Cyklist ihjälkörd utanför Borås

Vissa tävlingsfordon är inte tillåtna på allmän väg för att de uppför sig på ett sett som inte plattsar bland övrig trafik. Som racercyklist tränandes på samma sätt som ett linjelopp bör man förstå att det inte är en självklarhet att det ska få göras på allmän väg.
Tror du dessa står för majoriteten av olyckor i Sverige?

Jag håller dock med om att tävlingar inte ska ske på öppna allmänna vägar. Men det sker ju sällan. Om en bilist trotsar förbud och kör igenom avspärrningar och dödar en cyklist borde ju inte Cykelsporten förbjudas, utan bilister. I min värld.

Senast ändrad:
Under mina 30 år i cykelsporten har jag aldrig hört talas om eller sett satistik på MTB cyklister som förolyckats under träning i trafik.
Inom LV finns det statestik från bla UCI om olyckor och årligen hör jag talas om 1-2 Lv cyklister som förolyckas under träning och tävling.
Jag var själv med på ett linjelopp i Danmark på 90 talet där en deltagare förolyckades i kollison med bil. Härom året gick en bekant bort under Lv träning utanför Kungsbacka, påkörd snett bakifrån när de låg i tvåpar.

På MTB är man mycket kvickar att svänga undan. Man kan köra ut i gruskanten, man köra ner i diket och upp på andra sidan, man kan svänga så hårt så man får sladd utan att det gör något, det går enkelt att åka på sladd med Mtbn.
Man kan ladda järnet över en refug, kant etc utan att ngt går sönder. Man kan vända sig o o kolla bakåt med en hand på styret och fortfrande svänga ut i terräng med hyffsad kontroll.
Man kan hoppa över saker som inte är alltför höga och råkar va ivägen, typ väggrisar etc.
Sedan framför allt man behöver inte köra på vägar utan kan välja ställen där bilar inte kan framföras, även när man kör i trafik.

Vissa tävlingsfordon är inte tillåtna på allmän väg för att de uppför sig på ett sett som inte plattsar bland övrig trafik. Som racercyklist tränandes på samma sätt som ett linjelopp bör man förstå att det inte är en självklarhet att det ska få göras på allmän väg.
Med tanke på det du skriver och hur du verkar resonera ser jag ingen chans till en sansad debatt med någon form av nyanser så jag tänker inte lägga ner något jobb på att försöka.

Förresten:
Tror du dessa står för majoriteten av olyckor i Sverige?

Jag håller dock med om att tävlingar inte ska ske på öppna allmänna vägar. Men det sker ju sällan. Om en bilist trotsar förbud och kör igenom avspärrningar och dödar en cyklist borde ju inte Cykelsporten förbjudas, utan bilister. I min värld.

Nej det gör jag ej! Majoriten sker säkert bland ej träningsrelaterad cykling. Men den typen av cykel lämnar jag utanför i mina tankar kring detta.

Rent krast ja, men frågan är vad som är viktigast i ett större perspektiv. Skall cykelsporten verkligen få komma ivägen för folk som inte cyklar eller har ett dugg intresse i det.
Det kanske är viktigare att det ej genomförs ngt tävling på allänm väg så det inte finns ngra avspärrningar att köra igenom. Det kanske är viktigare att hela samhället kan köra ostört till jobb eller Ica el va de nu må va.
För står du resonemanget. Det är enkelt att tycka att just mitt intresse borde vara i världens centrum, men i själva verket kanske det är just ens eget intresse som behöver flytta på sig för en hållbar utveckling.
Själv hade jag gärna sett deikerade LV och Mtb banor i varenda stad och berg.

Jag ser en tendens på många cykelrelaterade forum att de flesta verkar helt oförstående för den majoritet som ej är cykelintresserade.

Jo en snabb koll mellan dödlig utgång i MTB vs LV i sverige sedan MTB började åkas relativt regelbundet runt 1992. Känner till 3 dösolyckor i Mtb. Mer än 1 om året i LV .
92 var LV utövarna majoritet. Idag är MTB utövarna i mångdubbel majorietet.

Senast ändrad:
Med tanke på det du skriver och hur du verkar resonera ser jag ingen chans till en sansad debatt med någon form av nyanser så jag tänker inte lägga ner något jobb på att försöka.
Att någon tycker annorlunda är jag helt ok med, ( har vart aktiv i politik, där får man ja.. ) Men känner du dig obekväm med andra synsätt så kan vi släppa det där.

Att någon tycker annorlunda är jag helt ok med, ( har vart aktiv i politik, där får man ja.. ) Men känner du dig obekväm med andra synsätt så kan vi släppa det där.
Du får gärna ha en annan åsikt än jag har. Ska jag debattera vill jag dock ha någon att debattera med som framför argument som innehåller någon form av för mig begriplig logik. Det saknar jag i det du skriver. Erfarenheten säger mig att det kommer att ta mig mer arbete än jag är villig att lägga ner för att eventuellt komma ner till någon sorts stabil grund att föra en debatt kring.

Vad aktivitet inom politiken har med saken att göra förstår jag inte riktigt. Tvärtom tycker jag politiker ofta är väldigt duktiga på att totalt ignorera motståndarsidans argument. Hur ofta har man t.ex. sett en politiker skriva en debattartikel där hen försöker bena ut för- och nackdelar med olika förslag för att sedan redogöra för varför hen landar i att förslag x är det bästa sättet att lösa problemet på? Snarare är det regel att en debattartikel från en politiker består i att framhäva fördelarna med det egna förslaget och nackdelarna med motståndarnas förslag. En så svart-vit världsbild vinner inte mitt förtroende.

Senast ändrad:
Rent krast ja, men frågan är vad som är viktigast i ett större perspektiv. Skall cykelsporten verkligen få komma ivägen för folk som inte cyklar eller har ett dugg intresse i det.
Det kanske är viktigare att det ej genomförs ngt tävling på allänm väg så det inte finns ngra avspärrningar att köra igenom. Det kanske är viktigare att hela samhället kan köra ostört till jobb eller Ica el va de nu må va.
För står du resonemanget. Det är enkelt att tycka att just mitt intresse borde vara i världens centrum, men i själva verket kanske det är just ens eget intresse som behöver flytta på sig för en hållbar utveckling.

Jag ser en tendens på många cykelrelaterade forum att de flesta verkar helt oförstående för den majoritet som ej är cykelintresserade.

Jag förstår givetvis resonemanget. Det är ju dock en jävligt tråkig inställning att ha att "vi" som cyklar ska sluta för att någon ska få köra bil ostört ute på en öde landsväg. Det kan tyckas själviskt av mig/oss som inte enbart kör bil hela dagarna men jag tycker ju det är bättre att vi istället för att förbjuda något som är relativt sunt för samhället jobbar fram en lösning (alternativt en inställning) där det inte är ett så stort problem som du menar att det är.
Det är ju dock väldigt enkelt att resonera som så att vi ska förbjuda allt för att minska risker. Men är inte alkohol, bilar som kan köra snabbare än 110km/h, hat mot medtrafikanter pga en klädstil, köra bil vid regn, mörker och halka saker vi som borde rösta igenom i samma lagändring? Står ju för en väldigt stor andel av olyckorna misstänker jag (relativt landsvägstävlingscyklisterna)

Jag tycker det är viktigare att vi arbetar mot ett samhälle där vi tar hänsyn till varandra i trafiken istället för att gemene man ska kunna köra bil ostört utan att vara vaksam och visa hänsyn.

MTB cykling (på platser där folk promenerar) är ju mer dödsdömt än Landsvägscykling/gruscykling tänker jag då enligt ditt resonemang...

Spinx. Du är så djupt inne i tänket att endast bilar är riktig trafik att du inte ser utanför det.
Det som är verkligt viktigt är att göra så att människor i gemen vågar cykla på vägar i och omkring mindre orter alls.
De flesta i de orterna har nämligen korta avstånd till jobbet och skulle lätt kunna cykla på sina vardagar, ändå kör de bil, bla för att de är rädda för att cykla i blandtrafik och det saknas cykelbanor/vägar överallt, och ska inte behövas, fordonsförare ska banne mig ha koll på omgivningen.
Ökad cykling är folkhälsofrämjande och lönsamt för samhället, ökad användning av bil tvärtom.
Att träna lvg-cykling på vägar borde vara lika naturligt som att cykla till kiosken.

Senast ändrad:
Förresten:

Nej det gör jag ej! Majoriten sker säkert bland ej träningsrelaterad cykling. Men den typen av cykel lämnar jag utanför i mina tankar kring detta.

Jo en snabb kolla mellan dödlig utgång i MTB vs LV i sverige sedan MTB började åkas relativt regelbundet runt 1992. Känner till 3 dösolyckor i Mtb. Mer än 1 om året i LV .
92 var LV utövarna majoritet. Idag är MTB utövarna i måndubbel majorietet.
Var får du din statistik ifrån? Trafikolyckor? Eller sjukvården? Eller SCF?
Självklart är LVG mer utsatt för olyckor i trafik, då Mtb inte körs på väg. Men väger du in olyckor och skador i ex.vis bike parks är jag inte alls säker på att det är lika solklart. I somras slog neurokirurgen på Akademiska larm om att de fick in väldigt många fall som skadats i bike parks, exempelvis.
Samma fråga ang antal utövare, var får du de siffrorna ifrån? Nån officiell källa, eller drar du dem bara ur röven?

Så alla som inte är påväg till arbetet eller Ica (eller andra viktiga och riktiga mål) ska förbjudas? Det tror jag faktiskt skulle fungera för att få ner dödligheten i trafiken! Bra idé Spinx!
Fast jag är rädd att du är så enögd att du bara menar cyklister, gångtrafikanter och epor som är ivägen för din bil på din bilväg?

Var får du din statistik ifrån? Trafikolyckor? Eller sjukvården? Eller SCF?
Självklart är LVG mer utsatt för olyckor i trafik, då Mtb inte körs på väg. Men väger du in olyckor och skador i ex.vis bike parks är jag inte alls säker på att det är lika solklart. I somras slog neurokirurgen på Akademiska larm om att de fick in väldigt många fall som skadats i bike parks, exempelvis.
Samma fråga ang antal utövare, var får du de siffrorna ifrån? Nån officiell källa, eller drar du dem bara ur röven?
Jag pratar bara om dödlig utgång. Ej skador. Men ja, räknar med alla platser Mtb resp LV körs på, men som sagt ej de som skadats.
Den senast uppdaterade statestiken jag har är från turerna kring dödsolyckan i Järvsö i år. Den kommer i sin tur från SCF i första hand.
Sedan är de som så att det hittils är så få förolyckade i MTB så alla är vad jag vet kända. I Lv pratar vi en nolla till under den 30 års period jag tittar på. Där försvinner de i statestiken el hur jag ska säga, dessom hamnad de under klassning som trafikolycka o man tittar någon annanstans än hos SCF. SCF tar å andra sidan enbart med saktionerade event vad jag vet. Alltså träning och tävling i SCF medlemsklubbar.

Sedan om du funderar själv ? Hur många dödsolyckor känner du till själv i resp gren ?

Så alla som inte är påväg till arbetet eller Ica (eller andra viktiga och riktiga mål) ska förbjudas? Det tror jag faktiskt skulle fungera för att få ner dödligheten i trafiken! Bra idé Spinx!
Fast jag är rädd att du är så enögd att du bara menar cyklister, gångtrafikanter och epor som är ivägen för din bil på din bilväg?
Om vi hade pratat om alla typer av cyklister dragna över en kam hade mina såikter vart ngt annorlunda. Nu refererar jag enbart till de som cyklar för idrottsutövande där målet med turen är träningen.

Om vi hade pratat om alla typer av cyklister dragna över en kam hade mina såikter vart ngt annorlunda. Nu refererar jag enbart till de som cyklar för idrottsutövande där målet med turen är träningen.
Så du vill inte gå hela vägen och förbjuda ”onödigt nyttjande” av vägarna generellt? Bara för cyklister? Jag tycker det är en märklig distinktion att göra.

Kul att det är cyklister (som är ”ivägen”) som är de egoistiska som behöver fundera på om de ska ändra sitt beteende. Wtf?
Bra exempel på att människa har svårt att titta på saker ur annat en sin valda synvinkel. Cyklister skilljer sig inte från andra inbitna intressugrupper, snarare tvärt om

Bra exempel på att människa har svårt att titta på saker ur annat en sin valda synvinkel.
Jag skulle säga att du väl ett ännu bättre exempel; titta på en väldigt snäv statistik och endast dödsolyckor, och sedan sitta och dra slutsatser om LVG vs mtb utifrån det. Om jag nu tolkade ditt svammel ovan rätt...

Bra exempel på att människa har svårt att titta på saker ur annat en sin valda synvinkel. Cyklister skilljer sig inte från andra inbitna intressugrupper, snarare tvärt om
Ja, det är du ett fint exempel på! Själv tycker jag att det är självklart att alla ”intressegrupper” har lika stor rätt att nyttja vägnätet. Jag tillhör säkert tre-fyra olika grupperingar beroende på hur och varför jag färdas på vägarna. Men det finns en massa grupperingar jag inte tillhör, jag tycker ändå att de har samma rätt som jag att färdas fritt och tryggt.

Så du vill inte gå hela vägen och förbjuda ”onödigt nyttjande” av vägarna generellt? Bara för cyklister? Jag tycker det är en märklig distinktion att göra.
Det borde rimligen vara viktigare att en bred massa kan transportera sig än att en liten grupp ska uppta vägnätet för att genomföra sin träning.
Egentligen skulle man kunna likna det med att de som håller på med Bil eller MC racing skulle börja träna på allmän väg, eller varför inte börja spela fotboll och tennis på landsvägar.
Historiskt har det fungerat men ju mer människor det blir som behöver transportera sig, desto orimligare är det att ytrymmet ska användas till nöje/ idrott

Det låter lite som resonemangen gällande cykling i skogen: Vandrarna var där först så cyklisterna har inget där att göra! Men på vägarna rör sig många olika typer av fordon, med fordonsförare med allsköns typer av ärenden. Varför skulle just idrottsutövande förbjudas? Och var hamnar vi (”vi”) som inte ser cykling som idrott, utan mer som terapi för att inte bli (mer) galna i en galen värld? (Det är ju knappast idrott, men likväl cykling.)

Jag vet inte om berättelsen om att allmänna vägar endast är till för ”samhällsnyttan” (dvs. typ bilpendling till jobb) är en gammal dogm, men den poppar upp lite här och där på sistone som svampar i september i samband med diskussioner om cykling kontra biltrafik. Vilket hemskt samhälle där rörelse på väg endast skulle vara tillåtet på grund av arbete. Men motion är väl också samhällsnyttigt?

Som med rörelse i skog måste det vara bäst att samsas om det utrymme som finns på ett respektfullt sätt. Personligen skulle jag gärna se ett billöst samhälle, men det är i nuläget självklart en chimär. Då återstår samexistens. Jag är ju alltid för handhållande och sjungande av ”We shall overcome” (som konstaterat tidigare), så ock i denna fråga.

Senast ändrad:
Det borde rimligen vara viktigare att en bred massa kan transportera sig än att en liten grupp ska uppta vägnätet för att genomföra sin träning.
Egentligen skulle man kunna likna det med att de som håller på med Bil eller MC racing skulle börja träna på allmän väg, eller varför inte börja spela fotboll och tennis på landsvägar.
Historiskt har det fungerat men ju mer människor det blir som behöver transportera sig, desto orimligare är det att ytrymmet ska användas till nöje/ idrott
Det är väl inget som hindrar den breda massan att transportera sig bara för att ett gäng cyklister befinner sig på samma väg?

Jag skulle säga att du väl ett ännu bättre exempel; titta på en väldigt snäv statistik och endast dödsolyckor, och sedan sitta och dra slutsatser om LVG vs mtb utifrån det. Om jag nu tolkade ditt svammel ovan rätt...
Vi kan svänga om och ta med olika typer av skador istället om du vill. Då tror jag vi får en helt annan utgång. Sannolikt är det många gånger fler småskador i MTB, och många gånger fler omkullkörningar per körda mil. Angaligen många gånger fler singelolyckor också fast betydligt färre ihop med andra trafikanter.

Jaha och var lämnar det den ganska stora massan som kombinerar nytta med nöje (?) och cyklar till jobbet. Och tvärtemot vad du påstår så är vi ganska många som även cyklar på landsväg långt utanför stan som envisas med det ofoget. Ibland gör jag tom som du säger och kör MTB, har aldrig upplevt den som säkrare ,men det är nog bara jag som är för mycket tönt för att rycka i styret.

En sammanfattning så här långt då:
  • En del vill cykla fort på landsväg med lvg cykel som träning : borde förjudas
  • En del vill cykla lite mindre fort på MTB på landsväg : är ok för MTB är smidigare och mer lättmanövrerad
  • Alla som vill träna på cykel ska göra det i skogen
  • Inget av ovan gäller, eller går att kombinera med någon slags nyttocykling
  • Nyttocykling sker aldrig på landsväg långt från stan
  • lvg dör folk av
  • MTB får man fler blåmärken av

Eller så kan man konstatera att olycksrisken är ökar ju fler möten med andra trafikslag man har.

Och man kan även konstatera att fler trådar riskerar att låsas ju fler som använder en "antagonistisk" Hambini-ton, istället för att försöka förstå varandra och komma framåt.

Eller så kan man konstatera att olycksrisken är ökar ju fler möten med andra trafikslag man har.

Och man kan även konstatera att fler trådar riskerar att låsas ju fler som använder en "antagonistisk" Hambini-ton, istället för att försöka förstå varandra och komma framåt.

Om du avsåg mig så är det knappast antagonism. Precis som GoranS så försöker jag förstå någon slags logik i det förda resonemanget. Vart leder det ? Att cyklister inte blir överkörda i skogen vet vi nog lite till mans men hur löser det problemet med tragiska olyckor som denna?

Om du avsåg mig så är det knappast antagonism. Precis som GoranS så försöker jag förstå någon slags logik i det förda resonemanget. Vart leder det ? Att cyklister inte blir överkörda i skogen vet vi nog lite till mans men hur löser det problemet med tragiska olyckor som denna?
Jag tänkte rent allmänt på tonen i denna tråd. Det är problematiskt med blandad trafik. Jag skulle också hellre vilja se en diskussion vad som kan/bör göras istf de inlägg som dyker upp. Att idiotförklara nån förhindrar inga olyckor.

sänk hastigheterna rejält. så jädra bråttom har folk inte att det är värt mänskoliven.
det ska vara tråkigt att köra bil.
totalövervakning av bilisterna.
bankid för att starta.
gps-övervakning av hastigheten.
inkomstbaserade böter som i finland.
straffskatt istället för skatteavdrag för bilpendling.
variabla hastigheter utifrån väglag, väder och ljusförhållanden.

sänk hastigheterna rejält. så jädra bråttom har folk inte att det är värt mänskoliven.
bankid för att starta.
Ja, det ligger antagligen väl i linje med ditt utopi-samhälle...

Något spm nästan fått mig helt sluta cykla lvg är det faktum att många medvetet utsätter en för onödig fara som bilister. Den kategorien är det som ökat mest i min upplevelse av lvg. Vanlig tanklöshet och andra 'vanliga' risker i trafiken är desamma. Men dessa medvetna handlingar diskuteras sällan. Jag är övertygad att roadrage mellan bilister också ökat men där är riskerna trots allt för det mesta mindre. Om min emperi stämmer, hur bryter man den trenden?

Jag tänkte rent allmänt på tonen i denna tråd. Det är problematiskt med blandad trafik. Jag skulle också hellre vilja se en diskussion vad som kan/bör göras istf de inlägg som dyker upp. Att idiotförklara nån förhindrar inga olyckor.
Jag tror att tonen sätts rätt mkt av Spinx:s inledande inlägg där lvg tämligen kategoriskt döms ut utan någon speciellt övertygande analys. Hade det inlägget varit mer nyanserat och försökt belysa positiva och negativa aspekter kring landsvägscykling tror jag det funnits hopp om en vettigare debatt.

Något spm nästan fått mig helt sluta cykla lvg är det faktum att många medvetet utsätter en för onödig fara som bilister. Den kategorien är det som ökat mest i min upplevelse av lvg. Vanlig tanklöshet och andra 'vanliga' risker i trafiken är desamma. Men dessa medvetna handlingar diskuteras sällan. Jag är övertygad att roadrage mellan bilister också ökat men där är riskerna trots allt för det mesta mindre. Om min emperi stämmer, hur bryter man den trenden?

Körkortsutbildning i skolan, sänkta hastighetsgränser, mer resurser till trafikövervakning, hårdare straff för trafikbrott, hårdare krav för att få ha körkort med återkommande omprov, synkontroll och läkarundersökning, tydligare lagstiftning om mobil/stereopill/ätande under körning.

Jag känner inte igen detta, och då både kör jag en hel del bil och cyklar en hel del lvg. Dock pendlar jag varken på cykel eller bil.

kommer kanske leda till ännu mer bilism? men mer trafikkunskap vore väl bra, så folk vet sina rättigheter.
Ja, mer trafikkunskap i skolan vore bra så att även de utan körkortsutbildning lär sig inte bara rättigheter, utan framförallt skyldigheter. Idag har vi ju faktiskt människor ute i trafiken utan någon som helst utbildning.

bankid för att starta.
Det ÄR tråkigt att köra bil. Tror många vill klara av det så snabbt som möjligt och inte hindras i det (jag tänker mer på A-traktorer än cyklister). Vad är alternativen till sänkt hastighet? För om vi ska vara demokratiska så kommer bilisterna att rösta för att förbjuda cyklister hellre än att sänka farten.
Övervaka bilister är jag med på. Även att övervaka cyklister.
Bättre träffsäkerhet med böter är jag med på. Prickar?
Då jag bor där jag bor är bilpendling enda alternativet för många att ta sig till jobbet, så att straffa dem känns inte realistiskt. Men, jag tycker det inte det finns nån belöning för att åka kollektivt eller att cykla. Det är galet.
Hur genomför man variabla hastigheter?

Jag vill utöka med andra dumma och medvetna beteenden (som tex cyklister bidrar med). Tex rödljuskörning eller andra idiotbeteenden (som att åka longboard i mörker). Hur får vi bort dåliga beteenden som ökar risken för olyckor, roadrage och ännu dummare beteenden?

En andra velodrom i landet och "motor"banor för cyklister hade ju varit magiskt om vi kunde skapa. Då skulle vi kunna tävla och träna säkert. Jag undrar vilka det är som finansierar alla 64 gräs/konstgräsfotbollsplaner i Göteborg (där jag bor) och om vi nu har 64st sådana om det inte är rimligt att vi ska en 1 velodrom/anläggning för säker cykelträning?

Men för tävlingscykling och en "konkret väg framåt" ligger ju väldigt stor del av förändringen/ansvaret hos tillståndsgivare i landet/kommunerna. Om vi enklare kan få tillstånd till tävling i industriområden på söndagsmorgnar eller på landsvägar ute på landet.

Att vi inte ska kunna samsas i framtiden på en liten fin landsväg känns väldigt drastiskt. Jag tror det som behövs förändras är beteende, syn på hur värdefull tid är kontra liv och respekt. (om vi nu pratar just landsvägscykling primärt ute på mindre vägar och ur rekreation/motion/träningssynpunkt)
För andra fall är ju infrastruktur en mycket större fråga.

Men givetvis skulle dedikerade cykelleder (likt tyskland mfl) vara ett gott komplement. Det finns det ju ytterst få av här.
Sedan har vi ju hela Gravel-stormen som fötts ur denna problematik. Också ett bra komplement

Jag tror att tonen sätts rätt mkt av Spinx:s inledande inlägg där lvg tämligen kategoriskt döms ut utan någon speciellt övertygande analys. Hade det inlägget varit mer nyanserat och försökt belysa positiva och negativa aspekter kring landsvägscykling tror jag det funnits hopp om en vettigare debatt.
Och det är fritt för oss att reagera på ett konstruktivt sätt eller att reagera på ett icke konstruktivt sätt. Det är "bara" att fylla på med det som saknas, utan att använda värdeladdade ord (menar inte dig).

Ja, mer trafikkunskap i skolan vore bra så att även de utan körkortsutbildning lär sig inte bara rättigheter, utan framförallt skyldigheter. Idag har vi ju faktiskt människor ute i trafiken utan någon som helst utbildning.
Det löser inte problemet med att folk struntar i regler och lagar. Det är nåt "folk" gör. Ett rödljus är ett rödljus. Alla vet att rött betyder stopp.

Det ÄR tråkigt att köra bil. Tror många vill klara av det så snabbt som möjligt och inte hindras i det (jag tänker mer på A-traktorer än cyklister). Vad är alternativen till sänkt hastighet? För om vi ska vara demokratiska så kommer bilisterna att rösta för att förbjuda cyklister hellre än att sänka farten.
Övervaka bilister är jag med på. Även att övervaka cyklister.
Bättre träffsäkerhet med böter är jag med på. Prickar?
Då jag bor där jag bor är bilpendling enda alternativet för många att ta sig till jobbet, så att straffa dem känns inte realistiskt. Men, jag tycker det inte det finns nån belöning för att åka kollektivt eller att cykla. Det är galet.
Hur genomför man variabla hastigheter?

Jag är inte helt säker på det. Vi röstar ju till exempel demokratiskt fram till att betala mer skatt och annat som inte nödvändigtvis gynnar individen. Jag tror nog ganska många i landet skulle inse hur vilket helt befängt val det skulle vara att aldrig få cykla på "vägen nere vid sjön" jämfört med en något sänkt hastighetsbegränsning. Att 10-20km/h är värt mer än att vissa aldrig kan transportera sig eller att bilister aldrig kan sätta sig på cykeln

Ja, reseavdrag på skatten för de som cyklar borde ju vara givet. Otroliga vinster för samhället i stort som de bidrar med ju.

En andra velodrom i landet och "motor"banor för cyklister hade ju varit magiskt om vi kunde skapa. Då skulle vi kunna tävla och träna säkert. Jag undrar vilka det är som finansierar alla 64 gräs/konstgräsfotbollsplaner i Göteborg (där jag bor) och om vi nu har 64st sådana om det inte är rimligt att vi ska en 1 velodrom/anläggning för säker cykelträning?

Men för tävlingscykling och en "konkret väg framåt" ligger ju väldigt stor del av förändringen/ansvaret hos tillståndsgivare i landet/kommunerna. Om vi enklare kan få tillstånd till tävling i industriområden på söndagsmorgnar eller på landsvägar ute på landet.

Att vi inte ska kunna samsas i framtiden på en liten fin landsväg känns väldigt drastiskt. Jag tror det som behövs förändras är beteende, syn på hur värdefull tid är kontra liv och respekt. (om vi nu pratar just landsvägscykling primärt ute på mindre vägar och ur rekreation/motion/träningssynpunkt)
För andra fall är ju infrastruktur en mycket större fråga.

Men givetvis skulle dedikerade cykelleder (likt tyskland mfl) vara ett gott komplement. Det finns det ju ytterst få av här.
Sedan har vi ju hela Gravel-stormen som fötts ur denna problematik. Också ett bra komplement
Ja, det är ibland lite märkligt hur pengarna fördelas. Finns det underlag för velodromcykling? Hur går det för den som finns? Jag har ingen aning om hur landets cyklister fördelas över lvg/mtb. Det känns spontant som att lvg är mer organiserade. Och där jag bor har kommunen satsat en hel del pengar på en cykelpark (inte för lvg). Det är (misstänker jag) enklare att bygga en bana i skogen än att få till nåt för lvg-cyklister. De hänvisas ju, av naturliga skäl, ut bland bilar och annat.

Jag ser inga problem med att samsas på landsvägarna. Däremot kan jag tycka att vissa vägar är bättre eller sämre ur säkerhetsperspektiv. Några få gånger har jag stött på cykelförbud på stora vägar. Skulle man kunna ha vägar som är...hur ska jag beskriva det...lite mer gemensamma än andra? Att just de vägarna (lämpade för cykling, kanske) har lägre hastighet och uppmärksammar bilisterna på att det en populär cyklistväg. Och att andra vägar är mer lämpade för bilister. Att sänka ALLA hastigheter på ALLA vägar för att NÅGRA cyklister på NÅGRA vägar kanske inte får ett positivt genomslag. Kanske blir acceptansen bättre med ett sånt tänk?

Jag är inte helt säker på det. Vi röstar ju till exempel demokratiskt fram till att betala mer skatt och annat som inte nödvändigtvis gynnar individen. Jag tror nog ganska många i landet skulle inse hur vilket helt befängt val det skulle vara att aldrig få cykla på "vägen nere vid sjön" jämfört med en något sänkt hastighetsbegränsning. Att 10-20km/h är värt mer än att vissa aldrig kan transportera sig eller att bilister aldrig kan sätta sig på cykeln

Ja, reseavdrag på skatten för de som cyklar borde ju vara givet. Otroliga vinster för samhället i stort som de bidrar med ju.
Jag tror tyvärr att många hellre skulle rösta bort cyklar än att sänka hastigheten. De anser sig själva viktigast. Och känner sig extra viktiga i sin bil. De skulle inte sätta sig på en cykel om så deras liv hängde på det (tyvärr inget skämt då jag vet av flera såna personer).

Cykling borde ge en rejäl bonus. Det är helt sjukt som det är idag. Även samåkning (bättre med fler i bilen än bara föraren) tycker jag kan premieras (där kollektiva alternativ inte är realistiska). Ju färre bilar desto bättre.

Tillbaka
Topp