Vättlebökaren har en poäng. D va samma för mig; o-växlad bmx från Sportex funkade kanon i skog o på väg. Det funkade för man visste inget annat. När jag nu har 4 barn i åldern 8-14 så skaffade jag först beg. 20" t dom små (när dom var yngre såklart). Dessa cyklar såg betydligt coolare ut än min bmx. Tyckte ungarna oxå. Men så kunde dom inte flyga trots framdämpare (tung) o 7 växlar (med kass utväxling). Så jag byggde om dom. Dyrt - kanske, men barnen fick betydligt roligare. Nu kunde cyklarna flyga (nästan) i både skog o på asfalt. Deras självförtroende ökade. Dom höjer inte ett ögonbryn om vi tar en cykeltur på 30 km asfalt eller 20 km skog. Numera är det 2 st 24", en 26" och en 27,5" dom cyklar på, alla hemmabyggen. Den tyngsta e den 20-växlade heldämpade 26" som ligger på 11 kg prick (och enda över 9 kg), men som hon njuter när hon flyger fram i skogen! Inget av barnen cyklar i klubb, vi tar bara lite olika turer då o då...istället för Liseberg :-).
Ska du ha en någorlunda bra o lätt cykel till barn i den längden e nog d bästa att bygga själv. Det blir iaf billigare än de få alternativen du har från butik., tror jag.