Under mina 30 år i cykelsporten har jag aldrig hört talas om eller sett satistik på MTB cyklister som förolyckats under träning i trafik.
Inom LV finns det statestik från bla UCI om olyckor och årligen hör jag talas om 1-2 Lv cyklister som förolyckas under träning och tävling.
Jag var själv med på ett linjelopp i Danmark på 90 talet där en deltagare förolyckades i kollison med bil. Härom året gick en bekant bort under Lv träning utanför Kungsbacka, påkörd snett bakifrån när de låg i tvåpar.
På MTB är man mycket kvickar att svänga undan. Man kan köra ut i gruskanten, man köra ner i diket och upp på andra sidan, man kan svänga så hårt så man får sladd utan att det gör något, det går enkelt att åka på sladd med Mtbn.
Man kan ladda järnet över en refug, kant etc utan att ngt går sönder. Man kan vända sig o o kolla bakåt med en hand på styret och fortfrande svänga ut i terräng med hyffsad kontroll.
Man kan hoppa över saker som inte är alltför höga och råkar va ivägen, typ väggrisar etc.
Sedan framför allt man behöver inte köra på vägar utan kan välja ställen där bilar inte kan framföras, även när man kör i trafik.
Vissa tävlingsfordon är inte tillåtna på allmän väg för att de uppför sig på ett sett som inte plattsar bland övrig trafik. Som racercyklist tränandes på samma sätt som ett linjelopp bör man förstå att det inte är en självklarhet att det ska få göras på allmän väg.