D
Deleted member 54554
Guest
.
Gäller lite att våga också, jobbar själv med en produkt som tillverkades i Kina. Nu plockades den hem för två år sedan, mitt mål var att få ner priset, vilket vi lyckades med.
När den producerades i Kina så hade den höga kvalitetsproblem vilket inte är ok inom med-tech.
Synsam flytta ju hem sin produktion också.
Samtidigt ser jag bolag som vill spruta ut de billigaste som finns. På mitt förra jobb köpte vi hem EVM-produkter, fick man produkten stämplad med Anderson dekal, lådans utsida var Biltema och insidan var ICA typ.
Men på mitt nya jobb är vi stolta över att ha lyckats få ner en produktion till kinapriser samt höjt kvaliten enormt i jämförelse.
Lyssnade på en föreläsning om riskmanagement igår och tex Synsam flyttade produktionen eftersom de bedömde tillverkning i Kina som för stor risk. Jag tror vi kan få se fler bolag flytta produktion till EU nu när de upplevt problemen. Själv är jag förvånad att det inte finns ett krav inom EU på att viss ”reservdelstillverkning” måste finnas i EU för samhällskritiska produkter inom medicin, telekom/it, transport och livsmedel. Men varför planera för det oförutsedda, jag menar vad kan gå fel?