är betydilgt större än kol oavsett om varje kolram faktiskt är två efter reklamering (bara utifrån ett kostnadsperspektiv).

Jag vet inte hur reklamationsstatistken ser ut. Artikeln hävdar att kolramar har längre hålbarhet än alu (en plus) och sen gissar jag att antalet sålda alu ramar är betydilgt större än kol oavsett om varje kolram faktiskt är två efter reklamering (bara utifrån ett kostnadsperspektiv).
Jag har inte full tillgång till statistik såklart men ett hyfsat kontaktnät inkl folk som jobbar i branschen så jag ser och hör en del. Det spricker och reklameras en hel del kol av olika anledningar.

Jag pratar om miljöpåverkan per såld ram. Om det tillverkas fler kolramar per såld kolram än aluramar per såld aluram så blir miljöpåverkan per såld kolram större av den faktorn. Redan innan man sedan också tittar på miljöpåverkan från framställning per ram och återvinning/brist på återvinning per ram. Detta missas i artikeln du länkade.

I teorin ja, i verkligheten så reklamerar folk via crash replacement pga oro efter kraschskada även där den troligen skulle fortsätta fungera medans en aluram med buckla fortsätter användas. Inte alltid såklart, men oftast. Det här är ju lite handhavandefel och rädsla för att laga kolfiber, vilket många tycker är voodoo. Men det är ju också en fråga om andrahandsvärde. De kvitterar ut en ny ram eftersom en lagad kolfiberram är svår att sälja.

Sprickorna ser jag själv som ett större problem än kraschskador, det fortsätter ju även på nyaste generationen ramar.

Även här är min erfarenhet tvärtom, nu pratar jag kraschskador, men du har nog ett större nät än jag har.
Sprickor är ofta lite mer hysch hysch av någon anledning.

En kolram är inte lika deterministisk som en aluram. Enkelt sagt, hela ramen är en svets i alu.
När det är bra, då är det starkare och slagtåligare än alu, men den är nästan alltid lackad, så du ser inte väven och har grymt svårt att avgöra om det är en spricka/delaminering.

En aluram är eloxerad, då ser du sprickor och annat mycket lättare.

Men, jag har kört ibis kolram i 13 år, noll problem med kolfibern. Har jag kraschat sönder den, japp, men jag lovar att en aluram inte hållt för det heller. Det var verkligen inte ramens fel.
Men, däremot har sadelrörsinserten på min carbon mojo lossnat en gång, den tog med sig lack, annars hade jag haft noll problem att limma med epoxy.

På ren spekulation och anekdot tror jag att fler aluramar körs till dom dör även utan att dom fått nån buckla. Men att det mer handlar om konsumtionsmönster hos dom som hellre betalar lite mer för nåt som är lite finare, för att haka i Westmans resonemang lite grann. En kolfiberram tas ur bruk snabbare för att den känns obsolet, medan det rullar runt rätt mkt gamla metallhärken (ev på övertid). På ämnet om vad som är mest ”hållbart”. Ren ”feeling” alltså men det är ju inte bara produktens funktion som är avgörande för hur den används.

På ren spekulation och anekdot tror jag att fler aluramar körs till dom dör även utan att dom fått nån buckla. Men att det mer handlar om konsumtionsmönster hos dom som hellre betalar lite mer för nåt som är lite finare, för att haka i Westmans resonemang lite grann. En kolfiberram tas ur bruk snabbare för att den känns obsolet, medan det rullar runt rätt mkt gamla metallhärken (ev på övertid). På ämnet om vad som är mest ”hållbart”. Ren ”feeling” alltså men det är ju inte bara produktens funktion som är avgörande för hur den används.

Men slängs många kolfiberram? Eller blir som såld (utanför Sverige)?

Jag kan inte minnas att någon i min närhet har behövt reklamera sin kolfiberram, inte de senaste 5 åren i alla fall. Jag har däremot sett och hört om några aluramar (främst canyons), men det kan lika gärna ha att göra med att det är fler som kör alu (även om det blir allt högre procent kolfiber i skogarna).
Men det känns som att det betydligt färre kolfibercyklar som hamnar på tippen (säkert för att de har högre andrahandsvärde). Det finns t.ex en 1:gen Ibis mojo som går i skogarna här omkring, den bör väl vara bort emot 15 år eller så ?.

Ska man prata miljöpåverkan så är det nog mer intressant att dyka ner i de delar som byts ut lite oftare. Kassett, fälg och däck t.ex, för att inte tala om alla skrotade reverbs ;)

Men om man på allvar vill göra sin cykling mer miljövänlig så är nog det bästa att köpa saker man vill och kan behålla länge, även om det är lite dyrare eller tyngre. Och framförallt försöka minska ner på nyproduktionen på andra ställen där man inte har så stort behov av nytt och spännande. Istället för att köpa en ny pendelcykel, köp en gammal sliten herr/damcykel och renovera den till det skick du vill ha (eller betala en LBS för att fixa upp den).

Val av rammaterial för en cykel som kommer användas i 5-10 år känns som ganska sekundärt till många andra variabler (däck, fälgar, kläder m.m).

(Givetvis är det ju bra att göra så mycket man kan, men hurvida kolfiber eller alu är bättre för miljön känns långt ifrån som en avgjord fråga.)

Frågan är ju sjukt komplicerad och svår att faktiskt ta allt med i uträkningarna. Jag tror att båda materialen är rätt kassa för miljön.

Jag är absolut ingen expert, men på min lunch sammanställde jag en superkort och säkert grovt förenklad bild av hur en aluminum ram ev. blir till. Det börjar med bauxite.

Bauxite behöver tas ut från jorden i.e. gruvor. Dessa kräver energi och olja för att grävas (troligen ganska mycket givit deras storlek). En sak som jag tänker inte gå in i mer detalj på här är hur bauxite påverkar människor och ekologi, dvs hur dessa bauxite gruvor drivs på kostnad av mänskliga rättigheter eller på naturkännsliga områden (finns rapporter, google).

Extraktionen drivs av fordon som kräver en jäkla mycket diesel:

“I used to operate a haul truck at an open pit copper mine. Aluminum is mined in a similar manner. My truck used 3200 liters of diesel in one shift. The mine had 92 of them working two 12-hour shifts...”

Väl uppe (inte så djupa gruvor ifs) så skal bauxite omvandlas till alumina (varje ton alumina kräver 4 ton bauxite) vilket bidrar till utsläpp och en röd residue som måste på nått vänster dumpas. Historiskt så har bauxite residue hamnat på havets botten (eller på andra dumma ställen), hur man blir av med det idag, har jag ingen aning om faktiskt, förmodligen så kör man lastbilar med skiten någonstans och dumpar.

Sen ska alumina smältas till aluminum (2 ton alumina krävs för varje ton aluminum). Tyvär så är denna process väldigt energikrävande. Därför söker man upp länder där elen är billig, kanske tex. Island (där jag kommer ifrån). 100,000 tals ton alumina fraktas till Island varje år (vad kostar det i utsläpp?). Island är, förresten i topp 10 av aluminum producerande länderna i världen ("fun" fact, som jag inte visste).

Väl där smälts den råa produkten ner i fabriker där elektriciteten kommer från byggda dammar som förstört en stor del av naturen eller från geotermiska källor (båda elkällorna är relativt rena vad utsläpp gäller, men detta gäller då Island, hur ser det ut på andra ställen där man smälter alu?). Men ändå så producerar de 3 smältare som finns på Island runt 1,600,000 CO2 per år och utgör den absolut största källan till utsläpp i landet.

Sen fraktas allt til ställen där produkten ska användas, rimligtvis Taiwan för ramtilverkning.

Hur miljövänligt låter detta?

Vad återvinning gäller så vinner ju alu, hands-down, men när produktionen bara ökar så är det kanske bara en droppe i havet (produktionen av aluminum ökar markant varje år pga ett land som driver produktionen, källa: http://www.world-aluminium.org/). Vi alla är en del av varför produktionen ökar.

Naturligtvis går det att måla en liknande svart bild av kol, och det måste jag nog göra (blir också grovt förenklad bild), för att veta om alu verkligen är så bra för planeten jämfört med kolfiber.

Men nu har vi kanske kapat tallboy tråden...sorry.

Har inte läst alla inlägg oven, men en fördel med kolfiberram är att den går att laga relativt enkelt.
Antingen själv (blir kanske inte lika snyggt) eller av ett proffs.

Jag kan inte minnas att någon i min närhet har behövt reklamera sin kolfiberram, inte de senaste 5 åren i alla fall. Jag har däremot sett och hört om några aluramar (främst canyons), men det kan lika gärna ha att göra med att det är fler som kör alu (även om det blir allt högre procent kolfiber i skogarna).
Men det känns som att det betydligt färre kolfibercyklar som hamnar på tippen (säkert för att de har högre andrahandsvärde). Det finns t.ex en 1:gen Ibis mojo som går i skogarna här omkring, den bör väl vara bort emot 15 år eller så ?.

Ska man prata miljöpåverkan så är det nog mer intressant att dyka ner i de delar som byts ut lite oftare. Kassett, fälg och däck t.ex, för att inte tala om alla skrotade reverbs ;)

Men om man på allvar vill göra sin cykling mer miljövänlig så är nog det bästa att köpa saker man vill och kan behålla länge, även om det är lite dyrare eller tyngre. Och framförallt försöka minska ner på nyproduktionen på andra ställen där man inte har så stort behov av nytt och spännande. Istället för att köpa en ny pendelcykel, köp en gammal sliten herr/damcykel och renovera den till det skick du vill ha (eller betala en LBS för att fixa upp den).

Val av rammaterial för en cykel som kommer användas i 5-10 år känns som ganska sekundärt till många andra variabler (däck, fälgar, kläder m.m).

(Givetvis är det ju bra att göra så mycket man kan, men hurvida kolfiber eller alu är bättre för miljön känns långt ifrån som en avgjord fråga.)
Stort plus på det. Vill man verkligen göra nåt för miljön så ska man behålla de grejer man köper längre tid. Gäller det mesta; bil, cykel, dator, mobiltelefon, TV, ...
Att byta cykel var och varannat år och tro att man är miljövänlig, jo tjena...

Stort plus på det. Vill man verkligen göra nåt för miljön så ska man behålla de grejer man köper längre tid. Gäller det mesta; bil, cykel, dator, mobiltelefon, TV, ...
Att byta cykel var och varannat år och tro att man är miljövänlig, jo tjena...
Exakt, men jag har omvänd erfarenhet av alu/kol kring mig, kolramar reklameras eller byts som kalsonger medan de har garanti. :) Själv försöker jag alltid bygga för minst tre års användande av mig och sen ett långt liv innan återvinning, och älskar att ta hand om och hålla liv i grejer så länge det går. Mina gamla Spifire V1 och V2 rullar fortfarande i GBG förresten, den äldsta ska starta i XCO SM. :) Min Prophet och Yeti finns i Skåne och besöker Vallåsen ibland. Min enda ram med koldelar, Devinci Wilson, gick svingen av på i en krasch för nya ägaren och den rullar mig veterligen fortfarande fast med ny sving. Min gamla Sunn Radical vet jag inte, ngt med oåtdragen dubbelkrona och haveri hörde jag. I övrigt tänker jag lika med annat än ramar, försöker köpa grejer som håller och går att underhålla.

I övrigt mycket klokt inlägg av @theBrand , håller med helt. Synd med slitdelar som håller kort.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp