[Gruppköp Stockholm] NFS Ultimate Bicycle Chainlube

Lägesrapport
Olja funkar riktigt bra fortsatt, samlar minimalt med smuts och klet. Otroligt dryg också. Den har mina starkaste rekommendationer.
Enda smolket i bägaren, eller skall man säga flaskan, är just flaskan. Den läcker lite, både i själva pipen och skruvkorken. Förvaras med fördel stående.

efter ytterligare snart 3 månader är den fortfarande den bästa smörjan jag använt. Kör den på racern också sedan säsongen började. Torkar av kedjan efter minst varannan runda. Lägger på några fler droppar när jag tycker det ser lite torrt ut, mellan 6-12 st. Torkar lite igen. Klart.
Inget klegg, inget gegg och inget rassel.

Jag trodde att det skulle komma lite synpunkter här efter ni införskaffat kedjeoljan. Shoot!

Jag var inte sådär märkbart imponerad efter första vändan, på MTB var förhoppningen att slippa en skitig kedja som det blir (för mig) med wet-lube jämfört med dry-lube. Ta inte mig som exempel än då jag inte testat ordentligt och det kan mycket väl va så att jag inte gjorde rent kedjan ordentligt innan. För dom som inte gillar att Muc-Off grejerna luktar godis kan jag glädja er med att denna oljan luktar som en hel bilverkstad, den gamla sortens.

Jag är imponerad, trots att jag inte gjorde ren kedjan alls innan jag smorde med NFS är den oväntat ren
efter en hel del dammig MTB-cykling under sommaren, senast idag här.
Kedja_NFS.jpg

Senast ändrad:
IMG_2903.jpg

Fick hem en flaska idag och nu har crossen och en av gammel-landsvägshojarnas kedjor blivit insmorda enligt 12-12-12-metoden. Ska bli spännande att se hur det funkar. Är van vid att torka av och lägga på ny Morgan blue raceolja inför varje cykelpass, men nu blir det till att testa längre intervaller mellan smörjningarna framöver. Ska försöka återkomma med ett omdöme när jag testat ett tag.

och så här ser en mtb-kedja ut efter en säsong med syntetmotorolja ca var tredje åktimme. aldrig rengjord, ingen svårlöslig slip-pasta. konstigt nog håller sig kedjan renare på mtb än på pendlare med i övrigt ekvivalent behandling.

next up är smörja med grafen, då lär kedjan bli åt det svarta hållet helt automatiskt.
.
08ED150F-6DC2-42E2-81FA-E61C995205CB.jpeg

och så här ser en mtb-kedja ut efter en säsong med syntetmotorolja ca var tredje åktimme. aldrig rengjord, ingen svårlöslig slip-pasta. konstigt nog håller sig kedjan renare på mtb än på pendlare med i övrigt ekvivalent behandling.

next up är smörja med grafen, då lär kedjan bli åt det svarta hållet helt automatiskt.
.Visa bilaga 445504
En kedja som ser fördjävlig ut. Vad är din poäng?

det kan du ju få tycka, men jag är iaf glad och nöjd.

poängen är att nfs-kedjan ser värre ut.

jag tyckte faktiskt inte heller NFS-kedjan som HåkanC postade högre upp såg så fantastisk ut, så där såg alla mina kedjor ut förr efter några timmar i skogen när jag använde finishline grön. Numera med squirt är den väldigt mycket renare. Är grejen att man inte behöver smörja ofta, eller vad är fördelen? Hur gör ni när ni tvättar cykeln, smörjer ni då eller struntar ni i det eller tvättar ni inte cykeln?
På mtb tvättar jag cykeln efter vartannat pass och då smörjer jag kedjan efteråt.

Vad jag gillar med NFS är att den är otroligt dryg. Den är inte kletig på det sättet att den drar åt sig massor med smuts. Det bildas inte ngt grått hårt segt kladd som lägger sig mellan dreven i kassetten. Den sitter kvar väldigt länge. Mkt enkel att hantera.
Som bonus luktar den old-school bilmekaniker från när man var liten.

om jag skulle prova nfs så vore det för pendlaren, där längre intervall och mindre synlig smuts är ett mera tydligt önskemål än på mtb.

har en flaska banana slip som faktiskt kom ut bättre än nfs i testerna hos adam på zerofrictioncykling, och där nfs när det väl var på sluttampen tycktes rätt snabbt slita ned kedjan, aka sandpapperseffekt. kanske testar banana slip på nästa kedja.

den tidigare rekommenderade och faktiskt helt oseriösa appliceringen av enstaka spridda länkar bidrar ändå till att göra mig tveksam till nfs. men efter påkanden fråm adam har man nu pudlat och instruerar att alla länkar ska få en droppe vid den första behandlingen.

Jag har varit dålig på att uppdatera här och jag har inte gjort några anteckningar tyvärr men som olja under de torrare årstiderna tycker jag NFS har fungerat helt fenomenalt. Den drar åt sig otroligt lite smuts och jag smörjer väldigt sällan. Men på vintern och speciellt med sopsaltatning så får man snabbt problem om man inte torkar kedjan direkt efter cyklingen. I och med att utsidan av kedjan är helt snustorr så rostar den extremt snabbt om man bara låter den vara. Här föredrar jag att använda en wetlube som skyddar även sidorna på kedjan även om den drar åt sig mer skit. Jag har använt oljan på min inomhustrainer (oljat en gång) och på min cx och förbrukningen sedan inköp är knappt märkbar.
CE5D4019-5649-45FC-9E68-ECC89225EEFA.jpeg

Ytterligare en liten uppdatering. Jag gjorde rent min kedja idag som jag kört NFS på i 3-4 månader. Satan vad den här oljan fäster. Sprayade kedjan med avfettningsmedel och lät ligga i en halvtimma. Hällde kokande vatten i ultraljudstvätten och körde kedjan i 8 minuter. Det luktade raffinaderi i hela garaget. Torkade kedjan noggrant. Körde den en gång till i tvätten. Riktigt svart vatten den här gången med och samma lukt. Efter tredje gången så var vattnet bara ljusgrått. Torkade kedjan supernoga och fick ändå rätt mycket svart smuts på den! Min erfarenhet av ganska mycket landsvägscykling i år är att jag behöver lägga på en 5-6 droppar efter 30 mil och att den ändå klarar torrt väder bättre/bäst. Det kan vara värt att torka kedjan och lägga på några droppar efter en rejäl regntur. Men jag har fortfarande knappt naggat på toppen av flarran. Så för landsvägscykling är det en stark rekommendation.

Visa bilaga 445314
Fick hem en flaska idag och nu har crossen och en av gammel-landsvägshojarnas kedjor blivit insmorda enligt 12-12-12-metoden. Ska bli spännande att se hur det funkar. Är van vid att torka av och lägga på ny Morgan blue raceolja inför varje cykelpass, men nu blir det till att testa längre intervaller mellan smörjningarna framöver. Ska försöka återkomma med ett omdöme när jag testat ett tag.

Sån linbana fick jag när jag var i Schweiz 1974!

Sån linbana fick jag när jag var i Schweiz 1974!
Har du den kvar? Själv är jag är barnsligt förtjust i äldre plåtleksaker och såg förmodligen Lehmannbanan första gången när jag kollade på Den amerikanska vännen, en av mina favoritfilmer.

Angående oljan är jag fortfarande mycket nöjd och använder den på gruscyklar och racercyklar under alla fyra årstider. Flaskan verkar heller aldrig ta slut. Det enda jag kan klaga på är väl att locket till flaskan läcker en del.

Senast ändrad:
Långtidsrapport efterfrågas , missade ju tåget senast är det värt att lägga en beställning?
Mange
Funkar suveränt bra, lättjobbat, riktigt drygt och subjektivt relativt ”snabbt”. Nu finns det andra liknande produkter (jag tänker i första hand på Silca Synergetic), men jag hade inte bangat att köpa en NFS till. Jag gör runt tusen mil per år, har NFS på bedömt 2/3-3/4 av dem och bedömer att jag får fem-sex år på en flaska. Helt fantastiskt.

Det är ju olja och inte vax (så det blir lite sorgekanter på dreven om man som jag ännu hellre cyklar än putsar) och korken på flaskan är lite lurig men bortsett från det en otroligt bra produkt som jag varmt kan rekommendera.

Me alltså, en kedjeolja som gör att kedjan aldrig blir skitig är ju helt magiskt. Jag förstår inte hur det går till bara... ??

Me alltså, en kedjeolja som gör att kedjan aldrig blir skitig är ju helt magiskt. Jag förstår inte hur det går till bara... ??
Skitig blir den, vill du minimera det får du ge dig ned i kedjevaxningsträsket
även om det medför kedjebyte efter 10-20 mil
Jag tillhör de som fortf är nöjd med NFS, bild finns tidigare i tråden.

Håller en vaxad kedja 10 - 20 mil?
Nu räknar jag nog snarare tid än distans på mtb, men översätter man blir det där nånstans om vi pratar göteborgskt höstväder — vilket väl kan antas vara rätt nära worst case. Pratar vi istället fincykling på landsväg så håller det långt mycket mer än så.

Tillbaka
Topp