Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

så har jag fått fatt i en - har mycket att lära mig om olika setups, har tidigare haft Nihola men saknade farten....
IMG_5809.JPG

Bilagor

• Skärmavbild 2020-11-18 kl. 11.58.55.png
    Skärmavbild 2020-11-18 kl. 11.58.55.png
    380.6 KB · Besök: 376
  • Skärmavbild 2020-11-18 kl. 11.59.05.png
    Skärmavbild 2020-11-18 kl. 11.59.05.png
    801.1 KB · Besök: 457
@Bahneboy Den som var till salu i Malmö? Vettigt prissatt om den var i ok skick.

Ang lådan, Cargobiken jag har nu har en 68 cm bred låda och det tycker jag räcker bra. Ser ut att vara ungefär som Rad3-lådan.

Grym bild som visar lite mer hur den är konstruerad också!

Om du är inne på att bygga egen låda så kan jag skicka dig ritningar till lådan jag byggde.

@jomper yes, den som var till salu i Malmö - den hade lite småfix men jag tror att jag fick den till rätt pengar. En del som måste fixas och där är lite mycket skruvat på bakhjuls ekrarna...... men den funkar.... men enormt sugen på en Gates drivning men då får det bli ny ram.....

Sitter ramnumret under vevpartiet eller däromkring? Försökte googla men det var inte lätt. Ska kolla på en cykel idag.

Den kändes för skum. Någon som saknar en el-bullit, med di2 alfine8? Sannolikt något slags märkning på batteriet ursprungligen för där var det massa skrapmärken..

Senast ändrad:
Visa bilaga 334915

Har kört många mil på 700 kol-hjul med 23mm durano+ i 4år nu, senaste halvåret med 2 ungar, aldrig punkat, inga ekerbrott. 451 framhjul med 28mm durano. Nätshoppade kina-hjul som inte rört sig en mm. Det går precis in en crud-skärm bak så att cykeln går att använda i normalt väder oxå.. kör dock aldrig mer än 30kg last, hjulen skulle nog inte palla för många såna turer.
Hej, har du möjlighet att beskriva lite mer ingående hur du löst det med säten etc. vad är en "rex-stol" och hur har du fäst dem? Tack på förhand. (Ledsen att jag snokat upp en gammal tråd)

Sett att det varit en del diskussioner kring hur barn bäst transporteras på en bullitt. Bidrar därför med min lösning som både jag och dottern tycker fungerar utmärkt. Skaffade ett par extra chassi-fästen till barnvagnen och monterade dessa på cykeln vilket gör att jag kan växla däremellan. Går även att montera sittdelen bakvänt vilket möjliggör mer lutning. En annan fördel med att det är en sittdel till barnvagnen är att det redan fanns bälte, sufflett och åkpåse. Detta i kombination med dubbdäck gör att jag hoppas att vi kan komma ut även de kommande månaderna!

Snygg lösning, har du lust att beskriva lite mer ingående hur du löst det med infästning, montering etc? Vad behöver jag för att kunna montera på liknande sätt? (Ursäkta nybörjarfrågor men står i begrepp att köpa min första Bullitt nu)

premiärturen på min precis inköpta beggade bullitt. vi flyttar till villa med garage så helt plötsligt öppnade sig möjligheten för en bullitt :)

har inte så mkt planer förutom:
- flytta över specialized power sadeln från pendlaren.
- byta till lite bredare däck.
- byta till några mer täckande skärmar.
- esi extra chunky handtag
- garbaruk ovalt 38t för 1x11 konvertering
- fäste för wahoo element bolt

nån som vet ifall schwalbe big apple 26x2.0” lirar bak?

3CD33E00-D5C0-4BF1-8B9C-3FFC28F103AC.jpeg

premiärturen på min precis inköpta beggade bullitt. vi flyttar till villa med garage så helt plötsligt öppnade sig möjligheten för en bullitt :)

har inte så mkt planer förutom:
- flytta över specialized power sadeln från pendlaren.
- byta till lite bredare däck.
- byta till några mer täckande skärmar.
- esi extra chunky handtag
- garbaruk ovalt 38t för 1x11 konvertering
- fäste för wahoo element bolt

nån som vet ifall schwalbe big apple 26x2.0” lirar bak?

Visa bilaga 459673

Det borde gå, fick in det släta Kojak 2.0" med bred marginal men kör numer med 40-584 (27.5 x 1.5) för lite lättare rull.

Schwalbe G-One Allround. Hade förut Gilles Bertoud 50mm 650B skärm, men har numer en enkel SKS X-tra Dry. Stålskärmen fick modifieras en smula för att nå ner till fästet vid vevhuset samt (som vanligt) bygga på med lite distanser för att gå runt skivbromsoket, men annars funkade de bra

Lutar mot en ny för mig. Begagnade är antingen för dyra jämfört med ny eller för stulna.

25000 för en ny med Deore eller lika mycket för en mindre två år gammal med XT, vet inte om bruksnyttan är så stor..

jag slog till på den du kanske syftar på, prutade en del och med tanke på specen och skicket är jag mkt nöjd såhär långt.

såklart tillför väl inte thomson delarna något till bruksvärdet men däremot tillför det i form av glädje för min del.

Senast ändrad:
Nja, det har varit en två-tre stycken med XT-gruppen till salu på Blocket för 25000-28000. Nån är kvar fortfarande. Sen har det varit ett par med Alfine för runt 19-20. Alla har framstått som i bra skick, men för dyra jämfört med nya tycker jag.

okej, jag gav 22.5k för min med hcb och fahrer panelväskor och hållare.

finns väl lite prutmån men dom verkar ju försvinna allt eftersom trots relativt höga priser, är väl fördelen att dom ändå har bra kurs på beg.marknaden.

Hur långa är ni Bullitt-cyklister? Är själv 1,93 och är förbaskat sugen på en, men är lite nojig över positionen jag hamnar i.

Med ett styre med en del rise så borde det väl vara rätt lugnt att kunna cykla någorlunda avslappnat?

jag är 1.96 och det funkar fint för mig, sadelstolpe bör vara runt 400mm och sen kan man ju alltid leka med stamlängder och ev setback på sadelstolpen.

min har även en easy up monterad för enkel justering av styret vid behov.
jag gillar hyfsat aggressiv ställning så min är i botten just nu.

Hej,
Försöker få så mycket info jag kan innan jag slår till på en Bullit eller liknande..
Som många andra funderar jag på transport av 2 lite större barn och hur det funkar. Ni som testat med låda som är bredare än ramen, känns det instabilt? Blev starkt avrådd att ens bygga egen låda och ha två barn med olika vikt. Personen i fråga varnade för stor vinglighet och till och med för våldsamma kast och krasch som följd.... Vad säger ni som testat med två barn och en lite bredare låda? Om ni är helt ärliga och beredda att kritisera t.o.m en Bullit :)...
Hur funkar längden på barn uppåt 130cm? Har sett att en del här på forumet kör barn uppåt 10år men frågan är hur det funkar med syskon samtidigt. Slår de i styret när man svänger? Min fru kommer mest att köra, typ 1 mil med barn och sen fortsätta 4km till utan. Egentligen så mycket ris och ros som det går, jag har läst igenom tråden hyfsat men det kanske finns lite ny input.

Sjukt tacksam för svar!

Varning för rena åsikter nedan:

Var på seriös jakt efter lastcykel men la ner pga att det var svårt att hitta något som jag tyckte kändes stort nog. Bulliten är ganska liten i verkligheten, och mycket annat är antingen för dåligt/litet/eldrivet. Funkar nog fint när man har barnen lite på lösen som väldigt många har, men vill man bälta dom osv så skulle jag säga att det inte går.

Jag är sugen på Bullitt själv men fått hålla mig pga usla parkeringsförhållanden, och jag delar din oro för två större barn. Men samtidigt - barn ska ju cykla själva! :-)

Men det du beskriver med lite större barn kanske bättre kan lösas med en tandem/triplet? Typ den nedan eller liknande. Så kan barnen jobba lite själva också :-) Inget väderskydd, men det var ju inte med i kravspecen.

Finns ju även någon påhängsmojäng med två platser:

Ju mer last det är på "flaket" desto lurigare blir det i låg fart då man behöver kompensera ev lutning av cykel & last med sin egen kroppsvikt när inte centrifugalkraften balanserar (som vid kurvtagning). Jag slutade köra 2 barn i lådan (båda sittandes bak-och-fram) när den äldre var 7-8 år. Mest för att det gick lika snabbt om vederbörande cyklade själv. De satt dock inte bredvid varandra utan på linje för att få så lite obalans som möjligt.

Tack för bra kommentarer!
Upplever ni att det är obehagligt vingligt någongång? Min fru är lite orolig för det..Vi ska ju köra typ 1mil enkel resa med trötta barn. Önskar att den äldre kunde cykla själv men han inte riktigt där än..
Det här dilemmat kan vara en klassisk ”kul och absolut nödvändig cykel/cykelpryl som gör allt bättre”, utan att egentligen lösa problemen. Men jag vill att det ska funka.. ?
Däremot kan ju cykeln delas av både jag och min fru, vilket är svårare med t ex vanlig el-hoj och cykelvagn, som förresten kanske är ännu trängre för barnen..

Upplever ni att det är obehagligt vingligt någongång? Min fru är lite orolig för det..Vi ska ju köra typ 1mil enkel resa med trötta barn. Önskar att den äldre kunde cykla själv men han inte riktigt där än..
Det här dilemmat kan vara en klassisk ”kul och absolut nödvändig cykel/cykelpryl som gör allt bättre”, utan att egentligen lösa problemen. Men jag vill att det ska funka.. ?
Däremot kan ju cykeln delas av både jag och min fru, vilket är svårare med t ex vanlig el-hoj och cykelvagn, som förresten kanske är ännu trängre för barnen..

Vill gärna ha lastcykel pga vill ha, men svårt att motivera då cykelvagn funkar så pass bra. Med var sitt fäste kan den ena lämna på förskola och låta vagnen stå där och den andre hämta. Jag får ha den cykel jag önskar, hon den hon önskar. Låg inköpskostnad jämfört med lastcykel. Fritt från service.

Trötta barn är dem bästa, då sitter stilla :-)
När
barnen blir 120cm+ då blir det tajt på styret med hjälmen, såvida dem inte sitter bakåtvänd.

Senast ändrad:
Det finns ju gott om lådor som är bredare med plats för två barn och är specialgjorda för Bulliten (t.ex. Rad3). Har till och med sett trebarnslådor. Så helt värdelöst kan det knappast vara. Jag kommer byta till Bullitt från 3-hjulig Cargobike och räknar med att ha lika bra plats på bredden, däremot blir lådan lite kortare.

Det finns ju gott om lådor som är bredare med plats för två barn och är specialgjorda för Bulliten (t.ex. Rad3). Har till och med sett trebarnslådor. Så helt värdelöst kan det knappast vara. Jag kommer byta till Bullitt från 3-hjulig Cargobike och räknar med att ha lika bra plats på bredden, däremot blir lådan lite kortare.

Ok, har sett Rad3 lådan som går utanför ramen, finns det sådana alternativ så, precis som du säger, borde de inte vara livsfarliga..
Har också börjat snegla på Crescents variant, lite billigare men samma upplägg som bullitt... Den är lite mindre tror jag så där blir nog problemet med plats ännu större, men rätt mycket billigare. Min fru försöker övertala mig om att "trehjuliga cargobikes" är lika bra, men känner att man tappar hela grejen med att ta sig fram fort och smidigt en längre sträcka. Det kanske du håller med om? :)

Absolut. 3-hjulingen är mera som en barnvagn som du trampar runt med, kan man säga. Det finns förstås förtjänster, det är supermysigt att cykla runt i promenadtakt eller strax däröver och för transporter några kilometer hit och dit funkar det bra. Men att svänga med hela vikten är inte helt optimalt, man sitter väldigt upprätt och ineffektivt och det är skumpigt värre när man kör i potthål, upp och ner för trottoarer osv.

Dessutom, tvärt mot det man tror, så känns det övermåttan vingligt i början eftersom man inte lutar sig inåt i kurvan utan tvärtom kan gå upp på två hjul om man inte burkar och svänger för fort. Som van cyklister är det otroligt obehagligt till en början men det i sig tycker jag inte är något problem eftersom man vänjer sig. Känns dock tryggt i halkan med tre hjul.

Vår Cargobike har dessutom navväxel bak och fotbroms vilket ytterligare förtar cykelkänslan lite.

@erolwi - köpte du Rad3-lådan direkt från dem? Det står att man ska maila för att få ett fraktpris men jag har inte fått något svar..

Är egentligen sugen på att bygga något själv men inser att jag borde prioritera andra projekt, och det verkar vara en av de vettigare lådorna om man vill ha inklusive barnsits med bälte, även om jag hellre sett att lådan inte smalnat av framåt. Cykel kommer inom nån vecka och då vore det ju roligt att kunna använda den.

Edit: Fick svar till slut. 35 EUR kostar frakten, inte så farligt. Hade tänkt bygga en egen låda men har för mycket saker på gång i alla möjliga ändar just nu så det blev en sån här.

Senast ändrad:
Ok, försöker fortfarande lösa det här med 2 barn i en tämligen liten frontlåda... är det någon som kör med barnstol?
Hur påverkar det körkänslan? Gissar att det inte är konstigare än att ha barnstol på en vanlig hoj men om ett barn ålar omkring där fram och ett där bak, lite högre upp så kanske det blir jobbigt. Eller?

Tillbaka
Topp