Förstörde mekstället på 2 sekunder!

• Trådstartare Trådstartare Federer
  • Start datum Start datum
F

Federer

Guest
Hej,
Fick hem mitt nya mekställ men lyckades förstöra klämman som håller fast tool trayen ,nån som har en snygg lösning på det??

Den går ju knappast att köpa i butik?
IMG_20201210_120052.jpg

Känner ingen med 3d printer och superlim har jag försökt med på andra grejer men det har aldrig funkat, inte när det är lite spänning på lagningen.
Finns en svensk 3d printer grupp på FB. Har du bara möjlighet att mäta upp den korrekt så kommer någon vänlig själ både kunna rita och tillverka den åt dig. De flesta är bara glada att ha något "riktigt" att göra.

Vad är det för ställ? Går ju höra av sig till tillverkaren?
Köpt för en billig penning på ali express, det var mitt fe,l jag drog alldeles för hårt, trodde den skulle ligga helt ann mot stolpen och att det skulle sköta sig själv när jag drog skruven.

Finns en svensk 3d printer grupp på FB. Har du bara möjlighet att mäta upp den korrekt så kommer någon vänlig själ både kunna rita och tillverka den åt dig. De flesta är bara glada att ha något "riktigt" att göra.
jag har inte FB, jag fixar nog nått men det kommer störa mitt OCD enormt, jag kanske köper ett nytt, se i köp o sälj på ett mekställ skänkes snart.

Patentband vill jag minnas att det heter. Borde funka som fullösning.

Innan du åker, mät dimensionen på stolpen det ska sitta runt, samt cc-mått på klämman. Med lite tur hittar du en lämplig grej som är bättre än patentbandet.

Köpa nytt ställ känna annars lite overkill. Speciellt som vertygshållare på stället har tveksam funktion ändå..

Hej,
Fick hem mitt nya mekställ men lyckades förstöra klämman som håller fast tool trayen ,nån som har en snygg lösning på det??

Här kommer en massa om men, om det är ett Lidl ställ och om den där prylen hör till verktygs bricka bara och inte är en integrerad del av stället och om det inte är bråttom så har jag alla delarna som följde med mitt ställ någonstans bland flyttkartongerna och jag använder inte dessa, men det kan ta en stund tills rätt kartong kommer fram.

Superlim är troligen helt fel lösning här. Mekställ bänder man i och då spricker helt stumma fogar som superlim ger. Superlim heter det för att det är supersnabbt, inte för att det är superstarkt :) . På rätt ställe är det starkt också, testa inte att limma ihop fingrarna...

Reservdel eller skruva ihop på något annat sätt är antagligen en bättre lösning.

/A

Det är troligen en acetalplast. Ganska fet och svår att limma. Lär kräva förbehandling med primer innan limning med superlim (cyanoacrylat). tvivlar på att det kommer att hålla för den draglast det blir i fogen.

Det kan vara dyrt att köpa billigt.
Här kommer en massa om men, om det är ett Lidl ställ och om den där prylen hör till verktygs bricka bara och inte är en integrerad del av stället och om det inte är bråttom så har jag alla delarna som följde med mitt ställ någonstans bland flyttkartongerna och jag använder inte dessa, men det kan ta en stund tills rätt kartong kommer fram.
Det vore guldmedalj på det!

Det är troligen en acetalplast. Ganska fet och svår att limma. Lär kräva förbehandling med primer innan limning med superlim (cyanoacrylat). tvivlar på att det kommer att hålla för den draglast det blir i fogen.
Du har nog rätt, det får bli nån fullösning i värsta fall.

Det vore guldmedalj på det!

Utan att lova för mycket så har jag ju tankar på att kunna ägna julen till mitt gravelbygge så i samband med förberedelserna för det borde alla kartonger märkta bike misc gås igenom, vart i vårt vackra land finns du då? Det går bra att slänga iväg ett PM med detaljer så kontaktar jag dig.

Du har ju bägge bitarna..

Som fulmeck kan du testa värma/smälta ihop delarna med en lödkolv, funkar på vissa plaster, funkar inte på vissa?

Bocka till plattjärn och borra hål för skruvarna. Kläm fast lite gummi mellan plattjärnet och stången när du monterar den.

Bocka till plattjärn och borra hål för skruvarna. Kläm fast lite gummi mellan plattjärnet och stången när du monterar den.
jag skall ut rota lite i garaget. nått skall jag få till, men det var en medlem som kanske hade en i reserv, jag håller tummarna. jag har nu börjat acceptera skadan , som tur är funkar ju mekstället utan tool trayen.

Det följer med en lite arm till stället som man skall säkra upp cykel med, är det nån som använder den
639447q_LI.jpg
?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp