.

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
.
I det stora hela tillverkas ALLA cf ramar i Kina/Taiwan. Det finns väl en 4-5 fabriker som bygger typ allt?
Inte ens finitaliernarna kommer undan, där kan det vara så att typ den dyraste ramen görs på hemmaplan.

Det som har blivit trist är att det som uppfattats som boutiquemärken inte är det, det tillverkas för det mesta i Kina/Taiwan.
Slaget är förlorat typ.

Men, varför vaknas det NU? Det är inte så att Kina blivit värre, de har väl blivit mer "västlika" om något?

Nu är det väl rätt stor skillnad på just Kina och Taiwan? Själv skulle jag inte klumpa ihop just de två länderna.

.
Den här kan vara intressant att läsa:

Det här betyder ju inte att allt är så här illa, men att det finns möjlighet till det.

Ibis, mina fshojjar sen 2007, tillverkades i Kina först, nu Vietnam för ripmon, jag har inga förhoppningar om att produktionen flyttades till Vietnam av andra skäl än ekonomi.

.
Men, varför vaknas det NU? Det är inte så att Kina blivit värre, de har väl blivit mer "västlika" om något?
Vi bör nog undvika djupare diskussion om detta men det är tankar jag haft en längre tid. Varför jag startade tråden just igår var pga en kombination av två saker - jag grubblar över min nästa cykel och jag läste en nyhetsartikel som gjorde mig upprörd. Omständigheter helt enkelt. Men det är väl en ständigt aktuell fråga i en global ekonomi?

.
Ja förlåt om det uppfattas som ett påhopp på dig, så var det inte menat. Mer en allmän, hela världen vaknar nu, typ?
Sorry.

Men, vilken nyhetsartikel var det? Om du tycker det är lämpligt.

.
Det är väl sant men det anses ju vara "ö-kina" om du förstår vad jag menar. Men Taiwan ska ha lönenivåer nära väst, och då måste det ju vara så att de har kompetens, annars finns det inga skäl, väl?

Taiwaneserna är ytterst kompetenta, likt många fastlandskineser också, för den delen.

Inte för inte har många asiatiska halvledarföretag sitt HQ i Taiwan och tillverkningen sker i kina. Exvis TSMC.

.
Blev lite nyfiken av tråden. Tittade under vevparti ramdel typ. Jodå, står made in china på min kolfiber hardtail Cannondale fsi ..
53545040-FE7A-4205-8F98-BFD0722BFB50.jpeg

.
Spur görs i japansk Toray-fiber. Och den görs inte i fastlandskina, det står "Handmade in Taiwan"under vevlagret bredvid ISO4210.

Kan inte posta bilden för då får ni med ramnumret etc.

Tråden borde döpas om till "Visa din vevlagerhus-etikett"

@Stervelo jag tror det finns väldigt mycket mer än 4-5 fabriker som gör kolfiberramar, just för att det är ett så manuellt arbete. Sen tillverkar Merida och Giant åt en massa andra märken också, men utöver de jättarna så finns det rätt många mindre företag.

.
Intressant nog görs det en hel del legotillverkning fortfarande i Italien, inte minst av lite finare aluminiumramar - bland annat Condor, Mason och Standert får sina häckar i snålplåt svetsade och målade i norra Italien (vilket förvånar och fascinerar mig).

.
Intressant nog görs det en hel del legotillverkning fortfarande i Italien, inte minst av lite finare aluminiumramar - bland annat Condor, Mason och Standert får sina häckar i snålplåt svetsade och målade i norra Italien (vilket förvånar och fascinerar mig).
Rewels titanramar är väl tillverkade i Italien (var rören kommer ifrån har jag ingen aning om).

.
från pinkbike
For aluminium, the bauxite comes from somewhere like Africa or Brazil. It is shipped to China and made into aluminium. The tubes are formed in China, and the frames are welded up in China. They are exported to Taiwan for final alignment, post weld machining, painting and finishing. This process adds enough value to the frames for the companies to legally claim they are made in Taiwan, according to the rules of origin.

Same for carbon. The frames are actually laid up and moulded in China, then shipped as raw black carbon frames to Taiwan, where they are painted, assembled and finished etc.

.
ax-lightness legotillverkar i düskland om någon är sugen på att starta ett premiummärke. Dom hjälper även till med design mm. :)
Dom säljer en räser under eget varumärke också. Väger 5.6 kg i medium med skivbromsar, 12-delad axs och effektmätare i vevpartiet. Kostar marginellt mer än en kina s-works.

.
ax-lightness legotillverkar i düskland om någon är sugen på att starta ett premiummärke. Dom hjälper även till med design mm. :)
Dom säljer en räser under eget varumärke också. Väger 5.6 kg i medium med skivbromsar, 12-delad axs och effektmätare i vevpartiet. Kostar marginellt mer än en kina s-works.
Hej.. Har en Benotti Vial EVO Ultra, 58cm. Sadeln är Kina, just nu också flaskhållarna ( ? ). Styrlinda och dator är Taiwan, resten europeiskt eller USA ( pedaler ). Helt obrukbar, inte aero, inte skivbroms... mvh borano20

.
Lite kul med iphone exempel. Räknas den som kines diktatur lur fast delar kommer från överalt typ . Kanske blev OT
283776FF-5C3D-4377-B997-28610734E992.png

.
Känns som några av de svåraste sakerna att hitta "närproducerat" torde vara drivlina och dämpning då de är rejält komplicerade doningar med många smådelar. Det är liksom inte så att man sätter sig och knåpar på en ny bakväxel i garaget på fritiden.

Shimanogrejjer brukar väl vara tillverkade i Japan eller Malaysia (om man läser på lådorna), men jag kan tänka mig att en del mindre delar kommer från Kina i något led. Har noll koll på var SRAM tillverkar sina växlar, men själva designen är väl tysk tror jag?

När det gäller stötdämpare så har vi ifs en Svensk tillverkare: Öhlins Fast tydligen så ägs de av Amerikaner nuförtiden...
Någon som har koll på Öhlins dämpare för MTB? Ris eller ros?

.
Min Orbea Rallon R5 står Made in Spain på ramen på, men en snabb googling visar att det inte kanske inte riktigt stämmer... Kanske om man tillverkar delar på ett ställe och målar och plockar ihop någon annanstans blir ursprunget ändrat? Det skulle även kunna bero på lagstiftningen i aktuellt land och då blir det ännu krångligare...

.
Frågan är på vilken moralnivå gemene person vill lägga sig på, handlar det om minimal klimatpåverkan och fin arbetsmiljö, skaplig lön och inget barnarbete, då får i alla fall jag kalla kårar att klara en dräglig vardag utan större insatser utan kunskap vad jag handlar, speciellt om jag ska lägga mig på en hög nivå i min moralkorg.

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
. 2
66 svar
Deleted member 77490
Tillbaka
Topp