Cyklist ihjälkörd utanför Borås

I detta scenario är ju en nyckel dock att kompisen är mest olaglig/skapar situationen. En cykel på en väg gör ju inte lika lätt något direkt olagligt.
Men jag tycker ändå jag får ganska många fina möten med bilister ute på vägarna också. Och det blir lika varmt i kroppen varje gång.
I detta fall var det kompisen som var mer delaktig i problemet. De andra 99 gångerna är det motorcyklisten som i rätt hastighet syns sämre än en bil. Och det är inget att bli arg över (det är som det är). Bägge borde vara glada över att det gick bra och önska varandra lycka till. Inte bli arga. För det känns som det är finns en hel del irritation på vägarna. Den måste bort. "Vafan, är du helt jävla dum i huvudet?!" borde ersättas med ett mer omtänksamt: "Vad gör/gjorde du? Du/jag hade ju kunnat gå åt!"
Och jag har också många bra möten med bilar. Nästan bara bra möten, faktiskt. Väldigt många som släpper fram mig trots att de inte behöver. Då försöker jag visa att jag uppskattar det.

Själv tycker jag det är bättre att rikta in sig på att stävja dåliga beteenden oavsett trafikantslag, istället för att kollektivt bestraffa ett helt trafikantslag.
Är det egentligen en bestraffning att inte kunna köra för fort? Är det egentligen inte märkligt att alla bilar har byggts till att kunna köras så galet fort egentligen? (elcyklar har ju strypts till 25... ;) )

Det löser inte problemet med att folk struntar i regler och lagar. Det är nåt "folk" gör. Ett rödljus är ett rödljus. Alla vet att rött betyder stopp.

Något som jag växte upp och levde med, den trafik-disciplinen mot rött ljus.

Idag är det annorlunda när folk tramsar runt i trafiken som nötter. Man åker över spärrlinje och åker i regel mot brand-oreange trafikljus. Det är inte en bra situation och det kommer inte att bli bättre heller.

Även de trafikpoliser som stoppat mig har inte helt ingjutit discplinära åtgärder i mig. Hänt ett antal ggr. för de bilar som jag kört it, mercedes, porsche, ferrari etc.

Tyvärr får oskyldiga sätta livet till för att någon håller en mobil-telefon, har ett körkort från ett annat land, undermåliga däck/bromsar, kör påverkad etc.

Något som kan styra upp situationen och avlasta polis är tekniska framsteg, alltså mjukvara i bilar som förhindrar röd-ljuskörningar, åka över spärrlinje.
Ett företag har kameror som registrerar bilar som är oförsäkrader, obesiktade osv. Man hade i någon gulf-stat fått bort röd-ljuskörningar med jag tror 40%.

Längtar till framtiden när alla som nu absolut måste har en självkörande bil som automatiskt håller minst 1,5 meters avstånd och följer alla hastighetsbegränsningar samt har noll möjlighet att påverka bilen med sina aggressioner. Något gott ska väl tekniken föra med sig.

Vi har ju motorvägar, leder och 2+1 vägar redan
De är nog sällan en del av vardagstransporterna (som är ganska korta). Där jag bor finns det omvägar som är väldigt cyklingsbara, eftersom biltrafiken tar kortaste/snabbaste vägen. Andra vägar är enda vägen mellan A och B. Mindre trevligt, alltså. Jag har också semestercyklat en del i sommar och det är verkligen skillnad på vägar och vägar. Vissa små vägar är ett under (vackert, hänsynsfulla medtrafikanter osv) och andra är lika små, men fullproppade av stressade mottrafikanter. En sorts gradering, eller hänvisning, hade varit trevlig. "Välj hellre den här vägen om du cyklar." Och för bilister på en sån sträcka skulle skyltar (större än de gröna Sverigeleden) kunna väcka förståelse och handlingsberedskap.

Problemet är att vissa ser bilen som något annat än ett transportmedel. Att de kan uttrycka sig, leva ut agressioner, få spänning och vad det nu kan vara. Blir det för dyrt, tråkigt, reglerat så försvinner nog en del av det där och bilen återgår till att vara den assmovern den är. Får man till en sådan förändring så försvinner marknaden för övermotoriserade miljövidriga bilar också. Ställ ett obligatoriskt krav på högsta vikteffekt på 40kW/1000kg och hastighetsspärr på 100 km/h?
Så är det. Bilen är både frihet och makt (sociala medier på fyra hjul). Så länge folk är köpstarka kommer de att välja den onödigt snabba/starka bilen. Dyrt? Japp, ge mig en Tesla, tack. Tråkigt? Japp, det är 90 som gäller. Hur kul är 90 med en Tesla? Så länge vi har en valfrihet så kommer hastighetsspärrar osv inte gå att genomföra. Kanske iom självkörande bilar, då bilen blir precis en assmover. Men som det ser ut idag vill bilköparen (den köpkraftiga som köper nya bilar och därmed driver bilmarknaden från konsumenthållet) ha en övermotoriserad bil istället för att åka kollektivt eller cykla.

Givetvis blir det en väldigt opraktisk lösning ibland men en ökad tillämpning anser jag är fullt genomförbar
Frågan är dock om man vill genomföra den. Det finns absolut ställen där det kan vara motiverat. Jag förhåller mig skeptisk till att det generellt skulle vara bra.

Något som jag växte upp och levde med, den trafik-disciplinen mot rött ljus.

Idag är det annorlunda när folk tramsar runt i trafiken som nötter. Man åker över spärrlinje och åker i regel mot brand-oreange trafikljus. Det är inte en bra situation och det kommer inte att bli bättre heller.

Även de trafikpoliser som stoppat mig har inte helt ingjutit discplinära åtgärder i mig. Hänt ett antal ggr. för de bilar som jag kört it, mercedes, porsche, ferrari etc.

Tyvärr får oskyldiga sätta livet till för att någon håller en mobil-telefon, har ett körkort från ett annat land, undermåliga däck/bromsar, kör påverkad etc.

Något som kan styra upp situationen och avlasta polis är tekniska framsteg, alltså mjukvara i bilar som förhindrar röd-ljuskörningar, åka över spärrlinje.
Ett företag har kameror som registrerar bilar som är oförsäkrader, obesiktade osv. Man hade i någon gulf-stat fått bort röd-ljuskörningar med jag tror 40%.
Jag har kvar lite hopp för mänskligheten att de ska kunna lära sig det jag lärt mig om trafiken. Det är inte raketforskning att lära sig att rött är rött. Heldragna linjer är ganska enkla att förstå också. Men jag är kanske lite naiv! Det är ju tyvärr rätt riskfritt att bryta mot regler och lagar. Jag har inget emot tekniska lösningar och fler (bra utbildade och rutinerade) trafikpoliser. De behövs. Sen vet jag inte om det hjälper en att ge en person med dålig inställning böter. De blir ju bara kränkta (för att polisen gjort sitt jobb).

Är det egentligen en bestraffning att inte kunna köra för fort? Är det egentligen inte märkligt att alla bilar har byggts till att kunna köras så galet fort egentligen? (elcyklar har ju strypts till 25... ;) )
Nja, när vi får köra 120 km/h i Sverige blir det ju lite skevt att strypa vid 100. Men det var väl mer de andra det andra jag vände mig emot; för många är bilar ett stort fritidsintresse på samma sätt som cyklar är det för många här. Att då komma med ex.vis effektbegränsning är ju lite grann som att det även skulle införas tekniska begränsningar på cyklar, du får bara ha två växlar och max denna utväxling, vid 30 slår bromsen till, etc. Dvs saker som skulle kunna ta bort mycket av glädjen ditt intresse skänker dig.
Att elcykel stryps vid 25 ser jag inga problem med, så länge du kan köpa en speed pedelec som får gå i 45 eller en elmotorcykel som får gå fortare än så.

Längtar till framtiden när alla som nu absolut måste har en självkörande bil som automatiskt håller minst 1,5 meters avstånd och följer alla hastighetsbegränsningar samt har noll möjlighet att påverka bilen med sina aggressioner. Något gott ska väl tekniken föra med sig.
Ja, och tänk liknande teknik på cyklar, bromsen slår till när det går för fort, styret går inte att vrida när man försöker gena i en korsning, tvingar dig att hålla minst 10 meter avstånd när du försöker köra klunga, en kamera som filmar bakom dig i skogen och automatiskt utfärdar en bot för skadegörelse när den upptäcker broms/sladdspår i marken, osv.

Jag har kvar lite hopp för mänskligheten att de ska kunna lära sig det jag lärt mig om trafiken. Det är inte raketforskning att lära sig att rött är rött. Heldragna linjer är ganska enkla att förstå också. Men jag är kanske lite naiv! Det är ju tyvärr rätt riskfritt att bryta mot regler och lagar. Jag har inget emot tekniska lösningar och fler (bra utbildade och rutinerade) trafikpoliser. De behövs. Sen vet jag inte om det hjälper en att ge en person med dålig inställning böter. De blir ju bara kränkta (för att polisen gjort sitt jobb).

Jag har bustat 5 personer ur trafiken, där man tagit bort personen helt och hållet antingen med arrest eller dragit in körkort på plats.
Nu väntar jag på att vittna i rättegång för en av dessa 5.

Men för att komma fram till fem stycken fällda har jag sett 1000 lagbrott, kontaktat polisväsendet 50 ggr och allt detta kokar ned i fem stycken fällda.

Tyvärr är det så smutsigt i Stockholm sett till trafik-läget att jag gett upp hoppet om mänskligheten ska bättra sig här.

Nja, när vi får köra 120 km/h i Sverige blir det ju lite skevt att strypa vid 100. Men det var väl mer de andra det andra jag vände mig emot; för många är bilar ett stort fritidsintresse på samma sätt som cyklar är det för många här. Att då komma med ex.vis effektbegränsning är ju lite grann som att det även skulle införas tekniska begränsningar på cyklar, du får bara ha två växlar och max denna utväxling, vid 30 slår bromsen till, etc. Dvs saker som skulle kunna ta bort mycket av glädjen ditt intresse skänker dig.
Att elcykel stryps vid 25 ser jag inga problem med, så länge du kan köpa en speed pedelec som får gå i 45 eller en elmotorcykel som får gå fortare än så.
Svårt att se jämförelsen med en helt mekanisk konstruktion som cykeln. Ska det införas batteribromsar kopplade till en hastighetsmätare? Knuffar man bilen i 120 borde det vara fri fart, hur gör man med skateboard och löpning?

Svårt att se jämförelsen med en helt mekanisk konstruktion som cykeln. Ska det införas batteribromsar kopplade till en hastighetsmätare? Knuffar man bilen i 120 borde det vara fri fart, hur gör man med skateboard och löpning?
Det var inte tänkt som nån uttömmande utläggning om hur man ska tekniskt begränsa alla typer av fritidsintressen, mer en liknelse i cykelvärlden till hur nån bil- och motorintresserad skulle uppleva de effektbegränsningar Bengt-re föreslog i ett tidigare inlägg.
En annan, kanske bättre, liknelse skulle kunna vara att det blir förbjudet med cyklar som väger under 30 kg. Det finns ju ingen anledning att cyklar ska kunna väga 7 kg och framföras i 50-60 km/h, det är ändå bara en assmover så det räcker om de är så tunga att ingen orkar få upp dem i mer än 10-15 km/h, då skyddas fotgängare bättre fr de rötägg som annars skulle bränna på hänsynslöst..

Jag har bustat 5 personer ur trafiken, där man tagit bort personen helt och hållet antingen med arrest eller dragit in körkort på plats.

Men för att komma fram till fem stycken fällda har jag sett 1000 lagbrott, kontaktat polisväsendet 50 ggr och allt detta kokar ned i fem stycken fällda.

Tyvärr är det så smutsigt i Stockholm sett till trafik-läget att jag gett upp hoppet om mänskligheten ska bättra sig här.
Det saknas sannerligen inte exempel på dåliga beteenden. Vissa så dåliga att de knappast utförs pga okunnighet utan mer av nån sorts stolthet.

Det har framkommit att man genom trafikbetende kan se trender i hur samhället mår i övrigt. Bilkörning är för många den enda stund de har i livet där de kan släppa allt annat. Positivt för många men inte för alla personligheter.
Rusningstrafik är en av de mest tålamodsprovande saker en majoritet utsätts för i vardagen. En annan grej som forkningen ser men talar lite tyst om. Vi har såpass många invandare i landet nu så det börjar synas att de tagit med sig en annorlunda trafikkultur.

Det har framkommit att man genom trafikbetende kan se trender i hur samhället mår i övrigt. Bilkörning är för många den enda stund de har i livet där de kan släppa allt annat. Positivt för många men inte för alla personligheter.
Rusningstrafik är en av de mest tålamodsprovande saker en majoritet utsätts för i vardagen. En annan grej som forkningen ser men talar lite tyst om. Vi har såpass många invandare i landet nu så det börjar synas att de tagit med sig en annorlunda trafikkultur.
Så, när "svenskar" uppträder som idioter så är det för att de lärt sig av "invandrare"? Jag finner stora brister i den analysen (då jag hela mitt liv sett idioter bete sig som idioter helt utan inspiration från andra kulturer).

Givetvis. Syftade mer på att vi har fordon som kan köras snabbare än hastighetsbegränsningen. Det är ju inte så många oskyddade trafikanter på 100-120-vägarna.

I denna tråd inleddes det ju att cyklister inte ska få utöva sitt intresse på allmänna vägar (träna, motionera, upptäcka, cykla fort, existera) så därav är väl kopplingen till att bilar inte ska kunna köras snabbare än 120 (och därmed begränsa deras intresse) helt konstigt. Spärren kan ju tas bort på motorbanor...

Sedan är ju fortkörning olagligt (och farligt för medmänniskor) medan cykling inte är olagligt (men farligt för individ). Så "intressena" är ju ganska skilda. Inte en riktigt rättvis jämförelse tycker jag egentligen.

Att släppa på frustrationer i bil (genom att bete sig som ett rullande twitterkonto) eller att släppa på frustrationerna på en cykelsadel har lite olika konsekvenser.
Nu menade inte jag att det är en stund när man släpper ut sina aggressioner, det kanske Spinx menade. Jag tolkade det som att det är enda stunden på dagen när man kan släppa all stress, måsten, tunga tankar osv och få en stund av avkoppling från det. Men vid närmare eftertanke menade nog inte Spinx det.

Nu menade inte jag att det är en stund när man släpper ut sina aggressioner, det kanske Spinx menade. Jag tolkade det som att det är enda stunden på dagen när man kan släppa all stress, måsten, tunga tankar osv och få en stund av avkoppling från det. Men vid närmare eftertanke menade nog inte Spinx det.
Bilen kan absolut vara en skön fristad. Att vara ute on the road är ju riktigt trevligt. Den är också lite av ett tveeggat svärd. Den är lite som alkohol, dvs den förstärker vissa människors beteenden/humör. Dålig dag på jobbet = tutan och vissa fingrar får jobba extra.

Att människor blir mer aggressiv/arga bakom ratten i en skyddad plåtlåda är väl ytterst väldokumenterat genom åren?

ex: https://www.vibilagare.se/nyheter/ilska-foder-mer-ilska-38455

sen har vi ju trafikbullret också, som uppskattas döda cirka 50 000 eu-invånare varje år https://www.svt.se/nyheter/utrikes/skadligt-buller-en-potentiellt-dodlig-plaga-for-allt-fler

(och det kommer inte lösas med elbilar)

här skulle rejält sänkta hastigheter göra stor skillnad. karossens och däckens material och form borde också regleras så att buller minimeras. om då väghållningen blir sämre, du gissade rätt: sänk hastigheterna ytterligare :)

Givetvis. Syftade mer på att vi har fordon som kan köras snabbare än hastighetsbegränsningen. Det är ju inte så många oskyddade trafikanter på 100-120-vägarna.

I denna tråd inleddes det ju att cyklister inte ska få utöva sitt intresse på allmänna vägar (träna, motionera, upptäcka, cykla fort, existera) så därav är väl kopplingen till att bilar inte ska kunna köras snabbare än 120 (och därmed begränsa deras intresse) helt konstigt. Spärren kan ju tas bort på motorbanor...

Sedan är ju fortkörning olagligt (och farligt för medmänniskor) medan cykling inte är olagligt (men farligt för individ). Så "intressena" är ju ganska skilda. Inte en riktigt rättvis jämförelse tycker jag egentligen.
Ja, det som drog igång detta (nån idé om att lvg-cykling borde förbjudas på väg) har jag inte mycket till övers för.
F.ö. håller jag inte med om att cykling enbart är farligt för individ, det kan leda till väl så allvarliga skador på medmänniskor om inte hänsyn tas ex.vis på GC-banor.

Precis. Sen går man in i postnord tråden. Där skryts det om hur man trakasserar lastbilschaufförer på vägarna...

Aha men vänta titta här då.

Ding ding med boxningsmatch på E6 där postnord-stjärnan är i ena ringhörnan som vinner matchen ?
Sickna lysande medarbetare och inte minst bakom ratten!

Ding ding med boxningsmatch på E6 där postnord-stjärnan är i ena ringhörnan som vinner matchen ?
Och det var ett externt företag som körde för pn och dom är nu mera historia där.då detvar en som fick fram reg nummret på lastbilen och ägare var inte pn.

Så andras idioti rättfärdigar ditt vanvettiga beteende? Trafiken är ingen plats för uppläxningar, kamratuppfostran eller illvilliga manövrer. Det är oerhört skrämmande att det finns människor som anser det, och det ställer dessutom vissa heroiska påståenden i ett annat ljus. Hu, säger denna huttrande surtant och kryper in under den mossbelupna stenen igen.

Se det som ett mission i livet! Har du en superkraft att lyckas få samhället att lagföra några av de värsta syndarna så kommer karma att tacka dig.

Bra kämpat men lite i motvind. SvD har skrivit en del på sistone om Sverige och det rättsliga. Inte så kul. Tex: https://www.svd.se/svensk-passivitet-ar-inskriven-i-lagen

De är anlitade av PN, de har uniform från PN och de har bilen målad som PN.
Då är det väl PN som har ansvaret.
Företaget är i konkurs på grund av en idiot och det kan vara något att reflektera över då det är målat ett helt varumärke över bilen eller folierat så oavsett vem man kör åt så är det varumärket folk ser inte vilket företag som kör åt varumärket.

Se det som ett mission i livet! Har du en superkraft att lyckas få samhället att lagföra några av de värsta syndarna så kommer karma att tacka dig.

Haha hoppas det men jag har alltid gömt mig väl, förut hade jag en Taxi-bil så det var en perfekt täckmantel.
Men varje gång jag har min privata bil tänker jag på att blir det hembesök senare på kvällen så är det tyvärr nog bara att flytta!

Tillbaka
Topp