.
Beträffande Öhlins produktion och komponenter för MTB så tillverkas dessa i Taiwan och inte i Thailand.
I Taiwan (som många av er kanske vet) tillverkas i stort set alla cyklar och komponenter av kvalité. En av den störta fabriken som tillverkar ramar t.e.x. även för andra märke är Merida. Lika så harÖhlins en sam-arbetspartner i Taiwan som tillverkar alla framgafflar och luftdämpare. Däremot utvecklas och testas alla produkter av teknikerna i Sverige. Den enda Öhlins-dämpare för MTB som tillverkas i Sverige (Upplands Väsby) är dämparen med spiralfjäder och är avsedd för Enduro och Downhill. Öhlins gör som många andra företag, man söker leverantörer och producenter i världen där kvalité och produktionskostnad är mest gynnsam.
Edit: inser i efterhand att jag inte blev motsagd utan supplerad. Tack för info, @Thomas Pettersson.
Väl, de kan ju mycket väl ha nåt i Taiwan också. Från ledningen i labbet i Upplands Väsby fick jag i 2017 själv höra hur de miljötestade alla sina bil/MC (precisering tillagd) dämpare mot sol, fukt och värme på taket av fabriken i Thailand... och jag tänkte att jag kanske hade hört fel (nu såhär tre år senare), men efter lite dubbelkontroller av anteckningar och webkällor, så verkar min uppfattning inte ha varit fel. Öhlins Racing Asia Ltd är ett Thailandskt dotterbolag med en fabrik och R&D (bland annat), etablerat i 2012 enligt deras eget pressmeddelande. Den verkar inte ha lagts ner än. :-)
Länk: Öhlins pressmeddelande
Edit: precisering enl ovan och: MTB är inte i Thailand.
Senast ändrad: