Junior mtb till 11åring

Junior mtb till 11åring
Vad ska man köpa för begagnad mtb till en växande 11åring som är ca 147cm lång? Finns många men många är så tunga tycker jag. Han vill ha med dämpning fram.
Tacksam för tips.

Junior mtb till 11åring
26"-are är ju inte så heta nu för tiden så Så länge säljaren inte lever i en fantasivärld så bör man kunna hitta bra utrustade sånna för ganska små pengar. Svårt att ge konkreta tips på begagnat då utbudet ju helt förändrad från dag till dag och beroende på var man bor

Du berättar heller inte om detta är första riktiga cykeln av typen eller om han cyklat mtb i skogen tidigare. (eller om tanken ens är skogscykling eller om han bara skall cykla till skolan)

Senast ändrad:
Junior mtb till 11åring
Vad är tungt enligt dig?
Men ja, en 26" är nog vad du skall sikta in dig på. Frågan är hur långt barnet blir om ett år? Växer det fort så kanske det är bättre att köpa billigt istället för välutrustat för annars får du ju inte ut så värst mycket från cykeln.

Junior mtb till 11åring
Hej.
Han har aldrig cyklat skogstig innan. Han har den till grova grusvägar och en del till asfalt och sådär. Men han gillar att cykla mycket helt klart framförallt på skogsvägar. Funderar på att testa nån lättare skogstig med tiden när han vänt sig vid nästa cykel.

Junior mtb till 11åring
Du kan nog lika gärna titta på 27.5 med S eller XS-ram, de är också ganska kalla i XC-utförande. Ju större hjul desto bättre. Dessvärre blir det dyrt om du ska ha lätt. Inte blir det billigare om du bygger själv heller. Kolla ”barncykeltråden” för inspiration. Fundera på om ni verkligen behöver dämpad framgaffel, där döljer sig mycket onödig vikt för den cykling du beskriver. Speciellt om ni köper en färdig instegscykel.

Junior mtb till 11åring
När jag var 10 år hade jag en helstel cykel med stålram och Shimano SIS. Det gick att cykla i skogen med den trots allt men den var TUNG.
Det fick upp mitt intresse för cykling i skogen oavsett och bror min skaffade sig en fullt utrustad egenbyggd med Nakamura ram, XTR drivlina och Rock Shocks dämpare. Detta var alltså på 90 talet. Han mekade mycket cykel och allt eftersom fick jag gamla lösa komponenter och en alu ram och byggde ihop en lättare cykel.

Poängen är dock att det GÅR med en tung helstel cykel om man VILL. Vad som verkligen betyder något är att man har en förebild, som min bror var för mig när det kom till cyklar.

Junior mtb till 11åring
Vättlebökaren har en poäng. D va samma för mig; o-växlad bmx från Sportex funkade kanon i skog o på väg. Det funkade för man visste inget annat. När jag nu har 4 barn i åldern 8-14 så skaffade jag först beg. 20" t dom små (när dom var yngre såklart). Dessa cyklar såg betydligt coolare ut än min bmx. Tyckte ungarna oxå. Men så kunde dom inte flyga trots framdämpare (tung) o 7 växlar (med kass utväxling). Så jag byggde om dom. Dyrt - kanske, men barnen fick betydligt roligare. Nu kunde cyklarna flyga (nästan) i både skog o på asfalt. Deras självförtroende ökade. Dom höjer inte ett ögonbryn om vi tar en cykeltur på 30 km asfalt eller 20 km skog. Numera är det 2 st 24", en 26" och en 27,5" dom cyklar på, alla hemmabyggen. Den tyngsta e den 20-växlade heldämpade 26" som ligger på 11 kg prick (och enda över 9 kg), men som hon njuter när hon flyger fram i skogen! Inget av barnen cyklar i klubb, vi tar bara lite olika turer då o då...istället för Liseberg :-).

Ska du ha en någorlunda bra o lätt cykel till barn i den längden e nog d bästa att bygga själv. Det blir iaf billigare än de få alternativen du har från butik., tror jag.

Junior mtb till 11åring
Vill passa på att tillägga att på den tiden (90 tal) så var det ingen som hade en "bra" cykel i hela området. Utom min bror och hans vän. Och det var alltid folk ute och cyklade i skogen likt förbannat. Det var inte alls konstigt att se damtrallor studsa fram över rötterna i Vättlefjäll.

Junior mtb till 11åring
Dammar av en gammal tråd.

Grabben behöver ny hoj till nästa år, är nu 145cm och kan ju vara allt från 146-160cm framåt vårkanten.
En 27.5" HT är tanken, mer bushoj än XC-räser.
Cyklar mycket dvs. hoppar från allt möjligt, bakhjulsåka och all sån misshandel av en cykel man vill att ens barn ska ägna sig åt. Vi åker även runt en del i cykelparkerna på sommaren.
Han är ganska duktig på att cykla och laddar på bra i både hopp och tekniska leder.

Sprang på denna ram (i Small såklart)

SmallMediumLargeX-Large
Seat Tube C-T (mm)383450480500
Top Tube Length Effective (mm)595614634654
Head Tube Length (mm)115115130145
Head Tube Angle66666666
Seat Tube Angle72727272
Bottom Bracket Drop (mm)40404040
Chain Stay Length (mm)425425425425
Front Centre (mm)701720741763
Wheelbase (mm)1123114211631185
Stack (mm)604604618631
Reach (mm)399418433449

Stålram så känns bombsäker, flack vilket lämpar sig bra när det lutar neråt.
Med 130 eller 140mm gaffel (istället för 150mm som den utgår från), kort styrstam och 155mm vevar, skulle den funka eller blir den alldeles för stor?

Junior mtb till 11åring
Men då får jag ju inte bygga nåt :). Har kikat på den där och verkar riktigt trevlig, men kanske lite utanför budget. Har en del prylar liggandes hemma så att hitta en ram att bygga på vore optimalt.

Junior mtb till 11åring
Men då får jag ju inte bygga nåt :). Har kikat på den där och verkar riktigt trevlig, men kanske lite utanför budget. Har en del prylar liggandes hemma så att hitta en ram att bygga på vore optimalt.

Är det en svar på min Vpace post?
Vpace säljer också ram och ramkit. Bara ram verkar kosta 349 euro som är riktig billigt för deras fina, lätta ramar. Vpace hjul är också fin och lätt.

Junior mtb till 11åring
Är det en svar på min Vpace post?
Vpace säljer också ram och ramkit. Bara ram verkar kosta 349 euro som är riktig billigt för deras fina, lätta ramar. Vpace hjul är också fin och lätt.

Ja jag missade att citera din post.
Tack för tipset, visste inte att de sålde lösa ramar.

Tillbaka
Topp